Efkan Sesen
1963 yilinda Istanbul`da dogan Efkan Sesen, Arhavi`li bir ailenin ogludur. O yillarda babasi Hava Astsubayidir ve çocuklugu Kadiköy`de geçer. Ilk, orta ve liseyi basariyla tamamlar.
70`li yillarin sonunda dönemin gençlik hareketlerinde yer alir ve 1980-1987 yillarini Istanbul Cezaevlerinde geçirir. Müzige olan yetenek ve ilgisi burada açiga çikar. 1986-1990 yillarinda Grup Yorum`un solistligini yapar.
1991 yilinda bu süreçten kopan sanatçi, yasamini müzikle devam ettirir. Enstürman olarak Gitari seçer. Kisa sürede ögrenir ve sözleri, ezgileri kendisine ait eserler üretmeye baslar. 1995 yilinda Didar Sesen ile evlenir.
Ayni yil Dokuz Alti Yollarinda adli albümü Hades Müzik Yapim tarafindan piyasaya sunulur. Sirasiyla; 1995 yili sonunda Gün Agarirken, 1996`da Göçer Oldum, 1997`de Merhaba, 1999`da Gözleri Hala Çocuk adli albümleri çikar. 2001 Ekiminde de son albümü Dar Kapilar piyasadadir.
1996 yilinda esi Didar Sesen`in albümü Sitem, söz ve müzikleri, düzenleme ve yönetmenligi kendisine ait özel bir çalismasidir. Her ne kadar kendi çalismalari disinda özel bir ugras içinde olmasa da, 2001 yilinda çikan Engin Karademir`in Tuzak adli albüm çalismasinin aranjörlük ve yönetmenligini de yapmistir.
Sanatçinin Ezgi adinda kizi, Sinan adinda bir oglu vardir.
Efkan Sesen için en temel olgu Ailesi, gitari ve emek verdigi üretimleridir. Gençlik yillarinin onda yarattigi kisilik, popüler kültürün disinda mütevazi aile yasami ve müzige gönül vermisligidir. Gerek yasaminda gerekse eserlerinde bu bütünlük gözden kaçmaz. Ona temel kazandiran bu geçmis, çalismalarinda, kendi özgünlügünü samimi sunmasini getirir.
Grup Yorum`la birlikte oldugu yillarda, grubun özgün çikisinda sesiyle yeralan sanatçinin bu özelligi her dönemin gençligince belleklerde taze kalmistir.
1991 yilinda bu özelligini, gitarda yogunlasip, söz ve müzikleri kendisine ait eserler üretmekle bütünlestirir. Kisa sürede ögrendigi bu enstürmanla bir yil özel bir müzik evinde kurslar verir.
Ilk eserleri baslangiçta slowdur. Yogun süreçlerin disina çikmis ve içinde yasadigi kosullarda kendi iç dünyasini yansitmistir daha çok. Bu samimiyet sonraki albümlerinde de degismeyen bir özelliktir ve Efkan Sesen`in müzik piyasasinin insani kosullayan, kaliplara sokan handikaplarindan uzak, popüler olmayan kendisine özgü bir üslup yakalamasi ve devam ettirmesinin de nedenidir. Bu üslup, bir kisminin disinda olsa bile, gerçegin bütününü gözeten ve kendisi gibi yasayanlarin paylastigi ve sevdigi üretimlerinin; konu, içerik, ezgi ve düzenleme biçimleri farkliliklar tasisada ( hatta albümler farklilassada ) bir ifade ortakligini olusturur. Çünkü yasamin, her biri degisime ugrayan ( kendisinide içine alan ) farkliliklarinin adi gerçek ise; üretimlerindeki degismelerinde buna sadik kalis samimiyetide, degismeyen özelligi olmustur sanatçinin. Kendisi, yasami, eserleri ve sevenleri kalici bir uyum olusturmustur.
Gün Agarirken albümü, onun elestirileride görmezden gelmediginin kanitidir. En çok sevilen albümüdür sanatçinin. Ilk albümünde daha çok bireyin iç dünyasini yansitan sanatçi, bu çalismasi ile toplumsal içerigi ön plana çikarmis ve yalin bir düzenleme ile türkü formu agirlikli bir çalisma sergilemistir.
