1. Mevzuat Çatışması ve Kazanılmış Hak Kavramı
2914 Sayılı Kanun (Yükseköğretim Personel Kanunu): Araştırma görevlisi iken yıllık kademe ilerlemesi, bu kanunun 7-8. maddelerine dayanır. Madde 4'te açıkça belirtildiği üzere, üniversitede kazanılan derece/kademeler "kazanılmış hak" sayılmaz ve "bu kanun kapsamından çıkıldığında dikkate alınmaz" 46. Yani üniversitedeki 4/1 dereceniz, Sağlık Bakanlığı'na geçtiğinizde otomatik olarak tanınmaz.
657 Sayılı DMK (Devlet Memurları Kanunu): Kamu kurumlarında kademe ilerlemesi, bu kanunun 36-41. maddelerine tabidir. Sağlık Bakanlığı, memuriyete başlangıcı "ilk defa atanma" saydığı için kademe hesabını memuriyet tarihinizden (4/3) başlatır 1.
🔍 2. İdarenin Gerekçesi ve Hukuki Problem
İl Sağlık Müdürlüğü'nün "üniversite fazladan terfi vermiş, biz siliyoruz" açıklaması, mevzuat eksikliğinden kaynaklanır. 2914 Sayılı Kanun ile 657 DMK arasında terfi sürekliliğini düzenleyen bir hüküm bulunmamaktadır 16.
Ancak bu durum, Anayasa'nın 128. maddesindeki "kazanılmış hak dokunulmazlığı" ilkesiyle çelişebilir. Danıştay'ın benzer davalarda verdiği kararlar (örneğin, üniversite hizmetinin kısmen sayılması), dava açılması halinde lehinize sonuç doğurabilir.
👨‍⚖️ 3. Dava Açma Süreci ve Yapılması Gerekenler
İtiraz ve İdari Başvuru: Önce Sağlık Bakanlığı'na yazılı itiraz edin. Süreç sonuç vermezse, idare mahkemesinde dava açın.
Dava Dayanakları:
2914 Sayılı Kanun Madde 6: Doktora/uzmanlık sonrası bir derece yükselmesi öngörür. Sizin 4/1'den 3/1'e geçmeniz gerekirken, 4/3 başlatılmanız bu hakkı ihlal eder 46.
Hizmet sürelerinin birleştirilmesi: Üniversitedeki fiili hizmetinizin (nöbet, acil servis vb.) kademe hesabında eksiksiz sayılmasını talep edin 1.
Deliller: Araştırma görevlisi iken aldığınız terfi belgeleri, mezuniyet derecenizi gösteren yazılar ve atama emriniz.
📊 4. Mevcut Uygulamanın Sonuçları ve Pratik Çözüm
Kayıp Kademeler: Üniversitede 4/1 iken Sağlık Bakanlığı'nda 4/3 başlamanız, en az 2 kademe kaybı anlamına gelir. Bu da maaş ve emeklilikte kayba yol açar.
Geçici Çözüm: İdarenin önerdiği "2 yıl çalışıp kademe almak", mevcut sisteme göre doğrudur. Ancak bu, hukuki hakkınızın telafisi değildir 1.
💡 5. **Stratejik Tavsiyeler
Toplu Dava: Benzer mağduriyet yaşayan hekimlerle birlikte dava açın. Danıştay'ın emsal kararları (örneğin, E.2018/4036, K.2018/3919) lehinize kullanılabilir 14.
Sendika/Meslek Örgütü Desteği: TTB veya SES gibi kuruluşlara başvurarak hukuki destek alın 10.
Süreç: Davalar ortalama 6-12 ay sürer. Olumlu sonuç almanız halinde, terfi farkları ve maaş geri ödemesi talep edebilirsiniz.
🔚 Sonuç
Yaptığınız işlem hukuka aykırı olup, dava açmak için güçlü gerekçeleriniz var. Üniversite kademelerinizin silinmesi, 2914 Sayılı Kanun'un lafzına uygun olsa da Anayasa ve Danıştay içtihatlarıyla çelişir. Acil olarak idari dava açın ve meslek örgütlerinden destek isteyin.
