Kurumlararası ilk atama yoluyla atanan memur arkadaşlarımızın ayrıldığı kurumdan yolluğunu alması, alamıyorsa yolluğu almadığına dair bir yazı alması ve göreve başladığı yerde yolluğun ödenmesi için talepte bulunması gerekmektedir. Kurumlararası ilk atama yoluyla atanan öğretmen arkadaşlarımıza yolluk ödenmesi gerekmektedir ve birçok örnek olduğu üzere ödenmektedir.İşte gerekçeler:
Yolluk hususuyla ilgili problemlerde ve bu problemlerin çözülmesinde 6245 sayılı Harcırah kanunu işletilmektedir. Kanunla ilgili özet bir bilgi ve kurumlararası ilk atamada yolluk ödenmesi gerektiğine kararlar aşağıdadır. Kararların sonuna orijinal haline ulaşabileceğiniz adresler eklenmiştir.
6245 sayılı Harcırah Kanununda 38 seri nolu genel tebliğden 6 ay sonra 01.07.2006 tarihinde 5538 sayılı kanunla değişiklik yapıldı.
37 seri nolu genel tebliğe göre kişiler kendi istekleriyle atanırlarsa harcırah alamazlardı.38 seri nolu tebliğde ise sadece ilk atamalarda ve yeniden atamalarda harcırah ödenmeyeceği, diğer atamalarda sürekli görev yolluğu ödeneceği belirtilmiştir. 37 seri nolu tebliğin dayandığı 6245 sayılı Harcırah Kanununun 10.maddesinin 1.bendi tamamen değişmiştir. 37 seri nolu tebliğin hükmü kalmamıştır. 37 seri nolu gelen tebliğ 2003 tarihlidir. 38 nolu genel tebliğ ise 07.01.2006 tarihlidir.
37 seri nolu tebliğden önce kanun metni şöyleydi; ?Yol masrafı, yevmiye, aile masrafı ve yer dağiştirme masrafı aşağıdaki hallerde verilir: ?Kendi yazılı talepleri üzerine gönderilenler hariç olmak üzere, yurtiçinde veya dışındaki daimi bir vazifeye yeniden veya naklen tayin olunanlarla yabancı memleketlerdeki memuriyet merkezi tebdil olunan veyahut bu yerlerden yurtiçinde diğer bir daimi vazifeye tayin edilen memur ve hizmetlilere yeni vazife mahallerine kadar,?ödenir?
Burada 37 seri nolu tebliğ 31.07.2003 tarih ve 4969 sayılı Kanunun 1. maddesi ile yukarıdaki ?yeniden veya? ibaresinin kaldırıldığı bu nedenle kurumlararası nakil yoluyla tayinlerde sürekli görev yolluğu ödenmeyeceğini belirtmiştir.
Ancak, yukarıdaki fıkra 01.07.2006 tarih ve 5538 sayılı kanunla değiştirilmiştir. Dolayısıyla 6245 sayılı Harcırah Kanununa göre istifa, emeklilik ve ilk defa atama dışında diğer atamalarda sürekli görev yolluğu ödenir. Bugün 37 seri nolu tebliğin uygulama alanı yoktur. Çünkü dayandığı 6245/10.madde 1.bend değişmiştir.
1-Gaziantep 1. İdare Mahkemesinin Anayasaya Mahkemesine yaptığı itiraz ile ilk atamaya yolluk olmayacağı, kurumlararası ilk atamaya ise yolluk verilmesi gerektiği kesinleşmiştir.
Anayasa Mahkemesinin Esas Sayısı : 2006/44 Karar Sayısı : 2008/81 ve 20.3.2008 tarihli kararına göre ?Harcırah Kanunu, kamu hukuku alanında, çalışanla çalıştıranlar arasındaki istihdam ilişkilerini ve buna dayanan mali hakları düzenleyen bir Kanun değil, 1. maddesinde belirtildiği üzere, genel, katma ve özel bütçeli idarelerde, bunlara bağlı sabit ve döner sermayeli kurumlarda, özel kanunlarla kurulmuş banka ve teşekküllerde yolluk ödenmesini gerektiren hizmet yapılması hallerinde uygulanacak kuralları içeren bir gider kanunudur. Yolluk ödemesi de, kamu hizmetinin gerektirdiği durumlarda, bu hizmet için görevlendirilen kişilerin katlanacakları giderleri karşılamak üzere yapılan bir idari işlemdir. Başka bir deyişle, gerektiğinde görevlendirilen kişilere, katlandıkları zorunlu giderlerin karşılığı olarak yapılan bir ödemedir.
