Evet bunu bilerek hareket etmemizde fayda var. Yöneticilerin eski görev yerine atanmasıyla ilgili kanun maddesi iptal olunca bazı idari mahkemeler sizin belirttiğiniz maddeye göre bazı davaları reddetmiş. Bazıları da kabul etmiş. Bunun üzerine danıştay BİM deki dava dosyalarını ortak bir sonuca bağlamak için yukarıda bahsettiğim sonuca karar vermiş. Hatta bir hakimin karşı oy gerekçesinde
Anayasa'nın 153. maddesinin beşinci fıkrası "İptal kararları geriye yürümez." kuralını
taşımakta ise de, Anayasa Mahkemesince bir kanunun veya KHK'nın tümünün ya da bunların
belirli kurallarının Anayasa'ya aykırı bulunarak iptal edilmiş olduğu bilindiği hâlde, eldeki davaların
Anayasa'ya aykırılığı saptanmış olan kurallara göre görüşülüp çözümlenmesi, Anayasa'nın
üstünlüğü prensibine ve hukuk devleti ilkesine aykırı düşeceği için uygun görülemez. Öte yandan,
Anayasa'nın 153. maddesinde yer alan ve iptal kararlarının geriye yürümezliğine ilişkin bulunan
kural, iptal edilen hükümlere göre kazanılmış olan hakların ortadan kaldırılmasına veya toplum
huzurunun bozulmasına yol açacak sonuçları önlemek amacıyla kabul edilmiş olup bu kuralın
mutlak anlamda anlaşılıp uygulanamayacağı; özellikle bir davaya bakmakta olan mahkeme
tarafından itiraz yoluyla Anayasa Mahkemesine götürülen konularda uygulanmasının mümkün
olmadığı, aksi hâlde, Anayasa'nın 152. maddesinde düzenlenmiş olan "Anayasa'ya aykırılığın
diğer mahkemelerde ileri sürülmesi" (itiraz) yolunun hukuk ve uygulama yönünden sonuçsuz
kalacağı yargısal içtihatlarla kabul edilmiş bulunmaktadır. Nitekim, Anayasa Mahkemesi kararının
beş ay içinde gelmemesi hâlinde mahkemenin davayı yürürlükteki kanun hükümlerine göre
sonuçlandıracağına işaret edilen Anayasa'nın 152. maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan,
"Ancak, Anayasa Mahkemesi'nin kararı, esas hakkındaki karar kesinleşinceye kadar gelirse,
mahkeme buna uymak zorundadır." yolundaki kural da Anayasa Mahkemesi'nin verdiği iptal
kararlarının, bu karardan önce açılmış bulunan ve bakılmakta olan davalarda uygulanması
gerektiğini açıkça ortaya koymaktadır.
Bu hukuksal durumun doğal sonucu olarak, bir kanun ya da kanun hükmünde
kararnamenin uygulanması nedeniyle dava açmak durumunda kalan ve Anayasa'nın 153.
maddesi uyarınca itiraz yoluyla Anayasa Mahkemesi'ne başvurulmasını isteme hakkına sahip
olan kişilerin de, hak veya menfaatlerini ihlâl eden kuralın iptal davası veya itiraz yoluyla daha
önce yapılan başvuru sonucunda Anayasa Mahkemesince iptal edilmiş olması hâlinde iptal
hükmünün hukuki sonuçlarından yararlanmaları gerekeceği açıktır.
Yukarıda koyu olarak bahsedilen kısımda da bazı BİM dekiler kararı 1 yıl içinde vermeyip AYM kararlarını beklemiştir. Ona göre hareket edeceklerinden dolayı herhangi bir karar vermemişlerdir. Ama tekrar yukarıda bahsedildiği gibi.
Benim attığım danıştay dosyasını okuyup iyi analiz etmekte fayda var. Bu olaylara her açıdan bakmamız gerek (7 yıllık bunu öğretti) İade olup araştırma merkezine atanma olayını kimse beklemiyordu. Meğerse böyle saçma bir kanun maddesi çıkarmışlar. Anayasa mahkemesi de birçok maddeye aykırı olmasından ötürü bu kanunu iptal etti.
