Öyle bir zamanda yaşıyoruz ki tesettür gizlenme aracı olması gerekirken -zira tesettürün anlamı gizlenme demektir- bazılarının gayretleriyle cazibe aracı haline gelmiş. Özellikle yeni yetişen nesil tesettür konusunda şuursuz yetişiyor. tesettür konusunda fazla konuşan yok. ekran vaizleri tesettürden bahsederlerse her nedense bu konuya fazla girmiyorlar. tesettürün nasıl olması gerektiğini aslında Rabbimiz bize ana hatlarıyla tarif ediyor: "Ey Peygamber! Eşlerine, kızlarına ve mümin kadınlara söyle: Ev dışına çıktıkları zaman dış elbiselerini üzerlerine salıversinler. Böyle yapmaları onların iffetli olarak tanınmaları ve kendilerine sarkıntılık edilerek incitilmemeleri yönünden en uygun bir davranıştır." (Ahzab, 59) demek ki tesettür, bakışlarla bile incitilmeye araç olacak kıyafet türünden olmamalı; sade olmalı, dikkat çekmemeli. Tesettür iffet, erdem ve vakar ifade etmeli. bu konuda iki yazıyı paylaşmak istiyorum. Camimin bayanlar kısmına da astım. ÖZELLİKLE BAYAN KARDEŞLERİMİZİN OKUMASINI İSTİRHAM EDERİM:
TESETTÜR ÜZERİNE BİR SORU VE CEVAP
Soru:
"Muhterem Hocam, ?Müslim Cennet 52 nolu Hadis-i Şerifte buyurulan, "Cehennemliklerden kendilerini dünyada henüz görmediğim iki grup vardır; diğeri de giyinmiş oldukları halde çıplak görünen ve öteki kadınları kendileri gibi giyinmeye zorlayan ve başları deve hörgücüne benzeyen kadınlardır " hadisinde geçen "giyinik çıplaklar"dan ve özellikle "başları deve hörgücü gibi" olanlardan kastedilen kimlerdir? Yani bugün toplumun genelinde kadınların yaptıkları topuz bu ifadeye dâhil olabilir mi? Bir de topuzlu saçlar ile kılınan namazların kabul edilmeyeceğine dair hadis-i şerif var mıdır?
Cevap:
Soruda geçen hadis; Mâlik, Müslim, Ahmed b Hanbel ve daha başka imamlarca nakledilmiştir ve sahihtir. Hadisin tam metni şöyledir: "Cehennemliklerden, görmediğim iki sınıf vardır (Biri) yanlarında sığır kuyrukları gibi kamçılar bulunup, onlarla insanları döven bir kavim, (diğeri de) giyinmiş çıplak, sallanarak yürümeyi öğreten, kırıtkan, başları develerin eğilmiş hörgüçleri gibi birtakım kadınlar Bunlar cennete giremeyecek, onun kokusunu da duyamayacaklardır Hâlbuki onun kokusu şu kadar ve şu kadar uzaktan duyulacaktır "
Burada zikredilen sınıflardan ilki, yönetici pozisyonunda bulunan ve sorumluluğunu taşıdığı insanlara zorbalıkla hükmedenlerdir Bu anlamda devlet yönetenlerden yanında çırak çalıştıran esnafa kadar herkes eğer işini zorla, baskıyla, dayatmayla yürütüyorsa bu hadisin anlattığı sınıfa dâhil olur
İkinci sınıfa ?ki sorunun merkezi de onlardır? gelince, hadiste gerçekten son derece açık ve çarpıcı bir ifade kullanıldığını görüyor ve Efendimiz (s a v)'in "cevamiu'l-kelim" olma özelliğini bir kere daha müşahede ediyoruz "Giyinik çıplak" (kâsiyâtun âriyât) ifadesi birkaç türlü anlaşılabilir:
1 Çok ince olup altını gösteren elbise giyen kadınlar
2 Dar olup vücut hatlarını belli eden elbise giyen kadınlar
3 Bedenin bir kısmını örttüğü halde bir kısmını açıkta bırakan elbise giyen kadınlar
