HAKSEN, 4/C'lilere Kadro Talebini MHP Grup Başkanvekili Erkan Akçay'a iletti.
4/C'Lİ GEÇİCİ PERSONELE KADRO VERİLMESİNİ İSTİYORUZ.
Anayasamız; Devletin, çalışanları korumak ve çalışma barışını sağlamak için gerekli tetbirleri almasını, "Sosyal Hukuk Devleti" ve "Hukuk Güvenliği" ilkeleri gereğince istihdam şekillerinin belirlenerek çalışma hayatının yasayla düzenlenmesini zorunlu kılmaktadır. Elbette temel bir insan hakkı olan çalışma hakkına ilişkin yasalarda, çalışma hakkını fonksiyonel kılacak yeterli düzenlemelere yer verilmesi; sınırlamaların da, hakkın özüne dokunulmadan, ölçülülük ilkesine uygun yapılması gerekir.
Çalışma hakkının varlığı, yeterli ölçüde iş güvencesi ve sosyal güvenlik hakkı tanınmasına bağlıdır. Haksız ve keyfi işten çıkarmaya karşı hukuki korumayı ifade eden iş güvencesi ve sosyal güvenlik hakkını düzenlemeyen bir yasanın, çalışma hakkını koruduğundan söz etmek mümkün değildir. İş güvencesi ve sosyal güvenlik hakkını tanıyan, istihdam şekillerini yeterli biçimde tanımlayıp, düzenleyen yasal düzenlemelerle çalışma hakkı korunabilir.
Nitekim memur ve işçi statüleri ayrıntılı biçimde yasalarla düzenmiş; belirtilen statülerde çalışanlara iş güvencesi ve sosyal güvenlik hakları tanınmıştır.
657 sayılı Yasa'nın 4. maddesinin C bendinde ise "geçici personel" adı altında, memur, sözleşmeli personel, işçi dışında bir başka statü, istihdam şekli kabul edilmiştir. Ancak anılan yasal düzenlemede sadece "geçici personel" adı verilen statüden söz edilmekle yetinilip; bu istihdam şeklinin kapsamı, çalışanların hak ve yükümlülükleri belirlenmeksizin, bu konuda düzenleme yapma yetkisi bütünüyle Bakanlar Kuruluna bırakılmıştır. Yasayla bir istihdam şeklinin yalnızca adının konulup, düzenleme yetkisinin Bakanlar Kuruluna bırakılması, iş güvencesi ve sosyal güvenlik hakkının yasayla düzenlenmemesi nedeniyle bu statüde çalışanlar keyfi ve hukuk dışı uygulmalara maruz kalmaktadır.
Bu açıdan bakıldığında geçici personel uygulamasından bir statü olarak bahsetmek mümkün değildir. 4/C'li personel idari hizmet sözleşmesi ile çalıştırılırken, sözleşmeli personel olarak da kabul edilmemektedir.
657 sayılı Yasa'da 4/C'li personelin geçici ve mevsimlik işlerde çalışanlar olarak tanımlanırken, bu işlerin neler olduğu belirtilmemiştir. Bu konudaki belirleme yetkisi Devlet Personel Başkanlığı ve Maliye Bakanlığına bırakılmış olmakla birlikte bugüne kadar böyle bir tespit de yapılmamıştır.
Ancak, kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilen 4/C'li personellerin tamamı kurumlara yasayla verilmiş asli ve sürekli görevleri yerine getirmektedir.
Böylesine hukuka aykırı ve keyfiyete dayalı bir sistemle personel çalıştırılması ülkemizin imzaladığı uluslararası sözleşmelere de aykırıdır.
Bu nedenle, 4/C'li personelin kadroya alınması için Yasal düzenleme yapılmasını talep ediyoruz.
HAKSEN, 4/C'lilere Kadro Talebini MHP Grup Başkanvekili Erkan Akçay'a iletti.
4/C'Lİ GEÇİCİ PERSONELE KADRO VERİLMESİNİ İSTİYORUZ.
Anayasamız; Devletin, çalışanları korumak ve çalışma barışını sağlamak için gerekli tetbirleri almasını, "Sosyal Hukuk Devleti" ve "Hukuk Güvenliği" ilkeleri gereğince istihdam şekillerinin belirlenerek çalışma hayatının yasayla düzenlenmesini zorunlu kılmaktadır. Elbette temel bir insan hakkı olan çalışma hakkına ilişkin yasalarda, çalışma hakkını fonksiyonel kılacak yeterli düzenlemelere yer verilmesi; sınırlamaların da, hakkın özüne dokunulmadan, ölçülülük ilkesine uygun yapılması gerekir.
Çalışma hakkının varlığı, yeterli ölçüde iş güvencesi ve sosyal güvenlik hakkı tanınmasına bağlıdır. Haksız ve keyfi işten çıkarmaya karşı hukuki korumayı ifade eden iş güvencesi ve sosyal güvenlik hakkını düzenlemeyen bir yasanın, çalışma hakkını koruduğundan söz etmek mümkün değildir. İş güvencesi ve sosyal güvenlik hakkını tanıyan, istihdam şekillerini yeterli biçimde tanımlayıp, düzenleyen yasal düzenlemelerle çalışma hakkı korunabilir.
Nitekim memur ve işçi statüleri ayrıntılı biçimde yasalarla düzenmiş; belirtilen statülerde çalışanlara iş güvencesi ve sosyal güvenlik hakları tanınmıştır.
657 sayılı Yasa'nın 4. maddesinin C bendinde ise "geçici personel" adı altında, memur, sözleşmeli personel, işçi dışında bir başka statü, istihdam şekli kabul edilmiştir. Ancak anılan yasal düzenlemede sadece "geçici personel" adı verilen statüden söz edilmekle yetinilip; bu istihdam şeklinin kapsamı, çalışanların hak ve yükümlülükleri belirlenmeksizin, bu konuda düzenleme yapma yetkisi bütünüyle Bakanlar Kuruluna bırakılmıştır. Yasayla bir istihdam şeklinin yalnızca adının konulup, düzenleme yetkisinin Bakanlar Kuruluna bırakılması, iş güvencesi ve sosyal güvenlik hakkının yasayla düzenlenmemesi nedeniyle bu statüde çalışanlar keyfi ve hukuk dışı uygulmalara maruz kalmaktadır.
Bu açıdan bakıldığında geçici personel uygulamasından bir statü olarak bahsetmek mümkün değildir. 4/C'li personel idari hizmet sözleşmesi ile çalıştırılırken, sözleşmeli personel olarak da kabul edilmemektedir.
657 sayılı Yasa'da 4/C'li personelin geçici ve mevsimlik işlerde çalışanlar olarak tanımlanırken, bu işlerin neler olduğu belirtilmemiştir. Bu konudaki belirleme yetkisi Devlet Personel Başkanlığı ve Maliye Bakanlığına bırakılmış olmakla birlikte bugüne kadar böyle bir tespit de yapılmamıştır.
Ancak, kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilen 4/C'li personellerin tamamı kurumlara yasayla verilmiş asli ve sürekli görevleri yerine getirmektedir.
Böylesine hukuka aykırı ve keyfiyete dayalı bir sistemle personel çalıştırılması ülkemizin imzaladığı uluslararası sözleşmelere de aykırıdır.
Bu nedenle, 4/C'li personelin kadroya alınması için Yasal düzenleme yapılmasını talep ediyoruz.