Hz. Nuh-Yafes-Togarma ve Türkler-Kartlar-Acarlar
Bütün Hıristiyanların İncil?le birlikte okuduğu Tevrati Şerif?te (Tekvîn, X.2-4; İlk-Tarihler, I, 5-6), Türkler?in ulu atası: Nuh oğlu Yafes'in büyükoğlu Gomer'in üç oğlundan en küçüğü ?Togarma? adı ile anılıyor. ?Ezekhiel? kitabında (XXXVIII, 4, 6) ise, ?atları, süvarileri ve katırları? pek bol olup, bunları çarşılara satılığa getiren ?Togarma Hanedanı, Uzak-Kuzey (Övrasya) ile bütün ordusu?ndan bahsedilerek, onların yılkılar besleyen iyi biniciler olduğuna ve ülkelerinin yerine işaret ediliyor[Dipnot: 21]. ?Ahdi-?Atîk/Tevrat?taki gibi, ilk İber/Kartel (Doğu-Gürcistan) destanî tarihinde de, Hazar denizi ile Karadeniz arasındaki Sekiz Yerli Kavmin ulu atası, ?Targam?os? (Eski-Ermenice/Grabar diliyle yazılı tarihte ise, ?Torkom?) diye anılıyor. Eski yunanca metinden aktarıldığı, ulu ata adlarının soneklerinden anlaşılan destanî ilk İber/Kartel tarihi ?Kartlis-Çkhovreba? (Gürcistanın-Hayatı) kitabının, başında Karadeniz ile Hazar denizi arasındaki yerli Sekiz-Kardeş Urug ile bunların ülkelerini (Oğuznameler?de anlatıldığı gibi) istila ederek hakim olan ?Khazarlar?, ?Türkler? ve ?Kıpçaklar?ın, Makedonyalı İskender'den çok önceleri, Kür ile Aras ve Çoruh boylarına gelipyerleşmelerinin hatıraları, aşağıdaki gibi anlatılıyor.
1) Kartlis-Çkhovreba?da Khazarlar, Bun-Turkiler, Kıpçaklar:
?Nuh oğlu Yafes?in torunu ?Tarşis oğlu Targam?os?, bütün ailesi halkını toplayarak, ?Ararat (Urartu ülkesi) ve Masis (Ağrı dağı) toprağı?na geldi. Bu Targam?os?un ülkesi, doğuda Gurgan (Hazar) denizinden, batıda ?bugün Karadeniz denilen (eski) Pont denizi?ne?; güneyde ?Kürtler-Eli?ndeki Oret (Cudi) dağı?ndan, kuzeyde ?Persler?in Yalbuz (Alburuz) dedikleri Kafkas?a değin uzayan yerlerdi. Ölümünden önce bu ülkesini Sekiz-Oğlu arasında paylaştıran Targamos, yaş sıralarına göre onlara, şu bölgeleri vermişti (Özel adların sonundaki yunanca ?os? eki, tekil/müfred anlamını belirtir.):
1- (Kendilerine öteden beri hep ?Hay? ve yurtlarına ?Hayasdan? diyerek, ?Yukarı-El? anlamındaki ?Armenya?dan gelen ve yabancıların kullandığı bu adı bilmeyen Ermenilerin ulu atası) Hay?os?a, Ararat ile çevresini;
2- (İber/Kartel Gürcüleri atası) Kart(e)l?os?a, (Tiflis vilayeti bölgesi) Kart(e)li/Kartel ülkesini;
3- (Gence doğu güneyindeki Partav/Berde?a/Berde) Bardaw şehrini yapan (Saka/Aşkuza hükümdarı Bartatua?nın boyu) Bard?os?a (sonradan ?Aran?/Karabağ denilen) Kür ile Aras ırmakları arasını;
4- (Adı bugün ?Mugan-0vası?nda yaşayan) Movakan?a, Kür kuzeyinden ve (batıdaki) Küçük-Alazan (Tiflis doğusunda Kür?e karışan Yorı çayı?n)dan, doğudaki Deniz?e (Hazar denizine) değin;
5- Her?os'a., Kür ırmağı kuzeyinde, ?İki-Alazan? (batıda Yor/Yorı/Kabur ve doğuda Alazan/Kanak çayları) arasını, ki burada Khoranta da denilen Heret (Her-Yurdu) şehrini yaptı (Selçuklu Fetihlerinden önce merkezi, bir Kıpçak boyuna göre anılan ?Sıgnak? şehri olup, üzüm bağları ve şarabiyle ünlü Kakhet bölgesi);
6- Karadeniz?e doğru gönderilen ?Eg(e)r?os, doğuda (Kür ile Faş/Riyon ırmakları su ayırımındaki) Likh adlı küçük dağdan (batıdaki Kara) Deniz?e ve (kuzeydeki) Küçük Khazaret (Kuban/Kuman) ırmağına değin uzayan bölgeye yerleşti. Bunun kurduğu şehre Eg(e)ris deniyordu ki, şimdi onun yerinde, (Sokhum'un doğusunda ve dağ eteğindeki) Bedia bulunmaktadır (bu ulu atanın adı, eski-Ermenice metinlerde ?Eker?k?=Eker?ler denilen, Faş/Riyon bölgesi ve VI. yüzyıldaki Bizans-Sasanlı Savaşlarından sonra güneye göçen şimdiki Müslüman ?Ecer/Acara? ahalisi ile Eceristan/Acaristanda yaşamaktadır).
