Yandex.Metrica
Oturum açOturum aç / Parola hatırlat Üye olÜye ol

  
Editörler : el.san.z.e.ö.oto-danisman-expert
09 Mayıs 2011 00:42  


Yasaklı
:::::::::::::::: yakıt tasarrufu nasıl sağlanır? İşte püf noktalar ::::::::::::

Çok benzinle az kilometre yapmayı çoğumuz kolayca becerebildiği halde tersini nedense pek başaramıyoruz. Sonra da otomobilimizin neden çok tükettiğini merak edip yakınıyoruz.

Otomobil kullanma biçimi yakıt tüketimini etkiliyor

Otomobili kullanış biçimi yakıt tüketimini azımsanmayacak ölçülerde düşürebiliyor. Bunun nasıl olacağını aşağıdaki noktalara dikkat ederek görmek mümkün.

Otomobili rölantide ısıtmayın

Motoru rölantide ısıtmak motora verdiği zarar yanında yakıt tüketimini de artıran önemli noktalardan biri. Motoru çalıştırıp yola çıktığınızda yaptığınız birinci kilometre sonunda otomobilin yaktığı benzin üç dakika rölantide çalışmış kadardır. Yani otomobili üç dakika ısıtmak için harcanan benzinle 1 km yol yapabilirsiniz. Bu nedenle uzun süreli durmalarda motoru durdurmakta fayda var.

Kısa mesafeler için otomobil kullanmak lüks.Araç ancak 4 km de ısınıyor

Yapılan bir test sonucunda 0 derece santigrad hava sıcaklığında 1.6 litrelik orta sınıf bir otomobil motoru marşa basıldığı andan itibaren 100 km'de 40 litreye eş bir tüketim değeri veriyor. Ancak 4 kilometre yol katedildikten sonra otomobilin motoru normal ısısına kavuşuyor ve tüketim normalleşiyor. Bu nedenle kısa mesafeler için otomobili kullanmak yerine yürümek daha sağlıklı ve ucuz oluyor.

Doğru zamanda vites değiştirin, ekonomik viteste sürün

Birinci vitesi yalnızca otomobili hareket ettirmek için kullanın ve hemen ikinci, üçüncü ve dördüncü viteslere geçin. Vitesler değiştirildiğinde motor devri değişir. Motor devri krank milinin bir dakikada yaptığı devir sayısıdır. 6000 d/d'lik maksimum devir sayısı krank milinin saniyede 100 devir yaptığı anlamına gelir. Her motorun maksimum devir sayısı olduğu gibi en verimli çalıştığı bir devir de vardır. Bu devir otomobilden otomobile değiştiği için teknik verilerine bakıp ya da servislere danışılarak öğrenilebilir. teknik verilerde Maksimum tork adı altında görülen değer genellikle motorun en verimli çalıştığı ve az tükettiği devirdir. Bu devirde kalacak biçimde vitesler değiştirildiğinde gereksiz benzin savurganlığı önemli ölçüde azalacaktır.

Örneğin: Test edilen otomobilin birinde 100 km uzunluğundaki düz bir yolda 4'üncü vitesle 60 km/s sabit hızda gidildiğinde 5.8 litre/100 km tüketilmiş. Aynı koşullarda 3'üncü viteste 9 litre/100 km tüketim saptanmış. Görüldüğü gibi aynı uzunluktaki bir mesafeyi bir vites küçülterek katetmek 3.2 litre, yani yüzde 55 daha fazla tüketime yol açabiliyor. Aynı otomobille 30 km/s sabit hızla 3'üncü viteste 7 lt/100 km, ikinci viteste aynı hızda ise yaklaşık 10 litre tüketim saptanıyor. Görüldüğü gibi hangi hızda hangi viteste gidilmesi gerektiğini iyi bilmek gerekiyor.

Sakin, yol ve trafik koşullarına uyumlu kullanım

Ne kadar kararlı ve uyumlu otomobil kullanırsanız o denli az benzin tüketir o denli az sinirlenirsiniz ve otomobiliniz o denli az yıpranır. Akan trafiğin ritmine adapte olmak ve otomobilin hemen önüne değil daha ileriye bakarak gelişmeleri izlemek sakin ve trafiğe uygun sürüşün bir parçası.

Tabii bu arada dikiz aynalarına bakmayı da ihmal etmemek gerekiyor. Önünüzdeki araçla yeterli bir mesafe bırakın. Sık sık hız değiştirmekten kaçının. Yavaşlamak gerektiğinde ayağınızı gazdan zamanında çekin. Böylece hem balatalarınız hem de sinirlerinizin ömrü daha uzun olacaktır. Önünüzde akan trafiği izlemek bu açıdan size yardımcı olacak ve panik fren yapmak zorunda bırakmayacağı gibi yakıt tasarrufu da sağlayacaktır.

