KADRO VE SINIF DEĞİŞİKLİĞİ
ÖZETİ:"Genel İdari Hizmetler" sınıfında bilgisayar proğramcısı olarak istihdam edilen personelden bir bölümünün başarı ve liyakat durumuna göre "teknik hizmetler" sınıfına geçirilmesi, aynı konumda olan davacı memurun ise öngörülen kontenjan miktarına girememesi nedeniyle sınıf değişikliği yapılması işleminde, idarenin takdir yetkisini yerinde kullanmadığı söylenemez.
Davacı tarafından verilerek 29 Mayıs 1996 günü kayda geçen dava dilekçesinde özetle; 1991 Eylül ayında Genel İdari Hizmetler Sınıfında Bilgisayar Programcısı olarak göreve başladığını, 1996 yılı Nisan'ında kadrolarda değişiklik yapılarak sekiz Bilgisayar Programcısı kadrolarının Teknik Hizmetler Sınıfına dönüştürüldüğünü, kendisiyle birlikte Bilgisayar Programcısı kadro unvanıyla görevli sekiz kişinin sınıfı değiştirilen kadrolara atandırıldığını, bu işlem yapılırken, o güne dek hiç sınava girmeyen ................. ile bir kez sınava giren ve kendisinden sonra göreve başlayan .................'nın değişen sınıfa geçirildiğini, kendisinin ve diğer yedi kişinin ikişer kez sınava tabi tutulduklarını, bu güne dek geliştirdiği yazılımların Jandarma Genel Komutanlığı Bilgisayar Sistemlerinde halen kullanıldığını, başarılı bir personel olduğunu, herhangi bir disiplin cezası almadığını, sıralamanın gerçekçi yapılmadığını, işlemin hukuka aykırı olduğunu iddia ederek, iptaline karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
Jandarma Genel Komutanlığında Bilgisayar Programcısı olarak Genel İdare Hizmetler Sınıfında görevli personelden, teknik Hizmetler Sınıfında münhal sekiz kadro bulunması nedeniyle sınıflarında değişiklik yapılarak, sekiz sivil memurun Teknik Hizmetler Sınıfına geçirildiği, davacının başarı sıralamasında ilk sekiz kişi arasında yer almaması nedeniyle Teknik Hizmetler Sınıfına geçirilmemesi üzerine, işlemin iptali istemiyle işbu davanın açıldığı anlaşılmıştır.
Kamu hizmetini yürütmekle görevli ve yükümlü olan idarenin, hizmetin gereklerine ve gereksinmesine göre teşkilatlanmak, hizmeti uygun nitelikli ve yeterlikte olan personel eliyle kamuya yararlı en iyi şekilde sunmak durumundadır. Hizmetin gereksinme gösterdiği personeli seçerken, bu personelin o hizmet yönünden gerekli yeti ve niteliklere sahip bulunup bulunmadığını araştırması, bir diğer deyişle hizmete göre personel temini yetki ve görevleri arasındadır.
Davacı ile sınıf değişikliği yapılarak Teknik Hizmetler Sınıfına geçirilen sekiz sivil memurun, bilgisayar programcısı unvanıyla görev yaptıkları, idarenin Genel İdare Hizmetleri Sınıfında olan bilgisayar programcısı kadrolarından sekiz kadroyu aldığı onay üzerine Teknik Hizmetler sınıfına naklettiği, bu kadrolara da bilgisayar programcılığı görevi yapan ve başarı durumları itibariyle ilk sekiz sırada yer alan personeli geçirdiği, başarı sıralamasında ilk sekiz içine giremeyen davacının önceden olduğu gibi Genel İdari Hizmet Sınıfında bilgisayar programcısı statüsünde kaldığı anlaşılmaktadır.