Bu maddelerin hepsi bir hususu işaret etmektedir: Hadiste bahse konu edilen kadınların üzerinde "elbise" namıyla bir şeyler bulunmakla birlikte, o elbiseden beklenen "örtme/gizleme" olgusu gerçekleşmez Dolayısıyla kadının cinselliğine dikkat çeken ve çekiciliğini artıran her türlü elbise hadisin kapsam alanı içine girer
Kadının başını deve hörgücü gibi yapmasından maksat, saçını topuz yaparak bağlamasıdır ki, bunun da dikkat çekmek için yapılacağı açıktır Normalde müslüman kadın sokağa çıktığında örtünmeye ve dikkat çekmemeye mümkün olduğunca özen göstermelidir Oysa hadiste anlatılan kadınların özellikleri bir arada düşünüldüğünde iffet, haya, vakar, ciddiyet gibi Müslüman şiarlarının çok uzağında bir manzaranın söz konusu olduğunu görüyoruz Onlar ?yine hadiste ifade buyurulduğu gibi? giyim-kuşamlarıyla, yürüme tarzlarıyla, tavır ve davranışlarıyla fitneye, fahşaya çağıran kadınlardır ve bu özellikleriyle toplumda münkeratın yayılmasına önayak olmaktadırlar
Hadiste geçen bir hususa daha işaret edelim: Söz konusu kadınlar "mümîlât" olarak tavsif edilmiştir Bu kelime de birkaç türlü anlaşılabilir:
1 Salınarak ve kırıtarak yürümeyi ?kendisi yaptığı gibi başkalarına da doğrudan veya dolaylı biçimde telkin eden kadınlar
2 Saçını dikkat çekecek şekilde tepesinde toplatan, bu işi başkasına yaptıran kadınlar
Her iki şıkta da söz konusu kadınların cinselliği ön plana çıkaran bir tavır içinde oldukları ve bu tavrı bir şekilde başkalarına da telkin ederek yaygınlaştırmaya çalıştıkları anlaşılmaktadır
Bu hadisten, saçını topuz yapan bütün kadınlar anlaşılabilir mi? Bir kadın, hadiste anlatılan diğer özellikleri da taşıyorsa evet, o özellikleri taşımıyor ve bunu dikkat çekmek için ve dikkat çekecek şekilde yapmıyorsa hayır.
(İlahiyatçı yazar Dr. Ebubekir Sifil)
TESETTÜR MODAYA ALET EDİLEMEZ
Kızlarımız yıllarca, örtülerini açmadan okuyabilmek için mücadele ettiler. "Örtümüz inancımızın gereğidir, engellenemez" dediler. Örtülerinden taviz vermemek için işinden ve okulundan atılanlar oldu. Mütesettir hanımlar sokaklarda aşağılandılar, yuhalandılar... Artık örtü konusunda kısmen de olsa bir rahatlama var. Sorun zaman zaman nüksetse de genç kızlar örtülü okuyabiliyor, başörtülü hanımlar iş sahasında önemli yerlere geliyorlar. Sokaklarda karşılaştığınız beş kişiden biri başörtülü. Fakat ne yazık ki örtülü hanımların sayıları arttıkça kalite düşüyor ve tesettürün içi boşaltılıyor. Eskiden olduğu gibi örtünün hakkını verenler ve tesettürü edep, adap ve ölçü dâhilinde kullananların sayıları gittikçe düşüyor. Eskiden kadınların bir kısmı, Allah'ın emrini yerine getirmek için örtünürlerdi ve bu hanımların yürüyüşlerinde, karşı cinsle ilişkilerinde hâl ve hareketlerinde de tesettürün yansımalarını görürdünüz. Bazı hanımlar da, geleneksel örgünün bir parası olarak örtünürlerdi, bu hanımlar da ölçülü ve temkinliydiler. Şu günlerde her iki kesimde de bir yozlaşmanın ortaya çıktığını görüyoruz. Bir de modaya uyum sağlamak için örtünenler ortaya çıktı ki, bunlar da yozlaşmayı yaygınlaştırarak örtüye leke getirmekteler.
