Editörler : E.Kayı Han
07 Mayıs 2016 14:02

içki - kur'an?!

İçki - KUR?AN?!

Kafayı, içki içenlere takmış, onları cehennemlik / kâfir ilan eden, din satıcılarına, yobazlara inat; Yüce Yaratıcı, aşağıdaki ?içki? ile ilgili olan ayetlerde neler söylüyor, bakalım?!

?Ey İNANANLAR / iman etmiş kişiler! Sarhoş edici maddeler / içki / herhangi bir yolla aklı örtmek, kumar; her türlü kolay kazanç amaçlı şans oyunu ve dikili taşlardan / türbelerden istekte bulunmak; kulluk edilen nesneleri, kişileri temsil eden işaretler; semboller ve fal okları; tüm kehanet araç ve gereçleri şeytan işinden zarar veren şeylerdir. Bunlardan sakının ki kurtulasınız. Şeytan, sarhoş edicilerle, kumarla aranıza düşmanlık ve kin sokmak, sizi Vahyi öğrenmekten / Allah?ın Öğüdünden ve Allah ile iletişim kurmaktan alıkoymak ister. Artık vazgeçiyorsunuz değil mi??(Mâide,90,91)

?Ey Peygamber! Sana sarhoş edicilerden ve kumardan da sorarlar. De ki: O ikisinde büyük bir zarar ve insanlar için yararlar var! Ancak zararları, yararlarından daha büyüktür.? (Bakara,219)

?Ey İNANANLAR! Sarhoşken, anlatılanları anlayacak duruma gelinceye kadar Vahiy öğrenme çalışmasına katılmayın.? (Nisa,43)

Yüce Yaratıcı, ilgili ayetlerde dikkat edilirse; ?Ey İNANANLAR / iman edenler? diye sesleniyor, ?Ey kâfirler, ey günahkârlar(?!)? demiyor. Yukarıda ayetlerde, ?içki? konusunda Tanrı?nın, inananlara seslenmesi yanında, sarhoş edicilerin ?faydaları olsa da- içilmemesi yönünde bir önerisi, tavsiyesi, öğüdü var. Emir diyemeyiz, yasak diyemeyiz, haram diyemeyiz; çünkü Allah, Kur?an için ?Bir öğütler Kitabıdır? diyor.

Tanrı?nın öğütleri, tavsiyeleri, önerileri; emir, yasak, haram gibi zorlayıcı kavramlarla ifade edilebilir mi?


cvlstudnt.1
Müsteşar Yardımcısı
07 Mayıs 2016 16:45

Bir kaç güne kadar ben de bu görüşteydim ama a'raf-33'ü görünce bu görüşün yanlış olduğunu anlamış oldum.

İçki, haramdır.

2:219 - Yes?elûneke anil hamri vel meysir(meysiri), kul fîhimâ ismun kebîrun ve menâfiu lin nâsi, ve ismuhumâ ekberu min nef?ihimâ ve yes?elûneke mâzâ yunfikûn(yunfikûne) kulil afve, kezâlike yubeyyinullâhu lekumul âyâti leallekum tetefekkerûn(tetefekkerûne).

2:219 - Sana sarhoş edicilerden ve kumardan sorarlar: 'O ikisinde büyük bir günah ve insanlar için yararlar var; ancak günahları yararlarından daha büyüktür,' de. Ayrıca, sadaka olarak neyi vereceklerini senden sorarlar: 'Artanı,' de. ALLAH ayetlerini işte böyle açıklıyor ki düşünesiniz...

7:33 - Kul innemâ harreme rabbiyel fevâhişe mâ zahere minhâ ve mâ batane vel isme vel bagye bi gayril hakkı ve en tuşrikû billâhi mâ lem yunezzil bihî sultânen ve en tekûlû alallâhi mâ lâ ta?lemûn(ta?lemûne).

7:33 - De ki: Rabbım, açığıyla, gizlisiyle tüm hayasızlıkları, günahı, Allah'a şirk koşmanızı ve Allah'a karşı bilmediğiniz şeyleri söylemenizi haram kılmıştır.

-------- --

7:33'de Allah hayasızlıkları ve GÜNAHı HARAM KILDIĞINI anlatıyor. Ve 2:219'da da İçkiyi ismun kebir yani BÜYÜK GÜNAH olarak tanımlıyor.

