1- 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunun 36.Maddesinin 8. Fıkrasına(Yardımcı Hizmetler Sınıfı Fıkrasına) Eklenen Fıkra (Ek fıkra:18/5/1994-KHK-527/1 md.;Mülga:28/2/1995 -4081/3 md.) ile birçok Kurum Temizlik, Kalorifer yakma gibi işlerini yani, Yardımcı Hizmetler Sınıfının yapması gereken işleri İhale yoluyla yaptırmakta olup, Yardımcı Hizmetler Sınıfında Memura İhtiyaç duymamaktadır. İhale yapamayan Kurumlara İhale açma yetkisi verilerek bu şekilde işlerin daha hızlı yürümesi sağlanmış olacaktır.
2- 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununa göre İhaleyi Kazanan Şirket, Personelini İşe alırken, İşin Ustası olmasına dikkat ettiği için Kurumlarda işlerin, Usta tarafından Orijinal olarak yapıldığı, İşlerin aksamadığı görülmektedir. Aynı şekilde gerekli olmayınca Hizmet Alım Personeli tarafından sevk ve izin kullanmamakta olup, Kurum İşlerinin hızlı yürümesine yardımcı olmaktadır. Oysa Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Devlet Memuru, İşin Ustası olmadığı için Acemilik çekmekte, Acemiliği dolayısıyla Kuruma zarar verebilmektedir. Aynı zamanda gerek Sevk, gerekse İzin alarak İşlerin aksamasına neden olmaktadır.
3- Ülkemizin Sosyo-Ekonomik durumu göz önüne alınacak olursa, Liseyi Ekonomik olarak zorlanarak bitiren bir kişinin, KPSS Kursuna gitmesi mümkün olmadığı, bu durumun Ülkemizde Rekabet eşitsizliği oluşturduğu aşikârdır. Çözüm olarak İhale yoluyla, Ekonomik olarak zorlanan kişilere Şirket Personeli olarak iş imkânı sağlamaktır. Bu günkü sistemde bu durum kısmen yapılmakta olup, Bundan sonraki düzenlemede bu tip Personel alımlarını arttırmak gereklidir. Böyle bir durum eşitsizliği kısmen önlemiş olacaktır.
4- Yörenin Sosyal ve Kültürel Yapısını bilen bir Kişi için, O yörede çalışmak uzun zamanlı ve kolay olurken, Yörenin Sosyal ve Kültürel Yapısına Fransız kalan Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki bir Memur için o yörede çalışmak oldukça zor olmaktadır. Bu durum işlerin aksamasına sebep olmaktadır.
5- İhale yoluyla Personel çalıştırmak, Kadrolu olarak Personel çalıştırmaktan daha Ekonomiktir.
6- KPSS Sınavı ile Yardımcı Hizmetler Sınıfına atanan Memurlar, Ben Memur oldum düşüncesi ile görevine başlamakta olup, Temizlik yapmak, Kalorifer Yakmak gibi işleri yapmaya başlayınca oldukça büyük bir hayal kırıklığına uğramaktadırlar. Bazı Memurların İstifa etmesi, Bazı Memurların gönülsüz olarak iş yapmaları sonucu, Kurumlarda işlerin aksamasına neden olmaktadırlar. Bu durum Kurum içi huzursuzluğu beraberinde getirmektedir.
7- KPSS Sınavı bilindiği gibi Bilgi ölçme sınavı olup, Kişinin belli konulardaki Becerilerini ölçmemektedir. Bu durum Yüksek Puan alan bir kişinin becerisi olmadan sadece bir Sertifika ile veya Sertifikasız olarak Yardımcı Hizmetler Sınıfına atanmasına olanak sağlamakta; ancak Atama Yapıldıktan sonra Kişinin Becerisi olmadığı ortaya çıkınca, olaya ?Ekmek Davası? olarak bakılmakta, Kişinin Ekmeği ile oynanmak istenilmediği için Kişi hakkında iyi niyet dâhilinde soruşturma açılmamaktadır. Sonuç olarak bu durum, Kurumun İşlerinin yürümesini maalesef yavaşlatmaktadır.
