nöbet ve fazla mesayi hakkında
http://209.85.129.132/search?q=cache:DxfFqM0_x6AJ:www.msb.gov.tr/ayim/Ayim_karar_detay.asp%3FIDNO%3D4571%26ctg%3D000002000009000014+sivil+ayim&cd=4&hl=tr&ct=clnk&gl=tr
derece konusunda dava
http://209.85.129.132/search?q=cache:rMphDUKJSkkJ:www.msb.mil.tr/ayim/Ayim_karar_detay.asp%3FIDNO%3D91%26ctg%3D000001000020000001+ayim+sivil+memur&cd=7&hl=tr&ct=clnk&gl=tr
avrupa insan hakları mahkemesi kararı
http://209.85.129.132/search?q=cache:MdM9ZR4Yp5kJ:www.inhak-bb.adalet.gov.tr/aihm/karar/aksoy_eroglu.doc+ayim+sivil+memur&cd=27&hl=tr&ct=clnk&gl=tr
muvafakat
http://www.pimezon.net/Redirect.aspx?url=http://www.msb.mil.tr/ayim/Ayim_karar_detay.asp?IDNO=4347&ctg=000002000009000035
adi maluliyet
http://209.85.129.132/search?q=cache:BXjH5qWYGHIJ:www.msb.gov.tr/ayim/Ayim_karar_detay.asp%3FIDNO%3D3643%26ctg%3D000002000013000001+sivil+memur+ayim&cd=5&hl=tr&ct=clnk&gl=tr
lojman %5 kuralı
http://www.msb.gov.tr/ayim/Ayim_karar_detay.asp?IDNO=2536&ctg=000002000020000054
idari işlem ve idari eylem hakkında değerlendirme
http://www.msb.gov.tr/ayim/Ayim_makale_detay.asp?IDNO=21
iptal edilen düzenleyici işlemin yerine eskisi yürürlüğe girermi
http://www.msb.gov.tr/ayim/Ayim_makale_detay.asp?IDNO=32
İNTİBAK VE İDARE MAHKEMESİ davası
Pazartesi, Haziran 18, 2007
Kategori: Yasa
Dairesi Karar Yılı Karar No Esas Yılı Esas No Karar Tarihi
BEŞİNCİ DAİRE 1996 3072 1996 1207 14/10/1996
KARAR METNİ
DENİZ KUVVETLERİ KOMUTANLIĞI EMRİNDE SİVİL MEMUR OLAN DAVACININ 657 SAYILI YASANIN 36/A-12-D MADDESİ UYARINCA YAPILAN İNTİBAKINDAN KAYNAKLANAN UYUŞMAZLIĞIN İDARİ YARGIDA ÇÖZÜMLENMESİ GEREKTİĞİ HK.
Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrinde Sivil Memur olarak görev
yapan davacı, memuriyette iken bir üst öğrenimi bitirmesi üzerine 657
sayılı Yasanın 36. maddesinin A/12-d. fıkrası uyarınca intibakının 6.
derecenin 3. kademesine yapılmasına ilişkin Deniz Kuvvetleri Komutan-
lığı Personel Dairesi Başkanlığının 18.7.1986 günlü, 6447 sayılı işle-
minin iptali ve 1986 yılı itibariyle aylık ve özlük hakları farkları-
nın kendisine ödenmesine hükmedilmesi istemiyle dava açmıştır.
Ankara 5. İdare Mahkemesinin 29.11.1995 günlü, 1995/1679 sayılı
kararıyla; 1602 sayılı Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Kanununun değişik
20. maddesinde Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin görevlerinin düzenlendiği; dava dosyasının incelenmesinden, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrinde görevli Sivil Memur olan davacının, görevi sırasında bir üst öğrenimi bitirmesi nedeniyle 657 sayılı Yasanın 36/A-12-d. maddesi uyarınca yapılan intibak işleminin iptali istemiyle bakılan davayı açtığının anlaşıldığı; bu davayı çözümleme görevinin, davacının asker
kişi olması ve dava konusu idari işlemin askeri hizmete ilişkin bulun-
ması nedeniyle 1602 sayılı Yasanın 20. maddesi uyarınca Askeri Yüksek
İdare Mahkemesine ait olduğu gerekçesiyle dava görev yönünden redde-
dilmiştir.