Günahlar haram kılınmışsa ki 7:33 çok açık o halde İçki de haramdır.


cvlstudnt.1
Müsteşar Yardımcısı
07 Mayıs 2016 17:14

Yukarıdaki yorumumu acele ile yazdım ve haliyle hataya düştüm.. -Allah, beni affetsin-..

Ayetleri yeterince tefekkür etmemek ciddi sıkıntılar doğurabiliyor.

6:145'te "bunlar dışında haram yoktur" ifadesi listesinde içki bulunmuyor..

7:33'te günahların haram kılındığı anlatılıyor..

2:219'da ise içkinin büyük günah olduğu söyleniyor..

Düz mantıkla bakılınca içkinin 6:145'de ki listeye dahil edilmesi gerektiği sonucu çıkabilir ama bu durum büyük bir hatadır. Çünkü matematikte herkes bilir ki işlem önceliği denen bir kavram vardır. Eğer bir soru da işlem önceliği takip edilmezse insanlar hataya düşer.

Matematikte olduğu gibi tıpkı Dil'de de işlem önceliği vardır. Bir ifade "Ancak, bundan başka, hiç bir şartta" gibi uyarı ifadeleri içeriyorsa cümlenin geri kalanı o ifadeye izafe edilerek düşünülür. Zira, o ifadeler metine istisnalar katmak için kullanılır.

Bu bağlamda 6:145'i 7:33'e ve 2:219'a mahkum edemeyiz. Burada işlem önceliği 6:145'te ki bahsettiğim uyarı ifadelerine aittir. Tam aksine 7:33 ve 2:219 6:145'e mahkumdur.

Sonuç olarak bu 3 ayeti ele alırsak varmamız gereken nokta şudur;

Günahlar haramdır. İçki günahtır ama 6:145 gereği içki haram değildir.

Günahlar haramdır, her günah haram değildir.


tabor1
Daire Başkanı
07 Mayıs 2016 20:34

öncelikle paylaşım yapan arkadaşlara çok teşekkür ederim..bana sorsalar aklı uyuşturan herseye direk haram hükmü verirdim..fakat bu yazılanlardan sonra bu konuda en azından kafamda tam oturana kadar "bilmiyorum" derim..


az-çok
Müsteşar
07 Mayıs 2016 21:16

Selam.

Aklı örten çalışmasına mani olan şeyler o çalışmayı engel olan hallerde insanın başına neler gelebileceğini iyi hesap etmek lazım.Allah içmeyin içenler iyi yapmıyor diyorsa ondan kaçınmak gerekir.


cvlstudnt.1
Müsteşar Yardımcısı
07 Mayıs 2016 21:51

işte bunu kendime söylemeye vakit tanımadığım için taban tabana zıt iki tane yorum yazmak durumunda kaldım.

ilk yorum "içki haramdır".

ikinci yorum "içki haram değildir":)

basit bir mantık hatası insanın düşüncelerini nasıl da taban tabana değiştirebiliyor iyi bir örnek oldu.

tabor1, 8 yıl önce

öncelikle paylaşım yapan arkadaşlara çok teşekkür ederim..bana sorsalar aklı uyuşturan herseye direk haram hükmü verirdim..fakat bu yazılanlardan sonra bu konuda en azından kafamda tam oturana kadar "bilmiyorum" derim..


miftahul kulub
Yasaklı
07 Mayıs 2016 23:47

doğru düzgün arapça bilen biri içkinin kati haram olduğunu bilir.

arap olmadığı halde arapçayı araplardan bile daha beliğ ve fasih bilen zemahşeri ki ebu kubeys dağına çıkıp: ey araplar gelin size atalarınızın dilini öğreteyim diyen zattır. yazdığı keşşaf tefsiri adeta tüm tesfirlerin anası hükmündedir.tefsir yazıpta keşşaftan yararlanmayan yoktur.kendisine Carullah Allahın komşusu denmiştir.zira hacca gitmiş Allahın evi kabe ye yakın yerde oturmuştur.

ikamet etmiştir.

ne ise şimdi bakın zemahşeri ne diyor keşşafında içkyi yasak eden maide 90 ın tefsirinde:

http://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=0&tTafsirNo=2&tSoraNo=5&tAyahNo=90&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=1

maide 90:"Ey İnananlar! İçki, kumar, putlar ve fal okları şüphesiz şeytan işi pisliklerdir, bunlardan kaçının ki saadete eresiniz."

bu ayetin iniş sebebinde bir olayı zikredilir

sad bin ebi vakkas ensar ile beraber bir davete gittiler. içki içip sarhoş oldular.

