İLAHİYAT FAKÜKTESİ MEZUNLARININ PEDAGOJİK FORMASYON ÇİLESİ
A) Pedagojik Formasyon
Eğitim ve Öğretimi yapılacak derslerin, öğrenmeye açık bireylerin algılayabileceği dilde, farklı şekillerde anlatılabilmesi için alınan bir çeşit formasyon eğitimidir. Sınıf yönetimi, öğretmenlik mesleğine giriş vb. derslerden oluşmaktadır.
Pedagojik Formasyon eğitimi Eğitim Fakültelerinde normal eğitim-öğretim dönemlerinde öğrencilere kazandırılırken, Fen-Edebiyat, İlahiyat vb. fakültelerden mezun olan öğrencilere ise mezuniyetten sonra çok yüksek meblağlarla ve bir takım şartlarla verilmektedir. Bu formasyon eğitimini alacak adaylara sürekli değişen şartlar konmakta ve sürekli değişiklik ise binlerce mağdur öğretmen adayını ortaya çıkarmaktadır.
B) Pedagojik Formasyon Fen-Edebiyat, İlahiyat vb. Fakülte Mezunlarına Neden Verilir?
Bilindiği gibi Milli Eğitim Bakanlığı senenin birkaç döneminde okulların ihtiyacı doğrultusunda branşlara göre öğretmen alımlarına çıkmaktadır. Milli Eğitimin ihtiyaç duyduğu öğretmen alımlarında bazı branşlarda çok fazla öğretmen adayı olduğu gibi, bazı branşlarda ise gerekli formasyonu almış öğretmen aday sayısı çok az durumdadır. Dolayısıyla Milli Eğitimin ihtiyaç duyduğu ancak Pedagojik Formasyonunu tamamlamamış fakülte mezunlarına yönelik Yüksek Öğretim(YÖK) tarafından bu sertifika yüksek mali uygulamalarla verilmektedir. Adeta bu uygulama YÖK tarafından bir rant halini almış durumdadır(dört aylık bir kurs için 7,8 bin liraya varan paralar alınmaktadır).
C) Pedagojik Formasyon Sertifikasına Sahip Olmayan Öğretmen Adaylarının Branş Bazındaki Resmi Sayısal Verileri
Formasyon belgesine sahip olmayan öğretmen adaylarının sayısını en doğru şekilde yine Milli Eğitimin verilerinden anlıyoruz. 09.09.2013 Tarihli Öğretmen atamasında, alan bazındaki bazı branşların sayısal verilerini paylaşmak istiyorum. Bazı az sayıda atanan branşları silerek verdim. Bu atamada MEB KPSS taban puanı 60 olarak belirlemişti. Aşağıdaki tabloyu iyi incelersek;
BRANŞ
|
MİN PUAN
|
ATANAN SAYI
|
BAŞVURU SAYI
|
Almanca
|
70,791
|
411
|
1259
|
Arapça
|
60,059
|
116
|
120
|
Beden Eğitimi
|
67,127
|
1511
|
3394
|
Bilişim Teknolojileri
|
79,152
|
1576
|
3930
|
Bilişim Teknolojileri
|
|
|
3
|
Biyoloji
|
79,477
|
321
|
2202
|
Biyoloji
|
|
|
1
|
Coğrafya
|
75,061
|
490
|
1982
|
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi
|
63,78
|
176
|
239
|
Din Kült. ve Ahl.Bil.
|
60,007
|
1756
|
1865
|
Din Kült. ve Ahl.Bil.
|
75,005
|
62
|
67
|
Felsefe
|
84,537
|
152
|
2270
|
Felsefe
|
|
|
2
|
Fen ve Teknoloji
|
74,008
|
2729
|
7584
|
Fizik
|
80,364
|
134
|
1501
|
Fizik
|
|
|
1
|
Görme Engelliler Sınıfı Öğretmen
|
60,629
|
17
|
18
|
Görsel Sanatlar/Resim
|
70,536
|
357
|
1566
|
İ.H.L. Meslek Dersleri
|
60,025
|
419
|
422
|
İ.H.L. Meslek Dersleri
|
75,201
|
11
|
11
|
İlköğretim Matematik Öğr.
