Editörler : oto-danisman-expert
17 Şubat 2019 13:41

Triger kayışı hakkında en çok merak edilen 8 önemli soru

Bugünki mekanik bilgiler köşemizde ?Triger Kayışı? hakkında önemli bilgilerden bahsediyor olacağız. Triger kayışı nedir, nasıl çalışır, değişim süresi ne zamandır, triger kayışı koparsa ne olur ? gibi sorularınıza en basit anlayacağınız şekilde yanıt vermeye çalışacağız. Şimdiden keyifli okumalar dileriz. Hadi buyrun başlayalım!

Triger Kayışı Nedir ?

Eksantrik mili ve grank milinin uyum içerisinde çalışmasına aracılık eden kauğuçuk özelliği olan motorun önemli parçlarından bir tanesidir. Gergi rulmanları üzerinden çalışan bu kayış motorunuzun ana parçalarının ( Piston, Subap ) gibi parçaların zamanlamasını sağlıyor. Yani 1. piston yukarı çıktığında 1. silindirdeki subabların kapalı olmasını ve bunu belli bir zamanlama simetrisi üzerinden yapılmasını sağlayan kayıştır.

Triger Kayışı Değişim Belirtileri ?

Aslına bakarsanız bunu dışarıdan anlamak çok yeni değilse mümkün değil. Mesala dışardan bakarsınız kayışın üzerinden yazılar gözükür fakat yıl olarak süresini doldurduğu için ani bir gaz yüklemesinde triger kayışı dişlilerin dibinden sıyırması söz konusu olabilir. Bundan dolayı eğer değiştiğine dair fatura evrak varsa onu baz almanızı her zaman önerebilirim.

Triger Kayışı Ne Zaman Değişir ?

Bunun için aracınızın bayisi ile görüşerek değişim km?sini öğrenmenizi önerebilirim .Fakat piyasada bilinen markaların değişim kilometresi 60 bin ila 90 bin km arasında değişmektedir. Ayrıca km?ye bağlı kalmadan 4 yıl dolması durumunda da km?ye bakılmaksınızın triger değişimi yapılması gerekmektedir. Çünkü kayış kağuçuk malzemeden yapıldığı için raf ömrü dolunca dişlilerin dibinden çatlama olur ve kopması yada sıyırması söz konusu olabilir.

Triger Kayışı Nasıl Değiştirilir ?

Bu soru aslında sizi ne kadar alakadar eder bilemiyorum ama bilginiz olmasında fayda var. Triger değiştirme için o aracın ilk önce sente aparatlarının elinizde olması gerekmektedir. Kabaca anlatmak gerekirse 1. piston üst ölü noktaya alınır ve 1. silindir subapları tamamen kapalı konuma getirilir ve triger kayışı değişimi yapılır. Her aracın sente ayarı farklılık gösterebilir. Örneğin Ford markasının Triger değişimi ile Renault markasının triger değişimi tamamen birbirinden alakasızdir. O yüzden triger değişimi yapacak servis veya ustanın o aracın sente ayarını ve sente aparatlarını iyi tanıması gerekir.

Triger Kayışının Ayarı Nasıl Olmalı ?

Eskiden triger kayışı değiştirirken kendiniz elle manuel olarak ayarlamanız gerekiyordu. Yani kayışın esneklik durumuna göre ustalık isteyen bir durum. Önceden triger kayışının gerginliğini ayarlarken mesala fazla gerdiğinizde uğultu yapıyordu, az gerdiğinizdede bu seferde sente atlaması yada triger kapağına vurma sesi gelmesi gibi durumlar ortaya çıkıyordu. Günümüzde ise gergi ayarını otomatik yapan bilyeler çıktığı için artık bu sorunda aşılmış oldu.

Triger Kayışı Koparsa Veya Bozulursa Ne Olur ?

Triger sıyırması veya kopması olduğu zaman piston yukarı çıktığında o silindirdeki subapların kapalı olması gerekirken açık olması durumu ortaya çıkıyor. Bu durumda açık kalan subaplara pistonlar vurduğu zaman ?Subap Eğilmesi? durumu ortaya çıkıyor. Peki Bu nasıl oluyor ? Şöyle bir durum düşünün yolda gidiyorsunuz veya aracınıza bindiğinizde marşa bastığınıza araba çalışmayınca bir kaç defa daha basıyorsunuz. İşte o zaman subapların eğilme durumu ortaya çıkıyor.

Triger Kayışı Arabanın Çekişini Etkilermi ?

Triger kayışı arabanın çekişi etkilemez. Nasıl etkiler peki ? Triger değişimi yapıldığında sente ayarı tam yapılmazsa işte o zaman aracın çekişi gidişi çalışması etkilenebilir. Bu durumu yaşamamak adına triger kayışını uzman servis veya ustalara değiştirtmenizde fayda var.

Triger Kayışının Zincirden Farkı Nedir ?