sad bin vakkas bunun üzerine bir şiir okudu kendi soyunu övdü ensarı ise yerdi.

bunun üzerine ensardan sarhoş olanlardan biri kızdı gadaba geldi yediği sofradan deve çenesini alıp sadın kafasına vurdu ve yardı. sad hz peygambere geldi şikayet etti sonra bu ayet indi diyor.

yine diğer nuzul sebebide adamın birinin kumarda kaybedip karşılığında tüm malını ve eşini dahi kumar karşılığında kaybettiği söylenir buda bir sebebdir derler.

ne ise.

zemahşeri derki:

hac 30:"Emir budur, Allah'ın yasaklarına kim saygı gösterirse, bu, kendisi için Rabbinin katında şüphesiz hayırdır. Size bildirilegelenden başka bütün hayvanlar helal kılınmıştır. O halde o pis putlardan kaçının ve yalan sözden sakının."

rics pislik kirli kötü demektir.putlara tapma şirk bu sıfatla adlandırılmıştır.

aynı sıfat içki ve kumar ve dikili taşlar ve fal oklarıda kullanılmıştır.

sonra hz peygamberin bir hadisini kırmızı ile yazılmış olanı aktarıyor: içki içmek puta tapmak gibidir."şarap içici puta tapıcı gibidir.

bu Kur'an da çok açıktır. zira maide 90 da içki ricsun nitelenmiş ictinabu ricsen

hac 30 da ise puta tapma yine fectenebu ricsen minel evsan evsan put demektir.

demeki şirk puta tapma en büyük günah ise ve rics ise

yine hamr şarap rics ise ikisi de aynı mahiyete girer.

bu rics aynı zamanda kesin yasaklanan domuz içinde geçer.rics geçen şeyler hep en ağır haramdır ve kesin şeytanla bağdaştırılmıştır.

zira şeytan cennete o kadar helal meyve arasında götürüp en pis olanı yasak olanı yedirdi

bu şu demektir ki Allah içecek olarak o kadar değerli şeyler yaratmış ki bunların başında süt gelir meyve suları bal şerbetleri temel içeceğimiz su ve daha neler dururken o götürüp pis olanı içkiyi icirtir. o kadar temiz helal et bıldırcın keklik kuzu dana balık tavuk keçi av hayvanları etleri durur ken

en necis en pis rics olan domuzu yedirtir ona götürür. şeytanın böyle halleri var.

zemahşeri derki: kumarı içkiyi dikili taşları fal oklarını şeytan işi pislikler(rics) sayması şu demek:şeytan pis ve habis ve zararlı olanı işler. zira şeytan asla iyi güzel iş yapmaz mutlak kötülüktür şerdir.

içkiye şeytan işi pislik demesi onların da pis şerli olduğunu haram olduğunu yasak olduğunu ve cezaya sebeb olduğunu onu içen adeta şeytanlaşmış gibi onun işini yaptığı için kayar dinden çıkar.

o yüzden içki nehy edilmiş kaçınması gereken uzaklaşması gereken şey denilmiş ve felah kurtuluş içkiden kaçınmak ile mümkündür denilmiş ayette.

nasıl ki şeker hastasına şekerden kaçın ki kurtuluşa eresin demek gibidir.yani ondan uzak durdukça durumun iyidir yoksa şeker komasına girer ölürsün aslında sakkara şeker ile aynı köktür şeker yükselmesi de bir nevi sarhoşluktur.

dikili taşlar fal okları putlar cahiliye adetleri olup şirk koşan müşriklerin işlerdir.

o yüzden bu işlerin kumar ve içki ile birlikte sayılması içki ve kumarın haramlığını artırır.

yani ben desem ki gıybet etmek,adam öldürmek günahdır.

burda adam öldürmek en büyük suç ve günahdır. hatta bir kişiyi sebebsiz öldüren tüm insanlığı öldürmüş gibidir gıybeti bu ağır suçla beraber zikretmem gıybetin haramlılığını artırır ziyadeleştirir

zaten gıybet ölü kardeşin etini yemek ile ayette gelmiş ki VAllahi bunu hiç bir belagat alimi akıl edemez ve bu benzetmeyi yapamaz ben belagat ta bilen biriyim hakikaten Kur'an ayetleri insanı hayrette bırakıyor aciz bırakıyor.

zaten fectenibûhu demek emirdir uzak durun yaklaşmayın demek gibidir. aynen ateşle yaklaşma gibi. veya elektrik tehlikesi uyarısı gibi.yaklaşma demek yapma demekten daha ileri seviyededir.

