Soru: Emin Evim veya Emin Otomotiv?den ev veya araç almakta bir sakınca var mıdır? Bu sistem faizli midir?
Cevap:
15 Aralık 2010 Çarşamba günü Emin Evim/Otomotiv yetkilileri ile vakfımızda bir görüşme yaptık. Bu görüşmede şirket yetkililerinin Peşinatlı Erken Teslim, Vade Ortası Teslim ve Çekilişli Sistem hakkında verdiği bilgilere göre bu üç sistemin de faizle bir alakası olmadığı anlaşılmıştır. Bu sistemden herhangi biriyle ev veya araç sahibi olmanızda bir sakınca yoktur.
Emin Otomotiv?in ?organizasyon ücreti? adı altında talep ettiği para yaptığı hizmetin bedeli olup caizdir.
Sistemlerden birinin çekilişli olmasının da bir sakıncası yoktur.
http://www.fetva.net/yazili-fetvalar/emin-evim-emin-otomotiv%E2%80%99den-ev-arac-almakta-bir-sakinca-var-midir.html
Eminoto veya eminevim gibi organizasyonlara dahil olmak caiz midir? Sistemden çıkınca verdiğimiz taksitler geri verilmekle beraber organizasyon ücreti geri ödenmiyor. Kurada ilk /son çıkan kişi daireye farklı ücret ödüyor.
Yazar: Sorularla İslamiyet 2010-04-29
Cevap 1:
Bu işlerin detaylarında İslam?a aykırı başka unsurlar yoksa, beyan ettiğiniz hususlarda bir sakınca görülmemektedir. ?Organizasyon ücreti? o işi yürütenlerin, yaptıkları iş karşılığında aldığı bir ücret, bir komisyondur. Bunun geri verilmemesi normaldir ve bu faiz sayılmaz.
Bütün evlerin bir anda hazırlanması mümkün olmadığına göre, kura usulü âdil bir ölçüdür. Yeter ki dairelerin bedeli ilk başta belirlenmiş olsun.
Ayrıca ?Sistemden çıkmak için? bunu işin başında konuşmak gerekir. İmam Azam ve İmam Şafiye göre, böyle bir şart (hıyaru?ş-şart) ancak üç gün için geçerli olur. Daha fazla bir süre için geçerli değildir. Böyle bir şart koşulduğu takdirde sözleşme fasit olur.
Bununla beraber, İmam Ebu Yusuf ve İmama Muhammed?e göre, ihtiyaç olması durumunda ?hıyaru?ş-şart? yani ?sonradan vazgeçebilirim? kaydını koymak, aylarca sonrası için de caizdir. Fakat, böyle bir şartın / cayma süresinin mutlaka belli olması -Malikîler dışındaki üç mezhebe göre- şarttır.(bk. V. Zuhaylî, el-Fıkhu?l-İslamî, 4/254-257).
Cevap 2:
İslam hukukunda alış-verişin geçerli olması için satışa konu olan malın var olması ya da tesliminin mümkün olması gerekir. Zira olmayan bir şeyin satımı batıldır. Ayrıca satış bedelinin de belirlenmesi gerekir. Şayet satış vadeli ise ayrıca vade süresinin de belirlenmesi gerekir.
Bahse konu olan sistemde ürünün bedeli ve "vade"nin süresi de açık ve belli olmalıdır.
Eğer sözü edilen firma, yukarıdaki belirsizlikleri ortadan kaldırarak ev veya araba alımı konusunda katılımcılara yardımcı oluyor, onları bir araya getiriyor ve sağladığı bu organizasyon karşılığında makul bir komisyon veya organizasyon ücreti alıyorsa, alınan bu ücret faiz değildir. Uygulaması bu şekilde olan bir firmadan da ev alınabilir.