7- (Dağıstan yerlisi Ilak/İlek=Lek-zi/Lezgiler?in atası) Lekan?a, Büyük-Irmak (Terek) ile Kawkas (dağları) arasını ve Derbend (Hazar)- Denizi kıyılarını;
8- Derbend?den Büyük-Lomek (Terek) ırmağı (kaynaklarına) ve ?Büyük-Khazaret? (Terek-Atıl-Tın/Don ırmakları boyu) ülkesine kadarki yerleri de, en küçük oğlu Kawkas?a verdi.
?Targamoslular denilen bu Sekiz-Kardeş, o zaman yeryüzü hakimi bulunan (Asurluların zalim hükümdarı ?Na-Mürd/Ölmez/Nemrud? lakaplı) Nebrot?a karşı isyan ettiler[Dipnot: 22].
(...........)
---------------
Dipnot: 21 İstanbul Ü. eski hocalarından (Yahudi) Prof. Avram GALANTİ, ?Türk Kelimesinin Menşei? adlı makalesinde (Yeni Mecmua, 28 Mart 1918 İstanbul, Cilt II, Sayı 37, s. 208), ?Şalşet Yuhasin, yani Silsiletü?n-Neseb nam İbrani eser?de, Osmanlıların ataları adı ?Türk?ün, ?Ahd-i-Atik?te zikrolunan Togarma tabiri? ile anıldığına işaret ettikten sonra, Oğuz Destanı?nın İbraniler?e geçen hulasası üzerine, şunları naklediyor:
?Türkler?in Baba (Ata)sı Togar yahut Torag tesmiye olunan muteber bir zatın, Altı-Oglu var idi. Oğullarını kıra gönderdiği gün, kırda buldukları Üç-Ok ile bir Yay?ı Babalarına getirdiler. Babaları, Yay?ı kırarak Üç-Büyük Oğlu?na verdi; bunlar, Bozuk (Boz-Ok) tesmiye olundular. Üç-Küçük Oğlu?na da, Oklar?ı verdi; işte bunun içindir ki, (bunlar da) Üç-Ok tesmiye olundular?.
Yukandaki Togar ile Torag adlarında görülen değişikliğin ?fikrime göre? sebebi, Milattan 260 yıl önceleri, (Mısır Kralı II. Ptolemeus?un buyruğu üzerine, İskenderiye?de ?Ahd-i-Atik?i İbraniceden Yunancaya tercüme eden Yahudi bilginlerinden 70 kişilik hey?ete işaret olan) Septente yani Yetmişler Tercümesi?nde aramak lazım gelir. (Tevratın bugün bütün Hıristiyanlarca milli dillerine çevrilerek okunan nüshalarına esas olan yunanca) Yetmişler Tercümesi?nde (Türklerin ulu atası), Togarma/Thorgama suretinde gösterilmiştir?.
?İmdi, bu kelimenin (sonradan eklenen) son üç harfi hazf olunursa, Thorg kalır ki, o da, balada zikrolunan Torg kelimesinin aynı olur?. DİLMANN, Tekvîn-i Mahlukaat?ın ensal cetveli hakkında yazdığı bir tetebbu?da, Togarma?nın mevkii coğrafisinin, Ermenistan olduğunu gösteriyor. DE LAGARD dahi, bu fikre katılıyor".
Dipnot: 22;: M. BROSSET, H.de la Georgie, 1.5-19.
Kaynak: Fahrettin Kırzıoğlu, Yukarı Kür ve Çoruk Boyları?nda Kıpçaklar. İlk-Kıpçaklar (M.Ö. VIII.-M.S. VI. yy.) ve Son-Kıpçaklar (1118,1195) ile Ortodoks-Kıpçak Atabekler Hükûmeti (1267-1578) (Ahıska/Çıldır Eyâleti Tarihi'nden), Ankara 1992, s.14-17.