8- Toplumumuz 657 Sayılı Kanunla Kadrolu olarak Yardımcı Hizmetler Sınıfına atanan kişilere Devlet Memuru Nazarıyla bakmakta olup, bu Kişinin Temizlik, Kalorifer Ateşleme vb. işleri yaptığını görünce şaşırmakta, bir Devlet Memurunun bu tarz işleri neden yaptığını anlayamamakta, bu durumu yadırgayarak sorgulamaktadır. Hizmet alım Personeli için böyle bir durum söz konusu değildir.
9- Bir İşi Ustası olan Ehline en Ekonomik tarife ile yaptırmak mümkün iken, Ehil olmayan bir Kişiye Ekonomik olmayan bir tarife ile yaptırmak Mantıklı bir iş değildir.
10- Bugün itibariyle Yardımcı Hizmetler Sınıfına ait hiçbir Devlet Memuru bulunduğu sınıftan memnun değildir. Ama ?Ekmek Davası? olduğu için istifa edememektedirler. Aynı şekilde Müdürlerde emrindeki Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Devlet Memurlarının yaptığı işlerden memnun kalmamakta olup, İhale yoluyla alınan Şirket Personelinin daha verimli ve etkin çalıştıklarını ifade etmektedirler.
11- Devlet Memuru Devleti Temsil ettiği için Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Kaloriferci unvanına sahip Devlet Memuru temiz ve ütülü elbise giymek zorundadır; Oysa Kaloriferci işi gereği görevi başında temiz ve ütülü elbiseyi sürekli giymesi mümkün olmamaktadır, bu durum Kalorifercinin Kirli Elbise ile Devleti Temsil etmesine, sonuç olarak da Devletin Manevi Şahsiyetinin zedelenmesine neden olmaktadır. Oysa Kalorifer işi Hizmet alım Personeli ile yürütülerek Devletin Manevi Şahsiyeti zedelenmemiş olur.
12- Devlet Memurları Kanunun Yardımcı Hizmetler Sınıfı hariç diğer bütün sınıfları Memurluğu temsil ederken, Yardımcı Hizmetler Sınıfı maalesef Memurluğu Temsil etmemekte olup, bir nevi İşçiliği temsil etmektedir; çünkü düz İşçi ile Yardımcı Hizmetler Sınıfı aynı işi yapmaktadır. Bu durum 657?de bir tezatlık oluşturmaktadır. Bu Tezatlığı ortadan kaldırmak gerekiyor.
13- Yardımcı Hizmetler Sınıfında çalışan kişilerin yabancı yörelerde uzun süre kalmayarak, Kendi yörelerine tayin istemeleri açıkça gösteriyor ki, her yöre için en uygun personel, o yörenin kültürünü bilen ve o yörede ikamet eden kişilerin Hizmet alım Yöntemiyle çalıştırılmasıdır.
14- Devletimizin Kadrolu olarak Memur çalıştırma Politikası, Yardımcı Hizmetler sınıfı hariç diğer Sınıflarda devam ettirilmesi mümkündür.
15- Siyasi nedenlerle bazı Yöneticiler, Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Memurlar arasında ayrım yaparak, Kişisel çıkarlarına uygun bir şekilde, Kimi Hizmetliyi Evrak işinde, Kimi Hizmetliyi Temizlik işinde çalıştırarak, Anayasamızın Eşitlik İlkesini bozmakta, aynı zamanda Memurlar arasında ayrımcılık yapmaktadır. Bu durum Toplumun Devletimize olan güvenini sarsmaktadır. Bu tür Kişisel çıkarları önlemek için Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Memurların Genel İdari Hizmetleri Sınıfına alınması, Temizlik işlerini ise İhale ile Hizmet Alım Personeline yaptırılması gerekmektedir.
16- Geçmiş Yıllarda Yardımcı Hizmetler Sınıfında bulunan bazı Hizmetliler ve Kaloriferciler Valilik Oluru ile Genel İdare Hizmetleri Sınıfına geçmiş olup, Memur Statüsünü almış bulunmaktadırlar.
17- Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Memurlardan Devletimizin herhangi bir kazancı yokken, bu kadar gereksiz yükün Devletimize yüklenmesi gerçekten Kamu Vicdanını yaralamakta olup, acilen 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda yapılacak bir değişiklikle, Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki bütün Kişilere Memur Statüsü verilerek Genel İdari Hizmetler Sınıfına alınmasını sağlamak, Kadrolu Yardımcı Hizmetler Sınıfının kapanmasını sağlayacak bir düzenlemeye gitmek ve Yardımcı Hizmetler Sınıfının İşlerini İhale yoluyla Hizmet Alım Personeline yaptırmak, Kamu Vicdanını Rahatlatacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
MADDE 1- Devlet Memuru olan Hizmetli, Kaloriferci ve Bekçilerin bulundukları konumdan bir üst sınıfa atlatılarak, Türkiye Cumhuriyeti Devletine yakışır bir Memur Statüsü kazandırarak, Kamu Kurumlarında İşlerin daha Hızlı bir şekilde yürümesini sağlamak.
MADDE 2- Yürürlük Maddesidir.
MADDE 3- Yürütme Maddesidir.
657 SAYILI DEVLET MEMURLARI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 14/7/1965 tarihli 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunun 36. Maddesinin 8. Fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?Bütün Kamu Kurumları, her türlü yazı ve dosya dağıtmak ve toplamak, müracaat sahiplerini karşılamak ve yol göstermek; hizmet yerlerini temizleme, aydınlatma ve ısıtma islerinde çalışmak veya basit iklim rasatlarını yapmak; ilaçlama yapmak veya tedavi kurumlarında hastaların ve hastanelerin temizliği ve basit bakımı ve işletilmesi ve Benzeri Nitelikteki Hizmetleri yaptırmak veya kurumlarda, çarşı ve mahallerde koruma ve muhafaza hizmetleri gibi ana hizmetlere yardımcı mahiyetteki görevlerde her kurumun özel bünyesine göre ve yine bu mahiyette olmak üzere ihdasına lüzum gördüğü Personelleri üçüncü şahıslara ihale yoluyla gördürülmesi (İhale Açarak Hizmet Alım Yöntemiyle Karşılamak) zorundadır.
Kamu Kurumlarında 657 Sayılı Kanunun 36. Maddesindeki 8. Fıkrasında belirtilen Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Kadrolu Çalışan Personellerin tamamı, Memur Statüsü Hakkını Kazanarak Genel İdari Hizmetler Sınıfına geçerler.?
MADDE 2- Bu Kanun Yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun Hükümlerini Bakanlar Kurulu Yürütür.
1- 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunun 36.Maddesinin 8. Fıkrasına(Yardımcı Hizmetler Sınıfı Fıkrasına) Eklenen Fıkra (Ek fıkra:18/5/1994-KHK-527/1 md.;Mülga:28/2/1995 -4081/3 md.) ile birçok Kurum Temizlik, Kalorifer yakma gibi işlerini yani, Yardımcı Hizmetler Sınıfının yapması gereken işleri İhale yoluyla yaptırmakta olup, Yardımcı Hizmetler Sınıfında Memura İhtiyaç duymamaktadır. İhale yapamayan Kurumlara İhale açma yetkisi verilerek bu şekilde işlerin daha hızlı yürümesi sağlanmış olacaktır.
2- 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununa göre İhaleyi Kazanan Şirket, Personelini İşe alırken, İşin Ustası olmasına dikkat ettiği için Kurumlarda işlerin, Usta tarafından Orijinal olarak yapıldığı, İşlerin aksamadığı görülmektedir. Aynı şekilde gerekli olmayınca Hizmet Alım Personeli tarafından sevk ve izin kullanmamakta olup, Kurum İşlerinin hızlı yürümesine yardımcı olmaktadır. Oysa Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Devlet Memuru, İşin Ustası olmadığı için Acemilik çekmekte, Acemiliği dolayısıyla Kuruma zarar verebilmektedir. Aynı zamanda gerek Sevk, gerekse İzin alarak İşlerin aksamasına neden olmaktadır.
3- Ülkemizin Sosyo-Ekonomik durumu göz önüne alınacak olursa, Liseyi Ekonomik olarak zorlanarak bitiren bir kişinin, KPSS Kursuna gitmesi mümkün olmadığı, bu durumun Ülkemizde Rekabet eşitsizliği oluşturduğu aşikârdır. Çözüm olarak İhale yoluyla, Ekonomik olarak zorlanan kişilere Şirket Personeli olarak iş imkânı sağlamaktır. Bu günkü sistemde bu durum kısmen yapılmakta olup, Bundan sonraki düzenlemede bu tip Personel alımlarını arttırmak gereklidir. Böyle bir durum eşitsizliği kısmen önlemiş olacaktır.