Cevap 3:
Tellallık, simsarlık ya da komisyonculuk denilen hukuk kurumu; bir muamelede veya bir satış akdinde aracı olan kişinin yaptığı iştir. Bu işi yapana dellal (Türkçede tellal diye telaffuz edilir), yaptığı işe dellallık (delil olma, yol gösterme) ve yapılan bu iş için alınan ücrete de dellaliye denilir.
Bir malın veya hizmetin satımında aracı olunması karşılığında alıcı veya satıcıdan yahut her ikisinden aralarında tespit edilen oranda ücret (komisyon) alınması, tarafların aldatılması gibi İslam'ın yasakladığı bir durum söz konusu olmadıkça helaldir.
Buna göre emlakçıların yaptıkları iş karşılığında, mevzuatla belirlenen oranda komisyon almaları caizdir. Ancak kiracı-emlakçı veya müşteri-emlakçi sözleşmesinde alınan kaporanın, sözleşmenin bozulması veya işin tamamlanmaması halinde, iade edilmesi gerekir. Çünkü yapılan bu aracılık hizmeti bir hizmet akdi olup bu kişi işini yapıp başarabilmesi yani kiracının bu yeri tutması veya gayri menkulü satın alması halinde ücrete hak kazanacaktır.
Müteahhide ev yaptırmak ise, istisna' akdine girer. İstisna' akdi istihsanen meşru görülen bir akiddir.
İstisna' akdinde taraflar, işin başında yapılacak olan eşyanın tarif ve tavsifini yapıp (örneğin, yapılması planlanan evin aralarında ihtilaf çıkmayacak şekilde en ince ayrıntısına kadar özelliklerini belirleyip) malum hale getirmek mecburiyetindedirler.
Masnu'un (siparişi verilen malın, örneğin evin) bedeli peşin veya veresiye olarak ödenebilir. Masnu' (siparişi verilen mal, örneğin ev), tarif ve tavsiyeye uygun olarak imal edilmemişse/yapılmamışsa, mustasnı' (işi yaptıran, siparişi veren), onu kabul veya red hususunda muhayyerdir. İsterse kabul eder, isterse reddeder.
http://www.sorularlaislamiyet.com/article/12750/eminoto-veya-eminevim-gibi-organizasyonlara-dahil-olmak-caiz-midir-sistemden-cikinca-verdigimiz-taksitler-geri-verilmekle-beraber-organizasyon-ucreti-geri-odenmiyor-kurada-ilk-son-cikan-kisi-daireye-farkli-ucret-oduyor.html
Soru: Emin Evim veya Emin Otomotiv?den ev veya araç almakta bir sakınca var mıdır? Bu sistem faizli midir?
Cevap:
15 Aralık 2010 Çarşamba günü Emin Evim/Otomotiv yetkilileri ile vakfımızda bir görüşme yaptık. Bu görüşmede şirket yetkililerinin Peşinatlı Erken Teslim, Vade Ortası Teslim ve Çekilişli Sistem hakkında verdiği bilgilere göre bu üç sistemin de faizle bir alakası olmadığı anlaşılmıştır. Bu sistemden herhangi biriyle ev veya araç sahibi olmanızda bir sakınca yoktur.
Emin Otomotiv?in ?organizasyon ücreti? adı altında talep ettiği para yaptığı hizmetin bedeli olup caizdir.
Sistemlerden birinin çekilişli olmasının da bir sakıncası yoktur.
http://www.fetva.net/yazili-fetvalar/emin-evim-emin-otomotiv%E2%80%99den-ev-arac-almakta-bir-sakinca-var-midir.html
Eminoto veya eminevim gibi organizasyonlara dahil olmak caiz midir? Sistemden çıkınca verdiğimiz taksitler geri verilmekle beraber organizasyon ücreti geri ödenmiyor. Kurada ilk /son çıkan kişi daireye farklı ücret ödüyor.
