TAHLİLLER
1- "Okullardaki rehberlik servislerinin işleyişine gelince, rehberlik servisinin asıl amacı koruyucu ruh sağlığı hizmeti vermektir. Yani testi kırılmadan, kırılmasını önlemek diyebiliriz. Bu sebeple de durum ortaya çıktıktan sonra-testi kırıldıktan sonra yapılan müdahaleler pek tabii ki size de bana da doyurucu gelmemektedir." diye belirtmektesiniz
Cevap = Hocam burada, okullarımızda uygulanması gerekli olan Pdr (bununda detayı var; danışmanlık ve rehberlik kategorisi şeklinde) işleyişi ile; uygulamada görülenin aynı düzlemde bulunmadığını reddetmemiş hatta kabül etmişsiniz ki bu, size dair samimi bir görüş olduğu kadar, gerçeği yansıtan bir tablodur. Okullarımızda yaşanan öğrenci sorunlarında olay veya problem ortaya çıktıktan sonra ele almalar yaşanmakta, hatta bu noktada rehber öğretmenin disipline yönlendirici herhangi bir fonksiyonu-dahli yada öğrenciyi rehabilite edici etkisi asla kayda değer bulunamamaktadır, bu yönde caydırı etkide görülemediği bilinen çok net bir örnektir. Bu olumsuzluğun nedenleri konusunda ise, gerek okulun potasiyel öğrenci sayısı, gerekse dosya nitelikli /formalite/ envanterlerin çokluğuna işaret etmeniz, haklıca bir görüş ve tespittir. Ancak, unutulmaması gereken nokta burada kanımca şudur; kırsal kesim ve küçük okulların potansyelinin çok daha fazla olması gözöüne alındığında, oralarda yaşanan aynı nitelikteki sorunlu, sıkıntılı ve öğretmen görecesinde kalan uygulamaların varlığı malesef gerçek altyapısal sorunun esasen bunlar olmadığını açıklar mahiyettedir.
2- "Sizin belirttiğiniz (şahsıma) danışmanlık ve rehberlik önerisi (pdr), evrensel çapta kabül görülen pdr mesleki ilkeleri yanında, yine bu branşta avrupada ve dünya ülkelerinde kıstas alınan uygulama yöntemleri ile çelişir demektesiniz. Danışmanın derse girmedğini ise coşku ile belirtmektesiniz
Cevap = Bunu son olarak cevaplandırmayı yeğliyorum hocam (sınıfa girip, girilmeyişi dahil)
3- " Benim tepkime gelince diye belirtmiş olduğunuz kısma dair
Cevap = Her mesleki alan ve memuriyet vasfında görüleceği gibi, sizin alan uzamanlığınızda da işini, eksik noksansız yapmaya çalışan (siz gibi) örneklemlerin bulunması;
- Pdr alanında yaşanan ve cidddi sıkıntılar doğuran izafi uygulamaların,
-öğretmene göreceli uygulanan rehber etkinliklerinin (sınıf çerçeve planında 15 etkinlikten yalnızca 1 tanesine rehebr öğretmen katılımının ki, forum gerisi yapıldığında planı dahi göreceksiniz )
-ve yine bireysel danışmanlık (councelor olarak) kulvarında yaşananlar olmak üzere; öğrenciye bir zemin ve danışma süreci tanınamaması ve bunun sonucunda dersten öğrenci çağırmalara ve rehberin bir takım dosya iş ve işlemleri yanında, bazı bilgi demeçleri için branş dersi öğretmeninin dersini bölmesine kadar dayanan sıkıntılı uygulamalar sözkonusudur, açıklıkla görülmekte ve teyit edilmektedir
- Eğer tepkinizi sizi boş oturmakla suçlayan veya çay kahve ithamları kullanan birine gösteriyorsanız, bu tutum ve tavrınız kişisel hakkınızdır inancındayım. Bu arada kendi adıma hiç bir yazışmam da bu söylem ve imalarda bulunmadığım gibi, bulunan katılımcıyı uyarmışımdır Bulun gösterin derseniz, bunu keyifle yapabileceğime inanınız
4- " Bana kalırsa, bizi artık okullardan almalılar, nedeni kesinlikle bu sistemin yürümemesi değil. Yıllarca uğradığımız mobbingden dolayı, yılmış ve bıkmış olmamız. Ben daha önce uzun yıllar Rehberlik ve Araştırma Merkezinde de çalıştım. Bence o merkezleri büyüterek, hepimizi oraya çekmeliler. Biz de böylece hem öğrencinin okul dışı zamanında bireysel ve grupla terapimizi yaparız, hem de herkes uzmanlaştığı alanda, yeterli olduğu kısımda çalışır."