Davalı idare, İdare Mahkemesi bu davaya bakmakla görevli olduğu
için anılan kararın temyiz edildiğini; 1602 sayılı Yasanın, işlem veya
eylemin muhatabı olan kişi ile, ilişkin bulunduğu hizmetin niteliğine
bakılmak suretiyle görevli yargı yerinin tayinini esas aldığını; Aske-
ri Yüksek İdare Mahkemesinin birçok kararında, bir işlemin askeri hiz-
mete ilişkin olup olmadığını saptamak için işlemin özelliğine bakmak
gerektiğinin vurgulandığını; olayda, davacının askeri şahıs olduğunun
ve işlemin asker kişi ile ilgili bulunduğunun kuşkusuz olduğunu; an-
cak, dava konusu işlemin "askeri hizmete ilişkin" bir işlem ve karak-
ter niteliğini taşımadığını; öte yandan, Türk Silahlı Kuvvetlerinde
görevli sivil memurların, dava konusu olan intibak işlemleriyle ilgili
olarak açtıkları davalarda Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin "görevsiz-
lik kararı" verdiğini ve bu tür uyuşmazlıkların İdare Mahkemelerinde
görülerek sonuçlandırıldığını; Mahkeme kararının usul hükümlerine ay-
kırı olduğunu öne sürmekte ve anılan kararın temyizen incelenerek bo-
zulmasını istemektedir.
2709 sayılı T.C. Anayasasının 157. maddesinin 1. fıkrasında,
Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin, askeri olmayan makamlarca tesis e-
dilmiş olsa bile, asker kişileri ilgilendiren ve askeri hizmete iliş-
kin idari işlem ve eylemlerden doğan uyuşmazlıkların yargı denetimini
yapan ilk ve son derece mahkemesi olduğu; ancak, askerlik yükümlülü-
ğünden doğan uyuşmazlıklarda ilgilinin asker kişi olması şartının a-
ranmayacağı hükme bağlanmış; 1602 sayılı Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Kanununun "Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin Görevleri" başlığını taşıyan değişik 20. maddesinde de, "Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Türk Milleti adına; askeri olmayan makamlarca tesis edilmiş olsa bile, asker kişileri ilgilendiren ve askeri hizmete ilişkin idari işlem ve eylemlerden doğan uyuşmazlıkların ilk ve son derece mahkemesi olarak
yargı denetimini ve diğer kanunlarda gösterilen görevleri yapar. An-
cak, askerlik yükümlülüğünden doğan uyuşmazlıklarda, ilgilinin asker
kişi olması şartı aranmaz.
Bu Kanunun uygulanmasında asker kişiden maksat; Türk Silahlı
Kuvvetlerinde görevli bulunan veya hizmetten ayrılmış olan subay, as-
keri memur, astsubay, askeri öğrenci, uzman çavuş, uzman jandarma ça-
vuşu, erbaş ve erler ile sivil memurlardır." hükmüne yer verilmiştir.
Yukarıda sözü edilen Anayasa ve Yasa hükümleri incelendiğinde,
Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin bir davaya bakabilmesi için, dava ko-
nusu idari işlem veya eylemin "asker kişiyi ilgilendirmesi" ve "askeri
hizmete ilişkin bulunması" şartlarının birlikte gerçekleşmesi gerek
mektedir.
Bir başka anlatımla, bir davanın görüm ve çözümünün Askeri
Yüksek İdare Mahkemesine ait bulunması için, idari işlem ya da eylemin
"asker kişiyi ilgilendirir olması" şartı tek başına yeterli olmayıp;
bununla birlikte, anılan işlem veya eylemin "askeri hizmete ilişkinliği" şartının da varlığı gerekmektedir.