Müslüman kadın, Allah'ın emrini yerine getirmek, haram bakışlardan korunmak için örtünür, bunu hâl ve hareketlerine de yansıtır. Mesela örtülü bir bayan erkeklerle ölçüsüz bir vaziyette konuşmaz, el kol hareketleri yapmaz, sınırlarını korur ve karşı cinsle sadece gerektiğinde ve ihtiyaç hâsıl olduğunda konuşur. Bu onu kem gözlerden ve bakışlardan korur. Tesettürü modaya alet edenleri sokaklarda gördüğünüzde ise içiniz acır. Bu hanımlar, karşı cinsle ilişkilerinde ölçülü değillerdir, gayri ciddi espriler, el kol hareketleri yaparak dikkat çekmeye çalışırlar. Hedefleri ise, örtüyü yozlaştırmak ve Müslüman kadına zarar vermektir ki, amaçlarına zaten ulaşıyorlar. Genellikler eşarpları renkli ve parlaktır, dar pantolon ya da kısa pardesü giyerler, giysiler vücut hatlarını belli eder ve kokular sürünerek dikkatleri üzerlerine çekmeye çalışırlar. Ekranlarda görünen tesettürlü hanımların bu konudaki tavizleri ise ne yazık ki gençleri etkiliyor. Rol modellerini ekrandan seçen kızlarımız ekranlarda gördüğü yarım yamalak örtüyü taklit ederek, taviz veriyorlar. Çocuklarımız artık örtülü okuyabiliyorlar diye gevşeyen anne babalar, çocuklarına niçin örtündükleri konusunda bilinç vermedikçe bu sorunu ortadan kaldırmamız mümkün olamayacaktır.
Avrupa müktesebatının imzalanması ile birlikte özellikle kadından başlayan ve hayatın bütün kesimlerine yayılan bir değişime tanıklık ediyoruz. Bu değişimin en önde gelen kısmı kadının toplumda daha görünür olması adına yapılan çalışmalardır. Bu sonuçlardan bazı kesimler memnun kalabilir, fakat dindar kesim kadının üzerinden yapılan her türlü çalışmaya karşı mesafeli kalmalıdır. Çünkü toplumun bozulması kadından başlar ve kadınla biter. Yani kadın ana olarak ve eş olarak toplumda önemli bir konuma sahiptir. Özünden uzaklaşan bir anne çocuğuna yol gösteremeyeceği gibi, eşinin de destekçisi olamaz.
Her ne kadar İslam ülkelerine iyimser mesajlar verilse de uzun yıllardan beri kültürel ve siyasal olarak Avrupa'ya yakınlaşırken, Ortadoğu ve İslam dünyasından uzaklaşıyoruz. Modern ve laik yaşam biçiminin resmi ve resmi olmayan yollardan insanlarımıza sunulması ise doğal olarak toplumun bakış açısını etkiliyor. Modernleşme projesinin aktarımını yapan medya bu konuda önemli bir rol oynuyor. Laik çevreler bunu iyi bir gelişme olarak görebilirler. Fakat bizler insanlarımızı özünden ve köklerinden koparan bu projeyi hiçbir zaman tasvip etmedik edemeyiz de.
Ekran kadını, moda sunumuyla öne çıkarak dindar kesimi de etki altına alıyor. Örtüyü, Allah'ın emri olarak görmeyip modanın bir parçası olarak algılayanların, güzel görünme ve dikkat çekme eğilimleri her şeyin önüne geçiyor. Yılın moda trendlerini kaçırmayan bu hanımlar, örtüyü güzelliklerini öne çıkaran bir objeye dönüştürüyorlar. Örtüyü özünden uzaklaştıran genç kızlarımızın bir kısmı ise erkek arkadaşlarıyla kol kola gezmekten, gayri ciddi ilişkiler kurmaktan kaçınmıyor, bu görüntüleriyle ne yazık ki camiamıza büyük zarar veriyorlar. Görüyoruz ki, yıllardan beri kültürümüze, inancımıza ve geleneklerimize yönelen tehdit unsurları artık sonuç vermiştir ve bizi en hassas noktamızdan vurmuştur. Namaz konusundaki hassasiyetini kaybeden genç kızlarımız, örtü konusunda da alabildiğince taviz veriyorlar. Yaşanan bütün dejenerasyonlara rağmen İslam kimliğinden ödün vermeyen kızlarımız müstesna tabi...
