(1)Dava zamanaşımı,işlenen bir suçtan dolayı, kanunda öngörülen süreler içinde, dava açılmaması veya davanın sona erdirilmemesi nedeniyle devletin dava açma ve açılmış davayı devam ettirme hakkının sona ermesidir...
Ceza zamanaşımı,kesinleşmiş bir cezanın,hüküm tarihinden itibaren yasada öngörülen süre içinde infaz edilememesi nedeniyle devletin cezayı infaz yetkisinin ortadan kalkmasıdır...
(2)Kamu görev ve hizmetinde bulunanlara karşı,bu görev ve hizmetin yürütülmesiyle ilgili olarak yapılan isnatlardan dolayı açılan hakaret davalarında sanık isnadının doğruluğunu ispat etme hakkına sahiptir...bunun dışındaki hallerde ispat isteminin kabulü,ancak isnat olunan fiilin doğru olduğunun anlaşılmasında kamu yararı bulunmasına veya şikayetçinin ispata razı olmasına bağlıdır...
(3)Anayasa ile tanınmış hak ve hürriyetleri ihlal edilen herkes ,yetkili makama geciktirilmeden başvurma imkanının sağlanmasını isteme hakkına sahiptir...devlet işemlerinde ilgili kişilerin hangi kanun yolları ve mercilere başvuracağını ve sürelerini belirtmek zorundadır...Kişinin,resmi görevliler tarafından haksız işlemler sonucu uğradığı zarar da kanuna göre devletçe tazmin edilir...devletin sorumlu olan ilgili kişiye rücu hakkı saklıdır...
(4)Hakimler görevlerinde bağımsızdırlar...anayasaya,kanuna ve hukuka uygun olarak vicdani kanaatlerine göre karar verirler...hiçbir organ makam ,merci veya kişi,yargı yetkisinin kullanılmasında mahkemelere ve hakimlere emir ve talimat veremez,genelge gönderemez,tavsiye ve telkinde bulunamaz...
(5)Hakimler ve savcılar azlonulamaz,kendileri istemedikçe anayasada gösterilen yaştan önce emekliye ayrılamaz...bir mahkemenin veya kadronun kaldırılması sebebiyle olsa dahi aylık ,ödenek ve diğer özlük haklarından yoksun kılınamazlar...
(6)Hakim ve savcıların görevlerini,kanun,tüzük.yönetmelik ve genelgelere uygun olarak yapıp yapmadıklarını,görevleri sırasında ve görevleriyle ilgili suç işleyip işlemediklerini,hal ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup uymadığını araştırma, inceleme ,soruşturma ve denetleme Adalet Bakanlığının izni ile adalet müfettişleri tarafından yerine getirilir...
(7)
(8)
(9)Danıştay üyelerinin dörtte üçü,birinci sınıf idari yargı hakim ve savcıarı arasından hakimler ve savcılar yüksek kurulu tarafından,dörtte biri cumhurbaşkanı tarafından seçilir...
(10)Adalet bakanı,hsyk nın başkanıdır...adalet bakanlığı müsteşerı kurulun tabi üyesidir...diğer üyeleri yargıtay genel kurulunun ve danştay genel kurulunun göstereceği adaylar arasından cumhuraşkanınca seçilir...
(11)
(12)meşru müdafaa,zaruret hali,kendi hakkını koruma,rıza,üstün nitelikte özel yarar,kamu yararı ve giğer özel hukuka uygunluk nedenleri...
(13)
(14)Tebligat kural olarak mesai saat ve günlerinde yapılabilir...ancak gerektiğinde gece vakti de tebligat yapılabilir...resmi ve adli tatil ünlerinde de tebligat yapılabilir...
Adresini değiştiren kimse,yenisini bildirmediği ve yeni adres tebliğ memurunca da saptanamadığı takdirde,tebliğ olunacak belgenin bir nüshasıeski adrese ait binanın kapısına asılır ve asılma tarihi tebliğ tarihi saYılır...
Tebliğ olanaksızlığı ve tebliğden kaçınma hallerinde ihbarnamenin kapıya yapıştırıldığı tarih teblğ tarihi sayılır...