|
68,168
|
3604
|
4921
|
İngilizce
|
68,833
|
5055
|
8957
|
Kimya/Kimya Teknolojisi
|
79,216
|
168
|
1410
|
Matematik
|
76,412
|
1969
|
5830
|
Matematik
|
|
|
6
|
Müzik
|
60,059
|
189
|
193
|
Okul Öncesi Öğrt
|
69,746
|
1815
|
4502
|
Rehber Öğretmen
|
60,038
|
2333
|
2455
|
Rehber Öğretmen
|
81,593
|
1
|
1
|
Sınıf Öğretmenliği
|
85,559
|
1841
|
9795
|
Sosyal Bilgiler
|
76,825
|
1761
|
7587
|
Tarih
|
79,526
|
371
|
3673
|
Tarih
|
|
|
3
|
Teknoloji ve Tasarım
|
60,052
|
146
|
152
|
Teknoloji ve Tasarım
|
60,764
|
35
|
37
|
Teknoloji ve Tasarım
|
|
|
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı
|
75,088
|
2469
|
7733
|
Türk Dili ve Edebiyatı
|
|
|
9
|
Türkçe
|
73,356
|
3065
|
7638
|
Zihin Engelliler Sınıfı Öğretmenliği
|
60,004
|
290
|
298
|
Zihin Engelliler Sınıfı Öğretmenliği
|
|
|
1
|
TOPLAM
|
36.489
|
98.833
|
|
|
|
|
09.09.2013 TARİHLİ ATAMAYA İLİŞKİN ALAN BAZINDA SAYISAL VERİLER(meb)
· Başvuran sayısı ile atanan sayısına dikkat ediniz branşlarda.
· Kırmızı renkte olan branşlarda başvuran sayısı hemen hemen hepsi atanmış.
· Yeşil renkli branşlarda ise başvuran sayısı çok ve atanan sayısı az.
· Kırmızı olup koyu gölge yapılmış branşlarda(din kültürü ve ihl meslek dersleri) ise başvuran herkes atanmış ve 2. Öncelikliler(yani formasyonu olmayanlar ilahiyatçılar) ise kpss den 75 ve üzeri puan alanlar atanmış durumdadır.
Yukarıdaki tablodan da net anlaşıldığı üzere pedagojik formasyon ihtiyacı olan branşlar;
Arapça, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Çocuk Gelişimi, İHL meslek dersleri, Müzik ve Teknoloji Tasarım öğretmenlikleridir. Özellikle Din Kültürü ve İHL meslek dersleri için ilahiyatçılara Pedagojik Formasyon sertifikası kontenjanlarının fazlaca verilmesi gerekmektedir.
Ayrıca bu tablodan çıkan sonuçlardan birisi de bazı branşlardan mezun olan öğretmen adaylarına Pedagojik Formasyon sertifikası kazandırmanın anlamsız olduğu da unutulmamalıdır. Tabloda;
Bilişim Teknolojileri, Biyoloji, Cografya, Felsefe, Fizik, Kimya, Lise Matematik, Tarih ve Tür Dili ve Edebiyatı alanlarında fazla sayıda Pedagojik Formasyon sahibi öğretmen adayı olduğu görülür. Dolayısıyla bu belirtmiş olduğum alanlara Pedagojik Formasyon sertifika kontenjanı açmanın ve öğretmen adaylarını boşuna ümitlendirmenin anlamsız olduğu aşikardır.
D) İlahiyat Fakültesi Mezunları ve Geçmişteki Pedagojik Formasyon Sertifikası Uygulamaları
İlahiyat Fakültesi öğrencileri 1997 yılına kadar aynen Eğitim Fakültelerinden mezun öğrenciler gibi fakülteyi okurken öğretmenliğe yönelik Pedagojik Formasyon derslerini alarak mezun oluyorlardı. 1997 yılından itibaren 28 şubat post modern darbe uygulamalarından ilahiyat öğrencileri de nasibini almış oldular. Kemal Gürüz yönetimindeki YÖK, ilahiyat fakültelerinden Pedagojik Formasyon derslerini kasıtlı olarak kaldırdı. 2009 yılına kadar sembolik rakamlarla(tüm ilahiyatçılara yıllık 100-120 kontenjan) öğretmenlik formasyon sertifıkası verildi. Bu hukuksuz uygulama 1998 yılından 2009 yılına kadar, Erdoğan Teziç?in YÖK başkanlığından ayrılmasına kadar devam etti. Mevcut hükümetin Milli Eğitim bakanları da her yıl Din dersi ve İHL meslek dersleri öğretmenliği için gerekli atama kontenjanı ayırmasına rağmen, ilahiyat fakültesi mezunu, ancak pedagojik formasyonu olmayan binlerce öğretmen adayı başvuru yapamadı, öğretmen olamadı, verilen kontenjanlar başka branşlara dağıtıldı. Bütün bu uygulamaların neticelerini merak edenler Milli Eğitim Bakanlığı?nın sayısal verilerine bakarak görebilirler.
