657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 137. maddesinde; "Görevden uzaklastırma, Devlet kamu hizmetlerinin gerektirdigi hallerde, görevi basında kalmasında sakınca görülecek Devlet memurları hakkında alınan ihtiyati bir tedbirdir. Görevden uzaklastırma tedbiri, sorusturmanın herhangi bir safhasında da alınabilir" hükmüne, 145. maddesinde ise; "Görevden uzaklastırma; bir disiplin kovusturması icabından oldugu takdirde en çok üç ay devam edebilir. Bu süre sonunda hakkında bir karar verilmedigi takdirde memur görevine baslatılır. Bir ceza kovusturması icabından oldugu takdirde görevinden uzaklastırmaya yetkili amir (Müfettislerin görevinden uzaklastırdıkları memurlar hakkında atamaya yetkili amir) ilgilinin durumunu her iki ayda bir inceleyerek görevine dönüp dönmemesi hakkında bir karar verir ve ilgiliye de yazı ile teblig eder" hükmü ile 143. maddesinde "Sorusturma veya yargılama sonunda yetkili mercilerce: a) Haklarında memurluktan çıkarmadan baska bir disiplin cezası verilenler; b) Yargılamanın men'ine veya bereatine karar verilenler; c) Hükümden evvel haklarındaki kovusturma genel af ile kaldırılanlar; ç) Görevlerine ve memurluklarına iliskin olsun veya olmasın memurluga engel olmıyacak bir ceza ile hükümlü olup cezası ertelenenler; Bu kararların kesinlesmesi üzerine haklarındaki görevden uzaklastırma tedbiri kaldırılır." hükümlerine yer verilmistir.
Belirtilen düzenlemelerin birlikte degerlendirilmesinden; görülmekte olan kamu hizmetinin mahiyeti itibariyle görevinin basında kalması sakıncalı görülecek nitelik ve agırlıkta bir suç veya disiplin cezasına konu bir fiil isledigi hususunda ciddi süphe bulunan bir kamu görevlisinin, hakkında yapılacak adli veya idari sorusturmanın selameti bakımından tedbiren görevden uzaklastırılabilecegi ancak söz konusu tedbirin bir disiplin kovusturması icabı uygulanması halinde en çok üç ay devam ettirilebilecegi, tedbirin iki ay süre ile uzatılabilmesi için ise bir ceza kovusturması icabı olması gerektigi görülmektedir.
Öte yandan, söz konusu düzenlemeler ile amaçlananın; kamu görevlisini, isledigi iddia edilen bir suç veya disipline aykırı fiil sebebiyle, hakkında baslatılan adli veya idari bir sorusturma süresince, sorusturmanın selameti (delillerin gizlenmesi, yok edilmesi, ortadan kaldırılması v.b. durumları önlemek) amacıyla belli bir süre ile görevinden alıkoymak ve uzaklastırmak oldugu anlasılmaktadır. Bu sebeple; görevden uzaklastırma tedbirinin geçici nitelikte oldugu, kamu görevlileri hakkında yürütülen sorusturmayı etkileme ihtimalinin bulundugu durumlarda uygulanması ve cezalandırma anlamına gelecek kadar uzatılmaması gerekli olup, yukarıda anılan düzenlemeler kapsamında tanınan bu yetkinin kamu yararı ve hizmet gerekleri gözetilerek kullanılması gerektigi ve bu yönüyle yargı denetimine tabi oldugu açıktır.
SORUNUN CEVABI:
yukarıda açıklanan kanun hükümleri uyarınca disiplin kovusturması bakımından ilk görevden uzaklastırma süresinin 3 ay oldugu, dolayısıyla disiplin sorusturması nedeniyle yapılabilecek görevden uzaklastırmanın İDARE TARAFINDAN kullanıldıgı, AÇIKTIR.
kaldı ki GÖREVDEN UZAKLAŞTIRMANIN ceza kovusturması nedeniyle tesis edildigi ORTADADIR.
