Sizlere daha önce yönetim kurulu üyemiz Sayın Yalçın DEDEOĞLU tarafından duyurulan ve 12.11.2010 tarihli ve 27757 sayılı Resmi Gazete?de yayımlanarak yürürlüğe giren ?Çevre Görevlisi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik? ile ilgili önemli noktaları paylaşmak istiyorum.
Daha önceki uygulama ile yeni yönetmelik arasındaki bazı farkları vurgulayarak konuya girelim;
1-) Eğitim şartı kaldırıldı, yalnızca sınav şartı getirildi (çevre mühendisi dışındakiler için)
2-) Çevre mühendislerine sınav veya tecrübe şartı aranmaksızın doğrudan belge verilecek
3-) Çevre mühendisi dışındaki diğer meslek grupları tesis veya işletme bünyesinde çalışırlarsa herhangi bir deneyim veya tecrübe aranmayacak, danışmanlık firmasında çalışırlarsa 2 yıl çevre alanında çalıştıklarını belgelemeleri istenecek
4-) Danışman firmalar enaz 3 çevre görevlisinden oluşacak ve toplam çevre görevlisi sayısının 2/3?si çevre mühendisi olmak zorunda
5-) Önceki uygulamada mühendislik, fizik, kimya, biyoloji deniyordu, yeni yönetmelik mühendislik kavramını biraz daha daraltmış (belirli mühendislik gruplarını tanımlayarak) durumda.
Yeni Yönetmeliğin Değerlendirilmesi;
1-) Bakanlık yetkilileri, derneğimizi de davet ederek bu konuda bir toplantı yaptı ve neredeyse bir mutabakat halinde (çevre mühendisliği hocaları hariç) katılımcılar ortak görüş bildirdiler. Durum böyle olduğu halde bu yönetmelik neden böyle çıkmıştır. Yani madem kimsenin görüşü dikkate alınmayacaktı neden çağırdınız bizi toplantıya. Bu sorunun cevabı 2. maddededir.
2-) Bakanlık yetkilileri bir taraftan sanayicinin baskısı diğer taraftan ÇMO?nun baskısı arasında sıkışıp kalmış ve çözümü şu şekilde bulmuştur;
a-) Sanayide (tesislerde) çalışacak çevre görevlilerinin meslek grupları çok geniş olarak tanımlanmış (neredeyse tüm mühendislikler) ve hatta sanayi tesislerinde çalışacaklar için herhangi bir tecrübe şartı da aranmamıştır. Böylelikle sanayici istihdam yükünden kurtarılmış, bakanlık?ta sanayici baskısından kurtulmuştur.
b-) Gelelim ÇMO?nun baskısına; bakanlık bunada bir formül bulmuş ve ÇMO?nun baskısını sanayiciye yükleyemediği için danışmanlık firmalarına yüklemiştir. Yönetmeliğin 9. maddesinde de belirtildiği gibi danışman firmalarda çalışacak çevre görevlilerinin 2/3?si çevre mühendisi olmak zorundadır. Diğer 1/3?lik kısım ise (örneğin biyologlar) 2 yıl çevre sektöründe çalışmış olmalıdır. Böylece, ÇMO?nun baskısından da kurtulmuştur bakanlık.
Arada kalanların canı çıksın !!!!!!
Sonuçlar;
Çevre Mühendislerine, doğrudan çevre görevlisi belgesi verilmesine dernek olarak bir itirazımız yoktur. Nihayetinde bu konunun eğitimini almışlardır ve kendi açılarından haklıdırlar. Ancak, şunu anlamak mümkün değildir;
1-) Bir meslek grubu, bir işi ya yapabilir ya yapamaz, yani bunun arası yoktur. O nedenle danışman firmaya 2/3 oranını dayatarak aslında 1/3?lik kısmın da bu işi yapabileceği itiraf edilmiş olunuyor. Açıkça anayasanın eşitlik ilkesine aykırı olan bu durumu avukatlarımızla değerlendireceğiz.
