yani su varken sadece kaçırma endişesiyle teyemmüm yapılabilen 2 namz bu iki namz..başka hiçbirşekilde caiz değil..bu durumda abdestsiz kılınmış oluyor..ama dikkatinizi çekerim sadece bu iki namaz için..cenaze namazı evet namazdır ama onda ölü için dua manası esastır o nedenle başka namazlar için caiz olmayan mesela kadın ve erkeğin aynı hizada veya yanyana (mekruh ta olsa) namazı durumunda namaz bozulmaz.[Safların düzenlenmesine gelince:
İslami hükümlere göre, sadece namaz kılarken değil, ihtiyaç ve zaruret bulunmadıkça kadınların erkekler arasına karışmayıp, uygun olan ayrı bir yerde bulunmaları uygun olur. Bu itibarla ister cenaze, ister hangi namaz olursa olsun, kadınlar erkeklerle birlikte namaz kıldıkları takdirde, erkeklerden ayrı, uygun bir yerde namaza durmaları gerekir. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.) namaz saflarını önce erkekler, sonra erkek çocuklar en arkada da kadınlar olmak üzere düzenlemiş;
"Namazda erkek saflarının en faziletlisi en önde olanı, fazileti en az olanı ise en arkada bulunanıdır. Kadın safların en faziletlisi ise en arkada kalanı, en az faziletlisi ise en önde olanıdır." buyurmuştur. *
Sünnet olan safların böyle olmasıdır. Sünnete uymayarak, kadınlar erkek safları arasına karışarak imama uyarlarsa, Hanefi mezhebine göre rüku ve secdeli namazlarda kadınların arkasında ve hizasında kalan erkeklerin namazları fasit olmuş sayılır. Bu duruma sebep olan kadınlar da günah işlemiş olurlar. Bu durum, rüku, ve secdesi bulunmayan cenaze namazında meydana gelirse, erkeklerin namazı fasit olmazsa da, sünnete (yani Hz. Peygamber (s.a.) 'in düzenlemesine) aykırı hareket edildiği için mekruh olur.].çünkü cenaze namazı rükulu ve secdeli bir namaz değildir..
***
çok istisani bir durum olan kaçırma endişesiyle abdesat farziyetinin aranmayıp teyemmüm ile yetinmeyi genel bir kural yaparak cenaze namazında abdest gerekmez demek çok yanlıştır.gerçekle ilgisi yoktur..zira cenaze meselesinde abdest birçok noktada vardır..[mesela:Ölü Yıkayanın, Gusül Abdesti Alması Gerekir Mi?
Ölü yıkayanın, gusül abdesti alması gerektiğini ifade eden birçok merfu hadis rivayet edilmiştir. Ancak bu rivayetlerin tamamı zayıftır. Bunlardan birisi, Ebû Hureyre (radiyaliâhu anh)'ten nakledilen şu rivayettir; Peygamber (saUallâhu aleyhi ue sellem), «cenaze yıkayan gusül abdesti; cenaze taşıyan namaz abdesti alsın» buyurmuştur.[217] Bu rivayet zayıftır.
Her ne şekilde olursa olsun, âlimlerin çoğunluğu, cenaze yıkayanın gusül abdesti almasını vacip görmemiştir. Bunun sadece müstehap olduğunu belirtmişlerdir. Sahabelerden birçoğundan da bunun müstehap olduğu nakledilmiştir.[218]
]abdest cenaze merasimine ve cenaze ile ilgili işlere bu kadar çok konu olsunda en önmeli kısmı olan cenaze namazına katılanlar için gereksiz olan ne büyük bir tezat olurddu..