zira bazı şeyleri yapmak zaten insanın sonunu getirir. elektrik geçen çıplak tele dokunma demek faydasızdır. bir engel çizip yaklaşma demek mantıklıdır.yani yaklaşırsan bile çarpılma ihtimalin var

kaldı ki teli tutman zaten öldürür.içkide böyledir kumarda. bunlar bir yudumdan bir şey olmazla başlar bir el oynayalımla başlar alır götürür girdap gibidir.uyuşturur. o yüzden zinayada yaklaşma denir.başındaki fe de hemen hızlıca uzak dur demektir. bu fe kısalığı ifade eder. iki fiil arasındaki bitişikliği anlatır. misal: öğretmen sınıf girer girmez öğrenciler ayağa kalktı yani girmesi ile kalkmaları biroldu gibi burda fe kullanılır.burda hemen uzaklaşın demek gibidir.nasıl ki bir bomba patlamak üzere iken çevredekilere hemen uzaklaşın demek gibi yada üzerine yuvarlanıp gelen taş var hemen yana koş hızlıca koş kurtul manası gibidir.

ancak sonraki kurtuluşa erersiniz ile da bağlantısı var yani siz içkiden uzaklaşır uzaklaşmaz hemen kurtulursunuz gibi manada vardır.

aslında ayetin devamında maide 91:"Şeytan şüphesiz içki ve kumar yüzünden aranıza düşmanlık ve kin sokmak ve sizi Allah'ı anmaktan, namazdan alıkoymak ister. Artık bunlardan vazgeçersiniz değil mi?"

enam 125 de yine rics geçer:

"Allah, iman etmeyenlerin üstüne işte böyle pislik çökertir."

tevbe 95:"Yanlarına döndüğünüz zaman, kendilerini rahat bırakmanız için size Allah adıyla yemin edeceklerdir. Artık onların peşini bırakın. Çünkü onlar pistir. Kazandıklarının karşılığı olarak, varacakları yer de cehennemdir."

yine rics kafirler için kullanılmış.

tevbe 125:"Kalblerinde hastalık olanların ise pisliklerine pislik katmıştır; onlar kafir olarak ölmüşlerdir."

bunlarda rics pislik manasında ve hep kafirler cehennemlikler için kullanılmıştır.

zemahşeri diyor ki bırakın daha içmeyin demekten daha beliğdir ve artık bunlardan vazgeçersiniz değil mi?

nasıl ki bir çocuk elini sobaya vurmaya çalışsa anneside: yavrum elin yanar şişer acır sakat kalırsın sakın dokunma dese bile o da dinlemeyip elini sobaya vursa sonra ağlasa sonrada annesis ona: artık akıllandın sobaya elini vurmazsın değil mi gibi bir mana vardır

zaten ayetin iniş sebebi ve sad bin vakasın başına gelenler kumarın getirdiği felaketlerden sonra adeta bir musibet bin nasihhaten iyidie sözü gibidir.

birde söz alma ikrar etirme manasındadır.

***

kati şekilde içki haramdır ricsdir şeytan işidir emir kipinde uzak durunun zenilmiştir kurtuluşa ermeyi buna bağlanmış en sonunda da şeytandan kurtulmanın esası bundan vaz geçmektir içmemektir deyip sözde alınıp takrir ve tekyid edilmiştir

ve puta tapma ya eş tutulmuştur

kaldı ki hadis hiç olmazsa sahih olmazsa bile ayetlerde zaten kesin şekilde puta tapma ile içki içme eş tutulmuştur. ancak o hadis de sahihdir.


miftahul kulub
Yasaklı
08 Mayıs 2016 00:02

:)

bu yasemin arapça bilmediğine kesin kanaat getirdim

tavsiye var diyor:)

ne tavsiyesi yahu kesin emir var ve hemen bırakın hızlıca bırakın diye birde başında fe harfi var.

yani uzaklaş demek emirdir ama hemen çabuk hızlıca uzaklaş normal emrin hızlandırılmış daha kati daha kuvvetli daha acil emirdir.

