daha öncede bu konuyla ilgili yazmıştım okuması yazması olanlar aşağıdaki kararı okusun lütfen
1
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞINA BAĞLI EĞİTİM KURUMLARINA ÖĞRETMEN OLARAK
ATANACAKLARIN ATAMALARINA ESAS OLAN ALANLAR İLE MEZUN OLDUKLARI
YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI VE AYLIK KARŞILIĞI OKUTACAKLARI DERSLERE
İLİŞKİN ESASLAR
(Talim ve Terbiye Kurulu? nun 07/07/2009 Tarihli ve 80 Sayılı Kararı)
Amaç
Madde 1 - Bu Esasların amacı;
a) Öğretmen olarak atamaya esas alınacak alanların,
b) Öğretmenliğe atanacakların alanlara göre mezun oldukları yükseköğretim
programlarının,
c) Öğretmenliğe atananların alanlarına göre aylık karşılığında okutacakları derslerin
belirlenmesidir.
Dayanak
Madde 2 - Bu Esaslar, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, 3797 sayılı Millî Eğitim
Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun, Millî Eğitim Bakanlığı Yönetici ve Öğretmenlerinin
Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Karar ile Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin
Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğine dayanılarak hazırlanmıştır.
Kapsam
Madde 3 - Bu Esaslar, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel; okul öncesi, ilköğretim,
ortaöğretim ve yaygın eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacakların atamalarına esas olan
alanlar ile mezun oldukları yükseköğretim programları ve aylık karşılığı okutacakları derslerin
belirlenmesine ilişkin hükümleri kapsar.
Tanımlar
Madde 4 - Bu Esaslarda geçen;
a) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b) Bakan: Millî Eğitim Bakanını,
c) Başkanlık: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığını,
d) Kurul: Talim ve Terbiye Kurulunu,
e) Eğitim Kurumu: Bakanlığa bağlı her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim
faaliyetlerinin yürütüldüğü kurumlar ile bu kurumlarda yürütülen eğitim-öğretim etkinlikleri için;
program hazırlama, eğitim araç-gereci üretme, inceleme, değerlendirme, öğrenci ve öğrenci
adaylarına uygulanacak seçme ve/veya yarışma sınavları için gerekli iş ve işlemleri yürütme,
rehberlik hizmetleri verme yoluyla yardımcı ve destek olan kurumları,
f) Öğretmen: Yükseköğretim kurumlarında genel kültür, özel alan ve pedagojik formasyon
eğitimi alarak yetişmiş olan, her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumları ile kurs ve
seminerlerde eğitim-öğretim hizmetlerini yürüten kişileri,
g) Çizelge: Öğretmen adayları ve öğretmenlerin, atanabilecekleri öğretmenlik alanları ile bu
alanlara atanabilmek için mezun olmaları gereken yükseköğretim programlarını ve bu alanlara bağlı
olarak aylık karşılığı okutacakları dersleri gösteren çizelgeyi,
2
h) Alan: Öğretmen adayları ve öğretmenlerin; mezun oldukları lisans düzeyindeki
yükseköğretim programına bağlı olarak atanabilecekleri alanları,
ı) Yan Alan: Öğretmen adayları ve öğretmenlerin; yükseköğrenimlerinde alanlarına ek olarak
aldıkları ve diplomalarında yer alan öğrenim programını veya farklı bir alanda yüksek lisans üzerine
yapılan doktora eğitimi programını,
i) Aylık Karşılığı Ders: Öğretmenlerin atandıkları alanlar ve yan alanları ile ekli çizelgede " Aylık
Karşılığı Okutacakları Dersler" sütununda gösterilen dersler ve yeterliliği Kurulca kabul edilen yurt içi
ve yurt dışı hizmet içi eğitim yoluyla yetiştirildikleri alanlardaki dersleri,
j) Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programı: Bakanlık ve Yükseköğretim Kurulu iş
birliği ile belirlenen alanlarda açılan öğretmenlik formasyon derslerinin alındığı programı,
k) Pedagojik Formasyon: Bakanlıkça veya Bakanlık ile Yükseköğretim Kurulu iş birliği
çerçevesinde açılan öğretmenlik mesleğine yönelik derslerin yer aldığı programı
ifade eder.
Öğretmen Olarak Atamaya Esas Alanlar, Yükseköğretim Programları ve Aylık Karşılığı
Okutulacak Dersler
Madde 5 - Öğretmen olarak atanmaya esas alanlar, her bir alan öğretmenliği için mezun
olunacak yükseköğretim programı ile öğretmenliğe atananların alan ve yan alanlarına göre aylıkları
karşılığında okutacakları dersler ek çizelgede belirtilmiştir.
Öğrenim Durumu
Madde 6 - Öğretmenler, ek çizelgede belirtilen alanlar itibarıyla bu alanların karşısında
gösterilen yükseköğretim programlarından en az lisans mezunu olanlar arasından seçilir.
