KPSS sınavının atlatılmasının ardından öğretmen adaylarını sınav sonuçlarının heyecanı kadar MEB?in kadro dağılımını nasıl yapacağının da merakı sardı. Bu konuda yıllardır komik rakamlarda kontenjan ayrılan Mesleki ve Teknik Öğretmenler artık hakkaniyetli bir atama bekliyor.
Mesleki Teknik Eğitimin yıllardır hak ettiği değeri bulamadığı ülkemizde, meslek liselerine ve teknik eğitim fakültelerine üvey evlat muamelesi yapıldığını söylersek abartmış olmayız. Zira sanayileşmekte olan ülkemizin vasıflı eleman ihtiyacını karşılayacak olan bu okullar beklendiği kadar önemsenmemektedir. Fakat daha önemli sorun ise mevcut meslek liseleri ve mesleki eğitim merkezlerinde kadrolu öğretmen ihtiyacının yakıcı düzeyde olmasıdır. Teknik öğretmenler isyandalar ve hak ettikleri kontenjanları istiyorlar.
Teknik öğretmenler ne istiyor?
Mesleki Teknik Eğitim öğrenim ilk olarak katsayı problemi nedeniyle daha az tercih edilir oldu. Meslek lisesi mezunu öğrenciler sadece kendi alanlarında tercih yaptıklarında ek puan alabiliyor, istediği herhangi bir alanı tercih etmek istediğinde düşük katsayı nedeniyle istediği bölümlere giremiyordu. 28 Şubat sürecinin bir sonucu olarak İmam Hatip Liselerinin önü kesilmek istenirken aynı torbada bir çırpıda Endüstri, Ticaret ve diğer meslek liselerinin de önü kesilerek ciddi bir adaletsizlik ortaya çıkmıştı.
Fakat katsayı uygulaması değişmesine, meslek liseleri daha çok tercih edilmesine rağmen geçtiğimiz yıl teknik öğretmenlere ayrılan kadro 325 gibi komik bir rakamdı. Bu rakam toplam öğretmen atamasının sadece % 0,81′ini oluşturuyordu.
Fakat öğrenci sayısı istatistikleri incelendiğinde çok çarpıcı bir sonuçla karşılaşılıyor:
NO OKUL TÜRÜ ÖĞRENCİ SAYISI TOPLAM
1
GENEL LİSE
719.778
719.778
2
ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ
64.719
132.920
3
TİCARET MESLEK LİSESİ
28.408
4
KIZ MESLEK LİSESİ
28.102
5
İMAM HATİP LİSESİ
11.691
GENEL TOPLAM
852.698
852.698
Tablo incelendiğinde durumun vahameti daha çok göze çarpıyor. Zira son yıllarda İmam Hatip Liselerine ayrılan kontenjan oldukça arttırılmıştır. Fakat bu tablo içerisinden İmam Hatip Liselerini kenara ayırdığımızda ve mevcut öğrenci sayısını oranladığımızda teknik öğretmenler 64.719 öğrencisi bulunmakta buna Mesleki ve Teknik Eğitim Merkezlerinde ki öğrenci sayısını da eklediğimizde toplam öğrenci sayısının yaklaşık %12?sinin Meslek Lisesi ve Meslek Eğitim merkezlerinde öğrenim gördüğünü söyleyebiliriz.
Öğrenci istatistikleri ile kontenjan istatistiklerini kıyasladığımızda mevcut ayrılan kontenjanın 15 katı öğretmen atanması gerekmektedir. Bu kadronun arttırılması için istatistikler dışında farklı somut verilerde ortada durmaktadır. Özellikle Mesleki Eğitimin gelecek dönem projeksiyonlarına bakalım:
Neden tekniğ öğretmenlere ayrılan kadro arttırılmalıdır?
1-) Katsayı uygulamasının geçtiğimiz yıllarda değişmesinin ardından meslek liselerine olan ilgi de oldukça arttı. 2013 verilerine göre Meslek liselerine kayıt yapan öğrenci sayısı bir önceki yıla göre %28,9 artarak ciddi bir sıçrama yarattı. Öğrenci artışı beraberinde zaten yetersiz olan öğretmen sayısı ile bu liseleri kaliteli eğitimden iyice uzaklaştırmıştır.