nasıl ki musa as emredilir: asanı bırak emirdir fectenibûhu uzak durun asla içmeyin ve içenlerede hemen bırakın manası vardır yani diyelim kişi elinde kadeh içki içiyor bir yudum almak üzere yudumun bir kısmını aldı ilk yudum. sonra bu emir gelir gelmez yudumun arkasını getirmeyip içmeyi hemen bırakıp adeta kadehi içindeki içki ile beraber hızlıca yere çarpması kırması gibi bir hal vardır.nasıl ki bir çocuk eline bomba alsa oynasa pimini çekse tam patlamak üzere iken babası görse :

feryatla hemen onu at elindekini hızlıca at ve kaç demesi gibidir.aciliyet kesin ve kati emir vardır.

sonra kurtuluşa ermeyi içkden uzaklaşmaya bağlamış sonra artık bıraktınız ddeğilmi ile bitirip tamamen son noktayı koymakta

size tavsiyem arapça öğrenin

yada bilen birinden destek alın

böyle tuhaf zekeriya beyaz kıvamında tavuktanda kurban olur:)

su yerine içkide içilir kıvamında saçma sapan tuhaf yazılar yazmak sizi yükseltmez düşürür.

kendinizi helak etmeyiniz.


miftahul kulub
Yasaklı
08 Mayıs 2016 00:08

bir de kafirlere içki içmeyin denilmez zaten. nasıl ki namaz kılma müslümanlara has ibadet ise haramdan ictinab da müslümanlara hastır. kafire niye içme diyecek ki bu zıt ve saçma olur.

adam inanmıyor ki kitaba peygambere cehenneme dirilmeye.adam zaten serbest hiç bir otorite tanımıyor kafirler müşrikler. şimdi içkili iken namaza yaklaşma fiili nasıl kafire söylenir ki

kafir zaten namaz kılmıyor ki.zaten Kur'anın yap dedikleri ile yapma dedikleri iman edenlere bakar.

domuz haramdır ve msülümana yeme deniyor ricstir

tutup kafirlere yemeyin dense onlara yemezse zaten müslüman olur.zira Kur'anın bir emrini yerine getiren dahi Allahı kabul ediyor demektir.

şimdi bir öğretmen kendi sınıfındaki öğrencilerden sorumlu.dışarı çıkma dediğinde o sınıfta olanlar muhataptır başka sınıftaki leri bu emir bağlamaz.kafir ayrı sınıftır mümin ayrı sınfıtır

zaten daha önce bana itiraz edilmişti.sen içki içene kafirmi oldu diyorsun

bende hayır içki içip tevbe eden affedilir içki içmeye devam eden kişi mümin ise günahkar mümin olur.ceza görür.

ancak bir kafir sağlık nedeni ile içki içmezse oda cennete gidecek değil zira amel niyete göredir..


cvlstudnt.1
Müsteşar Yardımcısı
08 Mayıs 2016 00:47

@miftahul kulub

Söylediğimiz şey içki anne sütü misali helaldir minvalinde bir düşünce değil. Tam aksine içki günahtır, hatta büyük günah olarak tanımlanmıştır. Aklı başında bir müslüman zaten bunca uyarıdan sonra ona yaklaşmaz.

Bizim burda dikkat çekmeye çalıştığımız şey, içkinin HARAM olup olmadığı noktasıdır..

Allah 6:145'te "yiyecek bir kişi açısından gıda türünde bunlar haricinde haram yoktur" diyorsa bir müslüman için nokta konmuştur.

Bir müslüman 6:145'te ki listeye bakar o listede sayılanlar onun için haram kategorisindedir. İçki o listede yoksa o kişi içkiye haram diyemez. Bir şeyin haram olmaması helal olduğu anlamına da gelmez. Zira, Allah şerh düşmüş ve içki için büyük günah nitelemesi yapmıştır.

Ayrıca diğer ayetlerden yola çıkarak içkiye zorlama olarak haram etiketi yapıştırmak olacak şey değildir. Temel mantık kaideleri gereği; flu olan şey apaçık olana bağlıdır, apaçık olan flu/bulanık bilgiye endekslenemez.

Allah -haşa- unutkan değildir. Eğer bu madde haram kategorisinde yer alsaydı Allah onu 6:145'te zikretmekten çekinmezdi.


miftahul kulub
Yasaklı
08 Mayıs 2016 00:50

felaket yazdıkları:)

***

" içilmemesi yönünde bir önerisi, tavsiyesi, öğüdü var. Emir diyemeyiz, yasak diyemeyiz, haram diyemeyiz; "

***

yahu domuz içinde rics denilmiz içki içinde rics denilmiş

yani sıfatları aynıdır.

misal: altın parlaktır

gümüş parlaktır.

altın ve gümüş parlaklık sıfatında ortaktır yani ışığı yansıtıyor.

rics pislik demektir ve şeytan ile bağlantılanmıştır.

ictenebu ictinab etmek demek sakınmakdan emir kipinde gelmiştir.

arapçada emir kipi nedir sen bilirmisin

o başındaki i emir kipidir

işte hac 30 da ictenabu iki yerde geçer aynen içkiden uzak durun la tamı tamına aynı fiildir:

hac 30:İşte böyle. Kim Allah'ın yasaklarına saygı gösterirse, bu Rabbinin katında kendi iyiliğinedir. (Haram olduğu) size okunanlar dışında kalan hayvanlar, size helal kılındı. O halde pis putlardan sakının; yalan sözden kaçının."