09.09.2013 tarihli atamaya bakarak bunu rahat görebiliriz. Din Kültürü ve İHL meslek dersi öğretmenliğine toplamda 5 bin 96 kontenjan verildi. Ancak formasyon sahibi 2 bin 174 ilahiyatçı atanabildi. İlahiyat Fakültesi mezunu olup formasyon belgesi olmayan binlerce ilahiyatçı öğretmenliğe atanamadı. İHL ve Din Dersinden geriye kalan 2 bin 922 boş kontenjan 2013 kasım ek atamasında diğer branşlara verildi. Burada rahatça hak gaspı olduğu görülebilir.
E) Okullardaki Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi ile İHL Meslek Dersleri Öğretmenliği Açığı
Bildiğimiz gibi okullara seçmeli derslerin de konulmasıyla müthiş bir öğretmen açığı ortaya çıktı. Örneğin ülkemizin öğretmen sorunu en az olan başkent Ankara ve ilçelerinde bile Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi, seçmeli K.Kerim, Siyer(Hz. Muh.sav?in Hayatı), Temel Dini Bilgiler ve İHL Meslek dersleri öğretmen açığı had safhadadır. Ankara?da bile durum bu haldeyken tüm yurt genelindeki Din Dersi öğretmen açığını siz düşünün.
Tabi ki tüm dersler önemli ve gereklidir. Ancak yukarda isimlerinden bahsettiğim derslerin ehil olmayan kimseler tarafından verilmeye çalışılması da çok kaygı vericidir.
Bizzat şahit olduğum bir çok okulda Din Dersi öğretmeni yokluğundan öğrenciler K.Kerim, Siyer ve Temel dini bilgiler derslerini seçememektedirler.
F) Yüksek Öğretim Kurumu(YÖK)?ün Son Pedagojik Formasyon Kontenjanı Uygulaması ve İlahiyat Fakültesi Mezunlarının Durumu
YÖK Genel Kurulu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılı Pedagojik Formasyon uygulamasına fakülte mezuniyet not ortalaması yanında ALES sınav puanı uygulamasını tekrar ekledi. İlk anda tüm branşlara toplamda 20 bin kontenjan verildi ve branş bazında kontenjanlar dağıtıldı. Örnek olarak;
· Türk Dili ve Edebiyatı 2 bin 590
· Matematik 2 bin 370
· Din Kültürü ve Ahl. B. 2 bin 240
· İhl Meslek Dersleri bin 880
· İngilizce bin 860
· Tarih bin 790
· Teknoloji tasarım 260
· Arapça 260
· ???????????.şeklinde kontenjanlar verildi.
Bu kontenjanlar doğrultusunda ÖSYM tarafından başvurular alındı. Günler geçmesine rağmen sonuçlar bir türlü açıklanmadı. Yaklaşık bir ay sonra YÖK Genel Kurulu kontenjanlara 10 bin ilave daha yaptı ve 30 binlik kontenjan tekrar branşlara dağıtıldı. Aslında bu öğretmen adaylarına iyi bir haberdi ancak İlahiyat Fakültesi mezunları için öyle olmadı. Genel kontenjan artışına rağmen Din kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde kontenjan artırımı olmadı, aksine 80 kişilik indirime gidildi. İHL Meslek Derslerine başta bin 880 kontenjan veren YÖK, 30 binlik kontenjanda İHL Meslek Derslerinden 520 kişilik bir indirime gitti.
