Faiz karşılığı olmayan fazlalık filan değildir. Genelde belli bir kesimde faize karşı oluşan hazımsızlık yüzünden faiz hakkında da uydurma tanımlar görüyorum. Faizi risksiz bir yatırım aracı olarak görüp bu nedenle haram olduğunu iddia edenlere de gülüyorum. O halde hiçbir konuda risk almadan yaşayın. Misal arazi almakta haram olsun zira arazi almak en az riskli yatırımlardan birisidir.
İslam'da ise faizin haram olma sebebi tek bir ifade ile İslam'ın ortaya çıktığı ortamın tarım toplumu olması ile ilgilidir. Tarım toplumunda paranın bir yerde durup değer kazanması topluma zarar verir. Bu nedenle para sürekli piyasada dönüp durmalıdır.
Günümüzde bu durum değişti. Milyarlarca insana yetecek bir mal paylaşımı söz konusu olamaz. Takas filan yapamazsın. Para da artık kendi kendine değer kazanan bir şey haline geldi.
Ülkemizde bankalarda uygulanan mevduat faizini konuşacak isek bu faiz tamamen piyasa gerçeklerine göre şekillenen bir orana denk gelir. Sizin bir paranız vardır ve bu parayı piyasa normalinde değerlendirirsiniz.
Ve ben bunun haram olmadığını düşünüyorum. İsterseniz saatlerce bir şeyler anlatın enflasyonun bilmem kaça zıpladığı yerde kalkıp da üç beş kuruş vadeden aldığınız paraya haram diyemezsiniz. Bankanın size verdiği faizin haram olması için enflasyonun üzerinde bir faiz vermesi gerekir.
Bir sorun daha var ki o da ısrarla faizin haram olduğunu vurgulayan ilahiyatçıların ve diyanetin hiçbir zaman alternatif sunamamasıdır. Altın ve petrolün bol bulunduğu körfez ülkelerinden bulup getirdikleri katılım bankacılığı denen alternatifin ülkemizdeki piyasa gerçekliliği ile örtüştüğünü de düşünmüyorum.
Ve bu konuda ne yazık ki hassasiyeti olan kişilerin de paralarını farklı yollarla piyasaya dahil etmek adına üretilmiş yöntemleri de samimi bulamıyorum.
Özetle bu konuda gereksiz ayrıntılı hassasiyet geliştirmek yerine kendi ahlakımızı, etik değerlerimizi geliştirip uygulayabilmenin önemli olduğunu düşünüyorum.
Faiz karşılığı olmayan fazlalık filan değildir. Genelde belli bir kesimde faize karşı oluşan hazımsızlık yüzünden faiz hakkında da uydurma tanımlar görüyorum. Faizi risksiz bir yatırım aracı olarak görüp bu nedenle haram olduğunu iddia edenlere de gülüyorum. O halde hiçbir konuda risk almadan yaşayın. Misal arazi almakta haram olsun zira arazi almak en az riskli yatırımlardan birisidir.
İslam'da ise faizin haram olma sebebi tek bir ifade ile İslam'ın ortaya çıktığı ortamın tarım toplumu olması ile ilgilidir. Tarım toplumunda paranın bir yerde durup değer kazanması topluma zarar verir. Bu nedenle para sürekli piyasada dönüp durmalıdır.
Günümüzde bu durum değişti. Milyarlarca insana yetecek bir mal paylaşımı söz konusu olamaz. Takas filan yapamazsın. Para da artık kendi kendine değer kazanan bir şey haline geldi.
Ülkemizde bankalarda uygulanan mevduat faizini konuşacak isek bu faiz tamamen piyasa gerçeklerine göre şekillenen bir orana denk gelir. Sizin bir paranız vardır ve bu parayı piyasa normalinde değerlendirirsiniz.
Ve ben bunun haram olmadığını düşünüyorum. İsterseniz saatlerce bir şeyler anlatın enflasyonun bilmem kaça zıpladığı yerde kalkıp da üç beş kuruş vadeden aldığınız paraya haram diyemezsiniz. Bankanın size verdiği faizin haram olması için enflasyonun üzerinde bir faiz vermesi gerekir.
Bir sorun daha var ki o da ısrarla faizin haram olduğunu vurgulayan ilahiyatçıların ve diyanetin hiçbir zaman alternatif sunamamasıdır. Altın ve petrolün bol bulunduğu körfez ülkelerinden bulup getirdikleri katılım bankacılığı denen alternatifin ülkemizdeki piyasa gerçekliliği ile örtüştüğünü de düşünmüyorum.
Ve bu konuda ne yazık ki hassasiyeti olan kişilerin de paralarını farklı yollarla piyasaya dahil etmek adına üretilmiş yöntemleri de samimi bulamıyorum.
Özetle bu konuda gereksiz ayrıntılı hassasiyet geliştirmek yerine kendi ahlakımızı, etik değerlerimizi geliştirip uygulayabilmenin önemli olduğunu düşünüyorum.