Atamalarda Dikkate Alınacak Hususlar
Madde 7 - Öğretmen olarak atanacakların gerekli ve yeterli düzeyde genel kültür, özel alan
eğitimi ve pedagojik formasyon almaları esastır. Bu eğitim süreçlerinden birini tamamlamamış ya da
yeterli kredi almamış olanların öğretmen olarak ataması yapılmaz.
Öğretmenliğe; ek çizelgede yer verilen yükseköğretim programlarından en az lisans
düzeyinde mezun olanların atanması esastır.
Buna göre;
a) Sınıf öğretmenliğine; yükseköğretim kurumlarının sınıf öğretmenliği ile Üstün Zekâlılar
Öğretmenliği programlarından mezun olanlar,
b) İlköğretim alan öğretmenliklerine; yükseköğretim kurumlarının ilköğretim alan öğretmenliği
programlarından mezun olanlar,
İlköğretim Türkçe, Sosyal Bilgiler, Matematik, Fen ve Teknoloji alan öğretmenlikleri
programından mezun olanlarla ihtiyacın karşılanamaması durumunda ise Türkçe alanına Türk Dili
ve Edebiyatı; Sosyal Bilgiler alanına Tarih ve Coğrafya; İlköğretim Matematik alanına Matematik;
Fen ve Teknoloji alanına Fizik, Kimya ve Biyoloji alan öğretmenlikleri programından mezun olanlar,
c) Ortaöğretim alan öğretmenliklerine; eğitim fakültesi alan öğretmenliği mezunları ile Karar
eki Çizelgede yer verilen diğer yükseköğretim programlarından mezun olup Ortaöğretim Alan
Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon Programını bitirenler
3
ilgili mevzuatı uyarınca öğretmenlik için öngörülen merkezî sınavlardan aldıkları puan esas
alınarak, Bakanlıkça alanlara göre belirlenecek taban puanın üstünde puan alanlar arasından puan
üstünlüğüne göre atanırlar.
Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon
Eğitimi Olmayanların Atamaları
Madde 8 - Bu Esasların 7 nci maddesinde belirtilen nitelikleri taşıyan potansiyel adaylarla
ihtiyacın karşılanamadığı atama dönemleriyle sınırlı olmak ve belirtilen nitelikleri taşıyan adayların
atanmalarından sonra gelmek koşuluyla; ek Çizelgede yer verilen yükseköğretim programlarından
mezun olanlardan Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon
programını tamamlamamış olanlar, Kamu Personeli Seçme Sınavı?nda 75 ve daha yukarı puan
aldıkları takdirde, pedagojik formasyon eğitimleri daha sonra yaptırılmak üzere alan
öğretmenliklerine atanabilirler. Hâlen Devlet memuru olup mezuniyeti itibarıyla eğitim kurumlarına
atanabilecek durumlarda olanlardan Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da
Pedagojik Formasyon programını tamamlamamış olanların durumu da bu kapsamda değerlendirilir.
Bu şekilde öğretmenliğe atananların pedagojik formasyon eğitimleri adaylık dönemi içinde
gerçekleştirilir.
Birden fazla alanda öğretmenliğe başvuru hakkı bulunanların, bu alanlardan birine ait
pedagojik formasyon belgesi diğer alanlar için de geçerlidir.
Ortak Alanlar
Madde 9 - Yabancı Dil, Rehber Öğretmenlik, Bilişim Teknolojileri, Görsel Sanatlar/Resim,
Müzik, Beden Eğitimi ile Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi alanları ilköğretim ve ortaöğretimde ortak
alanlardır.
Alanları Dışında Atananlar
Madde 10 - Mezun oldukları yükseköğretim programı itibarıyla alanları; Fizik, Kimya, Biyoloji,
Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih, Coğrafya, İmam-Hatip Lisesi Meslek Dersleri olup ilköğretim
kurumlarının Fen Bilgisi, Türkçe, Sosyal Bilgiler ve Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi öğretmenliklerine
atanmış olanlar, istekleri hâlinde mezun oldukları yükseköğretim programı itibarıyla bu Esaslar eki
Çizelge doğrultusunda alanlarına atanabilirler.
Mezun oldukları yükseköğretim programı veya aylık karşılığı okutabilecekleri dersler
itibarıyla birden fazla alan öğretmenliğine atanabilecek durumda olanlar, ihtiyaç duyulduğunda bu
alan öğretmenliklerinden her hangi birisinde görevlendirilebilirler. Bunların yer değiştirme suretiyle
atamalarında, öğretmenliğe atanmalarına esas olan alan/kurum öğretmenliği esas alınır.
Mezuniyetleri itibarıyla atanabilecekleri alanı dışında başka bir alana atamaları yapılmış
olanların atandıkları alandaki öğretmen ihtiyacının karşılanmış olması ve öğrenimleri itibarıyla
atanabilecekleri alanlarda ihtiyaç bulunması durumunda istekleri de dikkate alınarak ilgili mevzuatına
göre alanlarına atanabilirler.