Öneriler

Başkalarının sizi sollamasına izin vermek sizin başkalarını sollamanızdan daha akıllıcadır. Otomobilinizin son süratinin yüzde 70-80'ini geçmemek tutumlu sürüş için en basit kuraldır. Yani gaz pedalının altında ne kadar fazla boşluk bırakılırsa o kadar çok para cebinizde kalır ve sinir sisteminiz daha uzunca bir süre otomobil kullanabilm

10 Mayıs 2011 10:17

ARABAM MAZOTLU

Herzaman sakin kullanım gerek özetle

15 Mayıs 2011 15:21

yenihayat1742

önemli bir konu,çok duyuyorum sakin kullanımı,sakin kullanım ne demek,yani yavaş kullanmakmı,mesela şehir içinde sakin kullanım yapalım diye genelde 2. vitestemi gidelim,mesela benim işle evim 2 kilometre ben bu 2 kilometreyi hep 2. viteste alırsammı sakin kullanmış olurum,ben mesela biraz düze çıkınca 3 lüyorum sonra tekrar 2 ye düşüyorum ve okula gelmiş oluyorum,yani bu sakin kullanım nasıl olcak bi anlatırmısınız,gerçekten soruyorum bunu,mesela şehir içinde bazı düz yollarda 4 e takıyorum bu yanlışmı,birde mesela uzun yola gideceğiz geçen bir arkadaşlar tartışıyoruz yol köy yolu klasik biraz bölünmüş yol var ama çok değil 6 kilometre falan diyelim bizim mesafemiz 30 kilometre ben bu yolu fırsatını bulunca 5 liyorum hızımda çok az 100 olmuştur 80-90 arası genelde,tabi vites düştüğümde oluyor,ama arkadaşım diyorki bu yolda hiç 5 yapmaya gerek yok 4 le git 80 le gideceksende 4 le git arkadaşlar hangimizinki doğru ben diyorumki 5 le gimeliyiz ama yine çok hızlı deği 80-100 arası değişiyor o diyorki 4 le git yine hızın 80-90 olsun yorumlarınızı cevaplarınızı bekliyorum sakin kullanımıda birisi anlatıverirse sevinirim...

21 Mayıs 2011 14:08

_goksugüzel_
Yasaklı

Geleneksel önlemlerin dışında size motor gücünü kullanarak nasıl daha az yakıt harcayacağınız konusunda bildiklerimi aktarayım. Öncelikle şunu bilmemiz gerekiyor, motor ne kadar çok güç üretirse otomobili ve içindekileri taşımak için o kadar az yorulur, yani 100hp'lik bir motoru az benzin yaksın diye çok düşük güç üreteceği devirlerde kullanmak yakıt tasarrufu anlamına gelmez, aksine bu tür kullanım yakıt sarfiyatını arttıracaktır, burada dikkat edeceğimiz şey motorun aracı zorlanmadan taşıyabileceği gücü üretebilecek devri bulmak, bu devrin altında kalırsanız yakıt tüketimi artacaktır, aynı şey gereken devrin üzerine çıktığınızda da geçerlidir, yani gereğinden fazla güç istediğinizde çevirdiğiniz devir yine yakıt tüketimini arttıracaktır.

Motorun gücü çevirdiği devirle orantılıdır, yani ne kadar çok devir çevirirseniz o kadar çok güç elde edersiniz, ancak bu güç devirle sınırlıdır mesela 4000d/d'da 100hp gibi, güç sınırına eriştikten sonraki daha üstü çevrilen devirler gücü arttırmak için değil aracın hızını arttırmak içindir.

Burada yapmamız gereken şey "otomobilin hızına göre vites seçip o anda'ki ihtiyacını karşılıyacak gücü üretecek kadar devir çevirmek" yani ne çok düşük devirde kullanıp motoru ezeceğiz ne'de yüksek devirlerde kullanıp motorun zorlanmasına sebep olacağız, bu iki seçimde aracınızın takıt tüketiminin artmasına sebep olacaktır, peki ben bu durumun içinden nasıl çıkıyorum, gaz pedalına basılı halde iken yol şartlarına göre otomobil devir kaybetmeye başlıyor ve gaza bastığımda devirlenmiyorsa belli'ki o anda ürettiği güç yeterli gelmiyor ve bulunduğum vites güç üretmesine engel oluyo, bu durumda yaptığım şey vitesi bir alt kademeye almak ve motorun o ağırlığın altından kalkabileceği devri bulmak, daha sonra otomobil hızlanıp yeterli güce ulaştıktan sonra yani gaz pedalına bastığımda otomobil gereğinden fazla hızlandığında bir üst vitese geçmek...Bütün olay motorun "otomobili ve içindekileri taşıması için" ihtiyacı olan gücü üretmesini sağlamak, eğer bunu dengeliyebilirseniz en tasarruflu yakıt tüketimini yakalamış olursunuz...

