Editörler : E.Kayı Han


Yasaklı
03 Ocak 2010 13:08

Hastanın bağlı olduğu yaşam fişleri çekilebilir mi?

Soru: Beyin ölümü gerçekleşen hastayı yakınları bağlı bulunduğu aletlerle yaşatmaya devam mı edecekler? Yoksa beyin ölümü gerçekleşti diye fişlerini çekmek caiz olur mu?

Yani beyin ölümü dinen de ölüm sayılır mı? Bu konudaki şüphelere siz nasıl bakıyorsunuz?

Cevap: Gerçekten de bu konuda farklı tıbbi izahlar yapılmaktadır. Ancak Yusuf el Kardavi'nin kitabında verdiği bilgi ile konuya bakılınca tereddüde pek yer kalmadığı da anlaşılmaktadır. Muhterem müellif, beyin ölümü konusunda diyor ki:

"Tıp uzmanlarının raporlarıyla beyin ölümü gerçekleşmiş bir hasta, artık yaşayan hastalar sınıfından sayılmaz. Gerçekte o, (beyin fonksiyonlarının tümüyle ölmüş olmasından itibaren) diriler değil, ölüler sınıfından sayılır! Bir cenaze için yapılması gereken ne ise beyni ölmüş olana da yapılması gereken odur! Artık yakınları onu, sun'i yaşatma aletlerine bağlı tutmaya da mecbur olmazlar!.."

Ancak beyin ölümünün vaki olduğu, salahiyetli tıp heyetinin raporu ve fıkıh uzmanlarının da bunlara iştirakleri ile netleşir.

İslam Konferansı Teşkilatı'na bağlı fıkıh kurumu 1987 Ekim'inde Ürdün'de yaptığı toplantıda konuyu etraflıca tartışmış, fıkıh ilim heyeti, aldığı kararını şöyle açıklamıştır:

- Bir insanda şu iki durum meydana geldiğinde dinen ölüm vaki olmuş sayılır. Bir cenaze için yapılması lazım gelen, o insan için de yerine getirilmesi gerekli olur.

1- Beyin fonksiyonlarının tamamen durması ve ihtisas sahibi doktorların bundan geriye dönüşün imkansız olduğuna ve beyinde çözülmenin başladığına karar vermiş olmaları.

2- Kalbinin ve solunum sisteminin tamamen durması ve doktorların da kalbin ve solunum sisteminin tamamen durduğuna, hastanın bir daha hayata dönemeyeceğine karar vermiş bulunmaları...

Bu iki durum kesinleştikten sonra her ne kadar hastanın kalp ve solunum sistemi, kan dolaşımı bağlanan aletler sayesinde çalışmasını devam ettirse de, dinen ölmüş sayılan bu kimseye bağlı olan cihazın kaldırılması mümkündür. Bir sakınca söz konusu olmaz.

Fıkıh heyetinin kararını böyle açıklayan Kardavi, ayrıca bu hastanın organının nakli konusunda da şöyle demektedir:

- Aletler alınmadan dinen ölmüş bulunan bu hastanın organlarının bir başka hastaya nakledilmesinde de mahzur değil fayda olacağında şüphe yoktur.

Kardavi şunları da ekliyor:

- Hiçbir fıkıh alimi, beyin ölümünden sonra tıp otoritelerinin öldüğünü söyledikleri hastanın cihazlarla yaşatılmasına dinen mecburiyet vardır, şeklinde bir hüküm bildirmemiştir... Yani tıbben ölmüş bulunan bir hastanın cihazlarla muvakkaten yaşatmaya çalışılmasına mecburiyet olmadığı yolunda fıkıh alimleri görüş bildirmişlerdir. Anlaşılan odur ki, geride kalan yakınları, yaşam aletleriyle kabaran masrafı sürdürmeye mecbur değiller. Zaten tıbben ölmüş hastayı aletlerle yaşatmaya çalışmak da zahmet çekmesini uzatmaktan başka bir manaya da gelmemektedir.

Merak edilen bir diğer soru: Organı alanın işleyeceği günahtan, organı bağışlayan sorumlu olur mu?