Genel kontenjanın 30 bin olmasına rağmen İHL Meslek Dersleri kontenjanının aşağı çekilmesi çok dikkat çekiciydi. Zira niyetini anlayamadığımız gizli bir el İlahiyat Fakültesi mezunlarının formasyon kontenjanını aşağı çekmişti. Nihayet tercih dönemi sonlandı ve sonuçlar açıklandı. Sonuçlar, yıllardır Pedagojik Formasyon mağduriyeti yaşayan ilahiyatçılar için tam bir fiyaskoydu. Çünkü yerleştirme ortalaması diğer branşlara göre çok yüksek kapattı. Yerleştirme ortalamasında sonuçlara bakarsak;
· Türk Dili ve Edebiyatı 2,95
· Matematik 2,75
· Din Kültürü ve Ahl. B. 2,91
· İhl Meslek Dersleri 2,92
· İngilizce 2,07
· Tarih 2,84
· Teknoloji tasarım 2,03
· Arapça 2,01
· ??????????????.vb. ortalamalarla sonuçlandığı görülmüştür.(Veriler ÖSYM den alınmıştır)
Yukarıdaki sonuçlardan da anlaşıldığına göre fazla sayıda ilahiyat mezunu olmasına rağmen formasyon sertifikası kontenjanı az verilmiştir. Bir çok ilahiyatçı formasyon mağduru olmuştur. Oysa ki Edebiyat, Tarih, Kimya, Biyoloji Matematik vb. derslerden zaten formasyon sahibi bir çok öğretmen adayı mevcuttur.
Çok fazla sayıda Din Dersi öğretmeni ve İHL Meslek Dersleri öğretmeni açığım var diyen MEB? e rağmen ilahiyatçılara kasıtlı olarak kontenjan düşüren YÖK, yukarda isimlerini verdiğim branşlara kontenjanı yüksek tutması hayli düşündürücü bulundu. Yüksek masraflarla Formasyon alıp ta atanamayacak Tarih mezununa Formasyon vermek abesle iştigaldir, duygularla oynamaktır, görevi kötüye kullanmaktır zannımca.
Sonuç olarak;
1. ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme neticesinde boş kalan 1.252 kontenjan ve yerleşip te kayıt yaptırmayanlar dahil edilerek oluşan toplam kontenjan için ek yerleştirme istiyoruz.
2. 7 şubat 2014 tarihinden sonra oluşacak toplam boş kontenjanın İlahiyat Fakültesi Mezunları Başta olmak üzere gerekli diğer branşlara verilmesini istiyoruz.
3. YÖK?ün kontenjan dağılımında MEB?in atama verilerini dikkate alarak kontenjan ayırmasını istiyoruz.
04.02.2014
vaaveyla
[email protected]
İLAHİYAT FAKÜKTESİ MEZUNLARININ PEDAGOJİK FORMASYON ÇİLESİ
A) Pedagojik Formasyon
Eğitim ve Öğretimi yapılacak derslerin, öğrenmeye açık bireylerin algılayabileceği dilde, farklı şekillerde anlatılabilmesi için alınan bir çeşit formasyon eğitimidir. Sınıf yönetimi, öğretmenlik mesleğine giriş vb. derslerden oluşmaktadır.
Pedagojik Formasyon eğitimi Eğitim Fakültelerinde normal eğitim-öğretim dönemlerinde öğrencilere kazandırılırken, Fen-Edebiyat, İlahiyat vb. fakültelerden mezun olan öğrencilere ise mezuniyetten sonra çok yüksek meblağlarla ve bir takım şartlarla verilmektedir. Bu formasyon eğitimini alacak adaylara sürekli değişen şartlar konmakta ve sürekli değişiklik ise binlerce mağdur öğretmen adayını ortaya çıkarmaktadır.
B) Pedagojik Formasyon Fen-Edebiyat, İlahiyat vb. Fakülte Mezunlarına Neden Verilir?
Bilindiği gibi Milli Eğitim Bakanlığı senenin birkaç döneminde okulların ihtiyacı doğrultusunda branşlara göre öğretmen alımlarına çıkmaktadır. Milli Eğitimin ihtiyaç duyduğu öğretmen alımlarında bazı branşlarda çok fazla öğretmen adayı olduğu gibi, bazı branşlarda ise gerekli formasyonu almış öğretmen aday sayısı çok az durumdadır. Dolayısıyla Milli Eğitimin ihtiyaç duyduğu ancak Pedagojik Formasyonunu tamamlamamış fakülte mezunlarına yönelik Yüksek Öğretim(YÖK) tarafından bu sertifika yüksek mali uygulamalarla verilmektedir. Adeta bu uygulama YÖK tarafından bir rant halini almış durumdadır(dört aylık bir kurs için 7,8 bin liraya varan paralar alınmaktadır).