CEZA KOVUŞTURMASINDA Kovuşturmaya Yer Olmadığına Dair Karar VERİLDİĞİNE GÖRE İDARENİN SENİ HEMEN GÖREVE BAŞLATMASI GEREKİR. BİR DİLEKÇE İLE GÖREVE BAŞLATILMAYI İSTE RED CEVABI GELİRSE İDARE MAHKEMESİNE DAVA AÇ.. KAZANIRSIN.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 137. maddesinde; "Görevden uzaklastırma, Devlet kamu hizmetlerinin gerektirdigi hallerde, görevi basında kalmasında sakınca görülecek Devlet memurları hakkında alınan ihtiyati bir tedbirdir. Görevden uzaklastırma tedbiri, sorusturmanın herhangi bir safhasında da alınabilir" hükmüne, 145. maddesinde ise; "Görevden uzaklastırma; bir disiplin kovusturması icabından oldugu takdirde en çok üç ay devam edebilir. Bu süre sonunda hakkında bir karar verilmedigi takdirde memur görevine baslatılır. Bir ceza kovusturması icabından oldugu takdirde görevinden uzaklastırmaya yetkili amir (Müfettislerin görevinden uzaklastırdıkları memurlar hakkında atamaya yetkili amir) ilgilinin durumunu her iki ayda bir inceleyerek görevine dönüp dönmemesi hakkında bir karar verir ve ilgiliye de yazı ile teblig eder" hükmü ile 143. maddesinde "Sorusturma veya yargılama sonunda yetkili mercilerce: a) Haklarında memurluktan çıkarmadan baska bir disiplin cezası verilenler; b) Yargılamanın men'ine veya bereatine karar verilenler; c) Hükümden evvel haklarındaki kovusturma genel af ile kaldırılanlar; ç) Görevlerine ve memurluklarına iliskin olsun veya olmasın memurluga engel olmıyacak bir ceza ile hükümlü olup cezası ertelenenler; Bu kararların kesinlesmesi üzerine haklarındaki görevden uzaklastırma tedbiri kaldırılır." hükümlerine yer verilmistir.
Belirtilen düzenlemelerin birlikte degerlendirilmesinden; görülmekte olan kamu hizmetinin mahiyeti itibariyle görevinin basında kalması sakıncalı görülecek nitelik ve agırlıkta bir suç veya disiplin cezasına konu bir fiil isledigi hususunda ciddi süphe bulunan bir kamu görevlisinin, hakkında yapılacak adli veya idari sorusturmanın selameti bakımından tedbiren görevden uzaklastırılabilecegi ancak söz konusu tedbirin bir disiplin kovusturması icabı uygulanması halinde en çok üç ay devam ettirilebilecegi, tedbirin iki ay süre ile uzatılabilmesi için ise bir ceza kovusturması icabı olması gerektigi görülmektedir.
Öte yandan, söz konusu düzenlemeler ile amaçlananın; kamu görevlisini, isledigi iddia edilen bir suç veya disipline aykırı fiil sebebiyle, hakkında baslatılan adli veya idari bir sorusturma süresince, sorusturmanın selameti (delillerin gizlenmesi, yok edilmesi, ortadan kaldırılması v.b. durumları önlemek) amacıyla belli bir süre ile görevinden alıkoymak ve uzaklastırmak oldugu anlasılmaktadır. Bu sebeple; görevden uzaklastırma tedbirinin geçici nitelikte oldugu, kamu görevlileri hakkında yürütülen sorusturmayı etkileme ihtimalinin bulundugu durumlarda uygulanması ve cezalandırma anlamına gelecek kadar uzatılmaması gerekli olup, yukarıda anılan düzenlemeler kapsamında tanınan bu yetkinin kamu yararı ve hizmet gerekleri gözetilerek kullanılması gerektigi ve bu yönüyle yargı denetimine tabi oldugu açıktır.
SORUNUN CEVABI:
yukarıda açıklanan kanun hükümleri uyarınca disiplin kovusturması bakımından ilk görevden uzaklastırma süresinin 3 ay oldugu, dolayısıyla disiplin sorusturması nedeniyle yapılabilecek görevden uzaklastırmanın İDARE TARAFINDAN kullanıldıgı, AÇIKTIR.
kaldı ki GÖREVDEN UZAKLAŞTIRMANIN ceza kovusturması nedeniyle tesis edildigi ORTADADIR.
CEZA KOVUŞTURMASINDA Kovuşturmaya Yer Olmadığına Dair Karar VERİLDİĞİNE GÖRE İDARENİN SENİ HEMEN GÖREVE BAŞLATMASI GEREKİR. BİR DİLEKÇE İLE GÖREVE BAŞLATILMAYI İSTE RED CEVABI GELİRSE İDARE MAHKEMESİNE DAVA AÇ.. KAZANIRSIN.