1) Sınıf/şube öğretmeni olarak öğrencilerin sorunlarıyla hep birebir ilgilenmek zorundayız.
cevap: öğretmen olmak sadece ders anlatmak olmamalı. her öğretmen ergenlik ve çocuk psikolojisinden az da olsa anlamalı. ve her öğretmenin gözlem yeteneği olmalı. ders anlatırken sınıf içindeki içe kapanık, özgüveni düşük ya da farklı anormal davranış sergileyen öğrencileri gözlem yeteneğiyle tespit edebilmeli(bu sorun ile ilgilenmek değil bir öntespit yapmaktır) okul psikolojik danışmanıyla bu öğrencileri tanıştırabilmeli, işbirliği. bakın bunu sadece ders saati içinde yapabilir gözlem yeteneği olan bir öğretmen. ve yapan arkadaşlarım da oldu ve çok da uyum için de çalışıyoruz.
2) Alanımız olmadığı halde birçok konuda yalnız bırakılmaktayız.
bireysel psikolojik danışma ya da grupla psikolojik danışma yapmadığınız müddetçe sorun yok. ancak sınıf rehberlik planı yapmak, ribaları doldurtmak angarya olmamalı(burda benim eleştirdiğim tek şey haftalık rehberlik saatlerinin kaldırılması, bu saatler olsaydı belki angarya gelmezdi sınıf öğretmenlerine bu durum,)
3) Öğrenciler, sadece odasında gördükleri rehber öğretmene bırak dert anlatmayı , gitmek için ikna bile edilememektedir.
bu konuda haklısınız. her meslektaşım sahaya inmiyor, kendini tanıtmıyor maalesef. ben her eğitim öğretim başında tüm sınıfları gezer kendimi ve rehberlik servisini tanıtırım, mümkün olduğunca tüm sınıf veli toplantılarına katılmaya çalışırım(toplantı mesai saatleri dışında olsa bile) ancak şöyle bir durumda var,, özellikle öğrenci sayısı 600 ün altında olan okullarda tüm sınıfları gezmek sıkıntı yaratmaz ama öğrenci sayısının çok fazla olduğu okullarda rehber öğretmenin tüm sınıfları gezmesi zor olabilir. örneğin 2 yıl önce çalıştığım okulda 200 öğrenci vardı ve 8.sınıflar 3 şubeydi ve kariyer planlama derslerine mümkün olduğunca ben girerdim ama kalabalık okullarda bu zor bir iş.. düşünün 30-40 şubeli okullar var buralarda rehber öğretmenin tüm öğrencilere yetmesi mümkün değil.
4) Sadece teneffüs aralarındaki on dakika alınarak öğrenciye zulmedilmektedir.
burda biz de sıkıntı çekiyoruz. öğle arasını alsan söyleniyorlar, teneffüsü alsan söyleniyorlar, dersten alsan yine söyleniyorlar. taşımalı öğretimden dolayı okul sonrası görüşsen bu sefer de servisçiler söyleniyorlar. bu bizi de aşan bir durum. bu belki şöyle aşılabilir(benim görüşüm) her sınıfın haftada okulda olmak şartıyla 2 ders saati boşluğu olmalı(serbest etkinlik gibi) bu sınıftan birysel görüşme almak isteyen ya da grupla görüşme yapmak isteyen öğrenciler o 2 saatlik boşlukta rehberlik servisinden randevu alabilir. sınıftaki diğer öğrenciler de sınıf öğretmeni gözetiminde serbest etkinlik yapabilir. biraz ütopik kaçıyor belki ama işe yarayabilir. ancak daha önce dediğim gibi bu sistem de kalabalık okullarda tutmaz. ben en çok verimi 200 öğrencili okulumda almıştım. 200 öğrencinin neredeyse tamamını ailesine kadar tanımıştım.
5) Dersimizden öğrenci alınarak rehberlik yapılma anlayışını anlayamamaktayız.