C) Pedagojik Formasyon Sertifikasına Sahip Olmayan Öğretmen Adaylarının Branş Bazındaki Resmi Sayısal Verileri
Formasyon belgesine sahip olmayan öğretmen adaylarının sayısını en doğru şekilde yine Milli Eğitimin verilerinden anlıyoruz. 09.09.2013 Tarihli Öğretmen atamasında, alan bazındaki bazı branşların sayısal verilerini paylaşmak istiyorum. Bazı az sayıda atanan branşları silerek verdim. Bu atamada MEB KPSS taban puanı 60 olarak belirlemişti. Aşağıdaki tabloyu iyi incelersek;
BRANŞ
|
MİN PUAN
|
ATANAN SAYI
|
BAŞVURU SAYI
|
Almanca
|
70,791
|
411
|
1259
|
Arapça
|
60,059
|
116
|
120
|
Beden Eğitimi
|
67,127
|
1511
|
3394
|
Bilişim Teknolojileri
|
79,152
|
1576
|
3930
|
Bilişim Teknolojileri
|
|
|
3
|
Biyoloji
|
79,477
|
321
|
2202
|
Biyoloji
|
|
|
1
|
Coğrafya
|
75,061
|
490
|
1982
|
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi
|
63,78
|
176
|
239
|
Din Kült. ve Ahl.Bil.
|
60,007
|
1756
|
1865
|
Din Kült. ve Ahl.Bil.
|
75,005
|
62
|
67
|
Felsefe
|
84,537
|
152
|
2270
|
Felsefe
|
|
|
2
|
Fen ve Teknoloji
|
74,008
|
2729
|
7584
|
Fizik
|
80,364
|
134
|
1501
|
Fizik
|
|
|
1
|
Görme Engelliler Sınıfı Öğretmen
|
60,629
|
17
|
18
|
Görsel Sanatlar/Resim
|
70,536
|
357
|
1566
|
İ.H.L. Meslek Dersleri
|
60,025
|
419
|
422
|
İ.H.L. Meslek Dersleri
|
75,201
|
11
|
11
|
İlköğretim Matematik Öğr.
|
68,168
|
3604
|
4921
|
İngilizce
|
68,833
|
5055
|
8957
|
Kimya/Kimya Teknolojisi
|
79,216
|
168
|
1410
|
Matematik
|
76,412
|
1969
|
5830
|
Matematik
|
|
|
6
|
Müzik
|
60,059
|
189
|
193
|
Okul Öncesi Öğrt
|
69,746
|
1815
|
4502
|
Rehber Öğretmen
|
60,038
|
2333
|
2455
|
Rehber Öğretmen
|
81,593
|
1
|
1
|
Sınıf Öğretmenliği
|
85,559
|
1841
|
9795
|
Sosyal Bilgiler
|
76,825
|
1761
|
7587
|
Tarih
|
79,526
|
371
|
3673
|
Tarih
|
|
|
3
|
Teknoloji ve Tasarım
|
60,052
|
146
|
152
|
Teknoloji ve Tasarım
|
60,764
|
35
|
37
|
Teknoloji ve Tasarım
|
|
|
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı
|
75,088
|
2469
|
7733
|
Türk Dili ve Edebiyatı
|
|
|
9
|
Türkçe
|
73,356
|
3065
|
7638
|
Zihin Engelliler Sınıfı Öğretmenliği
|
60,004
|
290
|
298
|
Zihin Engelliler Sınıfı Öğretmenliği
|
|
|
1
|
TOPLAM
|
36.489
|
98.833
|
|
|
|
|
09.09.2013 TARİHLİ ATAMAYA İLİŞKİN ALAN BAZINDA SAYISAL VERİLER(meb)
· Başvuran sayısı ile atanan sayısına dikkat ediniz branşlarda.
· Kırmızı renkte olan branşlarda başvuran sayısı hemen hemen hepsi atanmış.
· Yeşil renkli branşlarda ise başvuran sayısı çok ve atanan sayısı az.
· Kırmızı olup koyu gölge yapılmış branşlarda(din kültürü ve ihl meslek dersleri) ise başvuran herkes atanmış ve 2. Öncelikliler(yani formasyonu olmayanlar ilahiyatçılar) ise kpss den 75 ve üzeri puan alanlar atanmış durumdadır.