Cevap = Burada görülen sonuç ve çıkarımınızdır. Buna kesinlikle katılmaktayım. Eğer okullardaki Pdr nin danışmanlık ve rehber etkinlik uygulama modülü çerçevesinde birbirinden ayırt edilemeyecek ise, bu çıkarımınız kaçınılmaz bir sonuçtur Ve belki de benim sunduğum önerinin bir başka çözüm yoluda budur dahi denilebilir. *Ancak, kişisel görüşüm; sistemsel tıkanıklığın aşılarak, rehber öğretmenlerin okullarda kalması ve bu sunduğum öneriye en azından pilot okullar vasıtası ile değerlendirme boyutu getirilmesidir.
Ayrıca bu çıkarımınız, size linkini bıraktığım PrdAhmet87 isimli rehber öğretmen arkadaşımızın çözüm önerisi ile aynı düzlemdedir. Yazısını okumuşsanız bunu gayet açıklıkla anlamışsınızdır.
5- Bu esasen ikinci alıntıda geçen; avrupadaki Pdr işleyişine dair bilgilendirmedir .
Değerli hocam çok uzun ve yersiz detaydan uzak kalarak gerek sizi, gerekse konunun takipçilerini pek fazla yormayı arzu etmiyorum. İzninizle birkaç satırla giriş yapmak isterim İyi bilinmektedir ki, "eğitim de insan hayatının diğer unsurları gibi mutlaka ihtiyaçtan doğar" ve bu ilkeler çerçevesinde kabül edilir, uygulama ve hayata dönüştürme aşamasında ise yine, bu ihtiyaçları karşılayacak yetilere ve öğrenmelere dönüşür, dönüştürülürler. Bu nokta da öğrenicinin, ihtiyaç ve öğrenme şartları önemli hale geldiği gibi, aynısı öğretmende de geçerli kılınmak zorundadır. ***Gerek fiziki imkan , gerekse süreç ; eğitimin (danışmanlık dahil) ve öğretimin (ders öğretisi) taviz verilmeden uygulanması gereken iki değeridir. Her ikisinin de oluşturulması mutlak surette /yeterli yada kısmen yetersiz şartlarda/ bir zarurettir.
********************************
Hemen konuya bağlıyorum. [..lütfen sabır...]
Amerikada ve özelllikle birçok Avrupa ülkesinde; -Finlandiya ve Almanya gibi avrupa ülkeleri dahil "Schooll Quidance And Counselling System" iki base-temel yapı üzerine kurulu olup, bunlar içinde aşağıda yer alan ve ilköğretim okul danışmanlığını esas alan birinci modelde, danışmanın derse katılımı gayet açıklıkla görülecektir.
Not : Advanced bir ingilizce şart değil Lütfen küçük çaplı yada net sözlüğüne müracat
1-) Extanded Conselling and training based system (Kısa ve motomot çeviride; okul ve öğrenci işlemleri + eğitimi üzerine temel alınan danışmanlık modeli Bizi ilgilendirendir .