4te bunun cevabını verdiğimizi düşünüyorum. ancak şöyle bir durum var, öğrenci ciddi bir problemi var(aile içi şiddet, ihmal,istismar vs..) o çocuğun zaten derse ilgisi olmayacaktır(hazırbulunuşluluk diyoruz buna) sınıfta olacağına okul psikolojik danışmanına yönlendirilmesine ihtiyaç vardır. ama tabi klasik rehberlik bilgi verme çalışması yapılacaksa(mesleki rehberlik, verimli ders çalışma vs gibi) o öğrencinin özellikle çok önemli derslerde rehberlik servisine gelmesini ben de doğru bulmuyorum daha boş bir zamanında gelmesi daha iyi olacaktır.
6) Derslerimiz önemsiz gösterilip rehberlik yapılmaktadır.
derslerinizi önemsiz gösteren pdr ci varsa yanlış yoldadır. ancak bazı hayati konular var çalışma yapılması gereken ve haftalık rehberlik saati kaldırıldığı için dersler alınıyor. örneğin psikososyal destek programı kapsamında yapmamız gereken uygulamalar var ve uygun boşluk yoksa idare aracılığıyla ders ayrımı gözetmeksizin dersler alınmaktadır.. geçen yıl bu tarihlerde deprem olmuştu hatırlarsanız okul saatleri içerisinde... olaydan etkilenen 3 sınıfımla matematik, fen, beden ve sosyal derslerini alıp doğal afet içerikli bu programı uygulamıştım 1 hafta boyunca. matematik öğretmenimizin hoşuna gitmemişti ama odamda kendisiyle birebir konuştuğumda ikna oldu duruma.
7) Hepimiz öğretmen olarak atanmakta fakat rehber öğretmen, hiçbir zaman danışmanlık yapacağı öğrencilerle yüzyüze tanışmamaktadır.
bu sorunun cevabını da 3.soruda verdim sanırım.
8) Sadece sorunlu öğrencilerle tanışmakta, bunların da sorunu sınıf rehber öğretmene yüklenmektedir.O zaman nerde kaldı rehber öğretmenlerin psikolojik danışmanlığı....
burda ben de aynı şeyi branş öğretmenlerine iletebilirim. sizlerde sadece sorunsuz öğrencilerle iletişim kuruyorsunuz diye. psikolojik danışmada gönüllük esastır. sorunlu sorunsuz ayrımı yapılmaz, yapılıyorsa bu biraz da idarecilerden kaynaklanmaktadır. sınıfın en çalışkan öğrencisiyle odamda görüşme yapmak istediğimde hocam siz bari bu öğrenciyi rahat bırakın diyen branş öğretmeniyle karşılaştım ben..
9) Derse girip öğrencinin davranışlarıyla karşılaşılmadığı için sorunlara çözüm yüzeysel kalmaktadır.
gözlem yeteneği olan öğretmen öğrenci davranışlarını az çok yorumlar zaten. örneğin sene boyunca çok neşeli olan bir öğrenci son birkaç gündür sınıfta mutsuzsa bunu gayet tabi de branş öğretmeni sezebilir, öğrenciye belli etmeden okul rehber öğretmeni ile bu durumu paylaşabilir, sonrasında zaten iş biz de bitiyor. eğer biz burda devreye girmiyorsak mesleğe ihanet etmiş oluyoruz zaten.
ancak bizim derse girmemiz için; örneğin okulda 20-30 şube var her şubeye haftada 1 ders saati derse girmek gerekiyor, peki yapılması gereken görüşmeler hangi saatte yapılacak. ama 9-10 şubeli okulda ben zaten sınıfları geziyordum...
10) Rehber öğretmeni sadece odasında ( ki oda çoğu zaman kilitli ) bulmaktan öğretmenlerle fikir alışverişi verimsiz olmaktadır.
bu da yanlış ama genelleme yapmak da yanlış, ben sadece öğrenci görüşmesi yapıyorsam odamın kapısını kapatırım, onun dışında odam hep açık, soru sormak isteyen zaten soruyor. işbirliği şart. ancak odasına kapanıp uyuyan meslektaşım da var mıdır evet vardır. Tıpkı sınıfa girip ders anlatmayan, anlatamayan, sınıfı yönetemeyen öğretmenler olduğu gibi.. ancak tüm bir camiaya yıkamayız bu yanlış davranışı.