Hz. Nuh-Yafes-Togarma ve Türkler-Kartlar-Acarlar
Bütün Hıristiyanların İncil?le birlikte okuduğu Tevrati Şerif?te (Tekvîn, X.2-4; İlk-Tarihler, I, 5-6), Türkler?in ulu atası: Nuh oğlu Yafes'in büyükoğlu Gomer'in üç oğlundan en küçüğü ?Togarma? adı ile anılıyor. ?Ezekhiel? kitabında (XXXVIII, 4, 6) ise, ?atları, süvarileri ve katırları? pek bol olup, bunları çarşılara satılığa getiren ?Togarma Hanedanı, Uzak-Kuzey (Övrasya) ile bütün ordusu?ndan bahsedilerek, onların yılkılar besleyen iyi biniciler olduğuna ve ülkelerinin yerine işaret ediliyor[Dipnot: 21]. ?Ahdi-?Atîk/Tevrat?taki gibi, ilk İber/Kartel (Doğu-Gürcistan) destanî tarihinde de, Hazar denizi ile Karadeniz arasındaki Sekiz Yerli Kavmin ulu atası, ?Targam?os? (Eski-Ermenice/Grabar diliyle yazılı tarihte ise, ?Torkom?) diye anılıyor. Eski yunanca metinden aktarıldığı, ulu ata adlarının soneklerinden anlaşılan destanî ilk İber/Kartel tarihi ?Kartlis-Çkhovreba? (Gürcistanın-Hayatı) kitabının, başında Karadeniz ile Hazar denizi arasındaki yerli Sekiz-Kardeş Urug ile bunların ülkelerini (Oğuznameler?de anlatıldığı gibi) istila ederek hakim olan ?Khazarlar?, ?Türkler? ve ?Kıpçaklar?ın, Makedonyalı İskender'den çok önceleri, Kür ile Aras ve Çoruh boylarına gelipyerleşmelerinin hatıraları, aşağıdaki gibi anlatılıyor.
1) Kartlis-Çkhovreba?da Khazarlar, Bun-Turkiler, Kıpçaklar:
?Nuh oğlu Yafes?in torunu ?Tarşis oğlu Targam?os?, bütün ailesi halkını toplayarak, ?Ararat (Urartu ülkesi) ve Masis (Ağrı dağı) toprağı?na geldi. Bu Targam?os?un ülkesi, doğuda Gurgan (Hazar) denizinden, batıda ?bugün Karadeniz denilen (eski) Pont denizi?ne?; güneyde ?Kürtler-Eli?ndeki Oret (Cudi) dağı?ndan, kuzeyde ?Persler?in Yalbuz (Alburuz) dedikleri Kafkas?a değin uzayan yerlerdi. Ölümünden önce bu ülkesini Sekiz-Oğlu arasında paylaştıran Targamos, yaş sıralarına göre onlara, şu bölgeleri vermişti (Özel adların sonundaki yunanca ?os? eki, tekil/müfred anlamını belirtir.):
1- (Kendilerine öteden beri hep ?Hay? ve yurtlarına ?Hayasdan? diyerek, ?Yukarı-El? anlamındaki ?Armenya?dan gelen ve yabancıların kullandığı bu adı bilmeyen Ermenilerin ulu atası) Hay?os?a, Ararat ile çevresini;
2- (İber/Kartel Gürcüleri atası) Kart(e)l?os?a, (Tiflis vilayeti bölgesi) Kart(e)li/Kartel ülkesini;
3- (Gence doğu güneyindeki Partav/Berde?a/Berde) Bardaw şehrini yapan (Saka/Aşkuza hükümdarı Bartatua?nın boyu) Bard?os?a (sonradan ?Aran?/Karabağ denilen) Kür ile Aras ırmakları arasını;
4- (Adı bugün ?Mugan-0vası?nda yaşayan) Movakan?a, Kür kuzeyinden ve (batıdaki) Küçük-Alazan (Tiflis doğusunda Kür?e karışan Yorı çayı?n)dan, doğudaki Deniz?e (Hazar denizine) değin;
5- Her?os'a., Kür ırmağı kuzeyinde, ?İki-Alazan? (batıda Yor/Yorı/Kabur ve doğuda Alazan/Kanak çayları) arasını, ki burada Khoranta da denilen Heret (Her-Yurdu) şehrini yaptı (Selçuklu Fetihlerinden önce merkezi, bir Kıpçak boyuna göre anılan ?Sıgnak? şehri olup, üzüm bağları ve şarabiyle ünlü Kakhet bölgesi);
6- Karadeniz?e doğru gönderilen ?Eg(e)r?os, doğuda (Kür ile Faş/Riyon ırmakları su ayırımındaki) Likh adlı küçük dağdan (batıdaki Kara) Deniz?e ve (kuzeydeki) Küçük Khazaret (Kuban/Kuman) ırmağına değin uzayan bölgeye yerleşti. Bunun kurduğu şehre Eg(e)ris deniyordu ki, şimdi onun yerinde, (Sokhum'un doğusunda ve dağ eteğindeki) Bedia bulunmaktadır (bu ulu atanın adı, eski-Ermenice metinlerde ?Eker?k?=Eker?ler denilen, Faş/Riyon bölgesi ve VI. yüzyıldaki Bizans-Sasanlı Savaşlarından sonra güneye göçen şimdiki Müslüman ?Ecer/Acara? ahalisi ile Eceristan/Acaristanda yaşamaktadır).