Daha önceki Talim ve Terbiye Kurulu kararları kapsamında öğretmenliğe atanan, ancak bu
Esaslar eki Çizelgede mezun oldukları yükseköğretim programlarına ve alanlarına yer verilmeyen
öğretmenlerin yer değiştirme suretiyle atamaları, aynı türdeki eğitim kurumlarına yapılır.
4
Aylık Karşılığı Okutulacak Dersler
Madde 11 - Öğretmenler, atandıkları alan ile varsa yan alanının "Öğretmenlerin Aylık
Karşılığı Okutacakları Dersler" sütununda yer alan dersleri, öncelikle atandıkları kurumun alan,
ortak, zorunlu ve seçmeli derslerini, eğitim kurumlarının tür ve dereceleri bakımından herhangi bir
ayırım yapılmaksızın okuturlar.
Hizmet İçi Eğitim Yoluyla Yetiştirilecek Öğretmenler
Madde 12 - Öğretmen ihtiyacı, ek çizelgede yer alan yükseköğretim programlarından mezun
olanlarla karşılanamayan alanlara ait dersler ile yeni konulan ders veya meslek alanlarına ait
derslerin hangi öğretmenlerce okutulacağı veya bu dersleri okutmak üzere hangi alan
öğretmenlerinin hizmet içi eğitim yoluyla yetiştirileceği,
İşletmelerle işbirliği içinde iç ve dış kaynaklı proje/protokoller kapsamında yeni açılan veya
bilimsel ve teknolojik gelişmeler çerçevesinde yeni oluşturulan alan/dallarda öğretmenliğe kaynaklık
eden yükseköğretim programının bulunmaması ya da yükseköğretim programı bulunduğu halde
öğretmen ihtiyacının karşılanamaması durumunda hangi alan öğretmenlerinin yurt içi ve yurt dışı
hizmet içi eğitim yoluyla yetiştirileceği
ilgili birimin teklifi üzerine Kurulca belirlenir.
Dersi Kaldırılan veya İstihdam Alanı Daralan Öğretmenler
Madde 13 - Dersi ya da alanı kaldırılan öğretmenler, ek çizelgede mezuniyeti itibarıyla
atanabileceği alana ya da öğretmenlerin aylık karşılığı okutacakları dersler bölümünde belirtilen
derslerin öğretmenliğine isteklerine bakılmaksızın alan değişikliği yoluyla atanırlar.
İstihdam alanı daralan öğretmenler, ek çizelgede mezuniyeti itibarıyla atanabileceği alana
ya da öğretmenlerin aylık karşılığı okutacakları dersler bölümünde belirtilen derslerin öğretmenliğine
istekleri de dikkate alınarak alan değişikliği yoluyla atanırlar.
Bunlardan mezuniyeti birden fazla alana kaynak teşkil edenlerin alan değişiklikleri görevli
oldukları yerlerde mezuniyetlerine göre atanabilecekleri alanlardaki öğretmen ihtiyacı ve tercihleri de
dikkate alınarak, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır.
Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon
Programına Alınacaklar
Madde 14 - Bakanlık ve Yükseköğretim Kurulu (YÖK) iş birliği ile düzenlenen alan
öğretmenliği tezsiz yüksek lisans ya da pedagojik formasyon programlarına, ek çizelgede yer verilen
yükseköğretim programlarının hangilerinden mezun olanların alınacağı, öğretmen ihtiyacı
çerçevesinde Personel Genel Müdürlüğü ile Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğünün
teklifi doğrultusunda Kurulca belirlenir.
Yürürlükten Kaldırılan Hükümler
Madde 15 - Bu Esasların yürürlüğe girdiği tarihte, 12/07/2004 tarihli ve 119 sayılı Karar, ek
ve değişiklikleri ile birlikte yürürlükten kalkar.
Geçici Madde 1 - Bu Esasların yürürlüğe girdiği tarihte eğitim kurumlarında görev yapan
öğretmenler, daha önceki Kurul kararları kapsamında atandıkları alan/kurum öğretmenliği
5
görevlerine devam ederler. Yer değiştirme suretiyle atamaları da Bakanlıkça düzenlenen en son
atama kararlarında belirtilen alanlarda yapılır.
Geçici Madde 2 - Bu Esaslar eki çizelgede yer verilmeyen, ancak daha önceki kararlarda
yer alan ve adları değişen yükseköğretim kurumlarının lisans düzeyindeki öğretmenlik
programlarından mezun olanlar, bu Esaslar eki çizelgede yer alan denk oldukları yükseköğretim
programı mezunları gibi değerlendirilirler.