Münhal kadrolara geçirilecek personelin seçiminde davalı idareyi bağlayıcı, olaya uygulanabilecek yasal ya da düzenleyici tasarruf gibi bir üst düzenleme bulunmamaktadır. Bu durumda, davalı idarenin hukuka uygun bir kritere dayanarak ve esas aldığı bu ölçüte durumları uyan personeli seçip sınıflarını değiştirmesi takdir yetkisinin doğal sonucu olmak gerekir.
Davalı idarenin seçimi yaparken personelin başarı durumlarını ölçüt olarak aldığı görülmektedir. Teknik Hizmetler Sınıfına geçirilecek personeli belirlerken dayandığı kriterin objektif ve hukuken uygun bir ölçüt olduğunda kuşku bulunmamaktadır. Personelin başarı durumlarını yıllık sicillerini baz olarak saptama yoluna gitmesinde hukuka aykırılıktan söz edilemez. Zira, sicil belgelerinde niteliklere sıralı sicil üstlerince takdir edilen notların, personelin çalışmalarda disiplin, tavır ve davranışlarının, itaatinin, kısacası başarı durumunun hangi olacağı aşikardır.
Davacı ile sınıfları değiştirilerek Teknik Hizmetler Sınıfına geçirilen personelin sicil belgeleri getirilmiş, özellikle son yıllarda, sicil üstlerince düzenlenen sicil belgelerindeki niteliklerine takdir edilen notlar itibariyle davacının içlerinde en geride olduğu saptanmıştır.
Şu haliyle başarı kıstasına göre yapılan seçimde başarı durumunun, personelin sicillerine dayanılarak belirlenmesi ve ilk sekiz sırada yer alanların sınıflarının değiştirilmesi, davacının sınıfının değiştirilmemesi yolunda tesis edilen işlemde hukuka aykırı bir yön bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Bu nedenlerle, davacının öne sürdüğü tüm iddialar kabule değer bulunmamıştır.
Dergi No:12
Karar Dairesi:AYİM. 2. D.
Karar Tarihi:11.12.1996
Karar No: E. 1996/871
Karar No: K. 1996/1144
*****somerset gerçekten şaşırdım***
KADRO VE SINIF DEĞİŞİKLİĞİ
ÖZETİ:"Genel İdari Hizmetler" sınıfında bilgisayar proğramcısı olarak istihdam edilen personelden bir bölümünün başarı ve liyakat durumuna göre "teknik hizmetler" sınıfına geçirilmesi, aynı konumda olan davacı memurun ise öngörülen kontenjan miktarına girememesi nedeniyle sınıf değişikliği yapılması işleminde, idarenin takdir yetkisini yerinde kullanmadığı söylenemez.
Davacı tarafından verilerek 29 Mayıs 1996 günü kayda geçen dava dilekçesinde özetle; 1991 Eylül ayında Genel İdari Hizmetler Sınıfında Bilgisayar Programcısı olarak göreve başladığını, 1996 yılı Nisan'ında kadrolarda değişiklik yapılarak sekiz Bilgisayar Programcısı kadrolarının Teknik Hizmetler Sınıfına dönüştürüldüğünü, kendisiyle birlikte Bilgisayar Programcısı kadro unvanıyla görevli sekiz kişinin sınıfı değiştirilen kadrolara atandırıldığını, bu işlem yapılırken, o güne dek hiç sınava girmeyen ................. ile bir kez sınava giren ve kendisinden sonra göreve başlayan .................'nın değişen sınıfa geçirildiğini, kendisinin ve diğer yedi kişinin ikişer kez sınava tabi tutulduklarını, bu güne dek geliştirdiği yazılımların Jandarma Genel Komutanlığı Bilgisayar Sistemlerinde halen kullanıldığını, başarılı bir personel olduğunu, herhangi bir disiplin cezası almadığını, sıralamanın gerçekçi yapılmadığını, işlemin hukuka aykırı olduğunu iddia ederek, iptaline karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
Jandarma Genel Komutanlığında Bilgisayar Programcısı olarak Genel İdare Hizmetler Sınıfında görevli personelden, teknik Hizmetler Sınıfında münhal sekiz kadro bulunması nedeniyle sınıflarında değişiklik yapılarak, sekiz sivil memurun Teknik Hizmetler Sınıfına geçirildiği, davacının başarı sıralamasında ilk sekiz kişi arasında yer almaması nedeniyle Teknik Hizmetler Sınıfına geçirilmemesi üzerine, işlemin iptali istemiyle işbu davanın açıldığı anlaşılmıştır.