İlanen tebliğ son ilan tarihinden itibaren 7 gün sonra yapılmış sayılır...
(15)bir tarafın malvarlığında azalma,diğer tarafın malvarlığında artma,illiyet bağı,hukuka ve ahlaka aykırı bir amacın bulunmaması,haklı bir sebebin bulunmaması...
(16)Takdir yetkisinde kuralın içinde bilerek bırakılan bir boşluk vardır...kanunda takdir yetkisi açıkça veya örtülü olarak tanınmışsa hakim takdir yetkisini kullanabilir...hakim takdir yetkisini,kanunun çizdiği sınırlar içinde hakkaniyet ölçüsünde kullanmalıdır...hakimin takdir yetkisini doğru kullanıp kullanmadığı üst yargı denetimine bağlıdır...
(17)muvazaa irade ile beyan arasında bilerek ve isteyerek yaratılan bir uyumsuzluk halidir...sözleşme irade ile beyan arasında uyumu gerektirdiğinden muvazaalı sözleşme geçersiz bir sözleşmedir...sözleşmenin muvazaalı olduğunu bizzat sözleşmenin tarafları ileri sürebilecekleri gibi üçüncü kişiler de ileri sürebilir..sözleşmenin tafalarının muvazaa ile ilgili olduğu için belgeyle ispat kuralı geçerlidir...üçüncü lişiler muvazaayı her türlü delille ispat edebilirler...
(18)gabin bir irade bozuklığu hali değildir...gabinin subjektif koşulları muzayaka hali,hafiflik ve tecrübesizliktir...gabinden söz edebilmek için kişinin içinde bulunduğu bu subjektif olumsuz koşullardan diğer tarafın yararlanmış olması gerekir...gabinin olumsuz koşulu ise edimler arasındaki aşırı dengesizliktir...gabin halinde sözleşme iptal yaptırımı türünde geçersizdir...
(19)Hak ehliyeti borçlardan sorumlu olma ve haklara sahip olabilme ehliyetidir...hak ehliyeti gerçek kişilerde tam ve sağ doğmak şartıyla ana rahmine düşmeden itibaren başlar...herkese hak ehliyeti tanınmıştır...
Fiil ehliyeti,kişinin kendi filleriyle hak kazanması ve borç altına girmesini sağlayan ehliyettir...dava ehliyeti,hukuki işlem ehliyeti,tasarruf ehliyeti,haksız fiilerden sorumlu olma ehliyeti fiil ehliyetinin çeşitli görünümleridir...fiil ehliyetinin şartları,erginlik,kısıtlı olmama ve ayırt etme gücüne sahip olmaktır...
(20)akıl hastalığı,akıl zayıflığı,savurganlık,alkol ve uyuşturucu madde bağımlılığı,kötü yaşam tarzı,kötü yönetim,özgürlüğü bağlayıcı ceza,istek üzerine kısıtlama...
(21)mutlak butlan nedenleri: mevcut evlilik,ayırt etme gücünün devamlı yokluğu,yasak derecee hısımlık,evlenmeye engel olacak derecede akıl hastalığı...
nisbi butlan nedenleri:ayırt etme gücünden geçici yoksunluk,
irde bozukluğu halleri(hata,hile,tehdit),yasal temsilcinin izninin bulunmaması...
(22)1961 anayasası 'Anayasanın Üstünlüğü' ilkesini daha açık vurgulaşmış ve kanunların Anayasaya uygunluğunu denetlemek maksadıyla Anayasa mahkemesini kurmuştur...
(23)anayasa değişikliklerini,kanunları,khk ları,tbmm içtüzüğünü anayasaya uygunluk bakımından denetler...
siyasi partilerin kapatılması hakkındaki davalara bakar...
cumhurbaşkanını,bakanlar kurulu üyelerini,yüksek mahkemelerin başkan ve üyelerini,hakimler ve savcılar yüksek kurulu üyelerini, sayıştay başkan ve üyelerini görevleriyle ilgili suçlardan dolayı yüce divan sıfatıyla yargılar...
siyasi partilerin mal edinimlerini denetler...
uyuşmazlık mahkemesine başkanlık edecek üyeyi kendi üyeleri arasından seçer...