Yukarıdaki tablodan da net anlaşıldığı üzere pedagojik formasyon ihtiyacı olan branşlar;
Arapça, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Çocuk Gelişimi, İHL meslek dersleri, Müzik ve Teknoloji Tasarım öğretmenlikleridir. Özellikle Din Kültürü ve İHL meslek dersleri için ilahiyatçılara Pedagojik Formasyon sertifikası kontenjanlarının fazlaca verilmesi gerekmektedir.
Ayrıca bu tablodan çıkan sonuçlardan birisi de bazı branşlardan mezun olan öğretmen adaylarına Pedagojik Formasyon sertifikası kazandırmanın anlamsız olduğu da unutulmamalıdır. Tabloda;
Bilişim Teknolojileri, Biyoloji, Cografya, Felsefe, Fizik, Kimya, Lise Matematik, Tarih ve Tür Dili ve Edebiyatı alanlarında fazla sayıda Pedagojik Formasyon sahibi öğretmen adayı olduğu görülür. Dolayısıyla bu belirtmiş olduğum alanlara Pedagojik Formasyon sertifika kontenjanı açmanın ve öğretmen adaylarını boşuna ümitlendirmenin anlamsız olduğu aşikardır.
D) İlahiyat Fakültesi Mezunları ve Geçmişteki Pedagojik Formasyon Sertifikası Uygulamaları
İlahiyat Fakültesi öğrencileri 1997 yılına kadar aynen Eğitim Fakültelerinden mezun öğrenciler gibi fakülteyi okurken öğretmenliğe yönelik Pedagojik Formasyon derslerini alarak mezun oluyorlardı. 1997 yılından itibaren 28 şubat post modern darbe uygulamalarından ilahiyat öğrencileri de nasibini almış oldular. Kemal Gürüz yönetimindeki YÖK, ilahiyat fakültelerinden Pedagojik Formasyon derslerini kasıtlı olarak kaldırdı. 2009 yılına kadar sembolik rakamlarla(tüm ilahiyatçılara yıllık 100-120 kontenjan) öğretmenlik formasyon sertifıkası verildi. Bu hukuksuz uygulama 1998 yılından 2009 yılına kadar, Erdoğan Teziç?in YÖK başkanlığından ayrılmasına kadar devam etti. Mevcut hükümetin Milli Eğitim bakanları da her yıl Din dersi ve İHL meslek dersleri öğretmenliği için gerekli atama kontenjanı ayırmasına rağmen, ilahiyat fakültesi mezunu, ancak pedagojik formasyonu olmayan binlerce öğretmen adayı başvuru yapamadı, öğretmen olamadı, verilen kontenjanlar başka branşlara dağıtıldı. Bütün bu uygulamaların neticelerini merak edenler Milli Eğitim Bakanlığı?nın sayısal verilerine bakarak görebilirler.
09.09.2013 tarihli atamaya bakarak bunu rahat görebiliriz. Din Kültürü ve İHL meslek dersi öğretmenliğine toplamda 5 bin 96 kontenjan verildi. Ancak formasyon sahibi 2 bin 174 ilahiyatçı atanabildi. İlahiyat Fakültesi mezunu olup formasyon belgesi olmayan binlerce ilahiyatçı öğretmenliğe atanamadı. İHL ve Din Dersinden geriye kalan 2 bin 922 boş kontenjan 2013 kasım ek atamasında diğer branşlara verildi. Burada rahatça hak gaspı olduğu görülebilir.
E) Okullardaki Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi ile İHL Meslek Dersleri Öğretmenliği Açığı
Bildiğimiz gibi okullara seçmeli derslerin de konulmasıyla müthiş bir öğretmen açığı ortaya çıktı. Örneğin ülkemizin öğretmen sorunu en az olan başkent Ankara ve ilçelerinde bile Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi, seçmeli K.Kerim, Siyer(Hz. Muh.sav?in Hayatı), Temel Dini Bilgiler ve İHL Meslek dersleri öğretmen açığı had safhadadır. Ankara?da bile durum bu haldeyken tüm yurt genelindeki Din Dersi öğretmen açığını siz düşünün.
Tabi ki tüm dersler önemli ve gereklidir. Ancak yukarda isimlerinden bahsettiğim derslerin ehil olmayan kimseler tarafından verilmeye çalışılması da çok kaygı vericidir.
Bizzat şahit olduğum bir çok okulda Din Dersi öğretmeni yokluğundan öğrenciler K.Kerim, Siyer ve Temel dini bilgiler derslerini seçememektedirler.