Kamu hizmetini yürütmekle görevli ve yükümlü olan idarenin, hizmetin gereklerine ve gereksinmesine göre teşkilatlanmak, hizmeti uygun nitelikli ve yeterlikte olan personel eliyle kamuya yararlı en iyi şekilde sunmak durumundadır. Hizmetin gereksinme gösterdiği personeli seçerken, bu personelin o hizmet yönünden gerekli yeti ve niteliklere sahip bulunup bulunmadığını araştırması, bir diğer deyişle hizmete göre personel temini yetki ve görevleri arasındadır.
Davacı ile sınıf değişikliği yapılarak Teknik Hizmetler Sınıfına geçirilen sekiz sivil memurun, bilgisayar programcısı unvanıyla görev yaptıkları, idarenin Genel İdare Hizmetleri Sınıfında olan bilgisayar programcısı kadrolarından sekiz kadroyu aldığı onay üzerine Teknik Hizmetler sınıfına naklettiği, bu kadrolara da bilgisayar programcılığı görevi yapan ve başarı durumları itibariyle ilk sekiz sırada yer alan personeli geçirdiği, başarı sıralamasında ilk sekiz içine giremeyen davacının önceden olduğu gibi Genel İdari Hizmet Sınıfında bilgisayar programcısı statüsünde kaldığı anlaşılmaktadır.
Münhal kadrolara geçirilecek personelin seçiminde davalı idareyi bağlayıcı, olaya uygulanabilecek yasal ya da düzenleyici tasarruf gibi bir üst düzenleme bulunmamaktadır. Bu durumda, davalı idarenin hukuka uygun bir kritere dayanarak ve esas aldığı bu ölçüte durumları uyan personeli seçip sınıflarını değiştirmesi takdir yetkisinin doğal sonucu olmak gerekir.
Davalı idarenin seçimi yaparken personelin başarı durumlarını ölçüt olarak aldığı görülmektedir. Teknik Hizmetler Sınıfına geçirilecek personeli belirlerken dayandığı kriterin objektif ve hukuken uygun bir ölçüt olduğunda kuşku bulunmamaktadır. Personelin başarı durumlarını yıllık sicillerini baz olarak saptama yoluna gitmesinde hukuka aykırılıktan söz edilemez. Zira, sicil belgelerinde niteliklere sıralı sicil üstlerince takdir edilen notların, personelin çalışmalarda disiplin, tavır ve davranışlarının, itaatinin, kısacası başarı durumunun hangi olacağı aşikardır.
Davacı ile sınıfları değiştirilerek Teknik Hizmetler Sınıfına geçirilen personelin sicil belgeleri getirilmiş, özellikle son yıllarda, sicil üstlerince düzenlenen sicil belgelerindeki niteliklerine takdir edilen notlar itibariyle davacının içlerinde en geride olduğu saptanmıştır.
Şu haliyle başarı kıstasına göre yapılan seçimde başarı durumunun, personelin sicillerine dayanılarak belirlenmesi ve ilk sekiz sırada yer alanların sınıflarının değiştirilmesi, davacının sınıfının değiştirilmemesi yolunda tesis edilen işlemde hukuka aykırı bir yön bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Bu nedenlerle, davacının öne sürdüğü tüm iddialar kabule değer bulunmamıştır.
Dergi No:12
Karar Dairesi:AYİM. 2. D.
Karar Tarihi:11.12.1996
Karar No: E. 1996/871
Karar No: K. 1996/1144
*****somerset gerçekten şaşırdım***