MEB YÖNETİCİ SINAVLARININ YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ NE ANLAMA GELİYOR?
Öncelikle şunu belirtelim sınav sonuçlarının yeniden değerlendirilmesi yargı kararları neticesinde olmaktadır. Dolayısıyla hukuki sonuçları olması kaçınılmazdır. Bu nedenle konu hukuki sonuçları açısından değerlendirilmelidir.
Öncelikle bakanlığın soru iptalleri olması durumunda ne yapılması gerektiği konusundaki düzenleyici işlemlerinin ne olduğuna bakalım. http://egitek.meb.gov.tr/Sinavlar/Klavuz/2009/Meb_MdrYrd_Snv.pdf adresinde yayınlanan Kılavuzun 10. SINAV DEĞERLENDİRMESİ başlığında e maddesi şöyledir: ??Değerlendirme sırasında hatalı soru/soruların çıkması durumunda hatalı bulunan soru/sorular doğru kabul edilerek 100 puan üzerinden değerlendirilecektir.?? Bilindiği üzere bu düzenlemede Danıştay kararıyla yapılmış bir düzenlemedir. Daha önce hatalı soru iptal edilerek kalan sorular üzerinden puan hesaplanıyordu ancak yargı bunun 1 puanla barajın altında kalan adayları mağdur edeceğinden hareketle bu düzenlemeyi hukuka aykırı bularak iptal etmiş ve neticesinde yukarıdaki düzenleme yapılmıştır.
Yargı kararı veya bakanlığa yapılan itirazlar neticesinde soru iptal edilmesi ve sınav sonuçlarının yeniden değerlendirilmesi adayların puanları açısından şu sonuçları doğurmaktadır.
1-)İptal edilen sorulardaki 3 yanlış şıkkı işaretleyen adayların yanlış şık nedeniyle verilmeyen soru başına 1 puanları tüm şıklar doğru kabul edildiği için verilmektedir. Dolayısıyla 3 yanlış şıkkı işaretleyen her aday iptal edilen soru başına 1 puan almaktadır.
2-)İptal edilen soruda doğru kabul edilen şıkkı işaretleyen adaylar ise zaten bu soru veya sorulardan dolayı puan aldıklarından puanları değişmemektedir.
Puanların değişmesinin sonuçları nelerdir?
1-)Soru iptalleri neticesinde asla puan azalması söz konusu olmamaktadır. Ama 60 puan barajının hemen altında kalanlar için baraj geçilmekte dolayısıyla yapılacak atama duyurularına başvuru imkânı gelmektedir.
2-)Barajı geçen ama önceki atamalarda tercihlerinde daha üsteki tercihe atanamayan ama yeniden değerlendirme sonucu üst tercihlerine atanma durumu olan kişilerin hak kaybı olmaktadır.
3-)Barajı geçen ve puanıyla önceki atamalarda atanan dolayısıyla tek kullanımlık sınav puanını kullananlardan puanı artanlar emsal yargı kararı gereği tekrar başvuru hakkı elde ediyor.
Bu 3 grup kişilerin elde ettikleri hukuki kazanımların korunması için bakanlığın ve öğretmenlerimizin yapması gerekenler nelerdir?
1-)Bakanlık son değerlendirme sonucunda barajı geçenlerin ve sınav puanı değişenlerin hukuki kazanımlarının korunması ve hukuk devletinin gereği olarak en az 1 atama daha yapılması konusunda valiliklere genelge göndermelidir.
2-)Eski sınav puanına göre atanan ama yeni sınav puanına göre daha üstteki tercihlerine atanabilecek durumda olanlar ise istemeleri halinde yeni sınav sonucuna göre atama sonuçlarının yeniden değerlendirilmesini isteyecekler ve ret cevabı ile birlikte yargıya giderek haklarını arayacaklardır. Yargı kararı olmadan önceki atamalar tekrar değerlendirilemez ve bu tür davalar bireysel açılır.
SONUÇ: Sınav puanlarının yeniden değerlendirilmesi kesinlikle geriye dönük toplu iptale neden olmaz. Sadece barajı geçenler ve puanı değişenler açısından yeni atama hakkı verir ve üst tercihine atanabilecekler açısından da dava açarak hakkını alma imkânı verir. Bakanlığa tavsiyemiz 2005 sınavına dayalı atamalarından ders çıkararak bir an önce yeni sınav sonuçlarının yukarıda belirtilen hukuki gereklerini yerine getirmesi ve illere bu konuda genelge yayınlamasıdır.