Başörtülü kadınlar, anne olarak, eş olarak ve çalışan kadın olarak hayatın içinde aktif olmalıdırlar. Ancak, karşılığında ne vaat edilirse edilsin Müslüman kimliğinden ve kişiliğinden ödün vermemelidir.
(Fatma Tuncer, Milli Gazete Yazarı)
Öyle bir zamanda yaşıyoruz ki tesettür gizlenme aracı olması gerekirken -zira tesettürün anlamı gizlenme demektir- bazılarının gayretleriyle cazibe aracı haline gelmiş. Özellikle yeni yetişen nesil tesettür konusunda şuursuz yetişiyor. tesettür konusunda fazla konuşan yok. ekran vaizleri tesettürden bahsederlerse her nedense bu konuya fazla girmiyorlar. tesettürün nasıl olması gerektiğini aslında Rabbimiz bize ana hatlarıyla tarif ediyor: "Ey Peygamber! Eşlerine, kızlarına ve mümin kadınlara söyle: Ev dışına çıktıkları zaman dış elbiselerini üzerlerine salıversinler. Böyle yapmaları onların iffetli olarak tanınmaları ve kendilerine sarkıntılık edilerek incitilmemeleri yönünden en uygun bir davranıştır." (Ahzab, 59) demek ki tesettür, bakışlarla bile incitilmeye araç olacak kıyafet türünden olmamalı; sade olmalı, dikkat çekmemeli. Tesettür iffet, erdem ve vakar ifade etmeli. bu konuda iki yazıyı paylaşmak istiyorum. Camimin bayanlar kısmına da astım. ÖZELLİKLE BAYAN KARDEŞLERİMİZİN OKUMASINI İSTİRHAM EDERİM:
TESETTÜR ÜZERİNE BİR SORU VE CEVAP
Soru:
"Muhterem Hocam, ?Müslim Cennet 52 nolu Hadis-i Şerifte buyurulan, "Cehennemliklerden kendilerini dünyada henüz görmediğim iki grup vardır; diğeri de giyinmiş oldukları halde çıplak görünen ve öteki kadınları kendileri gibi giyinmeye zorlayan ve başları deve hörgücüne benzeyen kadınlardır " hadisinde geçen "giyinik çıplaklar"dan ve özellikle "başları deve hörgücü gibi" olanlardan kastedilen kimlerdir? Yani bugün toplumun genelinde kadınların yaptıkları topuz bu ifadeye dâhil olabilir mi? Bir de topuzlu saçlar ile kılınan namazların kabul edilmeyeceğine dair hadis-i şerif var mıdır?