SON OLARAK,
Cevap verecekseniz lütfen bu sebeplere karşı sebepler olarak cevap verin...Yoksa yine haset, kıskanç kelimeleriyle hakaret etmeyiniz...Kaliteli bir paylaşım olsun..Öğretmenlere yakışan"
demişsiniz. her mesleğin her branşın kendi içinde değerli olduğunu düşünen biri olarak böyle bir şey yapmazdım zaten. bunu belirtmenize gerek yoktu.
1) Sınıf/şube öğretmeni olarak öğrencilerin sorunlarıyla hep birebir ilgilenmek zorundayız.
cevap: öğretmen olmak sadece ders anlatmak olmamalı. her öğretmen ergenlik ve çocuk psikolojisinden az da olsa anlamalı. ve her öğretmenin gözlem yeteneği olmalı. ders anlatırken sınıf içindeki içe kapanık, özgüveni düşük ya da farklı anormal davranış sergileyen öğrencileri gözlem yeteneğiyle tespit edebilmeli(bu sorun ile ilgilenmek değil bir öntespit yapmaktır) okul psikolojik danışmanıyla bu öğrencileri tanıştırabilmeli, işbirliği. bakın bunu sadece ders saati içinde yapabilir gözlem yeteneği olan bir öğretmen. ve yapan arkadaşlarım da oldu ve çok da uyum için de çalışıyoruz.
2) Alanımız olmadığı halde birçok konuda yalnız bırakılmaktayız.
bireysel psikolojik danışma ya da grupla psikolojik danışma yapmadığınız müddetçe sorun yok. ancak sınıf rehberlik planı yapmak, ribaları doldurtmak angarya olmamalı(burda benim eleştirdiğim tek şey haftalık rehberlik saatlerinin kaldırılması, bu saatler olsaydı belki angarya gelmezdi sınıf öğretmenlerine bu durum,)
3) Öğrenciler, sadece odasında gördükleri rehber öğretmene bırak dert anlatmayı , gitmek için ikna bile edilememektedir.
bu konuda haklısınız. her meslektaşım sahaya inmiyor, kendini tanıtmıyor maalesef. ben her eğitim öğretim başında tüm sınıfları gezer kendimi ve rehberlik servisini tanıtırım, mümkün olduğunca tüm sınıf veli toplantılarına katılmaya çalışırım(toplantı mesai saatleri dışında olsa bile) ancak şöyle bir durumda var,, özellikle öğrenci sayısı 600 ün altında olan okullarda tüm sınıfları gezmek sıkıntı yaratmaz ama öğrenci sayısının çok fazla olduğu okullarda rehber öğretmenin tüm sınıfları gezmesi zor olabilir. örneğin 2 yıl önce çalıştığım okulda 200 öğrenci vardı ve 8.sınıflar 3 şubeydi ve kariyer planlama derslerine mümkün olduğunca ben girerdim ama kalabalık okullarda bu zor bir iş.. düşünün 30-40 şubeli okullar var buralarda rehber öğretmenin tüm öğrencilere yetmesi mümkün değil.
4) Sadece teneffüs aralarındaki on dakika alınarak öğrenciye zulmedilmektedir.
burda biz de sıkıntı çekiyoruz. öğle arasını alsan söyleniyorlar, teneffüsü alsan söyleniyorlar, dersten alsan yine söyleniyorlar. taşımalı öğretimden dolayı okul sonrası görüşsen bu sefer de servisçiler söyleniyorlar. bu bizi de aşan bir durum. bu belki şöyle aşılabilir(benim görüşüm) her sınıfın haftada okulda olmak şartıyla 2 ders saati boşluğu olmalı(serbest etkinlik gibi) bu sınıftan birysel görüşme almak isteyen ya da grupla görüşme yapmak isteyen öğrenciler o 2 saatlik boşlukta rehberlik servisinden randevu alabilir. sınıftaki diğer öğrenciler de sınıf öğretmeni gözetiminde serbest etkinlik yapabilir. biraz ütopik kaçıyor belki ama işe yarayabilir. ancak daha önce dediğim gibi bu sistem de kalabalık okullarda tutmaz. ben en çok verimi 200 öğrencili okulumda almıştım. 200 öğrencinin neredeyse tamamını ailesine kadar tanımıştım.