- Olmaz! Çünkü günahı işleyen organ değil, irade sahibi insandır. İradesi olmayan organ, irade sahibi insanın


*şerif
Kapalı
03 Ocak 2010 14:02

Kardavi şunları da ekliyor:

- Hiçbir fıkıh alimi, beyin ölümünden sonra tıp otoritelerinin öldüğünü söyledikleri hastanın cihazlarla yaşatılmasına dinen mecburiyet vardır, şeklinde bir hüküm bildirmemiştir... Yani tıbben ölmüş bulunan bir hastanın cihazlarla muvakkaten yaşatmaya çalışılmasına mecburiyet olmadığı yolunda fıkıh alimleri görüş bildirmişlerdir. Anlaşılan odur ki, geride kalan yakınları, yaşam aletleriyle kabaran masrafı sürdürmeye mecbur değiller. Zaten tıbben ölmüş hastayı aletlerle yaşatmaya çalışmak da zahmet çekmesini uzatmaktan başka bir manaya da gelmemektedir.


_nesil
Yasaklı
03 Ocak 2010 14:08

bana makul geldi kardavinin söyledikleri:)


minarebiliş
Müsteşar
03 Ocak 2010 14:10

hastane sahiplerine hiç makul geleceğini sanmıyorum .:))


asos_zen
Yasaklı
03 Ocak 2010 14:15

parası olmayana çek fişi diyon yani :)

ülen zaten benim beynim ölüp saf saf yatakta yatacağıma bir an önce fişimi çeksinlerde rabbimize gidek be ya..

kalıpta ne etçen bu hikaye dünyada :)


minarebiliş
Müsteşar
03 Ocak 2010 14:19

ağam çekmeyin, geride bıraktıklarına çektirin.:))


asos_zen
Yasaklı
03 Ocak 2010 14:27

kardeşim çekmeyin hele fişimi..

önce şu malımı mülkümü garibanlara vereyim..

biz ölcez...eeee.hanım çocuklar malı yerken biz ALAHA bu malın hesabını vercez..onlar keyf edip ''ülen babamız daha fazla mal mülk bıraksaydı'' diyecekler...

yok arkadaş öle yağma...:)

ALLAH rızkı verendir ..

biz malımızı dağıtalım gitsin...

nasıl HZ. EBUBEKİR RA. malının alayını verdi...

ALLAH ve RESULÜ as. yeter dedi..

en güzeli bu valla.

nasılsa o şiddetli günde ne anan ne baban ne karın ne çocukların sana fayda vermiycek herkez birbirinden kaçacak..

eeeee...

verdim gitti...fişi çek doktor...


minarebiliş
Müsteşar
03 Ocak 2010 14:31

mal biriktirmek bu devirde öle kolay değil. bir sürü minnetten sonra malını çarpur yazık olur. hem ağam galiba siz oldukça varlıklısınız,fazla ise e posta ile yollayabilirsiniz kardeşinize hiç şüpheniz olmasın .:))


*şerif
Kapalı
03 Ocak 2010 14:34

Kişinin Yaşam Destek Ünitesi?nden çıkarılması hakkındaki 14.12.2006 tarihli Din İşleri Yüksek Kurulunun mütalaası şöyledir:

Yaşam destek ünitesine bağlı bir kişi;

a) beynin kesin olarak bütün fonksiyonlarını yitirdiğine

b) bu durumdan geri dönüşün artık imkansız olduğuna uzman tabiplerce karar verilmesi şartıyla yaşam destek ünitesinden çıkarılabilir.

Yine aynı mütalaada organ nakli ile ilgili yapılan açıklamada 1980 yılındaki kurul kararına ek olarak organ alınacak kişinin canlı olması ile ilgili şöyle bir açıklama yer almıştır:

?... Organ veya dokusu alınacak kişinin işlemin yapıldığı esnada ölmüş olması; organı alınacak kişi sağ ise alınacak organ veya dokunun hayatî bir organ olmaması...?


Hammad
Kapalı
03 Ocak 2010 15:34

BEYİN ÖLÜMÜ GERÇEKLEŞEN HASTA

Sual: Bir kimseye karaciğer, böbrek veya başka organ nakli yapabilmek, yani bir başka hastayı kurtarabilmek için, beyin ölümü gerçekleşmiş bir hastanın, makineye bağlı fişini çekip kalbini durdurmak caiz midir?