İlk defa devlet memurluğuna atanan kişi, görevine başlayıncaya kadar memur ya da kamu görevlisi sayılmamakta, görevine başladığı tarihten itibaren kamu görevlisi sıfatını kazanmaktadır. Bu süreye ilişkin olarak kendisine aylık ödenmemekte, tedavi yardımı hizmetleri ile memurlara ve diğer kamu görevlilerine sağlanan bir takım haklardan yararlandırılmamaktadır. Oysa naklen atanan kamu görevlileri, naklen atama işleminin yapıldığı tarihten önce kamu görevlisi olup, belirli bir statü hukuku içerisinde kendilerine yüklenilen kamu görevini yerine getirmektedirler. Bu durumda, ilk defa devlet memurluğuna atananlar ile halen devlet memuru olup da naklen ataması yapılanlar aynı hukuksal konumda bulunmamaktadırlar.
Yukarıda da belirtildiği üzere, ilk defa devlet memurluğuna atanan kişiler kamu görevlisi sıfatını, görevlerine başladıkları tarihten itibaren kazandıklarından ve görevlerine başlamadıkları sürece kamu görevlisi sayılmadıklarından, atandıkları görev yerlerine ulaşıncaya kadar üstlendikleri giderlerin kamu hizmetinin yürütülmesinden kaynaklandığını söylemek mümkün değildir. Böyle olunca da, atandıkları yere giderken üstlendikleri giderlerin kamuca paylaşılması zorunluluğu bulunmamaktadır. ?
Yukardaki Anayasa Mahkemesi Kararının tam metnine aşağıdaki linkten ulaşılabilir:http://www.anayasa.gov.tr/index.php?l=manage_karar&ref=show&action=karar&id=2581&content=
2- Danıştay Beşinci Dairesi 4969 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun?un, 22.7.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlüğe giren 1., 2. ve 3. maddelerinin uygulanmasında birliğin sağlanması amacıyla yayımlanmış olan 37 Seri No?lu Harcırah Kanunu Genel Tebliği?nin kimi hükümlerinin iptali istemiyle açılan davada, itiraz konusu kuralların Anayasa?ya aykırı olduğu kanısına varan iptalleri için Anayasa Mahkemesine başvurmuştur.
Anayasa Mahkemesinin Karar sayısı 2009/109 Esas sayısı 2007/031 ve 09.07.2009 tarihli kararına göre;
?Buna göre, kendi talepleri üzerine nakledilen kamu görevlileri ile re?sen nakledilen kamu görevlilerinin nakil işleminin hukuksal niteliği yönünden ve yer değiştirmeye bağlı olarak ödenen harcırah bakımından aynı hukuksal konumda oldukları gerekçesi ile, kendi isteği veya re?sen yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın her iki durumda da harcırah ödenmesi gerekmektedir.?
Yukardaki Anayasa Mahkemesi Kararının tam metnine aşağıdaki linkten ulaşılabilir: http://www.anayasa.gov.tr/index.php?l=manage_karar&ref=show&action=karar&id=2780&content=
Anayasa mahkemesinin bu iki kararı dışında kurumlarda harcırah kanunun nasıl uygulandığına ilişkin iki örnek de şöyledir.
31.08.2006 Tarih ve 70438 Sayılı MEB 2006-2 öğretmen atamaları tebliği 17.maddesi: Kurumlar arası ilk atama ve kurumlar arası yeniden atama biçimleri hariç diğer atama biçimleriyle atananlardan göreve başlayanlara 07/01/2006 tarihli ve 26046 sayılı Resmî Gazete?de yayımlanan Harcırah Kanunu Genel Tebliği (Seri No:38) gereğince sürekli görev yolluğu ödenmemesi, (kurumlararası ilk atama hariç deniliyor ve 2006 da bu iş netliğe kavuşmuştur)
Yukarıdaki tebliğin orijinal haline aşağıdaki adresten ulaşılabilir:
http://personel.meb.gov.tr/upload/2006-2_atama_ust_yazi.pdf
Batman İl Milli Eğitim Müdürlüğünün B.O8.4.MEM.4.72.00.08.18.848.01-8276 sayı ve 12/04/2011 tarihli yazısı:
İlimize Aralık 2010 yılında kurumlar arası atama ile atanan öğretmenlerin sürekli görev yolluğu harcırahını almayanlara ait hak edişleri 18 ? 21 Nisan 2011 tarihleri arasında yapılacaktır.