F) Yüksek Öğretim Kurumu(YÖK)?ün Son Pedagojik Formasyon Kontenjanı Uygulaması ve İlahiyat Fakültesi Mezunlarının Durumu
YÖK Genel Kurulu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılı Pedagojik Formasyon uygulamasına fakülte mezuniyet not ortalaması yanında ALES sınav puanı uygulamasını tekrar ekledi. İlk anda tüm branşlara toplamda 20 bin kontenjan verildi ve branş bazında kontenjanlar dağıtıldı. Örnek olarak;
· Türk Dili ve Edebiyatı 2 bin 590
· Matematik 2 bin 370
· Din Kültürü ve Ahl. B. 2 bin 240
· İhl Meslek Dersleri bin 880
· İngilizce bin 860
· Tarih bin 790
· Teknoloji tasarım 260
· Arapça 260
· ???????????.şeklinde kontenjanlar verildi.
Bu kontenjanlar doğrultusunda ÖSYM tarafından başvurular alındı. Günler geçmesine rağmen sonuçlar bir türlü açıklanmadı. Yaklaşık bir ay sonra YÖK Genel Kurulu kontenjanlara 10 bin ilave daha yaptı ve 30 binlik kontenjan tekrar branşlara dağıtıldı. Aslında bu öğretmen adaylarına iyi bir haberdi ancak İlahiyat Fakültesi mezunları için öyle olmadı. Genel kontenjan artışına rağmen Din kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde kontenjan artırımı olmadı, aksine 80 kişilik indirime gidildi. İHL Meslek Derslerine başta bin 880 kontenjan veren YÖK, 30 binlik kontenjanda İHL Meslek Derslerinden 520 kişilik bir indirime gitti.
Genel kontenjanın 30 bin olmasına rağmen İHL Meslek Dersleri kontenjanının aşağı çekilmesi çok dikkat çekiciydi. Zira niyetini anlayamadığımız gizli bir el İlahiyat Fakültesi mezunlarının formasyon kontenjanını aşağı çekmişti. Nihayet tercih dönemi sonlandı ve sonuçlar açıklandı. Sonuçlar, yıllardır Pedagojik Formasyon mağduriyeti yaşayan ilahiyatçılar için tam bir fiyaskoydu. Çünkü yerleştirme ortalaması diğer branşlara göre çok yüksek kapattı. Yerleştirme ortalamasında sonuçlara bakarsak;
· Türk Dili ve Edebiyatı 2,95
· Matematik 2,75
· Din Kültürü ve Ahl. B. 2,91
· İhl Meslek Dersleri 2,92
· İngilizce 2,07
· Tarih 2,84
· Teknoloji tasarım 2,03
· Arapça 2,01
· ??????????????.vb. ortalamalarla sonuçlandığı görülmüştür.(Veriler ÖSYM den alınmıştır)
Yukarıdaki sonuçlardan da anlaşıldığına göre fazla sayıda ilahiyat mezunu olmasına rağmen formasyon sertifikası kontenjanı az verilmiştir. Bir çok ilahiyatçı formasyon mağduru olmuştur. Oysa ki Edebiyat, Tarih, Kimya, Biyoloji Matematik vb. derslerden zaten formasyon sahibi bir çok öğretmen adayı mevcuttur.
Çok fazla sayıda Din Dersi öğretmeni ve İHL Meslek Dersleri öğretmeni açığım var diyen MEB? e rağmen ilahiyatçılara kasıtlı olarak kontenjan düşüren YÖK, yukarda isimlerini verdiğim branşlara kontenjanı yüksek tutması hayli düşündürücü bulundu. Yüksek masraflarla Formasyon alıp ta atanamayacak Tarih mezununa Formasyon vermek abesle iştigaldir, duygularla oynamaktır, görevi kötüye kullanmaktır zannımca.
Sonuç olarak;
1. ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme neticesinde boş kalan 1.252 kontenjan ve yerleşip te kayıt yaptırmayanlar dahil edilerek oluşan toplam kontenjan için ek yerleştirme istiyoruz.
2. 7 şubat 2014 tarihinden sonra oluşacak toplam boş kontenjanın İlahiyat Fakültesi Mezunları Başta olmak üzere gerekli diğer branşlara verilmesini istiyoruz.
3. YÖK?ün kontenjan dağılımında MEB?in atama verilerini dikkate alarak kontenjan ayırmasını istiyoruz.
04.02.2014
vaaveyla
[email protected]