Sanatçi, bir sonraki Göçer Oldum ile yenilik arayislarina girmis, düzenlemeleri ilk defa kendisi yapmis ve genis bir alt yapi kullanmistir. Ardindan sirasiyla çikan Merhaba ve Gözleri Hala Çocuk adli albümler biraz daha dinamik ve popüler müzige yakindir. Ama öz olarak, temel degerlere tutunma özelligi tasirlar. Seyrekte olsa dinleyicilerinden gelen bir elestiri, Gün Agarirken gibi bir çalisma olmayisi idi. Bu albümü sevenlerin çoklugu ve yaptiklari tercihe sanatçi, samimiyetini sunar: "Ben ne yasiyor, ne görüyorsam onu hissediyor ve üretimlerime yansitiyorum, bundan vazgeçemem". Yani, çevresinde, yasaminda ve kendindeki birbirine bagli degismelere, kisaca gerçege bagli kalmak. Bunu umuda, yasamin güzel tarafina sarilmayi ( aci ve hüzne ragmen ) ihmal etmeden yapmak. "Cilveloy", "Vakitsiz", "Yaraliyim", "Gözleri Hala Çoçuk", "Rüzgar Ol" vb eserler vazgeçilmez güzellikleri hüzün ve coskuyla verir. Ama sanatçinin da inkar etmedigi bir sikinti vardir gizliden gizliye.. Yozlasmanin , çürümenin boyutlarinin daha bir derinlesmesi, toplumsal ve insani degerlerin, hizla yok olmaya yüz tutmasi.
Bunun yansimalarini son albümü olan Dar Kapilar`da çok net görmekteyiz. "Gitmeliyiz", "Mor Daglar", "Yana Yüregim Yana", "Ey Civan", "Dönecegim Birgün", "Dar Kapilar", "Sevgi", "Istemedin Ya", vb eserler, çürümek ile öz degerleri korumak ve onlara dönmek noktasindaki ikilemde kesin tercih zamani oldugunu anlatir.
Efkan Sesen, Artvin yöresi derlemelerini, enstürmantal bestelerini, türkü ve bati formundaki üretimlerini ayri projeler seklinde biçimlendirmeyi düsünürek çalismalarini sürdürmekte. Ayrica Anadolunun birçok yöresinde konserler vermeye ve etkinliklere katilmaya devam etmektedir.
Bu faaliyetler, zorluklara karsin, ticari bir olgu olmasindanöte daha çok gönül ve kültür isidir. Ama yasamini müzikle sürdürmeye çalisan bir sanatçinin, gittikçe bozulan bir organizasyon ahlaki karsisinda ayakta kalmasi da zordur.
Efkan Sesen, herseye karsin, kendisini sevenlerle paylastigi o güzel atmosfere duydugu sevgi ve saygiyla yoluna devam ediyor.
http://www.birturkusoyle.com/thm/thmsanatci.asp?ID=9
Efkan Sesen
1963 yilinda Istanbul`da dogan Efkan Sesen, Arhavi`li bir ailenin ogludur. O yillarda babasi Hava Astsubayidir ve çocuklugu Kadiköy`de geçer. Ilk, orta ve liseyi basariyla tamamlar.
70`li yillarin sonunda dönemin gençlik hareketlerinde yer alir ve 1980-1987 yillarini Istanbul Cezaevlerinde geçirir. Müzige olan yetenek ve ilgisi burada açiga çikar. 1986-1990 yillarinda Grup Yorum`un solistligini yapar.
1991 yilinda bu süreçten kopan sanatçi, yasamini müzikle devam ettirir. Enstürman olarak Gitari seçer. Kisa sürede ögrenir ve sözleri, ezgileri kendisine ait eserler üretmeye baslar. 1995 yilinda Didar Sesen ile evlenir.
Ayni yil Dokuz Alti Yollarinda adli albümü Hades Müzik Yapim tarafindan piyasaya sunulur. Sirasiyla; 1995 yili sonunda Gün Agarirken, 1996`da Göçer Oldum, 1997`de Merhaba, 1999`da Gözleri Hala Çocuk adli albümleri çikar. 2001 Ekiminde de son albümü Dar Kapilar piyasadadir.
1996 yilinda esi Didar Sesen`in albümü Sitem, söz ve müzikleri, düzenleme ve yönetmenligi kendisine ait özel bir çalismasidir. Her ne kadar kendi çalismalari disinda özel bir ugras içinde olmasa da, 2001 yilinda çikan Engin Karademir`in Tuzak adli albüm çalismasinin aranjörlük ve yönetmenligini de yapmistir.
Sanatçinin Ezgi adinda kizi, Sinan adinda bir oglu vardir.
Efkan Sesen için en temel olgu Ailesi, gitari ve emek verdigi üretimleridir. Gençlik yillarinin onda yarattigi kisilik, popüler kültürün disinda mütevazi aile yasami ve müzige gönül vermisligidir. Gerek yasaminda gerekse eserlerinde bu bütünlük gözden kaçmaz. Ona temel kazandiran bu geçmis, çalismalarinda, kendi özgünlügünü samimi sunmasini getirir.
Grup Yorum`la birlikte oldugu yillarda, grubun özgün çikisinda sesiyle yeralan sanatçinin bu özelligi her dönemin gençligince belleklerde taze kalmistir.