5) Dersimizden öğrenci alınarak rehberlik yapılma anlayışını anlayamamaktayız.
4te bunun cevabını verdiğimizi düşünüyorum. ancak şöyle bir durum var, öğrenci ciddi bir problemi var(aile içi şiddet, ihmal,istismar vs..) o çocuğun zaten derse ilgisi olmayacaktır(hazırbulunuşluluk diyoruz buna) sınıfta olacağına okul psikolojik danışmanına yönlendirilmesine ihtiyaç vardır. ama tabi klasik rehberlik bilgi verme çalışması yapılacaksa(mesleki rehberlik, verimli ders çalışma vs gibi) o öğrencinin özellikle çok önemli derslerde rehberlik servisine gelmesini ben de doğru bulmuyorum daha boş bir zamanında gelmesi daha iyi olacaktır.
6) Derslerimiz önemsiz gösterilip rehberlik yapılmaktadır.
derslerinizi önemsiz gösteren pdr ci varsa yanlış yoldadır. ancak bazı hayati konular var çalışma yapılması gereken ve haftalık rehberlik saati kaldırıldığı için dersler alınıyor. örneğin psikososyal destek programı kapsamında yapmamız gereken uygulamalar var ve uygun boşluk yoksa idare aracılığıyla ders ayrımı gözetmeksizin dersler alınmaktadır.. geçen yıl bu tarihlerde deprem olmuştu hatırlarsanız okul saatleri içerisinde... olaydan etkilenen 3 sınıfımla matematik, fen, beden ve sosyal derslerini alıp doğal afet içerikli bu programı uygulamıştım 1 hafta boyunca. matematik öğretmenimizin hoşuna gitmemişti ama odamda kendisiyle birebir konuştuğumda ikna oldu duruma.
7) Hepimiz öğretmen olarak atanmakta fakat rehber öğretmen, hiçbir zaman danışmanlık yapacağı öğrencilerle yüzyüze tanışmamaktadır.
bu sorunun cevabını da 3.soruda verdim sanırım.
8) Sadece sorunlu öğrencilerle tanışmakta, bunların da sorunu sınıf rehber öğretmene yüklenmektedir.O zaman nerde kaldı rehber öğretmenlerin psikolojik danışmanlığı....
burda ben de aynı şeyi branş öğretmenlerine iletebilirim. sizlerde sadece sorunsuz öğrencilerle iletişim kuruyorsunuz diye. psikolojik danışmada gönüllük esastır. sorunlu sorunsuz ayrımı yapılmaz, yapılıyorsa bu biraz da idarecilerden kaynaklanmaktadır. sınıfın en çalışkan öğrencisiyle odamda görüşme yapmak istediğimde hocam siz bari bu öğrenciyi rahat bırakın diyen branş öğretmeniyle karşılaştım ben..
9) Derse girip öğrencinin davranışlarıyla karşılaşılmadığı için sorunlara çözüm yüzeysel kalmaktadır.
gözlem yeteneği olan öğretmen öğrenci davranışlarını az çok yorumlar zaten. örneğin sene boyunca çok neşeli olan bir öğrenci son birkaç gündür sınıfta mutsuzsa bunu gayet tabi de branş öğretmeni sezebilir, öğrenciye belli etmeden okul rehber öğretmeni ile bu durumu paylaşabilir, sonrasında zaten iş biz de bitiyor. eğer biz burda devreye girmiyorsak mesleğe ihanet etmiş oluyoruz zaten.
ancak bizim derse girmemiz için; örneğin okulda 20-30 şube var her şubeye haftada 1 ders saati derse girmek gerekiyor, peki yapılması gereken görüşmeler hangi saatte yapılacak. ama 9-10 şubeli okulda ben zaten sınıfları geziyordum...
