VALİLİĞİ
(Valilik Makamına)
Emniyet Müdürlüğü ? Şube Müdürlüğünde ? sicilli Polis memuru olarak görev yapmaktayım.
Hali hazırda 29/09/1995 tarihli İçişleri Bakanlığının ?Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personelinin Çalışma Saatlerine İlişkin Esaslar? isimli belgesi gereğince; ?/.../2016 ile ?/?/2016 tarihleri arası 12/12 çalışma sistemince ?ek görevler hariç? haftalık 72 saat geceli gündüzlü çalışmaktayım. Buda ?ek görevler hariç? haftalık 72, aylık olarak da en az 288 saatlik mesaiye tekabül etmektedir. Yine ?/.../2016 ile ?/?/2016 tarihleri arası 12/24 çalışma sistemince ?ek görevler hariç? haftalık 60 saat geceli gündüzlü çalışmaktayım. Buda ?ek görevler hariç? haftalık 60, aylık olarak da en az 240 saatlik mesaiye tekabül etmektedir. Hâlbuki 657 sayılı DMK 99. maddesinde açıkça memurların çalışma saati ?haftalık 40? saat ile sınırlandırılmıştır. Yine aynı kanun maddesinde ?Ancak özel kanunlarla yahut bu kanuna veya özel kanunlara dayanılarak çıkarılacak Tüzük veya Yönetmeliklerle, kurumların ve hizmetlerin özellikleri dikkate alınmak suretiyle farklı çalışma süreleri tespit olunabilir? denmektedir. Lakin 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanunu?nda çalışma sürelerini düzenleyen bir madde ve buna dayanarak çıkarılmış bir Tüzük veya Yönetmelik de bulunmamaktadır. Aksine bu durum idarece Anayasanın 128. maddesine ve normlar hiyerarşisine aykırı olarak İçişleri Bakanlığının düzenleyici işlem hükmündeki belgesiyle halledilme yoluna gidilmiştir.
Hakeza ?Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personelinin Çalışma Saatlerine İlişkin Esaslar? isimli belgenin 4. Maddesi ?Büro hizmetlerinde çalışan personelinin çalışma saatleri, herhangi bir olağanüstü durum olmadığı sürece Devlet Dairelerinin tabi olduğu mesai gibidir denilmek suretiyle haftalık 40 saat çalıştırılacakları? lakin aynı kurumda çalışıp aynı ücreti alan fakat nöbet usulü ile çalışması zorunlu olanların ise 12/24 (haftalık 60 saat) çalıştırılacakları öngörülmektedir? Bu durum ise kurumsal çalışma barışını ve Anayasamızdaki eşitlik ilkesini bozucu bir durumun ortaya çıkmasına neden olarak, güvenlik hizmeti gibi önemli bir hizmetin verilmesinde kurum içi huzursuzlukların çıkmasına, Emniyet ve Asayiş hizmetlerindeki kalitenin düşerek Polis-Halk ilişkilerinde sorunlara neden olmaktadır.
Maaş bordromda ?fazla çalışma ücreti? diye yazılan, gerçekte ise; Danıştay 11. Dairesinin 23.06.2009 tarih ve E:2006/6559, K:2009/6677 sayılı kararında belirttiği üzere ?görev tazminatı? niteliğindeki bir ibare yüzünden şahsıma haksız yere karşılığı da asla ödenmeksizin zorunlu fazla mesai yaptırılarak ruhi ve bedeni olarak aşırı derecede yıpratılmaktayım. Yapılmış olan bilimsel araştırmalar sonucu; aşırı, belirsiz ve düzensiz mesai saatlerinin bir sonucu olarak polislik Türkiye?de intihar oranının en fazla olduğu, agresif ve depresif eğilimlerin sıklıkla görüldüğü meslek olarak ortaya çıkmaktadır.