(24)Anayasa mahkemesi kararları kesindir...bu kararlara karşı başvurulabilecek bir kanun yolu bulunmamaktadır...
Anayasa mahkemesi kararları yasama,yürütme,yargı organlarını,idare organlarını,tüm gerçek ve tüzel kişileri bağlar...
Anayasa mahkemesi kararları herkese karşı etkilidir...
Anayasa mahkemesinin bütün kararları gerekçeli olmak zorudadır...
Anayasa mahkemesi ile diğer mahkemeler arasında bir uyuşmazlık çıkarsa anayasa mahkemesi kararları esas alınır...
(25)İptali istenen normun yürürlüğünün durdurulması
dava konusu işlemin adı ve hukuksal nitelemesiyle bağlı olmadan inceleme yapması
(26)İstifa
kesin hüküm giyme
milletvekilliği ile bağdaşmayan bir görev veya hizmeti sürdürmekte ısrar etmek
meclis çalışmalarına özürsüz veya izinsiz olarak bir ay içinde toplam 5 birleşim günü katılmamak
partisinin temelli kapatılmasına beyan ve eylemleriyle sebep olmak ve anayasa mahkemesinin bu konudaki kesin kararında ismi belirtilmek
(27)Somut norm denetiminin şartları: görülmekte olan bir dava olması,davaya bakmakta olan merciin mahkeme olması,iptali istenen kanun veya khk nın o davada uygulanacak norm olması,mahkemenin,normun anayasaya aykırılığına bizat kanaat getirmesi yada taraflardan birinin ileri sürdüğü aykırılık iddiasını ciddi bulması...
(28)Tarafların ve varsa yasal temsilci ve vekillerinin ad ve soyadları ile yerleşim yeri veya varsa oturma yeri yahut iş adresleri
anlaşılacak biçimde kısaca tebliğin konusu
davet edilen kişinin hangi mercide ve hangi gün ve saatte hazır bulunması gerektiği ve bu merciin yerini
davetiyeyi çıkaran merciin mührünü ve mahkeme başkatibinin ve diğer mercilerde yetkili memurun imzasını
(29)Gerçek kişilerde tebligat kural olarak ilgilisine yapılır...
vekil aracılığıyla takip edilen işlerde ilgili vekildir...
yasal temsilcileri bulunanlara yada bulunması gerekenlere yapılacak tebligatlarda ilgili yasal temsilcidir...
asker kişilere yapılacak tebligatlarda,eğer tebliğ yapılacak kişi er veya erbaşsa, asker kişinin en yakın üstüdür...er ve erbaş dışındaki askeri kişilere yapılacak tebliğler kendilerine yapılır...
(30)Tebliği çıkaran merciin adı
tebliği isteyen tarafın adı soyadı adresi
tebliğ olunacak kişinin adı soyadı adresi
tebliğ konusu
tebliğin nerede ve ne zaman yapıldığı
tebliğ memurunun adı soyadı imzası.....
(31)Karşılıklı edimleri içeren sözleşmelerde edimler arasındaki dengenin, olağanüstü değişmeler yüzünden alt üst olması, borcun ifasını güçleştirmesi ve belki de imkansız hale gelmesi durumunda ?işlem temelinin çökmesi? gündeme gelir. Bu gibi hallerde emprevizyon kuramı çerçevesinde,kurulmuş olan bir sözleşmede, değişikliklerin yapılması için hakimin sözleşmeye müdahalesi istenebilecektir...
(32)Adalet,içişleri ve ulaştırma bakanları...
(33)Türk vatandaşlığı
18 yaşını doldurmak
en az ortaokul mezunu olmak
taksirli suçlar hariç en az 6 ay hapis cezası ve ağır hapis cezası almamaış olmak
askerlikle ilişiği bulunmamak
görevini devamlı yapmasına engel olacak derecede sağlık probleminin bulunmaması
(1)Dava zamanaşımı,işlenen bir suçtan dolayı, kanunda öngörülen süreler içinde, dava açılmaması veya davanın sona erdirilmemesi nedeniyle devletin dava açma ve açılmış davayı devam ettirme hakkının sona ermesidir...