4- Yörenin Sosyal ve Kültürel Yapısını bilen bir Kişi için, O yörede çalışmak uzun zamanlı ve kolay olurken, Yörenin Sosyal ve Kültürel Yapısına Fransız kalan Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki bir Memur için o yörede çalışmak oldukça zor olmaktadır. Bu durum işlerin aksamasına sebep olmaktadır.
5- İhale yoluyla Personel çalıştırmak, Kadrolu olarak Personel çalıştırmaktan daha Ekonomiktir.
6- KPSS Sınavı ile Yardımcı Hizmetler Sınıfına atanan Memurlar, Ben Memur oldum düşüncesi ile görevine başlamakta olup, Temizlik yapmak, Kalorifer Yakmak gibi işleri yapmaya başlayınca oldukça büyük bir hayal kırıklığına uğramaktadırlar. Bazı Memurların İstifa etmesi, Bazı Memurların gönülsüz olarak iş yapmaları sonucu, Kurumlarda işlerin aksamasına neden olmaktadırlar. Bu durum Kurum içi huzursuzluğu beraberinde getirmektedir.
7- KPSS Sınavı bilindiği gibi Bilgi ölçme sınavı olup, Kişinin belli konulardaki Becerilerini ölçmemektedir. Bu durum Yüksek Puan alan bir kişinin becerisi olmadan sadece bir Sertifika ile veya Sertifikasız olarak Yardımcı Hizmetler Sınıfına atanmasına olanak sağlamakta; ancak Atama Yapıldıktan sonra Kişinin Becerisi olmadığı ortaya çıkınca, olaya ?Ekmek Davası? olarak bakılmakta, Kişinin Ekmeği ile oynanmak istenilmediği için Kişi hakkında iyi niyet dâhilinde soruşturma açılmamaktadır. Sonuç olarak bu durum, Kurumun İşlerinin yürümesini maalesef yavaşlatmaktadır.
8- Toplumumuz 657 Sayılı Kanunla Kadrolu olarak Yardımcı Hizmetler Sınıfına atanan kişilere Devlet Memuru Nazarıyla bakmakta olup, bu Kişinin Temizlik, Kalorifer Ateşleme vb. işleri yaptığını görünce şaşırmakta, bir Devlet Memurunun bu tarz işleri neden yaptığını anlayamamakta, bu durumu yadırgayarak sorgulamaktadır. Hizmet alım Personeli için böyle bir durum söz konusu değildir.
9- Bir İşi Ustası olan Ehline en Ekonomik tarife ile yaptırmak mümkün iken, Ehil olmayan bir Kişiye Ekonomik olmayan bir tarife ile yaptırmak Mantıklı bir iş değildir.
10- Bugün itibariyle Yardımcı Hizmetler Sınıfına ait hiçbir Devlet Memuru bulunduğu sınıftan memnun değildir. Ama ?Ekmek Davası? olduğu için istifa edememektedirler. Aynı şekilde Müdürlerde emrindeki Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Devlet Memurlarının yaptığı işlerden memnun kalmamakta olup, İhale yoluyla alınan Şirket Personelinin daha verimli ve etkin çalıştıklarını ifade etmektedirler.
11- Devlet Memuru Devleti Temsil ettiği için Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Kaloriferci unvanına sahip Devlet Memuru temiz ve ütülü elbise giymek zorundadır; Oysa Kaloriferci işi gereği görevi başında temiz ve ütülü elbiseyi sürekli giymesi mümkün olmamaktadır, bu durum Kalorifercinin Kirli Elbise ile Devleti Temsil etmesine, sonuç olarak da Devletin Manevi Şahsiyetinin zedelenmesine neden olmaktadır. Oysa Kalorifer işi Hizmet alım Personeli ile yürütülerek Devletin Manevi Şahsiyeti zedelenmemiş olur.
12- Devlet Memurları Kanunun Yardımcı Hizmetler Sınıfı hariç diğer bütün sınıfları Memurluğu temsil ederken, Yardımcı Hizmetler Sınıfı maalesef Memurluğu Temsil etmemekte olup, bir nevi İşçiliği temsil etmektedir; çünkü düz İşçi ile Yardımcı Hizmetler Sınıfı aynı işi yapmaktadır. Bu durum 657?de bir tezatlık oluşturmaktadır. Bu Tezatlığı ortadan kaldırmak gerekiyor.