2-) Vocational concelling based (mesleki yöneltme üzerine kurulu, ilköğretimden sonra high school based olan mesleki danışmanlık sistemi
Sonuç ve çıkarım ;
Bunların açıklamasından önce cevabı iletmek isterim. Sn. Hocam ; Evet avrupa okul danışmanlığı modelinde danışman öğretmen -concellar - derse katılmakta bir takım bireysel olmayan danışmanlık ve birçok ders etkinlik ve sunumlarını bizzat derste ve öğrencisi ile birebir etkinlik içerisinde gerçekleştirmektedir. Lütfen bakınız;
-Buna nasıl ulaştım ? Tarayıcınıza," how is shcool conseling system in europe "
veya, "how is adviser and councellar matters in europe" Bazen hatalı ve saçmaca:) kırık link getirebilir. Tekniği iyi arkadaşlar aşağıda vereceğim bu bulgunun aynısı ile ispatına erişebileceklerdir.
Avrupadaki okul danışmanlığı sisteminde görülen ve uygulamada birçok danışma etkinliği için derse girmeyi baz alan; (ilk madde base-temel ilköğretim okulları) school adviser and counselar, kısaca okul danışmanlarının derse girdiğini gösterir bulgu ;
LİNK ;
http://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=3&ved=0CEEQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.buf.kristianstad.se%2Fleonardo%2FTexter%2FResults%2FThe_Case_of_Finland.pdf&ei=WpOnUpTGHKan4gSe-IGgBw&usg=AFQjCNGNfT4elsYnjSZmdkNhbdX2106hsA
İLGİLİ KISIM ;
-Basic education (Temel eğitim] ilgi ; ilköğretim odaklı danışmanlık metninden)
Pupils can receive guidance and counseling all through their basic education. The goals of guidance and counseling in year classes 1 to 2, 3 to 6 and 7 to 9 are set in the national curriculum. A part of guidance and counseling is given *** in class*** and each pupil is entitled to a minimum of 2 hours a week ***Haftada 2 danışman etkinlik saati*** ( Yılda ise ; the study year is 38 weeks). This class-based guidance and counseling normally takes place during the last three years of basic education. (burada da ilköğretimin son 3 yılında 6/7/8 lerde )
*****************************************************************
" Her yenilenme ve yapıcı değişim öğrenci ve eğitimin ortak menfaati icabıdır"
Saygılarımla. (kamuran15)
TAHLİLLER
1- "Okullardaki rehberlik servislerinin işleyişine gelince, rehberlik servisinin asıl amacı koruyucu ruh sağlığı hizmeti vermektir. Yani testi kırılmadan, kırılmasını önlemek diyebiliriz. Bu sebeple de durum ortaya çıktıktan sonra-testi kırıldıktan sonra yapılan müdahaleler pek tabii ki size de bana da doyurucu gelmemektedir." diye belirtmektesiniz
Cevap = Hocam burada, okullarımızda uygulanması gerekli olan Pdr (bununda detayı var; danışmanlık ve rehberlik kategorisi şeklinde) işleyişi ile; uygulamada görülenin aynı düzlemde bulunmadığını reddetmemiş hatta kabül etmişsiniz ki bu, size dair samimi bir görüş olduğu kadar, gerçeği yansıtan bir tablodur. Okullarımızda yaşanan öğrenci sorunlarında olay veya problem ortaya çıktıktan sonra ele almalar yaşanmakta, hatta bu noktada rehber öğretmenin disipline yönlendirici herhangi bir fonksiyonu-dahli yada öğrenciyi rehabilite edici etkisi asla kayda değer bulunamamaktadır, bu yönde caydırı etkide görülemediği bilinen çok net bir örnektir. Bu olumsuzluğun nedenleri konusunda ise, gerek okulun potasiyel öğrenci sayısı, gerekse dosya nitelikli /formalite/ envanterlerin çokluğuna işaret etmeniz, haklıca bir görüş ve tespittir. Ancak, unutulmaması gereken nokta burada kanımca şudur; kırsal kesim ve küçük okulların potansyelinin çok daha fazla olması gözöüne alındığında, oralarda yaşanan aynı nitelikteki sorunlu, sıkıntılı ve öğretmen görecesinde kalan uygulamaların varlığı malesef gerçek altyapısal sorunun esasen bunlar olmadığını açıklar mahiyettedir.