Ceza zamanaşımı,kesinleşmiş bir cezanın,hüküm tarihinden itibaren yasada öngörülen süre içinde infaz edilememesi nedeniyle devletin cezayı infaz yetkisinin ortadan kalkmasıdır...
(2)Kamu görev ve hizmetinde bulunanlara karşı,bu görev ve hizmetin yürütülmesiyle ilgili olarak yapılan isnatlardan dolayı açılan hakaret davalarında sanık isnadının doğruluğunu ispat etme hakkına sahiptir...bunun dışındaki hallerde ispat isteminin kabulü,ancak isnat olunan fiilin doğru olduğunun anlaşılmasında kamu yararı bulunmasına veya şikayetçinin ispata razı olmasına bağlıdır...
(3)Anayasa ile tanınmış hak ve hürriyetleri ihlal edilen herkes ,yetkili makama geciktirilmeden başvurma imkanının sağlanmasını isteme hakkına sahiptir...devlet işemlerinde ilgili kişilerin hangi kanun yolları ve mercilere başvuracağını ve sürelerini belirtmek zorundadır...Kişinin,resmi görevliler tarafından haksız işlemler sonucu uğradığı zarar da kanuna göre devletçe tazmin edilir...devletin sorumlu olan ilgili kişiye rücu hakkı saklıdır...
(4)Hakimler görevlerinde bağımsızdırlar...anayasaya,kanuna ve hukuka uygun olarak vicdani kanaatlerine göre karar verirler...hiçbir organ makam ,merci veya kişi,yargı yetkisinin kullanılmasında mahkemelere ve hakimlere emir ve talimat veremez,genelge gönderemez,tavsiye ve telkinde bulunamaz...
(5)Hakimler ve savcılar azlonulamaz,kendileri istemedikçe anayasada gösterilen yaştan önce emekliye ayrılamaz...bir mahkemenin veya kadronun kaldırılması sebebiyle olsa dahi aylık ,ödenek ve diğer özlük haklarından yoksun kılınamazlar...
(6)Hakim ve savcıların görevlerini,kanun,tüzük.yönetmelik ve genelgelere uygun olarak yapıp yapmadıklarını,görevleri sırasında ve görevleriyle ilgili suç işleyip işlemediklerini,hal ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup uymadığını araştırma, inceleme ,soruşturma ve denetleme Adalet Bakanlığının izni ile adalet müfettişleri tarafından yerine getirilir...
(7)
(8)
(9)Danıştay üyelerinin dörtte üçü,birinci sınıf idari yargı hakim ve savcıarı arasından hakimler ve savcılar yüksek kurulu tarafından,dörtte biri cumhurbaşkanı tarafından seçilir...
(10)Adalet bakanı,hsyk nın başkanıdır...adalet bakanlığı müsteşerı kurulun tabi üyesidir...diğer üyeleri yargıtay genel kurulunun ve danştay genel kurulunun göstereceği adaylar arasından cumhuraşkanınca seçilir...
(11)
(12)meşru müdafaa,zaruret hali,kendi hakkını koruma,rıza,üstün nitelikte özel yarar,kamu yararı ve giğer özel hukuka uygunluk nedenleri...
(13)
(14)Tebligat kural olarak mesai saat ve günlerinde yapılabilir...ancak gerektiğinde gece vakti de tebligat yapılabilir...resmi ve adli tatil ünlerinde de tebligat yapılabilir...
Adresini değiştiren kimse,yenisini bildirmediği ve yeni adres tebliğ memurunca da saptanamadığı takdirde,tebliğ olunacak belgenin bir nüshasıeski adrese ait binanın kapısına asılır ve asılma tarihi tebliğ tarihi saYılır...
Tebliğ olanaksızlığı ve tebliğden kaçınma hallerinde ihbarnamenin kapıya yapıştırıldığı tarih teblğ tarihi sayılır...