MEB YÖNETİCİ SINAVLARININ YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ NE ANLAMA GELİYOR?
Öncelikle şunu belirtelim sınav sonuçlarının yeniden değerlendirilmesi yargı kararları neticesinde olmaktadır. Dolayısıyla hukuki sonuçları olması kaçınılmazdır. Bu nedenle konu hukuki sonuçları açısından değerlendirilmelidir.
Öncelikle bakanlığın soru iptalleri olması durumunda ne yapılması gerektiği konusundaki düzenleyici işlemlerinin ne olduğuna bakalım. http://egitek.meb.gov.tr/Sinavlar/Klavuz/2009/Meb_MdrYrd_Snv.pdf adresinde yayınlanan Kılavuzun 10. SINAV DEĞERLENDİRMESİ başlığında e maddesi şöyledir: ??Değerlendirme sırasında hatalı soru/soruların çıkması durumunda hatalı bulunan soru/sorular doğru kabul edilerek 100 puan üzerinden değerlendirilecektir.?? Bilindiği üzere bu düzenlemede Danıştay kararıyla yapılmış bir düzenlemedir. Daha önce hatalı soru iptal edilerek kalan sorular üzerinden puan hesaplanıyordu ancak yargı bunun 1 puanla barajın altında kalan adayları mağdur edeceğinden hareketle bu düzenlemeyi hukuka aykırı bularak iptal etmiş ve neticesinde yukarıdaki düzenleme yapılmıştır.
Yargı kararı veya bakanlığa yapılan itirazlar neticesinde soru iptal edilmesi ve sınav sonuçlarının yeniden değerlendirilmesi adayların puanları açısından şu sonuçları doğurmaktadır.
1-)İptal edilen sorulardaki 3 yanlış şıkkı işaretleyen adayların yanlış şık nedeniyle verilmeyen soru başına 1 puanları tüm şıklar doğru kabul edildiği için verilmektedir. Dolayısıyla 3 yanlış şıkkı işaretleyen her aday iptal edilen soru başına 1 puan almaktadır.
2-)İptal edilen soruda doğru kabul edilen şıkkı işaretleyen adaylar ise zaten bu soru veya sorulardan dolayı puan aldıklarından puanları değişmemektedir.
Puanların değişmesinin sonuçları nelerdir?
1-)Soru iptalleri neticesinde asla puan azalması söz konusu olmamaktadır. Ama 60 puan barajının hemen altında kalanlar için baraj geçilmekte dolayısıyla yapılacak atama duyurularına başvuru imkânı gelmektedir.
2-)Barajı geçen ama önceki atamalarda tercihlerinde daha üsteki tercihe atanamayan ama yeniden değerlendirme sonucu üst tercihlerine atanma durumu olan kişilerin hak kaybı olmaktadır.
3-)Barajı geçen ve puanıyla önceki atamalarda atanan dolayısıyla tek kullanımlık sınav puanını kullananlardan puanı artanlar emsal yargı kararı gereği tekrar başvuru hakkı elde ediyor.
Bu 3 grup kişilerin elde ettikleri hukuki kazanımların korunması için bakanlığın ve öğretmenlerimizin yapması gerekenler nelerdir?
1-)Bakanlık son değerlendirme sonucunda barajı geçenlerin ve sınav puanı değişenlerin hukuki kazanımlarının korunması ve hukuk devletinin gereği olarak en az 1 atama daha yapılması konusunda valiliklere genelge göndermelidir.
2-)Eski sınav puanına göre atanan ama yeni sınav puanına göre daha üstteki tercihlerine atanabilecek durumda olanlar ise istemeleri halinde yeni sınav sonucuna göre atama sonuçlarının yeniden değerlendirilmesini isteyecekler ve ret cevabı ile birlikte yargıya giderek haklarını arayacaklardır. Yargı kararı olmadan önceki atamalar tekrar değerlendirilemez ve bu tür davalar bireysel açılır.
SONUÇ: Sınav puanlarının yeniden değerlendirilmesi kesinlikle geriye dönük toplu iptale neden olmaz. Sadece barajı geçenler ve puanı değişenler açısından yeni atama hakkı verir ve üst tercihine atanabilecekler açısından da dava açarak hakkını alma imkânı verir. Bakanlığa tavsiyemiz 2005 sınavına dayalı atamalarından ders çıkararak bir an önce yeni sınav sonuçlarının yukarıda belirtilen hukuki gereklerini yerine getirmesi ve illere bu konuda genelge yayınlamasıdır.