2-) Artık Teknoloji Fakültesi eski adıyla Teknik Eğitim Fakültesi Mezunlarının mühendis olabilmelerini sağlayan düzenleme yürürlüğe girdi. Yani teknik öğretmenler artık tamamlama eğitimi alarak dilerse mühendis olabilecekler. Dolayısı ile bu durum bu liselere olan talebi arttıracaktır.
3-) Pek çok kadrolu teknik öğretmen mühendislik tamamlama sınavına girecek ve önümüzde ki dönemde meslek tercihini mühendislikten yana yapabilecektir. Bu durum zaten yetersiz olan öğretmen sayısını aleyhte daha da etkileyecektir.
4-) Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 378 adet genel lisenin Haziran 2013 itibari ile Meslek lisesine çevrilmesi karara bağlanmıştır. 378 okulun hali hazırda öğretmen ihtiyacı bu yıl yapılacak atama sayısına bağlıdır.
5-) Sanayileşmekte olan ülkemizin mesleki ve teknik eğitimi geliştirmeyte ve güçlendirmeye ihtiyacı vardır. Şimdiye dek her ne kadar ?Meslek Lisesi, memleket meselesi? denmiş olsa da hiçbir dönem bu okullara gereken ilgi gösterilmemiş ve mesleki eğitim kalifiye eleman üretememiştir.
Ağustos ayında en az 5.000 Teknik öğretmen ataması yapılmalıdır
Tüm bu veriler ve değerlendirmeler ışığında söyleyebiliriz ki Ağustos ayında yapılacak olan 42 Bin öğretmen atamasının en az %15 payın Teknik öğretmenlere ayrılması gerekmektedir. Mevcut değerlendirmeleri de göz önünde bulundurduğumuzda adaletli bir kontenjan bölüşümü yapıldığında en az 5.000 teknik öğretmen atamasının bu yıl elzem şekilde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
KPSS sınavının atlatılmasının ardından öğretmen adaylarını sınav sonuçlarının heyecanı kadar MEB?in kadro dağılımını nasıl yapacağının da merakı sardı. Bu konuda yıllardır komik rakamlarda kontenjan ayrılan Mesleki ve Teknik Öğretmenler artık hakkaniyetli bir atama bekliyor.
Mesleki Teknik Eğitimin yıllardır hak ettiği değeri bulamadığı ülkemizde, meslek liselerine ve teknik eğitim fakültelerine üvey evlat muamelesi yapıldığını söylersek abartmış olmayız. Zira sanayileşmekte olan ülkemizin vasıflı eleman ihtiyacını karşılayacak olan bu okullar beklendiği kadar önemsenmemektedir. Fakat daha önemli sorun ise mevcut meslek liseleri ve mesleki eğitim merkezlerinde kadrolu öğretmen ihtiyacının yakıcı düzeyde olmasıdır. Teknik öğretmenler isyandalar ve hak ettikleri kontenjanları istiyorlar.
Teknik öğretmenler ne istiyor?
Mesleki Teknik Eğitim öğrenim ilk olarak katsayı problemi nedeniyle daha az tercih edilir oldu. Meslek lisesi mezunu öğrenciler sadece kendi alanlarında tercih yaptıklarında ek puan alabiliyor, istediği herhangi bir alanı tercih etmek istediğinde düşük katsayı nedeniyle istediği bölümlere giremiyordu. 28 Şubat sürecinin bir sonucu olarak İmam Hatip Liselerinin önü kesilmek istenirken aynı torbada bir çırpıda Endüstri, Ticaret ve diğer meslek liselerinin de önü kesilerek ciddi bir adaletsizlik ortaya çıkmıştı.
Fakat katsayı uygulaması değişmesine, meslek liseleri daha çok tercih edilmesine rağmen geçtiğimiz yıl teknik öğretmenlere ayrılan kadro 325 gibi komik bir rakamdı. Bu rakam toplam öğretmen atamasının sadece % 0,81′ini oluşturuyordu.