Bir defa malzeme yapısı itibari ile kayış kağucuk malzemeden yapılmıştır. Triger zinciri ise tamamen çelikten üretilmiştir. Triger zincirinin değişim süresi ile triger kayışının değişim süresi oldukça farklıdır. Kayış 60-90 bin km?de değişirken, Zincir 150-200 bin km?lerde değişmektedir.

Bu Yazı  ''Alıntı'' yapılmıştır.


kapadok
Müsteşar Yardımcısı
11 Ekim 2022 16:31

Triger kayışı değişim fiyatlarını merak ediyorsanız bakabilirsiniz.

Edit : Reklam yasak.


otoklinikçi
Yasaklı
16 Ekim 2022 16:48

bilgiler için sağol


fener66
Müsteşar Yardımcısı
24 Ekim 2022 09:31

Arabamız yok ki kayışımız olsun gardaş.
26 Ekim 2022 19:38

Benim aracım albea 2011 ve şuan 110 binde. Araç yaklaşık 6 aydır bende. Önceki sahibi değişip değişmediğini bilmiyor. Bi sıkıntısı yok. Değişmem gerekir mi

koruma1903
Şef
29 Ekim 2022 16:15

Bilmiyorsanız değiştirin. Fiat'ın triger seti diğer markalara göre ucuz.. Eğer koparsa büyük masraf ederdiniz ve yolda kalırsınız. Triger kayışı değiştirilmişken devirdaim pompasını da değiştirin mutlaka.
Hakkaniyet Alınteri, 1 yıl önce
Benim aracım albea 2011 ve şuan 110 binde. Araç yaklaşık 6 aydır bende. Önceki sahibi değişip değişmediğini bilmiyor. Bi sıkıntısı yok. Değişmem gerekir mi

Tahin Helva
Aday Memur
01 Kasım 2022 22:37

Honda Civic 120.000 km de aldım, aldığım kişi triger ile ilgili bilgiye sahip değildi.

,değiştirmek için ustaya gösterdim. Bunlar da triger standart km lere göre değişmiyor baya uzun süre kullanırsın diye bir cevap aldım :)Gerçekten böyle bir şey var mı?


Tahin Helva
Aday Memur
01 Kasım 2022 22:39

Honda'nın trigerleri ömürlük mü oluyor? Buna benzer bir şey söyledi usta.

Tahin Helva, 1 yıl önce

Honda Civic 120.000 km de aldım, aldığım kişi triger ile ilgili bilgiye sahip değildi.

,değiştirmek için ustaya gösterdim. Bunlar da triger standart km lere göre değişmiyor baya uzun süre kullanırsın diye bir cevap aldım :)Gerçekten böyle bir şey var mı?


Otto.Usta
Aday Memur
03 Kasım 2022 02:44

Merhaba fiat grubunda 80bin km periyotta değişmesi gerekiyor diye hatırlıyorum araç geçmişini bilmiyorsanız değiştirin şüpheyle binmekten iyidir ses gelince değiştiririm düşüncesine sakın kapılmayın triger kayışı dişli kayıştır kopma noktasına bile gelse kolay kolay ses yapmaz koparsada subap kapak ne varsa büker atar selamlar.


Otto.Usta
Aday Memur
03 Kasım 2022 02:55

Merhaba Honda araçlarda triger kayış yada zincir olarak kullanıldı kayış olanlar km yapmasa bile yıla bağlı değişmesi gerekir yada km olarak olarak 80 bin kontrol 120 binde değişmesi mantıklıdır eğer kayış değil zincir ise 160 binden önce normal şartlarda değişmesi gerekmez zincir olanların değişimine sesle karar verilebilir motor iyice ısındıktan sonra hala zincir sesi gelmeye devam ediyorsa uzama yapıldığı kanaatine varılır yada yada uzadığı için diş atlar sente ayarı hatası verir bu hata ekranda motor arıza ışığı yakar pc ye bağlandığında ekzantirik konum sensörü hatası verir.

Kısaca zincir yada kayış her ikisininde ömrü vardır marka farketmeksizin km ömrü dolduğunda tüm araçlarda periyodik değişir.


kutlay7
Daire Başkanı
07 Kasım 2022 08:56

Opel corsa 1.3 aracimin 200 binde zincirini kopardim.120 bin km kullanmistim.akbaba tamirciler üşüştü sibop gitmistir motor yatak yapmistir,acinca belli olur dediler milyarlar istediler.Tanidik tamirci bulduk.bu aracta sibop koruyucu var hicbiri olmaz dedi.aldi zinciri degisti verdi.Araba su an 310 binde.kopmadan degistircem bu sefer


Ulubahtlı07
Memur
10 Kasım 2022 13:32

2016 model honda civic araç var bende. Servisi aradım triger kayışı 100 binde değişmeli dedi. Sanayide hondayla bakan ustayı aradım araçta triger kayışı yok triger zinciri var dedi.Hangisi doğru söylüyor bilgisi olan aydınlatırsa sevinirim
Toplam 11 mesaj

Çok Yazılan Konular

Sözlük

Son Haberler

Editörün Seçimi