Ek çizelgede herhangi bir alan öğretmenliğine kaynak gösterilmeyen ancak Kurulun daha
önceki kararlarında öğretmenliğe kaynak gösterilen Eğitim Bilimleri Fakültesi ile fakültelerin Eğitim
Programları ve Öğretimi, Eğitim Yöneticiliği ve Deneticiliği, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme,
Eğitim Yönetimi Teftişi ve Plânlaması, Halk Eğitimi ile Eğitimde Psikolojik Hizmetler bölüm/anabilim
dallarından lisans düzeyinde mezun olanlar, Öğretmenlik Meslek Bilgisi Dersleri Alanı
Öğretmenliğine Bakanlıkça belirlenecek ölçütler doğrultusunda başvuruda bulunabilirler.
Geçici Madde 3 - Bu Kararla öğretmenliğe kaynak teşkil eden yükseköğretim programları
arasından çıkarılan programlardan mezun olanlar ile bu Kararın yürürlüğe girdiği tarihte ilgili
fakültelerde öğrenim görmekte olanların mezuniyetleri halinde daha önce atanabilecekleri alanlara
atamalarına devam edilir.
Geçici Madde 4 - 14/07/2005 tarihli ve 192 sayılı Kurul kararı ile 2006-2007 Öğretim yılından
itibaren uygulamadan kaldırılan ?İş Eğitimi (İş ve Teknik Eğitimi, Ev Ekonomisi, Ticaret)? alan
öğretmenliğine, Karar eki çizelgede kaynak gösterilen yükseköğretim programlarından mezun
olanlar ile 2006-2007 Öğretim yılında ilgili fakültelerde bu dersin öğretmenliği için öğrenim görmekte
olanların, ?Teknoloji ve Tasarım? alanı öğretmenliğine atanmalarına herhangi bir öncelik tanınmadan
devam edilir.
Geçici Madde 5 - İş Eğitimi (İş ve Teknik Eğitimi, Ev Ekonomisi, Ticaret) öğretmeni olarak
görev yapmakta iken bu dersin 14/07/2005 tarihli ve 192 sayılı Kurul kararı ile kaldırılması sonucu;
12/05/2006 tarihli ve 133 sayılı Kurul kararının Geçici 10 uncu maddesine göre Teknoloji ve Tasarım
Öğretmenliğine alan değişikliği yapılan öğretmenlerden, mezun oldukları yükseköğretim programı bu
Kararda belirtilen alanlara kaynak teşkil edenler, istemeleri hâlinde bu alanlara geçirilirler.
Geçici Madde 6 - 5450 sayılı Kanunla Bakanlığa devredilen meteoroloji meslek lisesi, tapu
ve kadastro meslek lisesi, adalet meslek liseleri, sağlık meslek liseleri ve tarım meslek liselerindeki
alan/dallarda, öğretmen kaynağı olmaması nedeniyle hizmet içi eğitim yoluyla yetiştirilen
öğretmenlerce okutulan dersler, bu alanlara yönelik yükseköğretim programlarından mezun olanlar
atanana kadar hizmet içi eğitim yoluyla yetiştirilen öğretmenlerce okutulmaya devam edilir.
Geçici Madde 7 - Zihinsel Engelliler Sınıf Öğretmeni ihtiyacının Karar eki çizelgedeki
yükseköğretim programları mezunlarından, taban puanı aranmadan başvuruda bulunanların
tamamının puan üstünlüğü esasına göre atanmasıyla karşılanamaması durumunda, Bakanlığımız ile
ilgili Üniversite arasında 31/10/2008 tarihinde imzalanan ?Zihinsel Engelliler Sınıf Öğretmenliği
Sertifika Programı İş Birliği Protokolü? kapsamında 1500 kişi kontenjanlı 540 saat süreli sertifika
programını başarı ile tamamlayan,
Üniversitelerin;
a) Görme Engelliler Sınıfı Öğretmenliği, İşitme Engelliler Sınıfı Öğretmenliği, Sınıf
Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği, Ana Okulu Öğretmenliği, Çocuk Gelişimi ve
Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği bölümleri,
b) Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon
Programını başarı ile tamamlayan Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü,
c) Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü/Anabilim Dalı mezunlarının puan üstünlüğü
esas alınarak Zihinsel Engelliler Sınıf Öğretmenliğine ataması yapılır.
Madde 16 - Bu Esaslar, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
6
Madde 17 - Bu Esaslar ile ilgili hükümleri Millî Eğitim Bakanı yürütür.
bunu okuduysanız madde 7 ve madde 8 i tekrar tekrar okuyunuz.buna göre ortaöğretim atamalarında formasyonlu ve eğitimliler aynı öncelikle atanır
fakat 2 tane özel durum var.eğer ilköğretim öğretmenliği açığı varsa formasyonu olmayanlar 75i geçmek şartıyla ataabiliyor.ayrıca branşlarda da açık olursa formasyonsuzlar atanabiliyor.
abbas güçlü bunu nasıl okumuş acaba ve siz hiç araştırmadan nasıl kanıyorsunuz ilginç....