Yazar: Sorularla İslamiyet 2010-04-29
Cevap 1:
Bu işlerin detaylarında İslam?a aykırı başka unsurlar yoksa, beyan ettiğiniz hususlarda bir sakınca görülmemektedir. ?Organizasyon ücreti? o işi yürütenlerin, yaptıkları iş karşılığında aldığı bir ücret, bir komisyondur. Bunun geri verilmemesi normaldir ve bu faiz sayılmaz.
Bütün evlerin bir anda hazırlanması mümkün olmadığına göre, kura usulü âdil bir ölçüdür. Yeter ki dairelerin bedeli ilk başta belirlenmiş olsun.
Ayrıca ?Sistemden çıkmak için? bunu işin başında konuşmak gerekir. İmam Azam ve İmam Şafiye göre, böyle bir şart (hıyaru?ş-şart) ancak üç gün için geçerli olur. Daha fazla bir süre için geçerli değildir. Böyle bir şart koşulduğu takdirde sözleşme fasit olur.
Bununla beraber, İmam Ebu Yusuf ve İmama Muhammed?e göre, ihtiyaç olması durumunda ?hıyaru?ş-şart? yani ?sonradan vazgeçebilirim? kaydını koymak, aylarca sonrası için de caizdir. Fakat, böyle bir şartın / cayma süresinin mutlaka belli olması -Malikîler dışındaki üç mezhebe göre- şarttır.(bk. V. Zuhaylî, el-Fıkhu?l-İslamî, 4/254-257).
Cevap 2:
İslam hukukunda alış-verişin geçerli olması için satışa konu olan malın var olması ya da tesliminin mümkün olması gerekir. Zira olmayan bir şeyin satımı batıldır. Ayrıca satış bedelinin de belirlenmesi gerekir. Şayet satış vadeli ise ayrıca vade süresinin de belirlenmesi gerekir.
Bahse konu olan sistemde ürünün bedeli ve "vade"nin süresi de açık ve belli olmalıdır.
Eğer sözü edilen firma, yukarıdaki belirsizlikleri ortadan kaldırarak ev veya araba alımı konusunda katılımcılara yardımcı oluyor, onları bir araya getiriyor ve sağladığı bu organizasyon karşılığında makul bir komisyon veya organizasyon ücreti alıyorsa, alınan bu ücret faiz değildir. Uygulaması bu şekilde olan bir firmadan da ev alınabilir.
Cevap 3:
Tellallık, simsarlık ya da komisyonculuk denilen hukuk kurumu; bir muamelede veya bir satış akdinde aracı olan kişinin yaptığı iştir. Bu işi yapana dellal (Türkçede tellal diye telaffuz edilir), yaptığı işe dellallık (delil olma, yol gösterme) ve yapılan bu iş için alınan ücrete de dellaliye denilir.
Bir malın veya hizmetin satımında aracı olunması karşılığında alıcı veya satıcıdan yahut her ikisinden aralarında tespit edilen oranda ücret (komisyon) alınması, tarafların aldatılması gibi İslam'ın yasakladığı bir durum söz konusu olmadıkça helaldir.
Buna göre emlakçıların yaptıkları iş karşılığında, mevzuatla belirlenen oranda komisyon almaları caizdir. Ancak kiracı-emlakçı veya müşteri-emlakçi sözleşmesinde alınan kaporanın, sözleşmenin bozulması veya işin tamamlanmaması halinde, iade edilmesi gerekir. Çünkü yapılan bu aracılık hizmeti bir hizmet akdi olup bu kişi işini yapıp başarabilmesi yani kiracının bu yeri tutması veya gayri menkulü satın alması halinde ücrete hak kazanacaktır.
Müteahhide ev yaptırmak ise, istisna' akdine girer. İstisna' akdi istihsanen meşru görülen bir akiddir.
İstisna' akdinde taraflar, işin başında yapılacak olan eşyanın tarif ve tavsifini yapıp (örneğin, yapılması planlanan evin aralarında ihtilaf çıkmayacak şekilde en ince ayrıntısına kadar özelliklerini belirleyip) malum hale getirmek mecburiyetindedirler.