10) Rehber öğretmeni sadece odasında ( ki oda çoğu zaman kilitli ) bulmaktan öğretmenlerle fikir alışverişi verimsiz olmaktadır.
bu da yanlış ama genelleme yapmak da yanlış, ben sadece öğrenci görüşmesi yapıyorsam odamın kapısını kapatırım, onun dışında odam hep açık, soru sormak isteyen zaten soruyor. işbirliği şart. ancak odasına kapanıp uyuyan meslektaşım da var mıdır evet vardır. Tıpkı sınıfa girip ders anlatmayan, anlatamayan, sınıfı yönetemeyen öğretmenler olduğu gibi.. ancak tüm bir camiaya yıkamayız bu yanlış davranışı.
SON OLARAK,
Cevap verecekseniz lütfen bu sebeplere karşı sebepler olarak cevap verin...Yoksa yine haset, kıskanç kelimeleriyle hakaret etmeyiniz...Kaliteli bir paylaşım olsun..Öğretmenlere yakışan"
demişsiniz. her mesleğin her branşın kendi içinde değerli olduğunu düşünen biri olarak böyle bir şey yapmazdım zaten. bunu belirtmenize gerek yoktu.
Teknososyal , 5 yıl önce
Merhaba hocam. Yazışma seviyeniz ekseriyet rehber öğretmenlere nazaran bana daha seviyeli göründüğü için bazı sorularıma cevap aramaktayım. Yukarıdaki kedimpersis arkadaşın da belrttiği gibi bizler asla sizi değil saha yönetimi içermeyen, tepkiler barındıran rehberlik sistemi ve yönetmeliğini eleştiriyoruz.
Kökeni ABD marshall (tembel) pdr'si olan ve 3. dünya ülkelerinde dahi ilkeleri hariç saha pratiği taşımadığı için reddedilen âtıl yapıda bir Pdr sisteminin sorunları kronikleşmiştir sn hocam.
Okullarımıza ve şube rehber öğretmenlerine oluşturduğu angarya ise öteden beri malumdur. Öğrenmeyi arzu ettiğim bazı soru ve sorunlar silsilesi şunlardır diyebilirim
"Rehber Öğretmeni sahaya inmeli neden mi?
1) Sınıf/şube öğretmeni olarak öğrencilerin sorunlarıyla hep birebir ilgilenmek zorundayız.
2) Alanımız olmadığı halde birçok konuda yalnız bırakılmaktayız.
3) Öğrenciler, sadece odasında gördükleri rehber öğretmene bırak dert anlatmayı , gitmek için ikna bile edilememektedir.
4) Sadece teneffüs aralarındaki on dakika alınarak öğrenciye zulmedilmektedir.
5) Dersimizden öğrenci alınarak rehberlik yapılma anlayışını anlayamamaktayız.
6) Derslerimiz önemsiz gösterilip rehberlik yapılmaktadır.
7) Hepimiz öğretmen olarak atanmakta fakat rehber öğretmen, hiçbir zaman danışmanlık yapacağı öğrencilerle yüzyüze tanışmamaktadır.
8) Sadece sorunlu öğrencilerle tanışmakta, bunların da sorunu sınıf rehber öğretmene yüklenmektedir.O zaman nerde kaldı rehber öğretmenlerin psikolojik danışmanlığı....
9) Derse girip öğrencinin davranışlarıyla karşılaşılmadığı için sorunlara çözüm yüzeysel kalmaktadır.
10) Rehber öğretmeni sadece odasında ( ki oda çoğu zaman kilitli ) bulmaktan öğretmenlerle fikir alışverişi verimsiz olmaktadır.
Cevap verecekseniz lütfen bu sebeplere karşı sebepler olarak cevap verin...Yoksa yine haset, kıskanç kelimeleriyle hakaret etmeyiniz...Kaliteli bir paylaşım olsun..Öğretmenlere yakışan"
Teşekkür ederim.