13- Yardımcı Hizmetler Sınıfında çalışan kişilerin yabancı yörelerde uzun süre kalmayarak, Kendi yörelerine tayin istemeleri açıkça gösteriyor ki, her yöre için en uygun personel, o yörenin kültürünü bilen ve o yörede ikamet eden kişilerin Hizmet alım Yöntemiyle çalıştırılmasıdır.
14- Devletimizin Kadrolu olarak Memur çalıştırma Politikası, Yardımcı Hizmetler sınıfı hariç diğer Sınıflarda devam ettirilmesi mümkündür.
15- Siyasi nedenlerle bazı Yöneticiler, Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Memurlar arasında ayrım yaparak, Kişisel çıkarlarına uygun bir şekilde, Kimi Hizmetliyi Evrak işinde, Kimi Hizmetliyi Temizlik işinde çalıştırarak, Anayasamızın Eşitlik İlkesini bozmakta, aynı zamanda Memurlar arasında ayrımcılık yapmaktadır. Bu durum Toplumun Devletimize olan güvenini sarsmaktadır. Bu tür Kişisel çıkarları önlemek için Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Memurların Genel İdari Hizmetleri Sınıfına alınması, Temizlik işlerini ise İhale ile Hizmet Alım Personeline yaptırılması gerekmektedir.
16- Geçmiş Yıllarda Yardımcı Hizmetler Sınıfında bulunan bazı Hizmetliler ve Kaloriferciler Valilik Oluru ile Genel İdare Hizmetleri Sınıfına geçmiş olup, Memur Statüsünü almış bulunmaktadırlar.
17- Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Memurlardan Devletimizin herhangi bir kazancı yokken, bu kadar gereksiz yükün Devletimize yüklenmesi gerçekten Kamu Vicdanını yaralamakta olup, acilen 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda yapılacak bir değişiklikle, Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki bütün Kişilere Memur Statüsü verilerek Genel İdari Hizmetler Sınıfına alınmasını sağlamak, Kadrolu Yardımcı Hizmetler Sınıfının kapanmasını sağlayacak bir düzenlemeye gitmek ve Yardımcı Hizmetler Sınıfının İşlerini İhale yoluyla Hizmet Alım Personeline yaptırmak, Kamu Vicdanını Rahatlatacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
MADDE 1- Devlet Memuru olan Hizmetli, Kaloriferci ve Bekçilerin bulundukları konumdan bir üst sınıfa atlatılarak, Türkiye Cumhuriyeti Devletine yakışır bir Memur Statüsü kazandırarak, Kamu Kurumlarında İşlerin daha Hızlı bir şekilde yürümesini sağlamak.
MADDE 2- Yürürlük Maddesidir.
MADDE 3- Yürütme Maddesidir.
657 SAYILI DEVLET MEMURLARI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 14/7/1965 tarihli 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunun 36. Maddesinin 8. Fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?Bütün Kamu Kurumları, her türlü yazı ve dosya dağıtmak ve toplamak, müracaat sahiplerini karşılamak ve yol göstermek; hizmet yerlerini temizleme, aydınlatma ve ısıtma islerinde çalışmak veya basit iklim rasatlarını yapmak; ilaçlama yapmak veya tedavi kurumlarında hastaların ve hastanelerin temizliği ve basit bakımı ve işletilmesi ve Benzeri Nitelikteki Hizmetleri yaptırmak veya kurumlarda, çarşı ve mahallerde koruma ve muhafaza hizmetleri gibi ana hizmetlere yardımcı mahiyetteki görevlerde her kurumun özel bünyesine göre ve yine bu mahiyette olmak üzere ihdasına lüzum gördüğü Personelleri üçüncü şahıslara ihale yoluyla gördürülmesi (İhale Açarak Hizmet Alım Yöntemiyle Karşılamak) zorundadır.
Kamu Kurumlarında 657 Sayılı Kanunun 36. Maddesindeki 8. Fıkrasında belirtilen Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki Kadrolu Çalışan Personellerin tamamı, Memur Statüsü Hakkını Kazanarak Genel İdari Hizmetler Sınıfına geçerler.?
MADDE 2- Bu Kanun Yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun Hükümlerini Bakanlar Kurulu Yürütür.