7- (Dağıstan yerlisi Ilak/İlek=Lek-zi/Lezgiler?in atası) Lekan?a, Büyük-Irmak (Terek) ile Kawkas (dağları) arasını ve Derbend (Hazar)- Denizi kıyılarını;
8- Derbend?den Büyük-Lomek (Terek) ırmağı (kaynaklarına) ve ?Büyük-Khazaret? (Terek-Atıl-Tın/Don ırmakları boyu) ülkesine kadarki yerleri de, en küçük oğlu Kawkas?a verdi.
?Targamoslular denilen bu Sekiz-Kardeş, o zaman yeryüzü hakimi bulunan (Asurluların zalim hükümdarı ?Na-Mürd/Ölmez/Nemrud? lakaplı) Nebrot?a karşı isyan ettiler[Dipnot: 22].
(...........)
---------------
Dipnot: 21 İstanbul Ü. eski hocalarından (Yahudi) Prof. Avram GALANTİ, ?Türk Kelimesinin Menşei? adlı makalesinde (Yeni Mecmua, 28 Mart 1918 İstanbul, Cilt II, Sayı 37, s. 208), ?Şalşet Yuhasin, yani Silsiletü?n-Neseb nam İbrani eser?de, Osmanlıların ataları adı ?Türk?ün, ?Ahd-i-Atik?te zikrolunan Togarma tabiri? ile anıldığına işaret ettikten sonra, Oğuz Destanı?nın İbraniler?e geçen hulasası üzerine, şunları naklediyor:
?Türkler?in Baba (Ata)sı Togar yahut Torag tesmiye olunan muteber bir zatın, Altı-Oglu var idi. Oğullarını kıra gönderdiği gün, kırda buldukları Üç-Ok ile bir Yay?ı Babalarına getirdiler. Babaları, Yay?ı kırarak Üç-Büyük Oğlu?na verdi; bunlar, Bozuk (Boz-Ok) tesmiye olundular. Üç-Küçük Oğlu?na da, Oklar?ı verdi; işte bunun içindir ki, (bunlar da) Üç-Ok tesmiye olundular?.
Yukandaki Togar ile Torag adlarında görülen değişikliğin ?fikrime göre? sebebi, Milattan 260 yıl önceleri, (Mısır Kralı II. Ptolemeus?un buyruğu üzerine, İskenderiye?de ?Ahd-i-Atik?i İbraniceden Yunancaya tercüme eden Yahudi bilginlerinden 70 kişilik hey?ete işaret olan) Septente yani Yetmişler Tercümesi?nde aramak lazım gelir. (Tevratın bugün bütün Hıristiyanlarca milli dillerine çevrilerek okunan nüshalarına esas olan yunanca) Yetmişler Tercümesi?nde (Türklerin ulu atası), Togarma/Thorgama suretinde gösterilmiştir?.
?İmdi, bu kelimenin (sonradan eklenen) son üç harfi hazf olunursa, Thorg kalır ki, o da, balada zikrolunan Torg kelimesinin aynı olur?. DİLMANN, Tekvîn-i Mahlukaat?ın ensal cetveli hakkında yazdığı bir tetebbu?da, Togarma?nın mevkii coğrafisinin, Ermenistan olduğunu gösteriyor. DE LAGARD dahi, bu fikre katılıyor".
Dipnot: 22;: M. BROSSET, H.de la Georgie, 1.5-19.
Kaynak: Fahrettin Kırzıoğlu, Yukarı Kür ve Çoruk Boyları?nda Kıpçaklar. İlk-Kıpçaklar (M.Ö. VIII.-M.S. VI. yy.) ve Son-Kıpçaklar (1118,1195) ile Ortodoks-Kıpçak Atabekler Hükûmeti (1267-1578) (Ahıska/Çıldır Eyâleti Tarihi'nden), Ankara 1992, s.14-17.