2-) Buarada, bir mevzuat çalışması ancak bu kadar matematiğe aykırı olabilir. Zira; 4 çevre görevlisi bulunduran bir firmanın 2/3 dayatmasına göre 2.66 tane çevre mühendisi bulundurması gerekir. Bu matematiksel sorunun pratikte nasıl çözüleceğine ilişkin yönetmelikte hiçbir ibare bulunmamaktadır.
3 -) Çevre mühendisi dışındaki meslek gruplarından (örneğin biyologlar) tesiste çalışıyorlarsa, tecrübe şartı aranmıyor, ancak danışman firmada çalışıyorlarsa 2 yıl çevre alanında tecrübeleri olmak zorunda. Bu ne çelişkidir anlamak mümkün değil, çünkü yapılan iş aynı iştir verilecek hizmet aynı hizmettir. (tabiki burada amaç sanayiciyi rahatlatmaktır)
4-) Biz dernek olarak toplantıda söylediğimizi yineliyoruz; bu işin doğrusu çevre mühendislerinin veya çevre alanında tecrübeli olan diğer meslek gruplarından çevre görevlilerinin koordinatör olarak (ÇED yönetmeliğindekine benzer) danışman firmalarda ve kirletici vasfı yüksek tesislerde birer adet bulundurulması idi. Bunun dışında da biz biyologlar olarak, çevre alanında en küçük bir formasyonları dahi olmayan inşaat mühendisleri, tekstil mühendisleri, metalurji mühendisleri vs.. ile aynı kefeye konmak istemiyoruz. Bu konu yönetim kurulumuzda görüşüldükten sonra, gerekirse yasal yollara başvurulacaktır.
Sayın biyolog arkadaşlar bu belgeyi alarak en az 1500 maaşla çalışma fırsatı yakalayabilirsiniz. Bu durumu ülkemizde bulunan tüm biyoloji bölüm başkanlıklarına ve bölüm başkanlıkalrına ulaştıralım.
Tüm meslektaşlarımın bilgisine sunarım. Saygılarımla.
Uzm .Biyolog Tarık PATIHAN
Genel Sekreter
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.biyologlar.org.tr%2F&h=9e7f0
Sizlere daha önce yönetim kurulu üyemiz Sayın Yalçın DEDEOĞLU tarafından duyurulan ve 12.11.2010 tarihli ve 27757 sayılı Resmi Gazete?de yayımlanarak yürürlüğe giren ?Çevre Görevlisi ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında Yönetmelik? ile ilgili önemli noktaları paylaşmak istiyorum.
Daha önceki uygulama ile yeni yönetmelik arasındaki bazı farkları vurgulayarak konuya girelim;
1-) Eğitim şartı kaldırıldı, yalnızca sınav şartı getirildi (çevre mühendisi dışındakiler için)
2-) Çevre mühendislerine sınav veya tecrübe şartı aranmaksızın doğrudan belge verilecek
3-) Çevre mühendisi dışındaki diğer meslek grupları tesis veya işletme bünyesinde çalışırlarsa herhangi bir deneyim veya tecrübe aranmayacak, danışmanlık firmasında çalışırlarsa 2 yıl çevre alanında çalıştıklarını belgelemeleri istenecek
4-) Danışman firmalar enaz 3 çevre görevlisinden oluşacak ve toplam çevre görevlisi sayısının 2/3?si çevre mühendisi olmak zorunda
5-) Önceki uygulamada mühendislik, fizik, kimya, biyoloji deniyordu, yeni yönetmelik mühendislik kavramını biraz daha daraltmış (belirli mühendislik gruplarını tanımlayarak) durumda.
Yeni Yönetmeliğin Değerlendirilmesi;
1-) Bakanlık yetkilileri, derneğimizi de davet ederek bu konuda bir toplantı yaptı ve neredeyse bir mutabakat halinde (çevre mühendisliği hocaları hariç) katılımcılar ortak görüş bildirdiler. Durum böyle olduğu halde bu yönetmelik neden böyle çıkmıştır. Yani madem kimsenin görüşü dikkate alınmayacaktı neden çağırdınız bizi toplantıya. Bu sorunun cevabı 2. maddededir.