Bu nedenle; okulunuza Aralık 2010 yılında kurumlar arası atama ile atanan öğretmenlerden sürekli görev yolluğu harcırahını almayan kişilerin tespit edilerek, kişilere ait hak edişleri olan harcırah bordrolarının idarenizce düzenlenerek 18 ? 21 Nisan 2011 tarihleri arasında aşağıda belirtilen belgelerle birlikte Müdürlüğümüz tahakkuk şubesine elden teslim edilmesi gerekmektedir.
Konuyla ilgili gerekli hassasiyetin gösterilmesi hususunda gereğini rica ederim.
Yukardaki yazının orijinal haline aşağıdaki adresten ulaşılabilir:
http://batman.meb.gov.tr/haberler/yazdir.asp?ID=815
ÖZETLE:
İlk defa devlet memurluğuna atanan kişi, görevine başlayıncaya kadar memur ya da kamu görevlisi sayılmamakta, görevine başladığı tarihten itibaren kamu görevlisi sıfatını kazanmaktadır. Bu süreye ilişkin olarak kendisine aylık ödenmemekte, tedavi yardımı hizmetleri ile memurlara ve diğer kamu görevlilerine sağlanan bir takım haklardan yararlandırılmamaktadır. Oysa naklen atanan kamu görevlileri, naklen atama işleminin yapıldığı tarihten önce kamu görevlisi olup, belirli bir statü hukuku içerisinde kendilerine yüklenilen kamu görevini yerine getirmektedirler. Bu durumda yolluk almanız gerekmektedir.
Müftülüğün ve mal müdürlüğünün kafasını karıştıran atama kararnamesinde ?ilk? ibaresidir. Siz ve kurumlar bu ibareye takılmamalı, kurumlar işlemlerin kurumlararası atama ile aynı şekilde işletileceğini bilmesi gerekmektedir.
Bu gerekçelerle kurumunuza başvurmanız, eğer olumlu sonuç alamazsanız yargı yoluna gitmeniz gerekmektedir.
(Mal müdürlüğü veya müftülük, bu kurumlardaki kişilerin birçoğu mevzuattan ve kanunlardan habersizdir, bilmem kaç yılında hazırlanmış otomatik maaş hazırlama sistemleriyle işe devam eden tiplerdir, pek azı istisnadır. Dolayısıyla buralardan yapılacak itiraz ve bilgilendirmelere itibar etmeyiniz)
Kurumlararası ilk atama yoluyla atanan memur arkadaşlarımızın ayrıldığı kurumdan yolluğunu alması, alamıyorsa yolluğu almadığına dair bir yazı alması ve göreve başladığı yerde yolluğun ödenmesi için talepte bulunması gerekmektedir. Kurumlararası ilk atama yoluyla atanan öğretmen arkadaşlarımıza yolluk ödenmesi gerekmektedir ve birçok örnek olduğu üzere ödenmektedir.İşte gerekçeler:
Yolluk hususuyla ilgili problemlerde ve bu problemlerin çözülmesinde 6245 sayılı Harcırah kanunu işletilmektedir. Kanunla ilgili özet bir bilgi ve kurumlararası ilk atamada yolluk ödenmesi gerektiğine kararlar aşağıdadır. Kararların sonuna orijinal haline ulaşabileceğiniz adresler eklenmiştir.
6245 sayılı Harcırah Kanununda 38 seri nolu genel tebliğden 6 ay sonra 01.07.2006 tarihinde 5538 sayılı kanunla değişiklik yapıldı.
37 seri nolu genel tebliğe göre kişiler kendi istekleriyle atanırlarsa harcırah alamazlardı.38 seri nolu tebliğde ise sadece ilk atamalarda ve yeniden atamalarda harcırah ödenmeyeceği, diğer atamalarda sürekli görev yolluğu ödeneceği belirtilmiştir. 37 seri nolu tebliğin dayandığı 6245 sayılı Harcırah Kanununun 10.maddesinin 1.bendi tamamen değişmiştir. 37 seri nolu tebliğin hükmü kalmamıştır. 37 seri nolu gelen tebliğ 2003 tarihlidir. 38 nolu genel tebliğ ise 07.01.2006 tarihlidir.
37 seri nolu tebliğden önce kanun metni şöyleydi; ?Yol masrafı, yevmiye, aile masrafı ve yer dağiştirme masrafı aşağıdaki hallerde verilir: ?Kendi yazılı talepleri üzerine gönderilenler hariç olmak üzere, yurtiçinde veya dışındaki daimi bir vazifeye yeniden veya naklen tayin olunanlarla yabancı memleketlerdeki memuriyet merkezi tebdil olunan veyahut bu yerlerden yurtiçinde diğer bir daimi vazifeye tayin edilen memur ve hizmetlilere yeni vazife mahallerine kadar,?ödenir?