Evet bunu bilerek hareket etmemizde fayda var. Yöneticilerin eski görev yerine atanmasıyla ilgili kanun maddesi iptal olunca bazı idari mahkemeler sizin belirttiğiniz maddeye göre bazı davaları reddetmiş. Bazıları da kabul etmiş. Bunun üzerine danıştay BİM deki dava dosyalarını ortak bir sonuca bağlamak için yukarıda bahsettiğim sonuca karar vermiş. Hatta bir hakimin karşı oy gerekçesinde
Anayasa'nın 153. maddesinin beşinci fıkrası "İptal kararları geriye yürümez." kuralını
taşımakta ise de, Anayasa Mahkemesince bir kanunun veya KHK'nın tümünün ya da bunların
belirli kurallarının Anayasa'ya aykırı bulunarak iptal edilmiş olduğu bilindiği hâlde, eldeki davaların
Anayasa'ya aykırılığı saptanmış olan kurallara göre görüşülüp çözümlenmesi, Anayasa'nın
üstünlüğü prensibine ve hukuk devleti ilkesine aykırı düşeceği için uygun görülemez. Öte yandan,
Anayasa'nın 153. maddesinde yer alan ve iptal kararlarının geriye yürümezliğine ilişkin bulunan
kural, iptal edilen hükümlere göre kazanılmış olan hakların ortadan kaldırılmasına veya toplum
huzurunun bozulmasına yol açacak sonuçları önlemek amacıyla kabul edilmiş olup bu kuralın
mutlak anlamda anlaşılıp uygulanamayacağı; özellikle bir davaya bakmakta olan mahkeme
tarafından itiraz yoluyla Anayasa Mahkemesine götürülen konularda uygulanmasının mümkün
olmadığı, aksi hâlde, Anayasa'nın 152. maddesinde düzenlenmiş olan "Anayasa'ya aykırılığın
diğer mahkemelerde ileri sürülmesi" (itiraz) yolunun hukuk ve uygulama yönünden sonuçsuz
kalacağı yargısal içtihatlarla kabul edilmiş bulunmaktadır. Nitekim, Anayasa Mahkemesi kararının
beş ay içinde gelmemesi hâlinde mahkemenin davayı yürürlükteki kanun hükümlerine göre
sonuçlandıracağına işaret edilen Anayasa'nın 152. maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan,
"Ancak, Anayasa Mahkemesi'nin kararı, esas hakkındaki karar kesinleşinceye kadar gelirse,
mahkeme buna uymak zorundadır." yolundaki kural da Anayasa Mahkemesi'nin verdiği iptal
kararlarının, bu karardan önce açılmış bulunan ve bakılmakta olan davalarda uygulanması
gerektiğini açıkça ortaya koymaktadır.
Bu hukuksal durumun doğal sonucu olarak, bir kanun ya da kanun hükmünde
kararnamenin uygulanması nedeniyle dava açmak durumunda kalan ve Anayasa'nın 153.
maddesi uyarınca itiraz yoluyla Anayasa Mahkemesi'ne başvurulmasını isteme hakkına sahip
olan kişilerin de, hak veya menfaatlerini ihlâl eden kuralın iptal davası veya itiraz yoluyla daha
önce yapılan başvuru sonucunda Anayasa Mahkemesince iptal edilmiş olması hâlinde iptal
hükmünün hukuki sonuçlarından yararlanmaları gerekeceği açıktır.
Yukarıda koyu olarak bahsedilen kısımda da bazı BİM dekiler kararı 1 yıl içinde vermeyip AYM kararlarını beklemiştir. Ona göre hareket edeceklerinden dolayı herhangi bir karar vermemişlerdir. Ama tekrar yukarıda bahsedildiği gibi.
Benim attığım danıştay dosyasını okuyup iyi analiz etmekte fayda var. Bu olaylara her açıdan bakmamız gerek (7 yıllık bunu öğretti) İade olup araştırma merkezine atanma olayını kimse beklemiyordu. Meğerse böyle saçma bir kanun maddesi çıkarmışlar. Anayasa mahkemesi de birçok maddeye aykırı olmasından ötürü bu kanunu iptal etti.
Zigguma , 2 yıl önce
Anayasa 153 . Md İptal kararları geriye yürümez. Anayasa Mahkemesi kararları Resmi Gazetede hemen yayımlanır ve yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını, gerçek ve tüzelkişileri bağlar.