Arkadaşlar faiz /riba bu fıkıh konusudur, fıkıh ise öyle basit bir konu değildir, çok üst düzey bir konudur, ben şimdi bu konuda bir kaç kelam etmek isterim, herşeyden önce konunun temeline inelim, yani faizin illetine ve şumulüne/kapsamına, hadise göre şu altı şeyde faiz söz konusu olur; Altın altına, gümüş gümüşe, hurma hurmaya, buğday buğdaya, tuz tuza, arpa arpaya misli misline satılırken, biri fazla olursa faiz olur. .... buyuruldu. (Tirmizi),
şimdi fels konusuna gelelim yani fels/kağıt para demektir, tarih içinde fels ise madeni paralardır, bunlar bakır, demir, bronz, nikel yerine göre ise deriden yapılan paralardır bunlara tarihte fels denir ve devletin hükümranlık gücünü, temsilen bir itibari değeri vardır değeri asli altın ve gümüş parada olduğu gibi asli ve kendinden değildir, işte kağıt paralarda tarihteki bu felsler gibidir, ancak kağıt para altın veya gümüş para gibi değildir, bu noktadan imam şafiye göre fels - yani kağıt para asla altın ve gümüş para gibi değildir, çünkü imam şafiye göre para demek altın veya gümüş para demektir, zira Allah para olarak yani semen olarak ancak altın ve gümüşü yaratmıştır, imam şafiye göre altın veya gümüş olmayan felsler/kağıt veya madeni paralar gerçekte para olmadığından, felslerde yani kağıt paralarda faize girmen mümkün değildir, gelelim zahiriye mezhebine onlara göre şu altı nesne mal dışında faiz yoktur, bu altı mal hadiste sayılmıştır, bunlar altın, gümüş, hurma, buğday, arpa ve tuzdur, zahiriye mezhebine göre bu 6 mal dışında faiz mümkün değildir, yani zahirilere göre felselerde/yani kağıt paralarda istesen de kendini yerden yere vursan da ne yaparsan yap, istersen bir lira borç verip bin lira al faize giremezsin, yine hanefi mezhebinin ikinci adamlarından olan çok büyük müçtehitlere göre; felslerde yani kağıt paralarda enflasyon sebebi ile felsde bir değer kaybı olursa, borçlunun alacaklısına felsdeki yani kağıt paradaki bu azalmayı gümüş cinsinden borcunu geri öderken enflasyon eksiğini gümüş olarak fazlalık şeklinde ödemesi gerekir, yine hanefi alimlerden çok büyüklerden bazısına göre felslerde yani kağıt paralarda devlet çökerse veya devlet yok olursa bu durumda felsin yani kağıt paranın hükmü yok olur, bu durumda, borçlu alacaklısına gümüş cinsinden paranın değerini geri ödemesi gerekir, tüm bunlar neyi göstermektedir kardeşler, fıkıh çok derin bir konudur, fıkıh kahvehanede maç sohbeti yapmaya benzemez, tekrar ediyorum, imam şafiye göre kağıt paralarda istesen de faize girmen mümkün değil, çünkü kağıt parada faiz olmaz, çünkü imam şafiye göre semen yani para ancak ve ancak altın ve gümüşten olur, felsler yani kağıt veya demir paralar semen olmadığı için onlarda faiz mümkün değildir, aynı şey zahiriye mezhebinde de geçerlidir.
Arkadaşlar faiz /riba bu fıkıh konusudur, fıkıh ise öyle basit bir konu değildir, çok üst düzey bir konudur, ben şimdi bu konuda bir kaç kelam etmek isterim, herşeyden önce konunun temeline inelim, yani faizin illetine ve şumulüne/kapsamına, hadise göre şu altı şeyde faiz söz konusu olur; Altın altına, gümüş gümüşe, hurma hurmaya, buğday buğdaya, tuz tuza, arpa arpaya misli misline satılırken, biri fazla olursa faiz olur. .... buyuruldu. (Tirmizi),
şimdi fels konusuna gelelim yani fels/kağıt para demektir, tarih içinde fels ise madeni paralardır, bunlar bakır, demir, bronz, nikel yerine göre ise deriden yapılan paralardır bunlara tarihte fels denir ve devletin hükümranlık gücünü, temsilen bir itibari değeri vardır değeri asli altın ve gümüş parada olduğu gibi asli ve kendinden değildir, işte kağıt paralarda tarihteki bu felsler gibidir, ancak kağıt para altın veya gümüş para gibi değildir, bu noktadan imam şafiye göre fels - yani kağıt para asla altın ve gümüş para gibi değildir, çünkü imam şafiye göre para demek altın veya gümüş para demektir, zira Allah para olarak yani semen olarak ancak altın ve gümüşü yaratmıştır, imam şafiye göre altın veya gümüş olmayan felsler/kağıt veya madeni paralar gerçekte para olmadığından, felslerde yani kağıt paralarda faize girmen mümkün değildir, gelelim zahiriye mezhebine onlara göre şu altı nesne mal dışında faiz yoktur, bu altı mal hadiste sayılmıştır, bunlar altın, gümüş, hurma, buğday, arpa ve tuzdur, zahiriye mezhebine göre bu 6 mal dışında faiz mümkün değildir, yani zahirilere göre felselerde/yani kağıt paralarda istesen de kendini yerden yere vursan da ne yaparsan yap, istersen bir lira borç verip bin lira al faize giremezsin, yine hanefi mezhebinin ikinci adamlarından olan çok büyük müçtehitlere göre; felslerde yani kağıt paralarda enflasyon sebebi ile felsde bir değer kaybı olursa, borçlunun alacaklısına felsdeki yani kağıt paradaki bu azalmayı gümüş cinsinden borcunu geri öderken enflasyon eksiğini gümüş olarak fazlalık şeklinde ödemesi gerekir, yine hanefi alimlerden çok büyüklerden bazısına göre felslerde yani kağıt paralarda devlet çökerse veya devlet yok olursa bu durumda felsin yani kağıt paranın hükmü yok olur, bu durumda, borçlu alacaklısına gümüş cinsinden paranın değerini geri ödemesi gerekir, tüm bunlar neyi göstermektedir kardeşler, fıkıh çok derin bir konudur, fıkıh kahvehanede maç sohbeti yapmaya benzemez, tekrar ediyorum, imam şafiye göre kağıt paralarda istesen de faize girmen mümkün değil, çünkü kağıt parada faiz olmaz, çünkü imam şafiye göre semen yani para ancak ve ancak altın ve gümüşten olur, felsler yani kağıt veya demir paralar semen olmadığı için onlarda faiz mümkün değildir, aynı şey zahiriye mezhebinde de geçerlidir.