Zira Kamu Denetçiliğinin konuyla ilgili 30.12.2014 tarihli raporunun V. KARAR kısmında aynen şu ifadelere yer verilerek İçişleri ve Maliye Bakanlıklarına ?Tavsiye Kararında? bulunulmuştur.
a) Emniyet teşkilatı mensuplarının çalışma ile dinlenme saatleri ve şekillerinin, uluslararası sözleşmeler ile garanti altına alınan haklar ve hakkaniyet ilkeleri, AB müktesebatı ve üye ülke uygulamaları gözetilerek ve normlar hiyerarşisi gereği Kanunla ve kanuna uygun olarak Tüzük veya Yönetmelik ile düzenlemesi,
b) Emniyet teşkilatı mensuplarının 40 saat/hafta üzerinde çalıştırılmamaları, mümkün değilse Avrupa Polis Konfederasyonu'nun (EUROCOP) hazırladığı çalışma saatleri yönergesi (Working Time Directive) doğrultusunda azami çalışma süresinin 48 saat olarak belirlenmesi ve 3201 sayılı Kanunun Ek 21 inci maddesinin tekrar düzenlenerek veya başkaca bir yasal düzenleme yapılarak ?fazla çalışma ücretlerinin? hesaplanmasında her bir polis memuru için 40 saatin üzerinde fiilen yapılan fazla çalışma karşılığında saat başı ücretlendirilmenin yapılması,
c) 28 numaralı paragrafta yer verilen Avrupa Birliği ülkeleri uygulamaları da gözetilerek kesintisiz çalışma süresinin (nöbet süresi) 8 saati geçmemesi yönünde düzenleme yapılması,
d) Emniyet teşkilatı mensuplarının ?ek görevleriyle? ilgili esasların uluslararası sözleşmeler ile garanti altına alınan haklar gözetilerek düzenleyici bir işlem ile yazılı hale getirilerek hukuki açıdan bağlayıcı bir niteliğe ve standarda kavuşturulması, ek görevlendirme yapılacakların öncelikle istekli olanlar arasından seçilmesi, yeterli istekli olmadığı takdirde resen görevlendirme yoluna gidilmesi, haftalık çalışma saatini aşan ek görevlendirmeler için ?fazla mesai ücreti? ödenmesi,
e) 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanunu'nun Ek 21 inci maddesi kapsamında fazla mesai yapıp yapmadığına bakılmaksızın yapılan fazla mesai ücretinin mesai dışında yapılan fazla çalışma karşılığı olarak değil, görevin niteliği, yapılan işin zorluğu ve önemi doğrultusunda emniyet hizmeti sınıfı kadrolarında bulunanlardan görev yapılan birime göre salt bu görevi yerine getirmeleri nedeniyle her ay sabit olarak yapılan tazminat niteliğinde bir ödeme olduğu yönündeki Danıştay 11. Dairesinin kararı doğrultusunda görev tazminatı niteliğindeki bu ödemenin görevin taşıdığı risk unsurları, işin önem ve mahiyeti ile ölçülü ve orantılı bir ödemeye dönüştürülmesi; Hususları sabit görülmüştür.
Yukarıda bahsetmiş olduğum kanunlar tespitler ve yargı kararları ile polislere hiçbir şekilde saat başı ?fazla çalışma ücreti? ödenmediği sabittir, bu durumda idarece hakkımda ?fazla çalışma cetveli? düzenlenerek, Başbakanlığın Genelgesi (2014/5) gereği belirtmiş olduğum tarihler arasındaki haftalık 40 saatlik mesaiyi aşan fazla çalışmaların her 8 saatinin karşılığı olarak yıllık iznime 1 gün eklenmesini, Anayasa (18) deki zorla çalıştırma yasağı ve 657 sayılı DMK (99, 100, 101, 147-f, 178) amir hükümleri gereği; haftalık 40 saatin üstü mecburi olarak çalışmaya zorlanmamamı ve çalışma saatleri/vardiya düzeninin: kanuni zorunluluk, çalışma barışı, personel verimliliği, hizmetin gerekleri ve kamu yararı da birlikte düşünülerek; haftalık 42 saate tekabül eden 8/24 çalışma usulüne uygun olarak düzenlenmesi hususunu; Saygılarımla Arz ederim. ?/?/2016
İsim Soyisim
İmza
Ek:
1-Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personelinin Çalışma Saatlerine İlişkin Esaslar
2-Başbakanlık Genelgesi 2014/5
VALİLİĞİ
(Valilik Makamına)
Emniyet Müdürlüğü ? Şube Müdürlüğünde ? sicilli Polis memuru olarak görev yapmaktayım.