daha öncede bu konuyla ilgili yazmıştım okuması yazması olanlar aşağıdaki kararı okusun lütfen
1
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞINA BAĞLI EĞİTİM KURUMLARINA ÖĞRETMEN OLARAK
ATANACAKLARIN ATAMALARINA ESAS OLAN ALANLAR İLE MEZUN OLDUKLARI
YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI VE AYLIK KARŞILIĞI OKUTACAKLARI DERSLERE
İLİŞKİN ESASLAR
(Talim ve Terbiye Kurulu? nun 07/07/2009 Tarihli ve 80 Sayılı Kararı)
Amaç
Madde 1 - Bu Esasların amacı;
a) Öğretmen olarak atamaya esas alınacak alanların,
b) Öğretmenliğe atanacakların alanlara göre mezun oldukları yükseköğretim
programlarının,
c) Öğretmenliğe atananların alanlarına göre aylık karşılığında okutacakları derslerin
belirlenmesidir.
Dayanak
Madde 2 - Bu Esaslar, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, 3797 sayılı Millî Eğitim
Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun, Millî Eğitim Bakanlığı Yönetici ve Öğretmenlerinin
Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Karar ile Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin
Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğine dayanılarak hazırlanmıştır.
Kapsam
Madde 3 - Bu Esaslar, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel; okul öncesi, ilköğretim,
ortaöğretim ve yaygın eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacakların atamalarına esas olan
alanlar ile mezun oldukları yükseköğretim programları ve aylık karşılığı okutacakları derslerin
belirlenmesine ilişkin hükümleri kapsar.
Tanımlar
Madde 4 - Bu Esaslarda geçen;
a) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b) Bakan: Millî Eğitim Bakanını,
c) Başkanlık: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığını,
d) Kurul: Talim ve Terbiye Kurulunu,
e) Eğitim Kurumu: Bakanlığa bağlı her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim
faaliyetlerinin yürütüldüğü kurumlar ile bu kurumlarda yürütülen eğitim-öğretim etkinlikleri için;
program hazırlama, eğitim araç-gereci üretme, inceleme, değerlendirme, öğrenci ve öğrenci
adaylarına uygulanacak seçme ve/veya yarışma sınavları için gerekli iş ve işlemleri yürütme,
rehberlik hizmetleri verme yoluyla yardımcı ve destek olan kurumları,
f) Öğretmen: Yükseköğretim kurumlarında genel kültür, özel alan ve pedagojik formasyon
eğitimi alarak yetişmiş olan, her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumları ile kurs ve
seminerlerde eğitim-öğretim hizmetlerini yürüten kişileri,
g) Çizelge: Öğretmen adayları ve öğretmenlerin, atanabilecekleri öğretmenlik alanları ile bu
alanlara atanabilmek için mezun olmaları gereken yükseköğretim programlarını ve bu alanlara bağlı
olarak aylık karşılığı okutacakları dersleri gösteren çizelgeyi,
2
h) Alan: Öğretmen adayları ve öğretmenlerin; mezun oldukları lisans düzeyindeki
yükseköğretim programına bağlı olarak atanabilecekleri alanları,
ı) Yan Alan: Öğretmen adayları ve öğretmenlerin; yükseköğrenimlerinde alanlarına ek olarak
aldıkları ve diplomalarında yer alan öğrenim programını veya farklı bir alanda yüksek lisans üzerine
yapılan doktora eğitimi programını,
i) Aylık Karşılığı Ders: Öğretmenlerin atandıkları alanlar ve yan alanları ile ekli çizelgede " Aylık
Karşılığı Okutacakları Dersler" sütununda gösterilen dersler ve yeterliliği Kurulca kabul edilen yurt içi
ve yurt dışı hizmet içi eğitim yoluyla yetiştirildikleri alanlardaki dersleri,
j) Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programı: Bakanlık ve Yükseköğretim Kurulu iş
birliği ile belirlenen alanlarda açılan öğretmenlik formasyon derslerinin alındığı programı,
k) Pedagojik Formasyon: Bakanlıkça veya Bakanlık ile Yükseköğretim Kurulu iş birliği
çerçevesinde açılan öğretmenlik mesleğine yönelik derslerin yer aldığı programı
ifade eder.
Öğretmen Olarak Atamaya Esas Alanlar, Yükseköğretim Programları ve Aylık Karşılığı
Okutulacak Dersler
Madde 5 - Öğretmen olarak atanmaya esas alanlar, her bir alan öğretmenliği için mezun
olunacak yükseköğretim programı ile öğretmenliğe atananların alan ve yan alanlarına göre aylıkları
karşılığında okutacakları dersler ek çizelgede belirtilmiştir.
Öğrenim Durumu
Madde 6 - Öğretmenler, ek çizelgede belirtilen alanlar itibarıyla bu alanların karşısında
gösterilen yükseköğretim programlarından en az lisans mezunu olanlar arasından seçilir.