CEVAP

Böyle bir zaruret varsa, beyin ölümü gerçekleşmiş hastanın fişini çekmek caiz olur; ama sebepsiz yere veya daha fazla acı çekmesin diye, beyin ölümü gerçekleşmiş hastanın fişini çekmek caiz olmaz.


minarebiliş
Müsteşar
03 Ocak 2010 15:38

beyin ölümü gerçekleşmiş birinin organlaarını başkasına nakletmek için fişi çekmez caiz fakat beyin ölümü gerekleşmiş birnin daha fazla acı çekmemesi için fişi çekmek caiz olmaz diyorsunu...yanılıyormuyum ?


asos_zen
Yasaklı
03 Ocak 2010 15:41

fişi çekilcek arkadaşın beyni gitmiş..

peki acı cekip çekmediğini hangi alet ile ölçüyorlar ? veya kim biliyor acı çekip çekmediğini ?

doktor dersen..

doktor daha önce onun durumuna düşmüş mü acep ?

sadece merak ettim...


_nesil
Yasaklı
03 Ocak 2010 20:46

yani beyin görevini yapmıyorsa sinirlerde yapmıyor demektir dolayısıyla acı çekmemeli.)


asos_zen
Yasaklı
03 Ocak 2010 20:52

anlayamadığım noktada bu ya :)

adamın beyni yok..sinirleri yok..

acı çeker mi arkadaş ???

kim biliyor acı çektiğini?

ve dahi sana ne ?

ALLAH haşa zalim mi ki ,kullarına acı çektirsin ?

bir bela müsibet varsa ki bu ALLAHIN BİLECEĞİ İŞTİR..

doktor kim oluyor fiş çekiyor?

vs.vs.vs.

kafayı bozmayalımda:)

siz bakmayın bana şu an..biraz sonra geçer...

hatlar karıştı...


_nesil
Yasaklı
03 Ocak 2010 20:53

ha sen doktorun fişi çekmesine kızoyoon..:)

anladım:)

:)


minarebiliş
Müsteşar
03 Ocak 2010 20:54

sistem error ise

fişi çek ağam, yeniden başlat .:))


asos_zen
Yasaklı
03 Ocak 2010 20:58

sistem kıvılcım atıyor...

fişi çekmek olayı doktorun eline veriliyor...biz diyoruz ki hemşire çekse ne olur?

işin espirisi tabiki..

ya hu bu doktorun da fişini çektikleri zaman mahşer günü :sen kim oluyorsunda fiş çekiyorsun diye sorsalar ne cevap verecek ?

ben ona takıldım...


sultan*06
Kapalı
03 Ocak 2010 20:59

sadece bir duyum ama söleyeceğim genede..

makinalara bağlı olupta 1-2 sene böle yaşayıp sonradan hayata dönen insanalrı duydum(görmedim )..

o yüzden umud kesilirmi bilemem..

masraflıda tabii ama cidden bu karar zor...


minarebiliş
Müsteşar
03 Ocak 2010 21:04

ha doktor çekmiş ha hemşire ne fark ederki ? sonuçta nekrozoluşmuş bir beyinde geri dönüşümü mümkün olmayan hasarlar meydana getirmiştir.bu durum hayatınıı ecelle buluşmaya dondurmak tan ötesi değildir.bu olay ehli iman ve heyet raporu ile tasdik edilmeli.


_nesil
Yasaklı
03 Ocak 2010 21:07

doktor benim ilmim onun öldüğüne kanaat getirdi deyip sıyrılmaya çalışacak:)

güldürmeyin beni yaaa


huzur.14
Yasaklı
03 Ocak 2010 21:09

bir sağlıkçı olarak, mucize denen şeyleri birebir yaşmış biri olarak,inancımızda ALLAHTAN UMUT KESİLMEZ denen bir görüşte varsa fiş çekme olayını destekleyemem,savunamam..

hz eyub as a bile mucizeyi yıllar sonra tattıran 'O' değil mi?

Toplam 51 mesaj

Çok Yazılan Konular

Sözlük

Son Haberler

Editörün Seçimi