Hali hazırda 29/09/1995 tarihli İçişleri Bakanlığının ?Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personelinin Çalışma Saatlerine İlişkin Esaslar? isimli belgesi gereğince; ?/.../2016 ile ?/?/2016 tarihleri arası 12/12 çalışma sistemince ?ek görevler hariç? haftalık 72 saat geceli gündüzlü çalışmaktayım. Buda ?ek görevler hariç? haftalık 72, aylık olarak da en az 288 saatlik mesaiye tekabül etmektedir. Yine ?/.../2016 ile ?/?/2016 tarihleri arası 12/24 çalışma sistemince ?ek görevler hariç? haftalık 60 saat geceli gündüzlü çalışmaktayım. Buda ?ek görevler hariç? haftalık 60, aylık olarak da en az 240 saatlik mesaiye tekabül etmektedir. Hâlbuki 657 sayılı DMK 99. maddesinde açıkça memurların çalışma saati ?haftalık 40? saat ile sınırlandırılmıştır. Yine aynı kanun maddesinde ?Ancak özel kanunlarla yahut bu kanuna veya özel kanunlara dayanılarak çıkarılacak Tüzük veya Yönetmeliklerle, kurumların ve hizmetlerin özellikleri dikkate alınmak suretiyle farklı çalışma süreleri tespit olunabilir? denmektedir. Lakin 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanunu?nda çalışma sürelerini düzenleyen bir madde ve buna dayanarak çıkarılmış bir Tüzük veya Yönetmelik de bulunmamaktadır. Aksine bu durum idarece Anayasanın 128. maddesine ve normlar hiyerarşisine aykırı olarak İçişleri Bakanlığının düzenleyici işlem hükmündeki belgesiyle halledilme yoluna gidilmiştir.
Hakeza ?Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personelinin Çalışma Saatlerine İlişkin Esaslar? isimli belgenin 4. Maddesi ?Büro hizmetlerinde çalışan personelinin çalışma saatleri, herhangi bir olağanüstü durum olmadığı sürece Devlet Dairelerinin tabi olduğu mesai gibidir denilmek suretiyle haftalık 40 saat çalıştırılacakları? lakin aynı kurumda çalışıp aynı ücreti alan fakat nöbet usulü ile çalışması zorunlu olanların ise 12/24 (haftalık 60 saat) çalıştırılacakları öngörülmektedir? Bu durum ise kurumsal çalışma barışını ve Anayasamızdaki eşitlik ilkesini bozucu bir durumun ortaya çıkmasına neden olarak, güvenlik hizmeti gibi önemli bir hizmetin verilmesinde kurum içi huzursuzlukların çıkmasına, Emniyet ve Asayiş hizmetlerindeki kalitenin düşerek Polis-Halk ilişkilerinde sorunlara neden olmaktadır.
Maaş bordromda ?fazla çalışma ücreti? diye yazılan, gerçekte ise; Danıştay 11. Dairesinin 23.06.2009 tarih ve E:2006/6559, K:2009/6677 sayılı kararında belirttiği üzere ?görev tazminatı? niteliğindeki bir ibare yüzünden şahsıma haksız yere karşılığı da asla ödenmeksizin zorunlu fazla mesai yaptırılarak ruhi ve bedeni olarak aşırı derecede yıpratılmaktayım. Yapılmış olan bilimsel araştırmalar sonucu; aşırı, belirsiz ve düzensiz mesai saatlerinin bir sonucu olarak polislik Türkiye?de intihar oranının en fazla olduğu, agresif ve depresif eğilimlerin sıklıkla görüldüğü meslek olarak ortaya çıkmaktadır.