Bir idari işlemin "askeri hizmete ilişkin" olup olmadığının
tesbiti için, işlemin konusuna bakılması gerekmektedir. Eğer idari iş-
lemin tesisinde; asker kişinin askeri yeterlik ve yetenekleri, tutum
ve davranışları, askeri geçmişi, asker kişi olmaktan kaynaklanan hak
ve ödevleri, askerlik hizmetinin amacı, askeri görev yerlerinin özel-
likleri, askeri kural gerek ve gelenekleri gözönünde bulundurulmuş ise, bu idari işlemin askeri nitelikli olduğu kabul edilmelidir.
Dava konusu olayda ; Sivil Memur olarak görev yapan davacının,
1602 sayılı Yasanın 20. maddesinin 2. fıkrası karşısında "asker kişi"
olduğunda ve dava konusu işlemin "asker kişi ile ilgili" bulunduğunda
kuşku yoktur. Ancak, davacının bir üst öğrenimi bitirmesi nedeniyle
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36. maddesinin 12/A-d. fıkrası
uyarınca yeniden yapılmış olan ve adıgeçen tarafından düzeltilmesi is-
tenen intibak işleminin, yukarıda yapılan açıklamalar karşısında "as-
keri hizmete ilişkin bir işlem" niteliğini taşımadığı; ilgilinin asker
kişi olmasından "kaynaklanmayan" özlük haklarına ilişkin bir işlem ni-
teliğinde olduğu görülmektedir.
Belirtilen durum karşısında, Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin
görev alanına girmediği açık olan dava konusu uyuşmazlığın, 2576 sayı-
lı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin
Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanunun 3410 sayılı Yasa ile değişik 5.
maddesi uyarınca genel görevli idari yargı mercii olan İdare Mahkemesi
tarafından görülüp çözümlenmesi gerektiğinden, davanın görev yönünden reddi yolundaki İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle, Ankara 5. İdare Mahkemesince verilen 29.11.1995 günlü, 1995/1679
sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. madde-
sinin 1/b. fıkrası uyarınca bozulmasına, karar verildi. (MT/NÇ)
nöbet ve fazla mesayi hakkında
http://209.85.129.132/search?q=cache:DxfFqM0_x6AJ:www.msb.gov.tr/ayim/Ayim_karar_detay.asp%3FIDNO%3D4571%26ctg%3D000002000009000014+sivil+ayim&cd=4&hl=tr&ct=clnk&gl=tr
derece konusunda dava
http://209.85.129.132/search?q=cache:rMphDUKJSkkJ:www.msb.mil.tr/ayim/Ayim_karar_detay.asp%3FIDNO%3D91%26ctg%3D000001000020000001+ayim+sivil+memur&cd=7&hl=tr&ct=clnk&gl=tr
avrupa insan hakları mahkemesi kararı
http://209.85.129.132/search?q=cache:MdM9ZR4Yp5kJ:www.inhak-bb.adalet.gov.tr/aihm/karar/aksoy_eroglu.doc+ayim+sivil+memur&cd=27&hl=tr&ct=clnk&gl=tr
muvafakat
http://www.pimezon.net/Redirect.aspx?url=http://www.msb.mil.tr/ayim/Ayim_karar_detay.asp?IDNO=4347&ctg=000002000009000035
adi maluliyet
http://209.85.129.132/search?q=cache:BXjH5qWYGHIJ:www.msb.gov.tr/ayim/Ayim_karar_detay.asp%3FIDNO%3D3643%26ctg%3D000002000013000001+sivil+memur+ayim&cd=5&hl=tr&ct=clnk&gl=tr
lojman %5 kuralı
http://www.msb.gov.tr/ayim/Ayim_karar_detay.asp?IDNO=2536&ctg=000002000020000054
idari işlem ve idari eylem hakkında değerlendirme
http://www.msb.gov.tr/ayim/Ayim_makale_detay.asp?IDNO=21
iptal edilen düzenleyici işlemin yerine eskisi yürürlüğe girermi
http://www.msb.gov.tr/ayim/Ayim_makale_detay.asp?IDNO=32
İNTİBAK VE İDARE MAHKEMESİ davası
Pazartesi, Haziran 18, 2007
Kategori: Yasa
Dairesi Karar Yılı Karar No Esas Yılı Esas No Karar Tarihi
BEŞİNCİ DAİRE 1996 3072 1996 1207 14/10/1996
KARAR METNİ
DENİZ KUVVETLERİ KOMUTANLIĞI EMRİNDE SİVİL MEMUR OLAN DAVACININ 657 SAYILI YASANIN 36/A-12-D MADDESİ UYARINCA YAPILAN İNTİBAKINDAN KAYNAKLANAN UYUŞMAZLIĞIN İDARİ YARGIDA ÇÖZÜMLENMESİ GEREKTİĞİ HK.
Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrinde Sivil Memur olarak görev
yapan davacı, memuriyette iken bir üst öğrenimi bitirmesi üzerine 657
sayılı Yasanın 36. maddesinin A/12-d. fıkrası uyarınca intibakının 6.
derecenin 3. kademesine yapılmasına ilişkin Deniz Kuvvetleri Komutan-
lığı Personel Dairesi Başkanlığının 18.7.1986 günlü, 6447 sayılı işle-
minin iptali ve 1986 yılı itibariyle aylık ve özlük hakları farkları-
nın kendisine ödenmesine hükmedilmesi istemiyle dava açmıştır.
Ankara 5. İdare Mahkemesinin 29.11.1995 günlü, 1995/1679 sayılı
kararıyla; 1602 sayılı Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Kanununun değişik
20. maddesinde Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin görevlerinin düzenlendiği; dava dosyasının incelenmesinden, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrinde görevli Sivil Memur olan davacının, görevi sırasında bir üst öğrenimi bitirmesi nedeniyle 657 sayılı Yasanın 36/A-12-d. maddesi uyarınca yapılan intibak işleminin iptali istemiyle bakılan davayı açtığının anlaşıldığı; bu davayı çözümleme görevinin, davacının asker
kişi olması ve dava konusu idari işlemin askeri hizmete ilişkin bulun-
ması nedeniyle 1602 sayılı Yasanın 20. maddesi uyarınca Askeri Yüksek
İdare Mahkemesine ait olduğu gerekçesiyle dava görev yönünden redde-
dilmiştir.
Davalı idare, İdare Mahkemesi bu davaya bakmakla görevli olduğu
için anılan kararın temyiz edildiğini; 1602 sayılı Yasanın, işlem veya
eylemin muhatabı olan kişi ile, ilişkin bulunduğu hizmetin niteliğine
bakılmak suretiyle görevli yargı yerinin tayinini esas aldığını; Aske-
ri Yüksek İdare Mahkemesinin birçok kararında, bir işlemin askeri hiz-
mete ilişkin olup olmadığını saptamak için işlemin özelliğine bakmak
gerektiğinin vurgulandığını; olayda, davacının askeri şahıs olduğunun
ve işlemin asker kişi ile ilgili bulunduğunun kuşkusuz olduğunu; an-
cak, dava konusu işlemin "askeri hizmete ilişkin" bir işlem ve karak-
ter niteliğini taşımadığını; öte yandan, Türk Silahlı Kuvvetlerinde
görevli sivil memurların, dava konusu olan intibak işlemleriyle ilgili
olarak açtıkları davalarda Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin "görevsiz-
lik kararı" verdiğini ve bu tür uyuşmazlıkların İdare Mahkemelerinde
görülerek sonuçlandırıldığını; Mahkeme kararının usul hükümlerine ay-
kırı olduğunu öne sürmekte ve anılan kararın temyizen incelenerek bo-
zulmasını istemektedir.