***
cenaze ve bayram için bu istisanai halde teyemmmüme izin verilmesi bu 2 namazın geçmesi halinde kazasının olmamasındandır..diğer sebebiibni abbastan gelen şu rivayettir:dediki aniden bir cenaze namazı ile karşılaşsan ve bunu kaçırmaktan korkarsan teyemmüm ile cenaze namazı kıl.ibni ömerde abdestsiz iken yanına bir cenazeyi getirdiler o da teyyemmüm edip cenazenin namazını kıldı.
yani su varken sadece kaçırma endişesiyle teyemmüm yapılabilen 2 namz bu iki namz..başka hiçbirşekilde caiz değil..bu durumda abdestsiz kılınmış oluyor..ama dikkatinizi çekerim sadece bu iki namaz için..cenaze namazı evet namazdır ama onda ölü için dua manası esastır o nedenle başka namazlar için caiz olmayan mesela kadın ve erkeğin aynı hizada veya yanyana (mekruh ta olsa) namazı durumunda namaz bozulmaz.[Safların düzenlenmesine gelince:
İslami hükümlere göre, sadece namaz kılarken değil, ihtiyaç ve zaruret bulunmadıkça kadınların erkekler arasına karışmayıp, uygun olan ayrı bir yerde bulunmaları uygun olur. Bu itibarla ister cenaze, ister hangi namaz olursa olsun, kadınlar erkeklerle birlikte namaz kıldıkları takdirde, erkeklerden ayrı, uygun bir yerde namaza durmaları gerekir. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.) namaz saflarını önce erkekler, sonra erkek çocuklar en arkada da kadınlar olmak üzere düzenlemiş;
"Namazda erkek saflarının en faziletlisi en önde olanı, fazileti en az olanı ise en arkada bulunanıdır. Kadın safların en faziletlisi ise en arkada kalanı, en az faziletlisi ise en önde olanıdır." buyurmuştur. *
Sünnet olan safların böyle olmasıdır. Sünnete uymayarak, kadınlar erkek safları arasına karışarak imama uyarlarsa, Hanefi mezhebine göre rüku ve secdeli namazlarda kadınların arkasında ve hizasında kalan erkeklerin namazları fasit olmuş sayılır. Bu duruma sebep olan kadınlar da günah işlemiş olurlar. Bu durum, rüku, ve secdesi bulunmayan cenaze namazında meydana gelirse, erkeklerin namazı fasit olmazsa da, sünnete (yani Hz. Peygamber (s.a.) 'in düzenlemesine) aykırı hareket edildiği için mekruh olur.].çünkü cenaze namazı rükulu ve secdeli bir namaz değildir..
***
çok istisani bir durum olan kaçırma endişesiyle abdesat farziyetinin aranmayıp teyemmüm ile yetinmeyi genel bir kural yaparak cenaze namazında abdest gerekmez demek çok yanlıştır.gerçekle ilgisi yoktur..zira cenaze meselesinde abdest birçok noktada vardır..[mesela:Ölü Yıkayanın, Gusül Abdesti Alması Gerekir Mi?
Ölü yıkayanın, gusül abdesti alması gerektiğini ifade eden birçok merfu hadis rivayet edilmiştir. Ancak bu rivayetlerin tamamı zayıftır. Bunlardan birisi, Ebû Hureyre (radiyaliâhu anh)'ten nakledilen şu rivayettir; Peygamber (saUallâhu aleyhi ue sellem), «cenaze yıkayan gusül abdesti; cenaze taşıyan namaz abdesti alsın» buyurmuştur.[217] Bu rivayet zayıftır.
Her ne şekilde olursa olsun, âlimlerin çoğunluğu, cenaze yıkayanın gusül abdesti almasını vacip görmemiştir. Bunun sadece müstehap olduğunu belirtmişlerdir. Sahabelerden birçoğundan da bunun müstehap olduğu nakledilmiştir.[218]
]abdest cenaze merasimine ve cenaze ile ilgili işlere bu kadar çok konu olsunda en önmeli kısmı olan cenaze namazına katılanlar için gereksiz olan ne büyük bir tezat olurddu..
***
cenaze ve bayram için bu istisanai halde teyemmmüme izin verilmesi bu 2 namazın geçmesi halinde kazasının olmamasındandır..diğer sebebiibni abbastan gelen şu rivayettir:dediki aniden bir cenaze namazı ile karşılaşsan ve bunu kaçırmaktan korkarsan teyemmüm ile cenaze namazı kıl.ibni ömerde abdestsiz iken yanına bir cenazeyi getirdiler o da teyyemmüm edip cenazenin namazını kıldı.