Zira Kamu Denetçiliğinin konuyla ilgili 30.12.2014 tarihli raporunun V. KARAR kısmında aynen şu ifadelere yer verilerek İçişleri ve Maliye Bakanlıklarına ?Tavsiye Kararında? bulunulmuştur.
a) Emniyet teşkilatı mensuplarının çalışma ile dinlenme saatleri ve şekillerinin, uluslararası sözleşmeler ile garanti altına alınan haklar ve hakkaniyet ilkeleri, AB müktesebatı ve üye ülke uygulamaları gözetilerek ve normlar hiyerarşisi gereği Kanunla ve kanuna uygun olarak Tüzük veya Yönetmelik ile düzenlemesi,
b) Emniyet teşkilatı mensuplarının 40 saat/hafta üzerinde çalıştırılmamaları, mümkün değilse Avrupa Polis Konfederasyonu'nun (EUROCOP) hazırladığı çalışma saatleri yönergesi (Working Time Directive) doğrultusunda azami çalışma süresinin 48 saat olarak belirlenmesi ve 3201 sayılı Kanunun Ek 21 inci maddesinin tekrar düzenlenerek veya başkaca bir yasal düzenleme yapılarak ?fazla çalışma ücretlerinin? hesaplanmasında her bir polis memuru için 40 saatin üzerinde fiilen yapılan fazla çalışma karşılığında saat başı ücretlendirilmenin yapılması,
c) 28 numaralı paragrafta yer verilen Avrupa Birliği ülkeleri uygulamaları da gözetilerek kesintisiz çalışma süresinin (nöbet süresi) 8 saati geçmemesi yönünde düzenleme yapılması,
d) Emniyet teşkilatı mensuplarının ?ek görevleriyle? ilgili esasların uluslararası sözleşmeler ile garanti altına alınan haklar gözetilerek düzenleyici bir işlem ile yazılı hale getirilerek hukuki açıdan bağlayıcı bir niteliğe ve standarda kavuşturulması, ek görevlendirme yapılacakların öncelikle istekli olanlar arasından seçilmesi, yeterli istekli olmadığı takdirde resen görevlendirme yoluna gidilmesi, haftalık çalışma saatini aşan ek görevlendirmeler için ?fazla mesai ücreti? ödenmesi,
e) 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanunu'nun Ek 21 inci maddesi kapsamında fazla mesai yapıp yapmadığına bakılmaksızın yapılan fazla mesai ücretinin mesai dışında yapılan fazla çalışma karşılığı olarak değil, görevin niteliği, yapılan işin zorluğu ve önemi doğrultusunda emniyet hizmeti sınıfı kadrolarında bulunanlardan görev yapılan birime göre salt bu görevi yerine getirmeleri nedeniyle her ay sabit olarak yapılan tazminat niteliğinde bir ödeme olduğu yönündeki Danıştay 11. Dairesinin kararı doğrultusunda görev tazminatı niteliğindeki bu ödemenin görevin taşıdığı risk unsurları, işin önem ve mahiyeti ile ölçülü ve orantılı bir ödemeye dönüştürülmesi; Hususları sabit görülmüştür.
Yukarıda bahsetmiş olduğum kanunlar tespitler ve yargı kararları ile polislere hiçbir şekilde saat başı ?fazla çalışma ücreti? ödenmediği sabittir, bu durumda idarece hakkımda ?fazla çalışma cetveli? düzenlenerek, Başbakanlığın Genelgesi (2014/5) gereği belirtmiş olduğum tarihler arasındaki haftalık 40 saatlik mesaiyi aşan fazla çalışmaların her 8 saatinin karşılığı olarak yıllık iznime 1 gün eklenmesini, Anayasa (18) deki zorla çalıştırma yasağı ve 657 sayılı DMK (99, 100, 101, 147-f, 178) amir hükümleri gereği; haftalık 40 saatin üstü mecburi olarak çalışmaya zorlanmamamı ve çalışma saatleri/vardiya düzeninin: kanuni zorunluluk, çalışma barışı, personel verimliliği, hizmetin gerekleri ve kamu yararı da birlikte düşünülerek; haftalık 42 saate tekabül eden 8/24 çalışma usulüne uygun olarak düzenlenmesi hususunu; Saygılarımla Arz ederim. ?/?/2016
İsim Soyisim
İmza
Ek:
1-Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personelinin Çalışma Saatlerine İlişkin Esaslar
2-Başbakanlık Genelgesi 2014/5