"o halde pis putlardan kaçının"

arapçası:"fectenibû-rricse mine-l-evśâni "

"yalan sözden kaçının"

arapçası:"vectenibû kavle-zzûr(i)"

yahu yalan söz ile putlara tapma dahi aynı fiil kullanılmış

burda tavsiyemi var kesin emir mi var

katiyen arapçan yok bol keseden atıp tutma.

bak içki ve kumar dan uzak durun fiilinin arapçası nedir:

"Yâ eyyuhâ-lleżîne âmenû innemâ-lḣamru velmeysiru vel-ensâbu vel-ezlâmu ricsun min ?ameli-şşeytâni fectenibûhu"

fectenibuhu fiili aynen putlardan sakının yalandan sakının fiili ile ayndır yukarda arapçalarını verdim.

bu kadar yanlış şeyi nasıl yazarsınız az arapça öğrenin.

zemahşeri gibi bir deha kati haramdır puta tapma ile eşdir der bunalr tavsiye der:)

tavsiye ne demek: bırakırsan iyi olur:)

emirdir yahu: bırakın hemde şimdi hemen.

puta tapma işinde tavsiye mi olur kati ve kesin şekilde haramdır şirktir aynı ictinab fiili kullanılmıştır

domuz a rics denilmiş aynen içki içinde denilmiş

domuz yemeyin tavsiyemidir hayır kati haramdır ve yemeyin demekte.


cvlstudnt.1
Müsteşar Yardımcısı
08 Mayıs 2016 01:13

6:145'e güvenmeyip zemahşeri'nin çıkarımına güvenmek için arapçada hangi düzeyde olmak gerekli C2 C1 B1 ?:)


tabor1
Daire Başkanı
08 Mayıs 2016 09:43

farkettiğin anda kendini düzeltmişsin kardeş önemli olan bu... arda kalanı bence ayrıntı..

cvlstudnt.1, 8 yıl önce

işte bunu kendime söylemeye vakit tanımadığım için taban tabana zıt iki tane yorum yazmak durumunda kaldım.

ilk yorum "içki haramdır".

ikinci yorum "içki haram değildir":)

basit bir mantık hatası insanın düşüncelerini nasıl da taban tabana değiştirebiliyor iyi bir örnek oldu.


miftahul kulub
Yasaklı
08 Mayıs 2016 14:11

nisa 43 ve maide 90 da ey iman edenler ya eyüellerizine amenu yani amel fiil ile anlatılmış

ancak diğer ayetlerde ise direk amene den imandan türeyen isim olan mümin kullanılır.

bu içki ayetlerinde mümin yani isim yerine amenu yani fiil kullanılmış

arapça bilenler bilir.arapçada isim devamlılığı her şartta sağlam duruşu daimiyeti ifade eder.ismi ile müssema da budur.yani adam sürekli sigara içen biri ise ve ismida baca ise tam uymuş.yani devamlı tütüyor.

mümin devamlı iman eden kişidir.

ancak fiil ile anlatıldığında devam yoktur. geçicilik vardır. adam hayatında bir kez o fiili işlemiş olsa bile ı fiil kullanılır misal adam bir kez alkol aldı ise: adam içki içti denir.

ama adam sürekli içerse artık o devamlılığı ifade eden bir isim takılır alkolik esrarkeş filan

artık fiil onu ifade de yeterli olmaz.o yüzden ey iman edenler hitabı öyle çok ebedi daimi bir imanı da ifade etmiyor bir kez inansa dahi iman edenler hitabına girer. ama mümin hitabı öyle her kese verilmez.

o yüzden ey iman edenler hitabı içki içenede söylenir daha başka menfi işlerde de sayılır.

demek ki arapçada isim mümin münkir münafık müşrik devamlılığı sabitliği kuvvetliliği ifade eder

iman inkar nifak şirk ise fill olup geçiciliği zayıflığı dönebilme ihtimalinide ifade eder.