2- "Sizin belirttiğiniz (şahsıma) danışmanlık ve rehberlik önerisi (pdr), evrensel çapta kabül görülen pdr mesleki ilkeleri yanında, yine bu branşta avrupada ve dünya ülkelerinde kıstas alınan uygulama yöntemleri ile çelişir demektesiniz. Danışmanın derse girmedğini ise coşku ile belirtmektesiniz
Cevap = Bunu son olarak cevaplandırmayı yeğliyorum hocam (sınıfa girip, girilmeyişi dahil)
3- " Benim tepkime gelince diye belirtmiş olduğunuz kısma dair
Cevap = Her mesleki alan ve memuriyet vasfında görüleceği gibi, sizin alan uzamanlığınızda da işini, eksik noksansız yapmaya çalışan (siz gibi) örneklemlerin bulunması;
- Pdr alanında yaşanan ve cidddi sıkıntılar doğuran izafi uygulamaların,
-öğretmene göreceli uygulanan rehber etkinliklerinin (sınıf çerçeve planında 15 etkinlikten yalnızca 1 tanesine rehebr öğretmen katılımının ki, forum gerisi yapıldığında planı dahi göreceksiniz )
-ve yine bireysel danışmanlık (councelor olarak) kulvarında yaşananlar olmak üzere; öğrenciye bir zemin ve danışma süreci tanınamaması ve bunun sonucunda dersten öğrenci çağırmalara ve rehberin bir takım dosya iş ve işlemleri yanında, bazı bilgi demeçleri için branş dersi öğretmeninin dersini bölmesine kadar dayanan sıkıntılı uygulamalar sözkonusudur, açıklıkla görülmekte ve teyit edilmektedir
- Eğer tepkinizi sizi boş oturmakla suçlayan veya çay kahve ithamları kullanan birine gösteriyorsanız, bu tutum ve tavrınız kişisel hakkınızdır inancındayım. Bu arada kendi adıma hiç bir yazışmam da bu söylem ve imalarda bulunmadığım gibi, bulunan katılımcıyı uyarmışımdır Bulun gösterin derseniz, bunu keyifle yapabileceğime inanınız
4- " Bana kalırsa, bizi artık okullardan almalılar, nedeni kesinlikle bu sistemin yürümemesi değil. Yıllarca uğradığımız mobbingden dolayı, yılmış ve bıkmış olmamız. Ben daha önce uzun yıllar Rehberlik ve Araştırma Merkezinde de çalıştım. Bence o merkezleri büyüterek, hepimizi oraya çekmeliler. Biz de böylece hem öğrencinin okul dışı zamanında bireysel ve grupla terapimizi yaparız, hem de herkes uzmanlaştığı alanda, yeterli olduğu kısımda çalışır."
Cevap = Burada görülen sonuç ve çıkarımınızdır. Buna kesinlikle katılmaktayım. Eğer okullardaki Pdr nin danışmanlık ve rehber etkinlik uygulama modülü çerçevesinde birbirinden ayırt edilemeyecek ise, bu çıkarımınız kaçınılmaz bir sonuçtur Ve belki de benim sunduğum önerinin bir başka çözüm yoluda budur dahi denilebilir. *Ancak, kişisel görüşüm; sistemsel tıkanıklığın aşılarak, rehber öğretmenlerin okullarda kalması ve bu sunduğum öneriye en azından pilot okullar vasıtası ile değerlendirme boyutu getirilmesidir.
Ayrıca bu çıkarımınız, size linkini bıraktığım PrdAhmet87 isimli rehber öğretmen arkadaşımızın çözüm önerisi ile aynı düzlemdedir. Yazısını okumuşsanız bunu gayet açıklıkla anlamışsınızdır.
5- Bu esasen ikinci alıntıda geçen; avrupadaki Pdr işleyişine dair bilgilendirmedir .