2-) Bakanlık yetkilileri bir taraftan sanayicinin baskısı diğer taraftan ÇMO?nun baskısı arasında sıkışıp kalmış ve çözümü şu şekilde bulmuştur;
a-) Sanayide (tesislerde) çalışacak çevre görevlilerinin meslek grupları çok geniş olarak tanımlanmış (neredeyse tüm mühendislikler) ve hatta sanayi tesislerinde çalışacaklar için herhangi bir tecrübe şartı da aranmamıştır. Böylelikle sanayici istihdam yükünden kurtarılmış, bakanlık?ta sanayici baskısından kurtulmuştur.
b-) Gelelim ÇMO?nun baskısına; bakanlık bunada bir formül bulmuş ve ÇMO?nun baskısını sanayiciye yükleyemediği için danışmanlık firmalarına yüklemiştir. Yönetmeliğin 9. maddesinde de belirtildiği gibi danışman firmalarda çalışacak çevre görevlilerinin 2/3?si çevre mühendisi olmak zorundadır. Diğer 1/3?lik kısım ise (örneğin biyologlar) 2 yıl çevre sektöründe çalışmış olmalıdır. Böylece, ÇMO?nun baskısından da kurtulmuştur bakanlık.
Arada kalanların canı çıksın !!!!!!
Sonuçlar;
Çevre Mühendislerine, doğrudan çevre görevlisi belgesi verilmesine dernek olarak bir itirazımız yoktur. Nihayetinde bu konunun eğitimini almışlardır ve kendi açılarından haklıdırlar. Ancak, şunu anlamak mümkün değildir;
1-) Bir meslek grubu, bir işi ya yapabilir ya yapamaz, yani bunun arası yoktur. O nedenle danışman firmaya 2/3 oranını dayatarak aslında 1/3?lik kısmın da bu işi yapabileceği itiraf edilmiş olunuyor. Açıkça anayasanın eşitlik ilkesine aykırı olan bu durumu avukatlarımızla değerlendireceğiz.
2-) Buarada, bir mevzuat çalışması ancak bu kadar matematiğe aykırı olabilir. Zira; 4 çevre görevlisi bulunduran bir firmanın 2/3 dayatmasına göre 2.66 tane çevre mühendisi bulundurması gerekir. Bu matematiksel sorunun pratikte nasıl çözüleceğine ilişkin yönetmelikte hiçbir ibare bulunmamaktadır.
3 -) Çevre mühendisi dışındaki meslek gruplarından (örneğin biyologlar) tesiste çalışıyorlarsa, tecrübe şartı aranmıyor, ancak danışman firmada çalışıyorlarsa 2 yıl çevre alanında tecrübeleri olmak zorunda. Bu ne çelişkidir anlamak mümkün değil, çünkü yapılan iş aynı iştir verilecek hizmet aynı hizmettir. (tabiki burada amaç sanayiciyi rahatlatmaktır)
4-) Biz dernek olarak toplantıda söylediğimizi yineliyoruz; bu işin doğrusu çevre mühendislerinin veya çevre alanında tecrübeli olan diğer meslek gruplarından çevre görevlilerinin koordinatör olarak (ÇED yönetmeliğindekine benzer) danışman firmalarda ve kirletici vasfı yüksek tesislerde birer adet bulundurulması idi. Bunun dışında da biz biyologlar olarak, çevre alanında en küçük bir formasyonları dahi olmayan inşaat mühendisleri, tekstil mühendisleri, metalurji mühendisleri vs.. ile aynı kefeye konmak istemiyoruz. Bu konu yönetim kurulumuzda görüşüldükten sonra, gerekirse yasal yollara başvurulacaktır.
Sayın biyolog arkadaşlar bu belgeyi alarak en az 1500 maaşla çalışma fırsatı yakalayabilirsiniz. Bu durumu ülkemizde bulunan tüm biyoloji bölüm başkanlıklarına ve bölüm başkanlıkalrına ulaştıralım.
Tüm meslektaşlarımın bilgisine sunarım. Saygılarımla.
Uzm .Biyolog Tarık PATIHAN
Genel Sekreter
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.biyologlar.org.tr%2F&h=9e7f0