Türkiye?de hemen her gün ?bu pazar seçim olsa? adlı seçim anketleri yapılır.
Seçim zamanlarında ciddi araştırmalar yapılsa da; diğer zamanlarda yapılan anketler kamuoyunu manipüle etmek ve yönlendirmek için yayınlanır.
Şirketlerin araştırmalarının iki boyutu vardır. Ciddi araştırmaları herhangi bir partiye parayla yaparlar ve bu bilgiler genelde kamuoyuna yansımaz. Anketlerin kamuoyuyla paylaşılan bölümleri olduğu gibi, paylaşılmayanları da vardır.
Özellikle seçim dönemi haricinde yapılan anketler kamuoyunu yönlendirmek için yapılır. Bu anketleri ciddiye almamak gerektiğini düşünüyorum.
Başbakan Erdoğan her ay düzenli anket yaptırıyor. ANAR, ANYD-AR, POLLMARK VE METROPOL şirketleri her ay Erdoğan?a düzenli anket sunar.
ANAR, 1998 yılında Ankara?da kurulmuştur. Sahibi, Ak Parti hükümetin İçişleri Bakanı Beşir Atalay?dır.
Pollmark, 2003 yılında kurulan bir kamuoyu araştırma şirketi. İbrahim Dalmış, Ertan Aydın, Yusuf Ziya Özcan, İhsan Dağı tarafından kuruldu. AKP?ye yakınlığı ile biliniyor. Cumhurbaşkanlığı seçim sürecinde, AKP teşkilatı, belediye başkanları ve milletvekillerine anket uyguladı.
Metropoll ve Anyd-Ar şirketleri de Ak Parti?ye yakınlıklarıyla biliniyor.
Bunların dışında DENGE Araştırma şirketi de Erdoğan?a özel anket yapıyor. Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Basri Yıldız, Erdoğan?la ilk siyasete atıldığı yıllardan beri çalışıyor. AKP İstanbul Milletvekili Zeynep Karahan Uslu da şirkete danışmanlık yapıyor.
GENAR Araştırma şirketi ise, Ak Parti Esenler Belediye Başkanı Tevfik Göksu tarafından kuruldu. Şirketin yönetiminde Hüsrev Hatemi, Ümit Meriç, Nilüfer Narlı, Davut Dursun, Haluk Şahin, Arus Yumul ve Ak Parti MKYK üyesi Edibe Sözen var.
Yine Habertürk için anket yapan Konsensus?u da bu cümleden sayabiliriz.
Geriye Adil Gür?ün şirketi A&G, Hakan Bayrakçı?nın SONAR?ı, Tarhan Erdem?in KONDA?sı ve Erhan Göksel?in VERSO şirketi kalıyor.
Değerli okurlarım,
Anyd-Ar, Metropol, Anar, Pollmark, Genar, Denge gibi Ak Parti?ye yakınlığıyla bilinen şirketlerin son günlerde Mustafa Sarıgül?ü ve Kurtulmuş?u gazladıklarını fark ettiniz mi?
Son günlerde bu şirketler yine anket açıklıyorlar. Kılıçdaroğlu rüzgarına rağmen Sarıgül?ün TDH?sini %7.1?lerde gösteren yandaş şirketler, Kurtulmuş?un Genel Başkan olduğu Saadet Partisi?ni de %6?nın üzerinde gösteriyor.
Tabii Ak Parti?nin oyu da bu şirketlerin anketlerinde %38-40?larda!! Diğer partilerin toplam oyunu %4.5-%5 göstermeyi de ihmal etmiyorlar. Diğer partiler dedikleri şunlar: Demokrat Parti, Abdüllatif Şener?in Türkiye Partisi, Haydar Baş?ın Büyük Türkiye Partisi, Saadettin Tantan?ın Yurt Partisi, Demokratik Sol Parti v.s v.s.
Sarıgül neden yüksek gösteriliyor?