Değerli hocam çok uzun ve yersiz detaydan uzak kalarak gerek sizi, gerekse konunun takipçilerini pek fazla yormayı arzu etmiyorum. İzninizle birkaç satırla giriş yapmak isterim İyi bilinmektedir ki, "eğitim de insan hayatının diğer unsurları gibi mutlaka ihtiyaçtan doğar" ve bu ilkeler çerçevesinde kabül edilir, uygulama ve hayata dönüştürme aşamasında ise yine, bu ihtiyaçları karşılayacak yetilere ve öğrenmelere dönüşür, dönüştürülürler. Bu nokta da öğrenicinin, ihtiyaç ve öğrenme şartları önemli hale geldiği gibi, aynısı öğretmende de geçerli kılınmak zorundadır. ***Gerek fiziki imkan , gerekse süreç ; eğitimin (danışmanlık dahil) ve öğretimin (ders öğretisi) taviz verilmeden uygulanması gereken iki değeridir. Her ikisinin de oluşturulması mutlak surette /yeterli yada kısmen yetersiz şartlarda/ bir zarurettir.
********************************
Hemen konuya bağlıyorum. [..lütfen sabır...]
Amerikada ve özelllikle birçok Avrupa ülkesinde; -Finlandiya ve Almanya gibi avrupa ülkeleri dahil "Schooll Quidance And Counselling System" iki base-temel yapı üzerine kurulu olup, bunlar içinde aşağıda yer alan ve ilköğretim okul danışmanlığını esas alan birinci modelde, danışmanın derse katılımı gayet açıklıkla görülecektir.
Not : Advanced bir ingilizce şart değil Lütfen küçük çaplı yada net sözlüğüne müracat
1-) Extanded Conselling and training based system (Kısa ve motomot çeviride; okul ve öğrenci işlemleri + eğitimi üzerine temel alınan danışmanlık modeli Bizi ilgilendirendir .
2-) Vocational concelling based (mesleki yöneltme üzerine kurulu, ilköğretimden sonra high school based olan mesleki danışmanlık sistemi
Sonuç ve çıkarım ;
Bunların açıklamasından önce cevabı iletmek isterim. Sn. Hocam ; Evet avrupa okul danışmanlığı modelinde danışman öğretmen -concellar - derse katılmakta bir takım bireysel olmayan danışmanlık ve birçok ders etkinlik ve sunumlarını bizzat derste ve öğrencisi ile birebir etkinlik içerisinde gerçekleştirmektedir. Lütfen bakınız;
-Buna nasıl ulaştım ? Tarayıcınıza," how is shcool conseling system in europe "
veya, "how is adviser and councellar matters in europe" Bazen hatalı ve saçmaca:) kırık link getirebilir. Tekniği iyi arkadaşlar aşağıda vereceğim bu bulgunun aynısı ile ispatına erişebileceklerdir.
Avrupadaki okul danışmanlığı sisteminde görülen ve uygulamada birçok danışma etkinliği için derse girmeyi baz alan; (ilk madde base-temel ilköğretim okulları) school adviser and counselar, kısaca okul danışmanlarının derse girdiğini gösterir bulgu ;
LİNK ;
http://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=3&ved=0CEEQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.buf.kristianstad.se%2Fleonardo%2FTexter%2FResults%2FThe_Case_of_Finland.pdf&ei=WpOnUpTGHKan4gSe-IGgBw&usg=AFQjCNGNfT4elsYnjSZmdkNhbdX2106hsA
İLGİLİ KISIM ;
-Basic education (Temel eğitim] ilgi ; ilköğretim odaklı danışmanlık metninden)
Pupils can receive guidance and counseling all through their basic education. The goals of guidance and counseling in year classes 1 to 2, 3 to 6 and 7 to 9 are set in the national curriculum. A part of guidance and counseling is given *** in class*** and each pupil is entitled to a minimum of 2 hours a week ***Haftada 2 danışman etkinlik saati*** ( Yılda ise ; the study year is 38 weeks). This class-based guidance and counseling normally takes place during the last three years of basic education. (burada da ilköğretimin son 3 yılında 6/7/8 lerde )
*****************************************************************
" Her yenilenme ve yapıcı değişim öğrenci ve eğitimin ortak menfaati icabıdır"
Saygılarımla. (kamuran15)