Diyanet İşleri Başkanlığı?nın üst düzey bir görevlisinin on yıllar önce ? Alevilik artık sönmüştür. ? açıklamasına karşın Aleviler varlıklarını daha da görünür hale getirme yolunda ilerlemektedirler. Bu ilerleyişe tüm demokrat, çağdaş, laiklik yanlısı, cumhuriyetçi aydınlar destek olmak zorundadırlar. Zira bu zaruret aydın bir insan olmanın gereğidir.
?Aleviler Müslüman iseler camiye gelsinler ? şeklindeki söylem, Alevi kamuoyunda olduğu kadar tüm aydınlar nezdinde de karşılığını bulmalıdır.
Denilmelidir ki, camiler Sünni yurttaşlar içindir. Alevilerin ibadethanesi cem evleridir. Kendisine ibadethane olarak camiyi görenler Alevi inancı ile bağını koparmış olanlardır.
Denilmelidir ki, Sünni inancın ibadet biçimi olan namaz, Alevilikte olmadığı için camiler Alevilerin ibadet yeri olamaz.
Denilmelidir ki, camilerde ibadet dili Arapça?dır. Oysa Alevi inancında ibadet dili Türkçe?dir. Deyişler, nefesler, gülbenkler Türkçe?dir. İşte bu nedenle de camiler Alevilerin ibadethanesi olamaz.
Denilmelidir ki, Alevi ibadeti olan semahın ve ibadet sırasında icra edilen müziğin camilerde yer bulması imkansız olduğu için camiler Alevilerin ibadethanesi olamaz.
Denilmelidir ki, Alevi ibadetinde cemal cemale secde vardır. Oysa camilerde duvara karşı secde edilmektedir. Secdedeki kıble bile farklı olduğu için camiler Alevilerin ibadethanesi olamaz.
Denilmelidir ki, camilerde yapılan ibadeti Alevi olmayan imamlar yönetmektedir. Oysa Aleviler, sadece Alevi inanç önderleri tarafından yönetilen ibadetlere iştirak edebilirler. Sünni imamların yöneticiliğindeki ibadetlerde Alevilerin yer alması Alevilikten kopuş demektir. İşte bu nedenle de camiler Alevilerin ibadethanesi olamaz.
Cem evleri, Alevi hareketinin en bilinen ve en etkin simgesidir. Bu simge mekanlar, Aleviliğin direnç merkezleridir. Alevi hareketi cem evleri üzerinden sürecektir. Özellikle kent koşullarında asimilasyona karşı Aleviler için birer sığınak olan cem evlerinin sayısı çoğalmalıdır. Cem evlerinin yasal bir statüye kavuşturulması mücadelesi temel hedef olmalıdır. Aynı zamanda cem evlerini işlevsel olarak camileştirmeye çalışanlara karşı da uyanık olunmalıdır. İmamlaşan sözde dedelere geçit verilmemelidir. Cem evlerine ve cem ibadetine Arapça sözler, Arapça ayetler sokulmamalıdır. Tüm ibadet dili yüzyıllardır olduğu gibi bugün ve gelecekte de Türkçe olmalıdır. Alevilerin cenazeleri kesinlikle cem evlerinden kaldırılmalıdır. Cenaze törenlerini Alevi inanç önderleri Alevi inancına uygun bir biçimde Türkçe dua okuyarak ve Türkçe tekbir alarak icra etmelidir.
Diyanet İşleri Başkanlığı?nın üst düzey bir görevlisinin on yıllar önce ? Alevilik artık sönmüştür. ? açıklamasına karşın Aleviler varlıklarını daha da görünür hale getirme yolunda ilerlemektedirler. Bu ilerleyişe tüm demokrat, çağdaş, laiklik yanlısı, cumhuriyetçi aydınlar destek olmak zorundadırlar. Zira bu zaruret aydın bir insan olmanın gereğidir.
?Aleviler Müslüman iseler camiye gelsinler ? şeklindeki söylem, Alevi kamuoyunda olduğu kadar tüm aydınlar nezdinde de karşılığını bulmalıdır.
Denilmelidir ki, camiler Sünni yurttaşlar içindir. Alevilerin ibadethanesi cem evleridir. Kendisine ibadethane olarak camiyi görenler Alevi inancı ile bağını koparmış olanlardır.
Denilmelidir ki, Sünni inancın ibadet biçimi olan namaz, Alevilikte olmadığı için camiler Alevilerin ibadet yeri olamaz.
Denilmelidir ki, camilerde ibadet dili Arapça?dır. Oysa Alevi inancında ibadet dili Türkçe?dir. Deyişler, nefesler, gülbenkler Türkçe?dir. İşte bu nedenle de camiler Alevilerin ibadethanesi olamaz.
Denilmelidir ki, Alevi ibadeti olan semahın ve ibadet sırasında icra edilen müziğin camilerde yer bulması imkansız olduğu için camiler Alevilerin ibadethanesi olamaz.
Denilmelidir ki, Alevi ibadetinde cemal cemale secde vardır. Oysa camilerde duvara karşı secde edilmektedir. Secdedeki kıble bile farklı olduğu için camiler Alevilerin ibadethanesi olamaz.
Denilmelidir ki, camilerde yapılan ibadeti Alevi olmayan imamlar yönetmektedir. Oysa Aleviler, sadece Alevi inanç önderleri tarafından yönetilen ibadetlere iştirak edebilirler. Sünni imamların yöneticiliğindeki ibadetlerde Alevilerin yer alması Alevilikten kopuş demektir. İşte bu nedenle de camiler Alevilerin ibadethanesi olamaz.
Cem evleri, Alevi hareketinin en bilinen ve en etkin simgesidir. Bu simge mekanlar, Aleviliğin direnç merkezleridir. Alevi hareketi cem evleri üzerinden sürecektir. Özellikle kent koşullarında asimilasyona karşı Aleviler için birer sığınak olan cem evlerinin sayısı çoğalmalıdır. Cem evlerinin yasal bir statüye kavuşturulması mücadelesi temel hedef olmalıdır. Aynı zamanda cem evlerini işlevsel olarak camileştirmeye çalışanlara karşı da uyanık olunmalıdır. İmamlaşan sözde dedelere geçit verilmemelidir. Cem evlerine ve cem ibadetine Arapça sözler, Arapça ayetler sokulmamalıdır. Tüm ibadet dili yüzyıllardır olduğu gibi bugün ve gelecekte de Türkçe olmalıdır. Alevilerin cenazeleri kesinlikle cem evlerinden kaldırılmalıdır. Cenaze törenlerini Alevi inanç önderleri Alevi inancına uygun bir biçimde Türkçe dua okuyarak ve Türkçe tekbir alarak icra etmelidir.