Atamalarda Dikkate Alınacak Hususlar
Madde 7 - Öğretmen olarak atanacakların gerekli ve yeterli düzeyde genel kültür, özel alan
eğitimi ve pedagojik formasyon almaları esastır. Bu eğitim süreçlerinden birini tamamlamamış ya da
yeterli kredi almamış olanların öğretmen olarak ataması yapılmaz.
Öğretmenliğe; ek çizelgede yer verilen yükseköğretim programlarından en az lisans
düzeyinde mezun olanların atanması esastır.
Buna göre;
a) Sınıf öğretmenliğine; yükseköğretim kurumlarının sınıf öğretmenliği ile Üstün Zekâlılar
Öğretmenliği programlarından mezun olanlar,
b) İlköğretim alan öğretmenliklerine; yükseköğretim kurumlarının ilköğretim alan öğretmenliği
programlarından mezun olanlar,
İlköğretim Türkçe, Sosyal Bilgiler, Matematik, Fen ve Teknoloji alan öğretmenlikleri
programından mezun olanlarla ihtiyacın karşılanamaması durumunda ise Türkçe alanına Türk Dili
ve Edebiyatı; Sosyal Bilgiler alanına Tarih ve Coğrafya; İlköğretim Matematik alanına Matematik;
Fen ve Teknoloji alanına Fizik, Kimya ve Biyoloji alan öğretmenlikleri programından mezun olanlar,
c) Ortaöğretim alan öğretmenliklerine; eğitim fakültesi alan öğretmenliği mezunları ile Karar
eki Çizelgede yer verilen diğer yükseköğretim programlarından mezun olup Ortaöğretim Alan
Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon Programını bitirenler
3
ilgili mevzuatı uyarınca öğretmenlik için öngörülen merkezî sınavlardan aldıkları puan esas
alınarak, Bakanlıkça alanlara göre belirlenecek taban puanın üstünde puan alanlar arasından puan
üstünlüğüne göre atanırlar.
Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon
Eğitimi Olmayanların Atamaları
Madde 8 - Bu Esasların 7 nci maddesinde belirtilen nitelikleri taşıyan potansiyel adaylarla
ihtiyacın karşılanamadığı atama dönemleriyle sınırlı olmak ve belirtilen nitelikleri taşıyan adayların
atanmalarından sonra gelmek koşuluyla; ek Çizelgede yer verilen yükseköğretim programlarından
mezun olanlardan Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon
programını tamamlamamış olanlar, Kamu Personeli Seçme Sınavı?nda 75 ve daha yukarı puan
aldıkları takdirde, pedagojik formasyon eğitimleri daha sonra yaptırılmak üzere alan
öğretmenliklerine atanabilirler. Hâlen Devlet memuru olup mezuniyeti itibarıyla eğitim kurumlarına
atanabilecek durumlarda olanlardan Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da
Pedagojik Formasyon programını tamamlamamış olanların durumu da bu kapsamda değerlendirilir.
Bu şekilde öğretmenliğe atananların pedagojik formasyon eğitimleri adaylık dönemi içinde
gerçekleştirilir.
Birden fazla alanda öğretmenliğe başvuru hakkı bulunanların, bu alanlardan birine ait
pedagojik formasyon belgesi diğer alanlar için de geçerlidir.
Ortak Alanlar
Madde 9 - Yabancı Dil, Rehber Öğretmenlik, Bilişim Teknolojileri, Görsel Sanatlar/Resim,
Müzik, Beden Eğitimi ile Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi alanları ilköğretim ve ortaöğretimde ortak
alanlardır.
Alanları Dışında Atananlar
Madde 10 - Mezun oldukları yükseköğretim programı itibarıyla alanları; Fizik, Kimya, Biyoloji,
Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih, Coğrafya, İmam-Hatip Lisesi Meslek Dersleri olup ilköğretim
kurumlarının Fen Bilgisi, Türkçe, Sosyal Bilgiler ve Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi öğretmenliklerine
atanmış olanlar, istekleri hâlinde mezun oldukları yükseköğretim programı itibarıyla bu Esaslar eki
Çizelge doğrultusunda alanlarına atanabilirler.
Mezun oldukları yükseköğretim programı veya aylık karşılığı okutabilecekleri dersler
itibarıyla birden fazla alan öğretmenliğine atanabilecek durumda olanlar, ihtiyaç duyulduğunda bu
alan öğretmenliklerinden her hangi birisinde görevlendirilebilirler. Bunların yer değiştirme suretiyle
atamalarında, öğretmenliğe atanmalarına esas olan alan/kurum öğretmenliği esas alınır.
Mezuniyetleri itibarıyla atanabilecekleri alanı dışında başka bir alana atamaları yapılmış
olanların atandıkları alandaki öğretmen ihtiyacının karşılanmış olması ve öğrenimleri itibarıyla
atanabilecekleri alanlarda ihtiyaç bulunması durumunda istekleri de dikkate alınarak ilgili mevzuatına
göre alanlarına atanabilirler.