1991 yilinda bu özelligini, gitarda yogunlasip, söz ve müzikleri kendisine ait eserler üretmekle bütünlestirir. Kisa sürede ögrendigi bu enstürmanla bir yil özel bir müzik evinde kurslar verir.
Ilk eserleri baslangiçta slowdur. Yogun süreçlerin disina çikmis ve içinde yasadigi kosullarda kendi iç dünyasini yansitmistir daha çok. Bu samimiyet sonraki albümlerinde de degismeyen bir özelliktir ve Efkan Sesen`in müzik piyasasinin insani kosullayan, kaliplara sokan handikaplarindan uzak, popüler olmayan kendisine özgü bir üslup yakalamasi ve devam ettirmesinin de nedenidir. Bu üslup, bir kisminin disinda olsa bile, gerçegin bütününü gözeten ve kendisi gibi yasayanlarin paylastigi ve sevdigi üretimlerinin; konu, içerik, ezgi ve düzenleme biçimleri farkliliklar tasisada ( hatta albümler farklilassada ) bir ifade ortakligini olusturur. Çünkü yasamin, her biri degisime ugrayan ( kendisinide içine alan ) farkliliklarinin adi gerçek ise; üretimlerindeki degismelerinde buna sadik kalis samimiyetide, degismeyen özelligi olmustur sanatçinin. Kendisi, yasami, eserleri ve sevenleri kalici bir uyum olusturmustur.
Gün Agarirken albümü, onun elestirileride görmezden gelmediginin kanitidir. En çok sevilen albümüdür sanatçinin. Ilk albümünde daha çok bireyin iç dünyasini yansitan sanatçi, bu çalismasi ile toplumsal içerigi ön plana çikarmis ve yalin bir düzenleme ile türkü formu agirlikli bir çalisma sergilemistir.
Sanatçi, bir sonraki Göçer Oldum ile yenilik arayislarina girmis, düzenlemeleri ilk defa kendisi yapmis ve genis bir alt yapi kullanmistir. Ardindan sirasiyla çikan Merhaba ve Gözleri Hala Çocuk adli albümler biraz daha dinamik ve popüler müzige yakindir. Ama öz olarak, temel degerlere tutunma özelligi tasirlar. Seyrekte olsa dinleyicilerinden gelen bir elestiri, Gün Agarirken gibi bir çalisma olmayisi idi. Bu albümü sevenlerin çoklugu ve yaptiklari tercihe sanatçi, samimiyetini sunar: "Ben ne yasiyor, ne görüyorsam onu hissediyor ve üretimlerime yansitiyorum, bundan vazgeçemem". Yani, çevresinde, yasaminda ve kendindeki birbirine bagli degismelere, kisaca gerçege bagli kalmak. Bunu umuda, yasamin güzel tarafina sarilmayi ( aci ve hüzne ragmen ) ihmal etmeden yapmak. "Cilveloy", "Vakitsiz", "Yaraliyim", "Gözleri Hala Çoçuk", "Rüzgar Ol" vb eserler vazgeçilmez güzellikleri hüzün ve coskuyla verir. Ama sanatçinin da inkar etmedigi bir sikinti vardir gizliden gizliye.. Yozlasmanin , çürümenin boyutlarinin daha bir derinlesmesi, toplumsal ve insani degerlerin, hizla yok olmaya yüz tutmasi.
Bunun yansimalarini son albümü olan Dar Kapilar`da çok net görmekteyiz. "Gitmeliyiz", "Mor Daglar", "Yana Yüregim Yana", "Ey Civan", "Dönecegim Birgün", "Dar Kapilar", "Sevgi", "Istemedin Ya", vb eserler, çürümek ile öz degerleri korumak ve onlara dönmek noktasindaki ikilemde kesin tercih zamani oldugunu anlatir.
Efkan Sesen, Artvin yöresi derlemelerini, enstürmantal bestelerini, türkü ve bati formundaki üretimlerini ayri projeler seklinde biçimlendirmeyi düsünürek çalismalarini sürdürmekte. Ayrica Anadolunun birçok yöresinde konserler vermeye ve etkinliklere katilmaya devam etmektedir.
Bu faaliyetler, zorluklara karsin, ticari bir olgu olmasindanöte daha çok gönül ve kültür isidir. Ama yasamini müzikle sürdürmeye çalisan bir sanatçinin, gittikçe bozulan bir organizasyon ahlaki karsisinda ayakta kalmasi da zordur.
Efkan Sesen, herseye karsin, kendisini sevenlerle paylastigi o güzel atmosfere duydugu sevgi ve saygiyla yoluna devam ediyor.
http://www.birturkusoyle.com/thm/thmsanatci.asp?ID=9