2709 sayılı T.C. Anayasasının 157. maddesinin 1. fıkrasında,
Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin, askeri olmayan makamlarca tesis e-
dilmiş olsa bile, asker kişileri ilgilendiren ve askeri hizmete iliş-
kin idari işlem ve eylemlerden doğan uyuşmazlıkların yargı denetimini
yapan ilk ve son derece mahkemesi olduğu; ancak, askerlik yükümlülü-
ğünden doğan uyuşmazlıklarda ilgilinin asker kişi olması şartının a-
ranmayacağı hükme bağlanmış; 1602 sayılı Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Kanununun "Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin Görevleri" başlığını taşıyan değişik 20. maddesinde de, "Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Türk Milleti adına; askeri olmayan makamlarca tesis edilmiş olsa bile, asker kişileri ilgilendiren ve askeri hizmete ilişkin idari işlem ve eylemlerden doğan uyuşmazlıkların ilk ve son derece mahkemesi olarak
yargı denetimini ve diğer kanunlarda gösterilen görevleri yapar. An-
cak, askerlik yükümlülüğünden doğan uyuşmazlıklarda, ilgilinin asker
kişi olması şartı aranmaz.
Bu Kanunun uygulanmasında asker kişiden maksat; Türk Silahlı
Kuvvetlerinde görevli bulunan veya hizmetten ayrılmış olan subay, as-
keri memur, astsubay, askeri öğrenci, uzman çavuş, uzman jandarma ça-
vuşu, erbaş ve erler ile sivil memurlardır." hükmüne yer verilmiştir.
Yukarıda sözü edilen Anayasa ve Yasa hükümleri incelendiğinde,
Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin bir davaya bakabilmesi için, dava ko-
nusu idari işlem veya eylemin "asker kişiyi ilgilendirmesi" ve "askeri
hizmete ilişkin bulunması" şartlarının birlikte gerçekleşmesi gerek
mektedir.
Bir başka anlatımla, bir davanın görüm ve çözümünün Askeri
Yüksek İdare Mahkemesine ait bulunması için, idari işlem ya da eylemin
"asker kişiyi ilgilendirir olması" şartı tek başına yeterli olmayıp;
bununla birlikte, anılan işlem veya eylemin "askeri hizmete ilişkinliği" şartının da varlığı gerekmektedir.
Bir idari işlemin "askeri hizmete ilişkin" olup olmadığının
tesbiti için, işlemin konusuna bakılması gerekmektedir. Eğer idari iş-
lemin tesisinde; asker kişinin askeri yeterlik ve yetenekleri, tutum
ve davranışları, askeri geçmişi, asker kişi olmaktan kaynaklanan hak
ve ödevleri, askerlik hizmetinin amacı, askeri görev yerlerinin özel-
likleri, askeri kural gerek ve gelenekleri gözönünde bulundurulmuş ise, bu idari işlemin askeri nitelikli olduğu kabul edilmelidir.
Dava konusu olayda ; Sivil Memur olarak görev yapan davacının,
1602 sayılı Yasanın 20. maddesinin 2. fıkrası karşısında "asker kişi"
olduğunda ve dava konusu işlemin "asker kişi ile ilgili" bulunduğunda
kuşku yoktur. Ancak, davacının bir üst öğrenimi bitirmesi nedeniyle
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36. maddesinin 12/A-d. fıkrası
uyarınca yeniden yapılmış olan ve adıgeçen tarafından düzeltilmesi is-
tenen intibak işleminin, yukarıda yapılan açıklamalar karşısında "as-
keri hizmete ilişkin bir işlem" niteliğini taşımadığı; ilgilinin asker
kişi olmasından "kaynaklanmayan" özlük haklarına ilişkin bir işlem ni-
teliğinde olduğu görülmektedir.
Belirtilen durum karşısında, Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin
görev alanına girmediği açık olan dava konusu uyuşmazlığın, 2576 sayı-
lı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin
Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanunun 3410 sayılı Yasa ile değişik 5.
maddesi uyarınca genel görevli idari yargı mercii olan İdare Mahkemesi
tarafından görülüp çözümlenmesi gerektiğinden, davanın görev yönünden reddi yolundaki İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle, Ankara 5. İdare Mahkemesince verilen 29.11.1995 günlü, 1995/1679
sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. madde-
sinin 1/b. fıkrası uyarınca bozulmasına, karar verildi. (MT/NÇ)