Daha önceki Talim ve Terbiye Kurulu kararları kapsamında öğretmenliğe atanan, ancak bu
Esaslar eki Çizelgede mezun oldukları yükseköğretim programlarına ve alanlarına yer verilmeyen
öğretmenlerin yer değiştirme suretiyle atamaları, aynı türdeki eğitim kurumlarına yapılır.
4
Aylık Karşılığı Okutulacak Dersler
Madde 11 - Öğretmenler, atandıkları alan ile varsa yan alanının "Öğretmenlerin Aylık
Karşılığı Okutacakları Dersler" sütununda yer alan dersleri, öncelikle atandıkları kurumun alan,
ortak, zorunlu ve seçmeli derslerini, eğitim kurumlarının tür ve dereceleri bakımından herhangi bir
ayırım yapılmaksızın okuturlar.
Hizmet İçi Eğitim Yoluyla Yetiştirilecek Öğretmenler
Madde 12 - Öğretmen ihtiyacı, ek çizelgede yer alan yükseköğretim programlarından mezun
olanlarla karşılanamayan alanlara ait dersler ile yeni konulan ders veya meslek alanlarına ait
derslerin hangi öğretmenlerce okutulacağı veya bu dersleri okutmak üzere hangi alan
öğretmenlerinin hizmet içi eğitim yoluyla yetiştirileceği,
İşletmelerle işbirliği içinde iç ve dış kaynaklı proje/protokoller kapsamında yeni açılan veya
bilimsel ve teknolojik gelişmeler çerçevesinde yeni oluşturulan alan/dallarda öğretmenliğe kaynaklık
eden yükseköğretim programının bulunmaması ya da yükseköğretim programı bulunduğu halde
öğretmen ihtiyacının karşılanamaması durumunda hangi alan öğretmenlerinin yurt içi ve yurt dışı
hizmet içi eğitim yoluyla yetiştirileceği
ilgili birimin teklifi üzerine Kurulca belirlenir.
Dersi Kaldırılan veya İstihdam Alanı Daralan Öğretmenler
Madde 13 - Dersi ya da alanı kaldırılan öğretmenler, ek çizelgede mezuniyeti itibarıyla
atanabileceği alana ya da öğretmenlerin aylık karşılığı okutacakları dersler bölümünde belirtilen
derslerin öğretmenliğine isteklerine bakılmaksızın alan değişikliği yoluyla atanırlar.
İstihdam alanı daralan öğretmenler, ek çizelgede mezuniyeti itibarıyla atanabileceği alana
ya da öğretmenlerin aylık karşılığı okutacakları dersler bölümünde belirtilen derslerin öğretmenliğine
istekleri de dikkate alınarak alan değişikliği yoluyla atanırlar.
Bunlardan mezuniyeti birden fazla alana kaynak teşkil edenlerin alan değişiklikleri görevli
oldukları yerlerde mezuniyetlerine göre atanabilecekleri alanlardaki öğretmen ihtiyacı ve tercihleri de
dikkate alınarak, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır.
Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon
Programına Alınacaklar
Madde 14 - Bakanlık ve Yükseköğretim Kurulu (YÖK) iş birliği ile düzenlenen alan
öğretmenliği tezsiz yüksek lisans ya da pedagojik formasyon programlarına, ek çizelgede yer verilen
yükseköğretim programlarının hangilerinden mezun olanların alınacağı, öğretmen ihtiyacı
çerçevesinde Personel Genel Müdürlüğü ile Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğünün
teklifi doğrultusunda Kurulca belirlenir.
Yürürlükten Kaldırılan Hükümler
Madde 15 - Bu Esasların yürürlüğe girdiği tarihte, 12/07/2004 tarihli ve 119 sayılı Karar, ek
ve değişiklikleri ile birlikte yürürlükten kalkar.
Geçici Madde 1 - Bu Esasların yürürlüğe girdiği tarihte eğitim kurumlarında görev yapan
öğretmenler, daha önceki Kurul kararları kapsamında atandıkları alan/kurum öğretmenliği
5
görevlerine devam ederler. Yer değiştirme suretiyle atamaları da Bakanlıkça düzenlenen en son
atama kararlarında belirtilen alanlarda yapılır.
Geçici Madde 2 - Bu Esaslar eki çizelgede yer verilmeyen, ancak daha önceki kararlarda
yer alan ve adları değişen yükseköğretim kurumlarının lisans düzeyindeki öğretmenlik
programlarından mezun olanlar, bu Esaslar eki çizelgede yer alan denk oldukları yükseköğretim
programı mezunları gibi değerlendirilirler.