miftahul kulub
Yasaklı
08 Mayıs 2016 14:40

maide 90 da fectenibu kalıbı arapçada 8. formu ifade eder.

az arapça bilen biri arapçada fiilerin 10 bab bazı yerlede 10 dan fazal babdab oluştuğunu bilir.

ayette geçen ickiden sakınınız ictenibu 8. babın emir kipindedir.

biraz bu formlara misaller vereyim çok rahat anlaşılacak:

misal: inkılab diyoruz. aslında kökü ğç harfli k-l-b fiilidir. kalb kelimeside burdan gelir.arapçanın

inkisar da böyledir. aslı k-s-r den gelir k-s-r kırılmak demek

misal

diğer bab istifal babı başına ist- eki gelir fil aynen eklenir

istikbal istiklal istiğfar istiğfarın aslı ğ-f-r dir gavuru rahim denir g-f-r bağışlayan affeden

istiğfar bağışlama pişmanlık dileme demektir.istikbal aslı k-b-l dir. kabul da demek aslında karşıda olan karşı karşıya kalma demek istikbal demek biz yolda giderken karşımızda gelenle karşılaşırız kati şekilde zamanda adeta biz yolda giderken gelecek zamanda bize doğru geliyor biz onunla karşılaşacağız demektir.istikbal o yüzden gelecek manasındadır gelecek zaman filan.

ne ise.

ictinab fiilini açıklayalım ictinab fiili içki içmeyinde kullanılan sakınma fiilidir ve emir kipindedir.

misal: kapıyı kapatır mısınız? bu ricadır tavsiyedir mecbur değildir isterse kapamaz bizde bir şey yapamayız.

ama : komutan emir erine dedi: kapıyı kapat ! bu rica filan değildir kati vekesin emirdir yerine getirilmezce ceza vardır. yada kapıya yaklaşma'! emirdir katidir.

ictinab kelimesi arapçanın 8. babı iftial kalıbındadır. yani fiilin başın "i" elif kesreli getirilir ki emir kipidir bu misal:karae okuma demek

ikra dedin mi emir olur: zaten ilk ayet oku emir kipindedir.öyle tavsiye filan değildir

yani lütfen okurmusunuz veya okusanız iyi olur gibi tavsiye filan değildir

çapınız filan varsa karşıma çıkın sizi eğiteyim

yalan iftira hıyanet içinde olmayın

sarhoşken vahiy faaliyetine yaklaşmayın demiş başlık sahibi

yahu vahiy ayrı kelimedir zaten çok yerde geçiyor

o ayette ise salat kelimesi geçer namaza yaklaşma demektir

o kadar namaza kin ve nefretle bakıyorsunuz ki zekeriya beyaz gibi tavuktan ayakkabıdan kurban olur diyecek kadarkin ve nefretiniz sizi saptırmış

şeytanınız bol ateşiniz daim olsun:)

bunları bize yuturamazsınız

hele ilkokul bilginiz ile asla:)

ne ise:ictenibu iftial babında 8. babdan olup fiilin aslı c-n-b dir.

başına elif emir için gelmiş ve ilk harf c den sonra ise "t" harfi eklenmiş

ictinab aynen ictima gibi ictima aslı c-m-a dır başına elif i-c-ti-ma olmuş

intişar

intikal kelimeleride ictinab gibi iftial babındadır

intişar aslı n-ş-r dir

neşr etme yayma zaten kitab gazete türü yayınlara neşriyat denir güneş şualarını neşretti yani güneş ışıklarını yaydı dağıttı zaten yaymazsa donup öleceğiz.

aynen yağmurun buluttun dağılması yayılması gbi yayılıyor daha doğrusu bulut gökte yayılıyor neşr ediliyor

intikalda n-k-l dir nakletmek taşımak denir.

misal Kur'an bize nakil ile geliyor akil ile anlaşılıyor yani nesilden nesile naklediliyor.

şimdi 8.bab iftialin emir kipinde başa kesreli elif gelir birinci harf sukun cezm konulur

te harfi fethalı yani e li okunur ikinci harf kesralı yani -i li okunur son harfta dammeli yani ötreli ulu ülü okunur.