Masnu'un (siparişi verilen malın, örneğin evin) bedeli peşin veya veresiye olarak ödenebilir. Masnu' (siparişi verilen mal, örneğin ev), tarif ve tavsiyeye uygun olarak imal edilmemişse/yapılmamışsa, mustasnı' (işi yaptıran, siparişi veren), onu kabul veya red hususunda muhayyerdir. İsterse kabul eder, isterse reddeder.
http://www.sorularlaislamiyet.com/article/12750/eminoto-veya-eminevim-gibi-organizasyonlara-dahil-olmak-caiz-midir-sistemden-cikinca-verdigimiz-taksitler-geri-verilmekle-beraber-organizasyon-ucreti-geri-odenmiyor-kurada-ilk-son-cikan-kisi-daireye-farkli-ucret-oduyor.html
06esintisi , 11 yıl önce
değerli kardeşim dib'nın düzenlemiş olduğu bir seminerde bu konuda yetkili bir ağız bize bunun caiz olmadığı bizzat söyledi. benim niyetim burada ne haklı çıkmak ne de bu kurum veya kişileri karalamak. keşke durum sizin dediğiniz gibi olsa ve bütün arkadaşlar bu durumdan faydalansa. sizin talebiniz üzerine diyanetin sayfasında arama yaptım ve bu soruya orada cevap bulamadım. e posta aracılığıyla diyanete aşağıdaki haliyle soruyu yönelttim ve aşağıdaki cevabı aldım. burada diyanet kişi ve kurumlar üzerinde olumsuz bir durum oluşmaması için direk bu kuruluşun ismini zikretmekten çekinmiş. ama siz eminevimi çok iyi bildiğinizi söylüyorsunuz aşağıda verilmiş olan cevaba göre eminevim hakkında bir değerlendirme yapabilirsiniz. bizide sonuç hakkında bilgilendirirseniz sevinirim.saygılar.
soru: eminevimden ev araba almak caiz midir
cevap: Günümüzde bazı ihtiyaç sahipleri kendi imkanlarıyla ev veya otomobil satın almada zorlandıkları için güçlerini birleştirmeye ihtiyaç duymaktadırlar. Bu amaçla tercih edilen yollardan biri de; bir organizatör aracılığıyla kişilerin birbirine yardımcı ve destek olmasıyla gruplar oluşturularak konut veya otomobil ihtiyacının giderilmesidir.
Böyle organizasyonların hedefi, kişilere doğrudan ev veya otomobil satmak ya da satın almak değil; bütçelerine göre tasarruf yapıp, diledikleri yerden istedikleri gayrimenkul veya otomobili yardımlaşma yöntemiyle alabilmelerini sağlamaktır.
Bu tür organizasyonlarda yapılan işlemlerin dini açıdan caiz olabilmesi için aşağıdaki hususlar dikkate alınmalıdır:
1. Yardımlaşma usulüyle ev veya otomobil edinme sisteminde grup çekilişli yöntem uygulanıyor ise çekiliş sonucu parayı önce teslim alan üyelerin, parayı daha sonra alacak olanlara kira yardımı veya başka bir ad altında yapacakları ödemeler, geriye dönük olarak hesaplanan enflasyon farkından fazla olmamalıdır. Zira sözleşme yapılırken enflasyon oranının üzerinde bir ödeme öngörülmesi veya geleceğe yönelik tahmini enflasyon oranında ödemenin şart koşulması riba olacağından caiz değildir.
2. Organizeyi yapan kurumun organizasyon süresinin ortasında henüz sırası gelmemiş olanlara yapacağı ödemeler karşılığında onlardan dönem sonunda enflasyon farkı dışında kira yardımı veya başka bir adla fazladan para alması riba sayılacağından caiz değildir.
Yukarıdaki hükümlere riayet eden organizasyonlar aracılığıyla ev veya otomobil sahibi olmakta dini açıdan sakınca olmadığı mütalaa olunmuştur