1. Mevzuat Çatışması ve Kazanılmış Hak Kavramı
2914 Sayılı Kanun (Yükseköğretim Personel Kanunu): Araştırma görevlisi iken yıllık kademe ilerlemesi, bu kanunun 7-8. maddelerine dayanır. Madde 4'te açıkça belirtildiği üzere, üniversitede kazanılan derece/kademeler "kazanılmış hak" sayılmaz ve "bu kanun kapsamından çıkıldığında dikkate alınmaz" 46. Yani üniversitedeki 4/1 dereceniz, Sağlık Bakanlığı'na geçtiğinizde otomatik olarak tanınmaz.
657 Sayılı DMK (Devlet Memurları Kanunu): Kamu kurumlarında kademe ilerlemesi, bu kanunun 36-41. maddelerine tabidir. Sağlık Bakanlığı, memuriyete başlangıcı "ilk defa atanma" saydığı için kademe hesabını memuriyet tarihinizden (4/3) başlatır 1.
🔍 2. İdarenin Gerekçesi ve Hukuki Problem
İl Sağlık Müdürlüğü'nün "üniversite fazladan terfi vermiş, biz siliyoruz" açıklaması, mevzuat eksikliğinden kaynaklanır. 2914 Sayılı Kanun ile 657 DMK arasında terfi sürekliliğini düzenleyen bir hüküm bulunmamaktadır 16.
Ancak bu durum, Anayasa'nın 128. maddesindeki "kazanılmış hak dokunulmazlığı" ilkesiyle çelişebilir. Danıştay'ın benzer davalarda verdiği kararlar (örneğin, üniversite hizmetinin kısmen sayılması), dava açılması halinde lehinize sonuç doğurabilir.
👨‍⚖️ 3. Dava Açma Süreci ve Yapılması Gerekenler
İtiraz ve İdari Başvuru: Önce Sağlık Bakanlığı'na yazılı itiraz edin. Süreç sonuç vermezse, idare mahkemesinde dava açın.
Dava Dayanakları:
2914 Sayılı Kanun Madde 6: Doktora/uzmanlık sonrası bir derece yükselmesi öngörür. Sizin 4/1'den 3/1'e geçmeniz gerekirken, 4/3 başlatılmanız bu hakkı ihlal eder 46.
Hizmet sürelerinin birleştirilmesi: Üniversitedeki fiili hizmetinizin (nöbet, acil servis vb.) kademe hesabında eksiksiz sayılmasını talep edin 1.
Deliller: Araştırma görevlisi iken aldığınız terfi belgeleri, mezuniyet derecenizi gösteren yazılar ve atama emriniz.
📊 4. Mevcut Uygulamanın Sonuçları ve Pratik Çözüm
Kayıp Kademeler: Üniversitede 4/1 iken Sağlık Bakanlığı'nda 4/3 başlamanız, en az 2 kademe kaybı anlamına gelir. Bu da maaş ve emeklilikte kayba yol açar.
Geçici Çözüm: İdarenin önerdiği "2 yıl çalışıp kademe almak", mevcut sisteme göre doğrudur. Ancak bu, hukuki hakkınızın telafisi değildir 1.
💡 5. **Stratejik Tavsiyeler
Toplu Dava: Benzer mağduriyet yaşayan hekimlerle birlikte dava açın. Danıştay'ın emsal kararları (örneğin, E.2018/4036, K.2018/3919) lehinize kullanılabilir 14.
Sendika/Meslek Örgütü Desteği: TTB veya SES gibi kuruluşlara başvurarak hukuki destek alın 10.
Süreç: Davalar ortalama 6-12 ay sürer. Olumlu sonuç almanız halinde, terfi farkları ve maaş geri ödemesi talep edebilirsiniz.
🔚 Sonuç
Yaptığınız işlem hukuka aykırı olup, dava açmak için güçlü gerekçeleriniz var. Üniversite kademelerinizin silinmesi, 2914 Sayılı Kanun'un lafzına uygun olsa da Anayasa ve Danıştay içtihatlarıyla çelişir. Acil olarak idari dava açın ve meslek örgütlerinden destek isteyin.