21 Mayıs 2011 14:24

yaşarcık

arkadaşlar 2006 megane otomatik 1.6..yakıt durumu nasıldır sizce.lpgli..

23 Mayıs 2011 18:02

_goksugüzel_
Yasaklı

Araç senin sizce nasıl?

23 Mayıs 2011 23:48

brera
Kapalı

1- gaz pedalına sert(hızlı)basılmayacak ve sonuna kadar basılmayacak vites yükseltilecek

2- rampalarda aracın yavaşlamasaına izin verilecek(ayağınızı gaz pedalında sabit tuttuğunuzda gerçekleşir)

3-Bakımları zamanında yapılmalı

4-Lastik havaları sık sık kontrol edilmeli

5-euro4 ve euro5 motorsa gazdan ayağınızı çektiğinizde sıfır yakıt harcar(tekerin dönmesiyle çalışır motor, kaktırma gibi) boş da daha fazla yakıt harcar rampa inişlerinde ona göre kullanılır.

6-Klima çalıştırılmadan önce camlar açılarak içerdeki sıcak hava dışarı çıkarılır daha sonra klima içerdeki havayla çalışacak şekilde ayarlanır.

7-İnişli çıkışlı yollarda inerken gaza çok az fazla dokunulur (90 la giderken 110 a çıkma gibi) rampayı çıkarken vites küçültmemek için (fazla gaz vermiyeceğimizden)

23 Mayıs 2011 23:52

brera
Kapalı

1- gaz pedalına sert(hızlı)basılmayacak ve sonuna kadar basılmayacak vites yükseltilecek

2- rampalarda aracın yavaşlamasaına izin verilecek(ayağınızı gaz pedalında sabit tuttuğunuzda gerçekleşir)

3-Bakımları zamanında yapılmalı

4-Lastik havaları sık sık kontrol edilmeli

5-euro4 ve euro5 motorsa gazdan ayağınızı çektiğinizde sıfır yakıt harcar(tekerin dönmesiyle çalışır motor, kaktırma gibi) boş da daha fazla yakıt harcar rampa inişlerinde ona göre kullanılır.

6-Klima çalıştırılmadan önce camlar açılarak içerdeki sıcak hava dışarı çıkarılır daha sonra klima içerdeki havayla çalışacak şekilde ayarlanır.

7-İnişli çıkışlı yollarda inerken gaza çok az fazla dokunulur (90 la giderken 110 a çıkma gibi) rampayı çıkarken vites küçültmemek için (fazla gaz vermiyeceğimizden)

27 Mayıs 2011 20:05

lahosmania

dize tecrübem olmadıgı ıcın soruyorum benzınlı araclarda ben genellikle aracı devirli kullanmaya ozen gosterırım. ozellıkle rampalarda baymamak için rampaları yuksek devirlerde cıkıyorum. 3000 ın altına duser dusmez vıtes kucultuyorum..arac bayılmadan koplaylıkla cıkabılıo rampaları.. bı soruda kafama takıldı??? aracı devrını almadan vıtes yukseltmek motora zarar vermez mı ? yakıt tasarrufu ıcın boyle bır madde de vardı bazı arkadaslarda?

27 Mayıs 2011 23:11

m.basar

lpg li symbol kullanıyorum. şehir içinde 2000 2500 devir aralığında kullanıyorum. şehir dışında genelde 100 km de kullanıyorum ve vites yükseltirken 3500 devire çıkabiliyorum bu durumda karışık olarak en son 20 kuruş yaktım. lpg ltsini de 2.40 tan almıştım.

bana göre güzel. daha aşağı nasıl düşer bilmiyorum.

28 Mayıs 2011 16:47

horizon714

20 kuruş pahalı arkadaş bende 1.3 multijet punto var 16 kuruş yakıyor

28 Mayıs 2011 23:53

m.basar

ama sizinki dizel.

30 Mayıs 2011 11:45

*armina**
Kapalı

camı kapalı tutun

31 Mayıs 2011 13:07

yönetici61

Bende 2004model 1,5 reno kangoo var. Bu tip arabalar boşta kullanıldığında acaba yakıt daha fazla mı yakıyor, yoksa daha az mı yakarlar? Bu aracı ekonomik nasıl kullanabilirim.

31 Mayıs 2011 18:02

brera
Kapalı

yönetici61 hocam bi araştır motorun euro4 mü? euro4 se gaza basmadığında viteste iken 0 yakar tekerin enerjisiyle çalışır boşa atsan 0.2-0.3 yakar ben de 2011 clio grand tour 1.5 dci var ben de öyle yol bilgisayarından da kontrol ediyorum.

Toplam 14 mesaj
ANKET
Sizce mülakatla, daha liyakatli okul müdürleri mi atanıyor?