Mustafa Sarıgül?ün Türkiye Değişim Hareketi?nin bittiğini defalarca tekrarladım. Bu saatten sonra Sarıgül rüzgarı yoktur. Çünkü, CHP?de Kılıçdaroğlu rüzgarı esmeye başlamıştır. Sarıgül?de uzak gelecekte CHP?ye katılırsa şaşırmayın.
Peki Akp?ye yakın medya ve seçim araştırma şirketleri Sarıgül?ü neden gazlıyor?
Cevap: CHP?yi bölsün diye.
Sarıgül?ün barajı aşamayacağını yandaş şirketler de biliyor. Bunlara göre Sarıgül hareketi CHP?ye zarar verir. Genç Parti örneğinde olduğu gibi oyları böler, barajı da aşamaz bu da Ak Parti?nin işine yarar.
Peki Kurtulmuş?u bekleyen tehlike ne?
Saadet Partisi Genel Başkanı Numan Kurtulmuş, ilk günlerde çok doğru çıkışlar yapmıştı. Ak Parti?yi sert eleştiriyor, bilgi birikimi sayesinde kamuoyunda kendisine karşı sempati de başlamıştı. Ancak, birileri Numan Kurtulmuş?u doğru yolundan çevirmeye çalışıyor yada çevirdi.
Bilindiği gibi Gülen grubu Kurtulmuş?u Ergenekoncu bile ilan etmişti. Sonra Kurtulmuş da yumuşama görüldü. Ak Parti?yi sert eleştirmez oldu. Öyle ki, Gülen cemaati Kurtulmuş?u, kendi medyasında alttan alta desteklemeye başladı. Cemaatin önemli ismi Hüseyin Gülerce?nin Kurtulmuş hakkında söylediği olumlu sözler buna işarettir.
Yani, birileri Numan Kurtulmuş?u kendi istedikleri yere çekti diye düşünüyorum. Ak Parti?ye fazla dokunmayan, sert eleştiri getirmeyen bir Kurtulmuş, Ak Parti?den oy kapamaz. Hatta son aylarda konuştuğum Saadet Partililer bile yumuşak başlı muhalefetten rahatsız. Kamuoyunda Ak Parti?yle Saadet Partisi?nin birbirinin kopyası anlayışı hakim olmaya başladı.
Şahsen Numan Kurtulmuş ve Saadet Partisi?nin başarılı olmasını isteyen biriyimdir. Umarım bu söylediklerimden ders çıkarılır.
Sonuç olarak, Ak Parti, Numan Kurtulmuş?un yumuşak siyasetinden memnun olduğu için ?bak gittiğin yol doğrudur ki kamuoyu araştırmalarında oyun yükseliyor? fikrini empoze etmek için olsa gerek anketlerde Saadet Partisi?ni yüksek gösteriyor.
Saadet Partisi eğer Ak Parti?den oy kapmak istiyorsa ?sert muhalefet? yapmak zorundadır?
Şener?i neden istemiyorlar? Görmezden geliyorlar?
Hiç dikkat ettiniz mi bilmem. Anyd-Ar, Metropol, Anar, Pollmark, Genar, Denge gibi Ak Parti?ye yakınlığıyla bilinen şirketlerin yaptığı araştırmalarda Abdüllatif Şener ve Türkiye Partisi?nin esamesi okunmuyor.
Hatta bir şirket, liderlerin performansını araştırıyor. Şirketin araştırmasında bütün siyasi parti liderlerin ismi var, hatta siyasi parti lideri olmadığı halde Genel Kurmay Başkanı İlker Başbuğ bile var. Ancak Şener?in ismi yok.
Allah aşkına şu Şener, %1 oy alamıyor mu yandaş şirketlerin araştırmalarında?
Türkiye?nin 81 vilayetinde teşkilatlanmış bir partinin sadece üyelerini toplasanız %1 eder.
Ancak işin içinde başka şeyler var.
Siz siz olun, kamuoyunu yönlendirme amaçlı anketlere itibar etmeyin. Unutmayın ki, en doğru seçim anketi, seçimin ta kendisidir.