şimdi bakalım c-n-b nin 8. bab emir kipine:

i-c-te-ni-bu

emir kipi i eklenmiş

c cezmlenmiş

araya sokulan te fethalı e li okunmuş

ikinci harf ne ni olmuş yani kesralı okunmuş

son harf b ise bu olmuş yani dammalı ötreli olmuş

ve 8. form iftial kalıbındaki fiiler dönüşlüdür. yani fiil kişinin kendisine dönerç

diyelim ali camı kırdı.

özne ali

kırma fiilinden etkilenen nesne ise camdır yani nesne özne ayrıdır

ancak dönüşlüde özne ile nesne aynıdır

diyelim: ali yıkandı

yani yıkanma fiilini yapan ali

ama yıkanma fiilinden etkilenende ali yani özne ve nesne aynı kişi.

ictenibu da bu babdandır sakının

neden içkiden

kim sakınacak kendisi

yani kendi kendinizi sakındırın yani fiilde siz nesnede öznede siz siniz

müthiş bir belagattır

daha çok yazılırda kısa keseyim:)


tabor1
Daire Başkanı
08 Mayıs 2016 15:13

araştırıyorum aklıma gelen ayetlere bakıyorum..araf 33 okuyunca iyice kafam karıştı..

De ki: "Rabbim, ancak şunları haram kıldı: İğrençlikleri -görünenini, gizli olanını- günahı, haksız yere saldırmayı, hakkında hiçbir kanıt indirmediği şeyi Allah'a ortak koşmayı, bir de Allah hakkında bilmediğiniz şeyler söylemeyi."

De ki: “Rabbim yalnızca; açık ve gizli kötülüğü, her türlü günahı, haksız yere saldırmayı, hakkında hiçbir delil indirmediği şeyi Allah’a ortak koşmanızı ve Allah’a karşı bilmediğiniz şeyleri söylemenizi haram kılmıştır.”

De ki: “Rabbim ancak hayasızlıkları, onlardan hem açık olanı, hem de gizli olanı, her türlü günahı, haksız yere isyanı, hakkında hiçbir delil indirmediği bir şeyi Allah’a ortak koşmanızı ve Allah hakkında bilmediğiniz şeyleri söylemenizi haram kılmıştır.”

şimdi şunu sormak isterim tüm günahlar haram mı oluyor buna göre içki de otamatikman haram mı olur?diğer yandan cvlstudent ın dediği gibi neden haram listesinde açıkça geçmiyor?

*


cvlstudnt.1
Müsteşar Yardımcısı
08 Mayıs 2016 16:38

Aslında A'raf-33. ayet bizlerin haram-günah gibi kavramlardaki tanımlarımızın sağlıklı olmadığını gösterdi.

Zira, genelde bizlerin zihnindeki kategori şöyleydi;

Günah - Allah'ın sevmediği, bir müslümana da yakışmayan davranışlar

Haram - Bir müslümanın yapması dahilinde din ile ilişkisi kalmayacağı davranış.

Ama A'raf-33 gösterdi ki Günahlar aynı zamanda Haramdır.

Kur'anı bu gözle okuyunca anlaşılıyor ki ayetlerde Haram şeyler arasına bir tür hiyerarşi konmuş. Yani, her Haram birbiri ile eşit değil.

Faiz yemeyi haram olarak tanımladıktan sonra bu fiili işlemeyi Allah'a ve Resul'üne savaş açmak olarak tanımlamış

Suçsuz bir insanı öldürmeyi haram olarak tanımladıktan sonra bu fiili işleyen biri tüm insanlığı öldürmüş gibidir diye bir bilgi vermiştir.

Şirk koşmayı haram olarak tanımladıktan sonra o suçu işleyenlerin affedilmeyeceği söylenmiş.

Aslında bizim günah-haram şeklinde oluşturduğumuz hiyerarşi ayetlerde haram edilmiş şeyler arasında zaten oluşmuş bir vaziyette.

Burdaki tek ilginç şey. HAMR denilen madde'ye özel bir imtiyaz tanınmış olması. O maddeye haram denmeyip, Büyük Günah olarak nitelendirilmesindeki amacı anlamak için daha derin araştırma yapmak lazım.


tabor1
Daire Başkanı
09 Mayıs 2016 09:37

ben açıkçası anlıyamadım..yaşar nuri nin bir sözünü hatırlıyorum yararı zararından çok olduğu için haram dır demişti..demek ki o da buna açıkça haram hükmü verilmediğini farketmiş ki böyle bir açıklama yapıyor..fakat bence kendi yorumunu katmış...

Toplam 17 mesaj

Çok Yazılan Konular

Sözlük

Son Haberler

Editörün Seçimi