Ek çizelgede herhangi bir alan öğretmenliğine kaynak gösterilmeyen ancak Kurulun daha
önceki kararlarında öğretmenliğe kaynak gösterilen Eğitim Bilimleri Fakültesi ile fakültelerin Eğitim
Programları ve Öğretimi, Eğitim Yöneticiliği ve Deneticiliği, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme,
Eğitim Yönetimi Teftişi ve Plânlaması, Halk Eğitimi ile Eğitimde Psikolojik Hizmetler bölüm/anabilim
dallarından lisans düzeyinde mezun olanlar, Öğretmenlik Meslek Bilgisi Dersleri Alanı
Öğretmenliğine Bakanlıkça belirlenecek ölçütler doğrultusunda başvuruda bulunabilirler.
Geçici Madde 3 - Bu Kararla öğretmenliğe kaynak teşkil eden yükseköğretim programları
arasından çıkarılan programlardan mezun olanlar ile bu Kararın yürürlüğe girdiği tarihte ilgili
fakültelerde öğrenim görmekte olanların mezuniyetleri halinde daha önce atanabilecekleri alanlara
atamalarına devam edilir.
Geçici Madde 4 - 14/07/2005 tarihli ve 192 sayılı Kurul kararı ile 2006-2007 Öğretim yılından
itibaren uygulamadan kaldırılan ?İş Eğitimi (İş ve Teknik Eğitimi, Ev Ekonomisi, Ticaret)? alan
öğretmenliğine, Karar eki çizelgede kaynak gösterilen yükseköğretim programlarından mezun
olanlar ile 2006-2007 Öğretim yılında ilgili fakültelerde bu dersin öğretmenliği için öğrenim görmekte
olanların, ?Teknoloji ve Tasarım? alanı öğretmenliğine atanmalarına herhangi bir öncelik tanınmadan
devam edilir.
Geçici Madde 5 - İş Eğitimi (İş ve Teknik Eğitimi, Ev Ekonomisi, Ticaret) öğretmeni olarak
görev yapmakta iken bu dersin 14/07/2005 tarihli ve 192 sayılı Kurul kararı ile kaldırılması sonucu;
12/05/2006 tarihli ve 133 sayılı Kurul kararının Geçici 10 uncu maddesine göre Teknoloji ve Tasarım
Öğretmenliğine alan değişikliği yapılan öğretmenlerden, mezun oldukları yükseköğretim programı bu
Kararda belirtilen alanlara kaynak teşkil edenler, istemeleri hâlinde bu alanlara geçirilirler.
Geçici Madde 6 - 5450 sayılı Kanunla Bakanlığa devredilen meteoroloji meslek lisesi, tapu
ve kadastro meslek lisesi, adalet meslek liseleri, sağlık meslek liseleri ve tarım meslek liselerindeki
alan/dallarda, öğretmen kaynağı olmaması nedeniyle hizmet içi eğitim yoluyla yetiştirilen
öğretmenlerce okutulan dersler, bu alanlara yönelik yükseköğretim programlarından mezun olanlar
atanana kadar hizmet içi eğitim yoluyla yetiştirilen öğretmenlerce okutulmaya devam edilir.
Geçici Madde 7 - Zihinsel Engelliler Sınıf Öğretmeni ihtiyacının Karar eki çizelgedeki
yükseköğretim programları mezunlarından, taban puanı aranmadan başvuruda bulunanların
tamamının puan üstünlüğü esasına göre atanmasıyla karşılanamaması durumunda, Bakanlığımız ile
ilgili Üniversite arasında 31/10/2008 tarihinde imzalanan ?Zihinsel Engelliler Sınıf Öğretmenliği
Sertifika Programı İş Birliği Protokolü? kapsamında 1500 kişi kontenjanlı 540 saat süreli sertifika
programını başarı ile tamamlayan,
Üniversitelerin;
a) Görme Engelliler Sınıfı Öğretmenliği, İşitme Engelliler Sınıfı Öğretmenliği, Sınıf
Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği, Ana Okulu Öğretmenliği, Çocuk Gelişimi ve
Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği bölümleri,
b) Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon
Programını başarı ile tamamlayan Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü,
c) Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü/Anabilim Dalı mezunlarının puan üstünlüğü
esas alınarak Zihinsel Engelliler Sınıf Öğretmenliğine ataması yapılır.
Madde 16 - Bu Esaslar, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
6
Madde 17 - Bu Esaslar ile ilgili hükümleri Millî Eğitim Bakanı yürütür.
bunu okuduysanız madde 7 ve madde 8 i tekrar tekrar okuyunuz.buna göre ortaöğretim atamalarında formasyonlu ve eğitimliler aynı öncelikle atanır
fakat 2 tane özel durum var.eğer ilköğretim öğretmenliği açığı varsa formasyonu olmayanlar 75i geçmek şartıyla ataabiliyor.ayrıca branşlarda da açık olursa formasyonsuzlar atanabiliyor.
abbas güçlü bunu nasıl okumuş acaba ve siz hiç araştırmadan nasıl kanıyorsunuz ilginç....