İlanen tebliğ son ilan tarihinden itibaren 7 gün sonra yapılmış sayılır...
(15)bir tarafın malvarlığında azalma,diğer tarafın malvarlığında artma,illiyet bağı,hukuka ve ahlaka aykırı bir amacın bulunmaması,haklı bir sebebin bulunmaması...
(16)Takdir yetkisinde kuralın içinde bilerek bırakılan bir boşluk vardır...kanunda takdir yetkisi açıkça veya örtülü olarak tanınmışsa hakim takdir yetkisini kullanabilir...hakim takdir yetkisini,kanunun çizdiği sınırlar içinde hakkaniyet ölçüsünde kullanmalıdır...hakimin takdir yetkisini doğru kullanıp kullanmadığı üst yargı denetimine bağlıdır...
(17)muvazaa irade ile beyan arasında bilerek ve isteyerek yaratılan bir uyumsuzluk halidir...sözleşme irade ile beyan arasında uyumu gerektirdiğinden muvazaalı sözleşme geçersiz bir sözleşmedir...sözleşmenin muvazaalı olduğunu bizzat sözleşmenin tarafları ileri sürebilecekleri gibi üçüncü kişiler de ileri sürebilir..sözleşmenin tafalarının muvazaa ile ilgili olduğu için belgeyle ispat kuralı geçerlidir...üçüncü lişiler muvazaayı her türlü delille ispat edebilirler...
(18)gabin bir irade bozuklığu hali değildir...gabinin subjektif koşulları muzayaka hali,hafiflik ve tecrübesizliktir...gabinden söz edebilmek için kişinin içinde bulunduğu bu subjektif olumsuz koşullardan diğer tarafın yararlanmış olması gerekir...gabinin olumsuz koşulu ise edimler arasındaki aşırı dengesizliktir...gabin halinde sözleşme iptal yaptırımı türünde geçersizdir...
(19)Hak ehliyeti borçlardan sorumlu olma ve haklara sahip olabilme ehliyetidir...hak ehliyeti gerçek kişilerde tam ve sağ doğmak şartıyla ana rahmine düşmeden itibaren başlar...herkese hak ehliyeti tanınmıştır...
Fiil ehliyeti,kişinin kendi filleriyle hak kazanması ve borç altına girmesini sağlayan ehliyettir...dava ehliyeti,hukuki işlem ehliyeti,tasarruf ehliyeti,haksız fiilerden sorumlu olma ehliyeti fiil ehliyetinin çeşitli görünümleridir...fiil ehliyetinin şartları,erginlik,kısıtlı olmama ve ayırt etme gücüne sahip olmaktır...
(20)akıl hastalığı,akıl zayıflığı,savurganlık,alkol ve uyuşturucu madde bağımlılığı,kötü yaşam tarzı,kötü yönetim,özgürlüğü bağlayıcı ceza,istek üzerine kısıtlama...
(21)mutlak butlan nedenleri: mevcut evlilik,ayırt etme gücünün devamlı yokluğu,yasak derecee hısımlık,evlenmeye engel olacak derecede akıl hastalığı...
nisbi butlan nedenleri:ayırt etme gücünden geçici yoksunluk,
irde bozukluğu halleri(hata,hile,tehdit),yasal temsilcinin izninin bulunmaması...
(22)1961 anayasası 'Anayasanın Üstünlüğü' ilkesini daha açık vurgulaşmış ve kanunların Anayasaya uygunluğunu denetlemek maksadıyla Anayasa mahkemesini kurmuştur...
(23)anayasa değişikliklerini,kanunları,khk ları,tbmm içtüzüğünü anayasaya uygunluk bakımından denetler...
siyasi partilerin kapatılması hakkındaki davalara bakar...
cumhurbaşkanını,bakanlar kurulu üyelerini,yüksek mahkemelerin başkan ve üyelerini,hakimler ve savcılar yüksek kurulu üyelerini, sayıştay başkan ve üyelerini görevleriyle ilgili suçlardan dolayı yüce divan sıfatıyla yargılar...
siyasi partilerin mal edinimlerini denetler...
uyuşmazlık mahkemesine başkanlık edecek üyeyi kendi üyeleri arasından seçer...
