Kıymetli arkadaşlar ilk indiği genel kabul gören Alak Süresinin ilk beş ayetini size kelime kelime giderek açıklamaya çalışacağım.
BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM: ESİRGEMESİ VE BAĞIŞLAMASI BOL OLAN ALLAH?IN ADIYLA,
Yüce Allah,yarattığı insana öncelikle isimleri öğrettiğinden bahseder.12/40 ayeti ataların isimlendirmesinin boş olduğunu ve Allah?ın onlar hakkında bir sultan indirmediğini bildirir.
Türkçede de kullanılan isim de üç öge vardır:
Tanınan-Tanıyan ve Tanıtan. Her varlık için geçerli olan bu üç unsura göre bütün varlıklar tanınan,insan tanıyan ve Allah ?ta tanıtandır.
AÇIKLAMA: Buradaki oku emrinde neyin okunması gerektiği yani nesne belirtilmemektedir. Ancak yaratan, Rabb ve tanımlamasıyla ifadeleri kendi içinde şöyle bir anlam bütünlüğüne kavuşturulunca okunması gereken netleşmektedir:
Yaratan?ın yarattığı nedir? Bütün varlıklar. Hangi sıfatıyla birlikte yaratmaktadır? Rabb,yani varlıkları aşama aşama, yavaş yavaş, öğrete öğrete en iyiye ulaştıran terbiye edici sıfatıyla.
Yani biz bütün varlık kategorilerini, bizim için bilinip tanınması gereken herbirşeyi ;
Yani insanı, tabiatı, Kur?anı, salatı, orucu , zekatı, cenneti, cehennemi , melekleri.. velhasılı bütün varlıkları Rabbimiz Allah nasıl bize tanımlayıp öğretmişse o şekilde tanımlamaya çalışacağız. Niçin? Çünkü biz yalnızca O?nun kulu ve kölesiyiz. Çünkü Onun tanım ve tanımlamalarında bir ağırlık, bir güç vardır da ondan
Bu durumda evet biz varlıkları okuyacağız. Ama yalnızca rabbimiz Allah?ın bize öğrettiği ya da öğreteceği biçim ve şekilde olmak şartıyla okuyacağız. Okumak nedir?
Kur?anda okuma ile ilgili ayetler genelde bir eyleme bir davranışa dönüştürme şeklinde kullanılır. Örneğin ?Kur?andan kolayınıza geleni okuyun..?ayetini ele alalım. Kur?anda okunması zor olan bir ayet ya da süre yoktur. Fakat yaşanması zaman gerektiren yada güç ve ağır olan ayetler vardır.
Bundan dolayı bizlere Kur?anda olup ta yaşanması daha kolay olan hükümler de bildirilmiştir. Biz bunlardan kolay olanı seçme serbestliğine de sahibiz. Dolayısıyla okuma emrinin doğrudan hayatta uygulamayla (pratik yapmakla) bağlantısı vardır.
Bunun için bizim bütün Kur?ani okumalarımızın ve Rabbimizin bize öğrettiklerinin hayatımızda ve düşüncelerimizin değişmesinde etkili olması zorunludur.
Salt anlamadan kuru kuruya okumanın da bu açıdan ne sevabı ne de bize bir kazandırdığı vardır.
Kıymetli arkadaşlar ilk indiği genel kabul gören Alak Süresinin ilk beş ayetini size kelime kelime giderek açıklamaya çalışacağım.
BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM: ESİRGEMESİ VE BAĞIŞLAMASI BOL OLAN ALLAH?IN ADIYLA,
Yüce Allah,yarattığı insana öncelikle isimleri öğrettiğinden bahseder.12/40 ayeti ataların isimlendirmesinin boş olduğunu ve Allah?ın onlar hakkında bir sultan indirmediğini bildirir.
Türkçede de kullanılan isim de üç öge vardır:
Tanınan-Tanıyan ve Tanıtan. Her varlık için geçerli olan bu üç unsura göre bütün varlıklar tanınan,insan tanıyan ve Allah ?ta tanıtandır.
AÇIKLAMA: Buradaki oku emrinde neyin okunması gerektiği yani nesne belirtilmemektedir. Ancak yaratan, Rabb ve tanımlamasıyla ifadeleri kendi içinde şöyle bir anlam bütünlüğüne kavuşturulunca okunması gereken netleşmektedir:
Yaratan?ın yarattığı nedir? Bütün varlıklar. Hangi sıfatıyla birlikte yaratmaktadır? Rabb,yani varlıkları aşama aşama, yavaş yavaş, öğrete öğrete en iyiye ulaştıran terbiye edici sıfatıyla.
Yani biz bütün varlık kategorilerini, bizim için bilinip tanınması gereken herbirşeyi ;
Yani insanı, tabiatı, Kur?anı, salatı, orucu , zekatı, cenneti, cehennemi , melekleri.. velhasılı bütün varlıkları Rabbimiz Allah nasıl bize tanımlayıp öğretmişse o şekilde tanımlamaya çalışacağız. Niçin? Çünkü biz yalnızca O?nun kulu ve kölesiyiz. Çünkü Onun tanım ve tanımlamalarında bir ağırlık, bir güç vardır da ondan
Bu durumda evet biz varlıkları okuyacağız. Ama yalnızca rabbimiz Allah?ın bize öğrettiği ya da öğreteceği biçim ve şekilde olmak şartıyla okuyacağız. Okumak nedir?
Kur?anda okuma ile ilgili ayetler genelde bir eyleme bir davranışa dönüştürme şeklinde kullanılır. Örneğin ?Kur?andan kolayınıza geleni okuyun..?ayetini ele alalım. Kur?anda okunması zor olan bir ayet ya da süre yoktur. Fakat yaşanması zaman gerektiren yada güç ve ağır olan ayetler vardır.
Bundan dolayı bizlere Kur?anda olup ta yaşanması daha kolay olan hükümler de bildirilmiştir. Biz bunlardan kolay olanı seçme serbestliğine de sahibiz. Dolayısıyla okuma emrinin doğrudan hayatta uygulamayla (pratik yapmakla) bağlantısı vardır.
Bunun için bizim bütün Kur?ani okumalarımızın ve Rabbimizin bize öğrettiklerinin hayatımızda ve düşüncelerimizin değişmesinde etkili olması zorunludur.
Salt anlamadan kuru kuruya okumanın da bu açıdan ne sevabı ne de bize bir kazandırdığı vardır.