Fakat öğrenci sayısı istatistikleri incelendiğinde çok çarpıcı bir sonuçla karşılaşılıyor:
NO OKUL TÜRÜ ÖĞRENCİ SAYISI TOPLAM
1
GENEL LİSE
719.778
719.778
2
ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ
64.719
132.920
3
TİCARET MESLEK LİSESİ
28.408
4
KIZ MESLEK LİSESİ
28.102
5
İMAM HATİP LİSESİ
11.691
GENEL TOPLAM
852.698
852.698
Tablo incelendiğinde durumun vahameti daha çok göze çarpıyor. Zira son yıllarda İmam Hatip Liselerine ayrılan kontenjan oldukça arttırılmıştır. Fakat bu tablo içerisinden İmam Hatip Liselerini kenara ayırdığımızda ve mevcut öğrenci sayısını oranladığımızda teknik öğretmenler 64.719 öğrencisi bulunmakta buna Mesleki ve Teknik Eğitim Merkezlerinde ki öğrenci sayısını da eklediğimizde toplam öğrenci sayısının yaklaşık %12?sinin Meslek Lisesi ve Meslek Eğitim merkezlerinde öğrenim gördüğünü söyleyebiliriz.
Öğrenci istatistikleri ile kontenjan istatistiklerini kıyasladığımızda mevcut ayrılan kontenjanın 15 katı öğretmen atanması gerekmektedir. Bu kadronun arttırılması için istatistikler dışında farklı somut verilerde ortada durmaktadır. Özellikle Mesleki Eğitimin gelecek dönem projeksiyonlarına bakalım:
Neden tekniğ öğretmenlere ayrılan kadro arttırılmalıdır?
1-) Katsayı uygulamasının geçtiğimiz yıllarda değişmesinin ardından meslek liselerine olan ilgi de oldukça arttı. 2013 verilerine göre Meslek liselerine kayıt yapan öğrenci sayısı bir önceki yıla göre %28,9 artarak ciddi bir sıçrama yarattı. Öğrenci artışı beraberinde zaten yetersiz olan öğretmen sayısı ile bu liseleri kaliteli eğitimden iyice uzaklaştırmıştır.
2-) Artık Teknoloji Fakültesi eski adıyla Teknik Eğitim Fakültesi Mezunlarının mühendis olabilmelerini sağlayan düzenleme yürürlüğe girdi. Yani teknik öğretmenler artık tamamlama eğitimi alarak dilerse mühendis olabilecekler. Dolayısı ile bu durum bu liselere olan talebi arttıracaktır.
3-) Pek çok kadrolu teknik öğretmen mühendislik tamamlama sınavına girecek ve önümüzde ki dönemde meslek tercihini mühendislikten yana yapabilecektir. Bu durum zaten yetersiz olan öğretmen sayısını aleyhte daha da etkileyecektir.
4-) Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 378 adet genel lisenin Haziran 2013 itibari ile Meslek lisesine çevrilmesi karara bağlanmıştır. 378 okulun hali hazırda öğretmen ihtiyacı bu yıl yapılacak atama sayısına bağlıdır.
5-) Sanayileşmekte olan ülkemizin mesleki ve teknik eğitimi geliştirmeyte ve güçlendirmeye ihtiyacı vardır. Şimdiye dek her ne kadar ?Meslek Lisesi, memleket meselesi? denmiş olsa da hiçbir dönem bu okullara gereken ilgi gösterilmemiş ve mesleki eğitim kalifiye eleman üretememiştir.
Ağustos ayında en az 5.000 Teknik öğretmen ataması yapılmalıdır
Tüm bu veriler ve değerlendirmeler ışığında söyleyebiliriz ki Ağustos ayında yapılacak olan 42 Bin öğretmen atamasının en az %15 payın Teknik öğretmenlere ayrılması gerekmektedir. Mevcut değerlendirmeleri de göz önünde bulundurduğumuzda adaletli bir kontenjan bölüşümü yapıldığında en az 5.000 teknik öğretmen atamasının bu yıl elzem şekilde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.