(24)Anayasa mahkemesi kararları kesindir...bu kararlara karşı başvurulabilecek bir kanun yolu bulunmamaktadır...
Anayasa mahkemesi kararları yasama,yürütme,yargı organlarını,idare organlarını,tüm gerçek ve tüzel kişileri bağlar...
Anayasa mahkemesi kararları herkese karşı etkilidir...
Anayasa mahkemesinin bütün kararları gerekçeli olmak zorudadır...
Anayasa mahkemesi ile diğer mahkemeler arasında bir uyuşmazlık çıkarsa anayasa mahkemesi kararları esas alınır...
(25)İptali istenen normun yürürlüğünün durdurulması
dava konusu işlemin adı ve hukuksal nitelemesiyle bağlı olmadan inceleme yapması
(26)İstifa
kesin hüküm giyme
milletvekilliği ile bağdaşmayan bir görev veya hizmeti sürdürmekte ısrar etmek
meclis çalışmalarına özürsüz veya izinsiz olarak bir ay içinde toplam 5 birleşim günü katılmamak
partisinin temelli kapatılmasına beyan ve eylemleriyle sebep olmak ve anayasa mahkemesinin bu konudaki kesin kararında ismi belirtilmek
(27)Somut norm denetiminin şartları: görülmekte olan bir dava olması,davaya bakmakta olan merciin mahkeme olması,iptali istenen kanun veya khk nın o davada uygulanacak norm olması,mahkemenin,normun anayasaya aykırılığına bizat kanaat getirmesi yada taraflardan birinin ileri sürdüğü aykırılık iddiasını ciddi bulması...
(28)Tarafların ve varsa yasal temsilci ve vekillerinin ad ve soyadları ile yerleşim yeri veya varsa oturma yeri yahut iş adresleri
anlaşılacak biçimde kısaca tebliğin konusu
davet edilen kişinin hangi mercide ve hangi gün ve saatte hazır bulunması gerektiği ve bu merciin yerini
davetiyeyi çıkaran merciin mührünü ve mahkeme başkatibinin ve diğer mercilerde yetkili memurun imzasını
(29)Gerçek kişilerde tebligat kural olarak ilgilisine yapılır...
vekil aracılığıyla takip edilen işlerde ilgili vekildir...
yasal temsilcileri bulunanlara yada bulunması gerekenlere yapılacak tebligatlarda ilgili yasal temsilcidir...
asker kişilere yapılacak tebligatlarda,eğer tebliğ yapılacak kişi er veya erbaşsa, asker kişinin en yakın üstüdür...er ve erbaş dışındaki askeri kişilere yapılacak tebliğler kendilerine yapılır...
(30)Tebliği çıkaran merciin adı
tebliği isteyen tarafın adı soyadı adresi
tebliğ olunacak kişinin adı soyadı adresi
tebliğ konusu
tebliğin nerede ve ne zaman yapıldığı
tebliğ memurunun adı soyadı imzası.....
(31)Karşılıklı edimleri içeren sözleşmelerde edimler arasındaki dengenin, olağanüstü değişmeler yüzünden alt üst olması, borcun ifasını güçleştirmesi ve belki de imkansız hale gelmesi durumunda ?işlem temelinin çökmesi? gündeme gelir. Bu gibi hallerde emprevizyon kuramı çerçevesinde,kurulmuş olan bir sözleşmede, değişikliklerin yapılması için hakimin sözleşmeye müdahalesi istenebilecektir...
(32)Adalet,içişleri ve ulaştırma bakanları...
(33)Türk vatandaşlığı
18 yaşını doldurmak
en az ortaokul mezunu olmak
taksirli suçlar hariç en az 6 ay hapis cezası ve ağır hapis cezası almamaış olmak
askerlikle ilişiği bulunmamak
görevini devamlı yapmasına engel olacak derecede sağlık probleminin bulunmaması