Burada 37 seri nolu tebliğ 31.07.2003 tarih ve 4969 sayılı Kanunun 1. maddesi ile yukarıdaki ?yeniden veya? ibaresinin kaldırıldığı bu nedenle kurumlararası nakil yoluyla tayinlerde sürekli görev yolluğu ödenmeyeceğini belirtmiştir.
Ancak, yukarıdaki fıkra 01.07.2006 tarih ve 5538 sayılı kanunla değiştirilmiştir. Dolayısıyla 6245 sayılı Harcırah Kanununa göre istifa, emeklilik ve ilk defa atama dışında diğer atamalarda sürekli görev yolluğu ödenir. Bugün 37 seri nolu tebliğin uygulama alanı yoktur. Çünkü dayandığı 6245/10.madde 1.bend değişmiştir.
1-Gaziantep 1. İdare Mahkemesinin Anayasaya Mahkemesine yaptığı itiraz ile ilk atamaya yolluk olmayacağı, kurumlararası ilk atamaya ise yolluk verilmesi gerektiği kesinleşmiştir.
Anayasa Mahkemesinin Esas Sayısı : 2006/44 Karar Sayısı : 2008/81 ve 20.3.2008 tarihli kararına göre ?Harcırah Kanunu, kamu hukuku alanında, çalışanla çalıştıranlar arasındaki istihdam ilişkilerini ve buna dayanan mali hakları düzenleyen bir Kanun değil, 1. maddesinde belirtildiği üzere, genel, katma ve özel bütçeli idarelerde, bunlara bağlı sabit ve döner sermayeli kurumlarda, özel kanunlarla kurulmuş banka ve teşekküllerde yolluk ödenmesini gerektiren hizmet yapılması hallerinde uygulanacak kuralları içeren bir gider kanunudur. Yolluk ödemesi de, kamu hizmetinin gerektirdiği durumlarda, bu hizmet için görevlendirilen kişilerin katlanacakları giderleri karşılamak üzere yapılan bir idari işlemdir. Başka bir deyişle, gerektiğinde görevlendirilen kişilere, katlandıkları zorunlu giderlerin karşılığı olarak yapılan bir ödemedir.
İlk defa devlet memurluğuna atanan kişi, görevine başlayıncaya kadar memur ya da kamu görevlisi sayılmamakta, görevine başladığı tarihten itibaren kamu görevlisi sıfatını kazanmaktadır. Bu süreye ilişkin olarak kendisine aylık ödenmemekte, tedavi yardımı hizmetleri ile memurlara ve diğer kamu görevlilerine sağlanan bir takım haklardan yararlandırılmamaktadır. Oysa naklen atanan kamu görevlileri, naklen atama işleminin yapıldığı tarihten önce kamu görevlisi olup, belirli bir statü hukuku içerisinde kendilerine yüklenilen kamu görevini yerine getirmektedirler. Bu durumda, ilk defa devlet memurluğuna atananlar ile halen devlet memuru olup da naklen ataması yapılanlar aynı hukuksal konumda bulunmamaktadırlar.
Yukarıda da belirtildiği üzere, ilk defa devlet memurluğuna atanan kişiler kamu görevlisi sıfatını, görevlerine başladıkları tarihten itibaren kazandıklarından ve görevlerine başlamadıkları sürece kamu görevlisi sayılmadıklarından, atandıkları görev yerlerine ulaşıncaya kadar üstlendikleri giderlerin kamu hizmetinin yürütülmesinden kaynaklandığını söylemek mümkün değildir. Böyle olunca da, atandıkları yere giderken üstlendikleri giderlerin kamuca paylaşılması zorunluluğu bulunmamaktadır. ?
Yukardaki Anayasa Mahkemesi Kararının tam metnine aşağıdaki linkten ulaşılabilir:http://www.anayasa.gov.tr/index.php?l=manage_karar&ref=show&action=karar&id=2581&content=
2- Danıştay Beşinci Dairesi 4969 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun?un, 22.7.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlüğe giren 1., 2. ve 3. maddelerinin uygulanmasında birliğin sağlanması amacıyla yayımlanmış olan 37 Seri No?lu Harcırah Kanunu Genel Tebliği?nin kimi hükümlerinin iptali istemiyle açılan davada, itiraz konusu kuralların Anayasa?ya aykırı olduğu kanısına varan iptalleri için Anayasa Mahkemesine başvurmuştur.