Türkiye?de hemen her gün ?bu pazar seçim olsa? adlı seçim anketleri yapılır.
Seçim zamanlarında ciddi araştırmalar yapılsa da; diğer zamanlarda yapılan anketler kamuoyunu manipüle etmek ve yönlendirmek için yayınlanır.
Şirketlerin araştırmalarının iki boyutu vardır. Ciddi araştırmaları herhangi bir partiye parayla yaparlar ve bu bilgiler genelde kamuoyuna yansımaz. Anketlerin kamuoyuyla paylaşılan bölümleri olduğu gibi, paylaşılmayanları da vardır.
Özellikle seçim dönemi haricinde yapılan anketler kamuoyunu yönlendirmek için yapılır. Bu anketleri ciddiye almamak gerektiğini düşünüyorum.
Başbakan Erdoğan her ay düzenli anket yaptırıyor. ANAR, ANYD-AR, POLLMARK VE METROPOL şirketleri her ay Erdoğan?a düzenli anket sunar.
ANAR, 1998 yılında Ankara?da kurulmuştur. Sahibi, Ak Parti hükümetin İçişleri Bakanı Beşir Atalay?dır.
Pollmark, 2003 yılında kurulan bir kamuoyu araştırma şirketi. İbrahim Dalmış, Ertan Aydın, Yusuf Ziya Özcan, İhsan Dağı tarafından kuruldu. AKP?ye yakınlığı ile biliniyor. Cumhurbaşkanlığı seçim sürecinde, AKP teşkilatı, belediye başkanları ve milletvekillerine anket uyguladı.
Metropoll ve Anyd-Ar şirketleri de Ak Parti?ye yakınlıklarıyla biliniyor.
Bunların dışında DENGE Araştırma şirketi de Erdoğan?a özel anket yapıyor. Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Basri Yıldız, Erdoğan?la ilk siyasete atıldığı yıllardan beri çalışıyor. AKP İstanbul Milletvekili Zeynep Karahan Uslu da şirkete danışmanlık yapıyor.
GENAR Araştırma şirketi ise, Ak Parti Esenler Belediye Başkanı Tevfik Göksu tarafından kuruldu. Şirketin yönetiminde Hüsrev Hatemi, Ümit Meriç, Nilüfer Narlı, Davut Dursun, Haluk Şahin, Arus Yumul ve Ak Parti MKYK üyesi Edibe Sözen var.
Yine Habertürk için anket yapan Konsensus?u da bu cümleden sayabiliriz.
Geriye Adil Gür?ün şirketi A&G, Hakan Bayrakçı?nın SONAR?ı, Tarhan Erdem?in KONDA?sı ve Erhan Göksel?in VERSO şirketi kalıyor.
Değerli okurlarım,
Anyd-Ar, Metropol, Anar, Pollmark, Genar, Denge gibi Ak Parti?ye yakınlığıyla bilinen şirketlerin son günlerde Mustafa Sarıgül?ü ve Kurtulmuş?u gazladıklarını fark ettiniz mi?
Son günlerde bu şirketler yine anket açıklıyorlar. Kılıçdaroğlu rüzgarına rağmen Sarıgül?ün TDH?sini %7.1?lerde gösteren yandaş şirketler, Kurtulmuş?un Genel Başkan olduğu Saadet Partisi?ni de %6?nın üzerinde gösteriyor.
Tabii Ak Parti?nin oyu da bu şirketlerin anketlerinde %38-40?larda!! Diğer partilerin toplam oyunu %4.5-%5 göstermeyi de ihmal etmiyorlar. Diğer partiler dedikleri şunlar: Demokrat Parti, Abdüllatif Şener?in Türkiye Partisi, Haydar Baş?ın Büyük Türkiye Partisi, Saadettin Tantan?ın Yurt Partisi, Demokratik Sol Parti v.s v.s.
Sarıgül neden yüksek gösteriliyor?