Anayasa Mahkemesinin Karar sayısı 2009/109 Esas sayısı 2007/031 ve 09.07.2009 tarihli kararına göre;
?Buna göre, kendi talepleri üzerine nakledilen kamu görevlileri ile re?sen nakledilen kamu görevlilerinin nakil işleminin hukuksal niteliği yönünden ve yer değiştirmeye bağlı olarak ödenen harcırah bakımından aynı hukuksal konumda oldukları gerekçesi ile, kendi isteği veya re?sen yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın her iki durumda da harcırah ödenmesi gerekmektedir.?
Yukardaki Anayasa Mahkemesi Kararının tam metnine aşağıdaki linkten ulaşılabilir: http://www.anayasa.gov.tr/index.php?l=manage_karar&ref=show&action=karar&id=2780&content=
Anayasa mahkemesinin bu iki kararı dışında kurumlarda harcırah kanunun nasıl uygulandığına ilişkin iki örnek de şöyledir.
31.08.2006 Tarih ve 70438 Sayılı MEB 2006-2 öğretmen atamaları tebliği 17.maddesi: Kurumlar arası ilk atama ve kurumlar arası yeniden atama biçimleri hariç diğer atama biçimleriyle atananlardan göreve başlayanlara 07/01/2006 tarihli ve 26046 sayılı Resmî Gazete?de yayımlanan Harcırah Kanunu Genel Tebliği (Seri No:38) gereğince sürekli görev yolluğu ödenmemesi, (kurumlararası ilk atama hariç deniliyor ve 2006 da bu iş netliğe kavuşmuştur)
Yukarıdaki tebliğin orijinal haline aşağıdaki adresten ulaşılabilir:
http://personel.meb.gov.tr/upload/2006-2_atama_ust_yazi.pdf
Batman İl Milli Eğitim Müdürlüğünün B.O8.4.MEM.4.72.00.08.18.848.01-8276 sayı ve 12/04/2011 tarihli yazısı:
İlimize Aralık 2010 yılında kurumlar arası atama ile atanan öğretmenlerin sürekli görev yolluğu harcırahını almayanlara ait hak edişleri 18 ? 21 Nisan 2011 tarihleri arasında yapılacaktır.
Bu nedenle; okulunuza Aralık 2010 yılında kurumlar arası atama ile atanan öğretmenlerden sürekli görev yolluğu harcırahını almayan kişilerin tespit edilerek, kişilere ait hak edişleri olan harcırah bordrolarının idarenizce düzenlenerek 18 ? 21 Nisan 2011 tarihleri arasında aşağıda belirtilen belgelerle birlikte Müdürlüğümüz tahakkuk şubesine elden teslim edilmesi gerekmektedir.
Konuyla ilgili gerekli hassasiyetin gösterilmesi hususunda gereğini rica ederim.
Yukardaki yazının orijinal haline aşağıdaki adresten ulaşılabilir:
http://batman.meb.gov.tr/haberler/yazdir.asp?ID=815
ÖZETLE:
İlk defa devlet memurluğuna atanan kişi, görevine başlayıncaya kadar memur ya da kamu görevlisi sayılmamakta, görevine başladığı tarihten itibaren kamu görevlisi sıfatını kazanmaktadır. Bu süreye ilişkin olarak kendisine aylık ödenmemekte, tedavi yardımı hizmetleri ile memurlara ve diğer kamu görevlilerine sağlanan bir takım haklardan yararlandırılmamaktadır. Oysa naklen atanan kamu görevlileri, naklen atama işleminin yapıldığı tarihten önce kamu görevlisi olup, belirli bir statü hukuku içerisinde kendilerine yüklenilen kamu görevini yerine getirmektedirler. Bu durumda yolluk almanız gerekmektedir.
Müftülüğün ve mal müdürlüğünün kafasını karıştıran atama kararnamesinde ?ilk? ibaresidir. Siz ve kurumlar bu ibareye takılmamalı, kurumlar işlemlerin kurumlararası atama ile aynı şekilde işletileceğini bilmesi gerekmektedir.
Bu gerekçelerle kurumunuza başvurmanız, eğer olumlu sonuç alamazsanız yargı yoluna gitmeniz gerekmektedir.
(Mal müdürlüğü veya müftülük, bu kurumlardaki kişilerin birçoğu mevzuattan ve kanunlardan habersizdir, bilmem kaç yılında hazırlanmış otomatik maaş hazırlama sistemleriyle işe devam eden tiplerdir, pek azı istisnadır. Dolayısıyla buralardan yapılacak itiraz ve bilgilendirmelere itibar etmeyiniz)