Mustafa Sarıgül?ün Türkiye Değişim Hareketi?nin bittiğini defalarca tekrarladım. Bu saatten sonra Sarıgül rüzgarı yoktur. Çünkü, CHP?de Kılıçdaroğlu rüzgarı esmeye başlamıştır. Sarıgül?de uzak gelecekte CHP?ye katılırsa şaşırmayın.
Peki Akp?ye yakın medya ve seçim araştırma şirketleri Sarıgül?ü neden gazlıyor?
Cevap: CHP?yi bölsün diye.
Sarıgül?ün barajı aşamayacağını yandaş şirketler de biliyor. Bunlara göre Sarıgül hareketi CHP?ye zarar verir. Genç Parti örneğinde olduğu gibi oyları böler, barajı da aşamaz bu da Ak Parti?nin işine yarar.
Peki Kurtulmuş?u bekleyen tehlike ne?
Saadet Partisi Genel Başkanı Numan Kurtulmuş, ilk günlerde çok doğru çıkışlar yapmıştı. Ak Parti?yi sert eleştiriyor, bilgi birikimi sayesinde kamuoyunda kendisine karşı sempati de başlamıştı. Ancak, birileri Numan Kurtulmuş?u doğru yolundan çevirmeye çalışıyor yada çevirdi.
Bilindiği gibi Gülen grubu Kurtulmuş?u Ergenekoncu bile ilan etmişti. Sonra Kurtulmuş da yumuşama görüldü. Ak Parti?yi sert eleştirmez oldu. Öyle ki, Gülen cemaati Kurtulmuş?u, kendi medyasında alttan alta desteklemeye başladı. Cemaatin önemli ismi Hüseyin Gülerce?nin Kurtulmuş hakkında söylediği olumlu sözler buna işarettir.
Yani, birileri Numan Kurtulmuş?u kendi istedikleri yere çekti diye düşünüyorum. Ak Parti?ye fazla dokunmayan, sert eleştiri getirmeyen bir Kurtulmuş, Ak Parti?den oy kapamaz. Hatta son aylarda konuştuğum Saadet Partililer bile yumuşak başlı muhalefetten rahatsız. Kamuoyunda Ak Parti?yle Saadet Partisi?nin birbirinin kopyası anlayışı hakim olmaya başladı.
Şahsen Numan Kurtulmuş ve Saadet Partisi?nin başarılı olmasını isteyen biriyimdir. Umarım bu söylediklerimden ders çıkarılır.
Sonuç olarak, Ak Parti, Numan Kurtulmuş?un yumuşak siyasetinden memnun olduğu için ?bak gittiğin yol doğrudur ki kamuoyu araştırmalarında oyun yükseliyor? fikrini empoze etmek için olsa gerek anketlerde Saadet Partisi?ni yüksek gösteriyor.
Saadet Partisi eğer Ak Parti?den oy kapmak istiyorsa ?sert muhalefet? yapmak zorundadır?
Şener?i neden istemiyorlar? Görmezden geliyorlar?
Hiç dikkat ettiniz mi bilmem. Anyd-Ar, Metropol, Anar, Pollmark, Genar, Denge gibi Ak Parti?ye yakınlığıyla bilinen şirketlerin yaptığı araştırmalarda Abdüllatif Şener ve Türkiye Partisi?nin esamesi okunmuyor.
Hatta bir şirket, liderlerin performansını araştırıyor. Şirketin araştırmasında bütün siyasi parti liderlerin ismi var, hatta siyasi parti lideri olmadığı halde Genel Kurmay Başkanı İlker Başbuğ bile var. Ancak Şener?in ismi yok.
Allah aşkına şu Şener, %1 oy alamıyor mu yandaş şirketlerin araştırmalarında?
Türkiye?nin 81 vilayetinde teşkilatlanmış bir partinin sadece üyelerini toplasanız %1 eder.
Ancak işin içinde başka şeyler var.
Siz siz olun, kamuoyunu yönlendirme amaçlı anketlere itibar etmeyin. Unutmayın ki, en doğru seçim anketi, seçimin ta kendisidir.