Cevap:
Soruda geçen hadis; Mâlik, Müslim, Ahmed b Hanbel ve daha başka imamlarca nakledilmiştir ve sahihtir. Hadisin tam metni şöyledir: "Cehennemliklerden, görmediğim iki sınıf vardır (Biri) yanlarında sığır kuyrukları gibi kamçılar bulunup, onlarla insanları döven bir kavim, (diğeri de) giyinmiş çıplak, sallanarak yürümeyi öğreten, kırıtkan, başları develerin eğilmiş hörgüçleri gibi birtakım kadınlar Bunlar cennete giremeyecek, onun kokusunu da duyamayacaklardır Hâlbuki onun kokusu şu kadar ve şu kadar uzaktan duyulacaktır "
Burada zikredilen sınıflardan ilki, yönetici pozisyonunda bulunan ve sorumluluğunu taşıdığı insanlara zorbalıkla hükmedenlerdir Bu anlamda devlet yönetenlerden yanında çırak çalıştıran esnafa kadar herkes eğer işini zorla, baskıyla, dayatmayla yürütüyorsa bu hadisin anlattığı sınıfa dâhil olur
İkinci sınıfa ?ki sorunun merkezi de onlardır? gelince, hadiste gerçekten son derece açık ve çarpıcı bir ifade kullanıldığını görüyor ve Efendimiz (s a v)'in "cevamiu'l-kelim" olma özelliğini bir kere daha müşahede ediyoruz "Giyinik çıplak" (kâsiyâtun âriyât) ifadesi birkaç türlü anlaşılabilir:
1 Çok ince olup altını gösteren elbise giyen kadınlar
2 Dar olup vücut hatlarını belli eden elbise giyen kadınlar
3 Bedenin bir kısmını örttüğü halde bir kısmını açıkta bırakan elbise giyen kadınlar
Bu maddelerin hepsi bir hususu işaret etmektedir: Hadiste bahse konu edilen kadınların üzerinde "elbise" namıyla bir şeyler bulunmakla birlikte, o elbiseden beklenen "örtme/gizleme" olgusu gerçekleşmez Dolayısıyla kadının cinselliğine dikkat çeken ve çekiciliğini artıran her türlü elbise hadisin kapsam alanı içine girer
Kadının başını deve hörgücü gibi yapmasından maksat, saçını topuz yaparak bağlamasıdır ki, bunun da dikkat çekmek için yapılacağı açıktır Normalde müslüman kadın sokağa çıktığında örtünmeye ve dikkat çekmemeye mümkün olduğunca özen göstermelidir Oysa hadiste anlatılan kadınların özellikleri bir arada düşünüldüğünde iffet, haya, vakar, ciddiyet gibi Müslüman şiarlarının çok uzağında bir manzaranın söz konusu olduğunu görüyoruz Onlar ?yine hadiste ifade buyurulduğu gibi? giyim-kuşamlarıyla, yürüme tarzlarıyla, tavır ve davranışlarıyla fitneye, fahşaya çağıran kadınlardır ve bu özellikleriyle toplumda münkeratın yayılmasına önayak olmaktadırlar
Hadiste geçen bir hususa daha işaret edelim: Söz konusu kadınlar "mümîlât" olarak tavsif edilmiştir Bu kelime de birkaç türlü anlaşılabilir:
1 Salınarak ve kırıtarak yürümeyi ?kendisi yaptığı gibi başkalarına da doğrudan veya dolaylı biçimde telkin eden kadınlar
2 Saçını dikkat çekecek şekilde tepesinde toplatan, bu işi başkasına yaptıran kadınlar
Her iki şıkta da söz konusu kadınların cinselliği ön plana çıkaran bir tavır içinde oldukları ve bu tavrı bir şekilde başkalarına da telkin ederek yaygınlaştırmaya çalıştıkları anlaşılmaktadır
Bu hadisten, saçını topuz yapan bütün kadınlar anlaşılabilir mi? Bir kadın, hadiste anlatılan diğer özellikleri da taşıyorsa evet, o özellikleri taşımıyor ve bunu dikkat çekmek için ve dikkat çekecek şekilde yapmıyorsa hayır.
(İlahiyatçı yazar Dr. Ebubekir Sifil)
TESETTÜR MODAYA ALET EDİLEMEZ
Kızlarımız yıllarca, örtülerini açmadan okuyabilmek için mücadele ettiler. "Örtümüz inancımızın gereğidir, engellenemez" dediler. Örtülerinden taviz vermemek için işinden ve okulundan atılanlar oldu. Mütesettir hanımlar sokaklarda aşağılandılar, yuhalandılar... Artık örtü konusunda kısmen de olsa bir rahatlama var. Sorun zaman zaman nüksetse de genç kızlar örtülü okuyabiliyor, başörtülü hanımlar iş sahasında önemli yerlere geliyorlar. Sokaklarda karşılaştığınız beş kişiden biri başörtülü. Fakat ne yazık ki örtülü hanımların sayıları arttıkça kalite düşüyor ve tesettürün içi boşaltılıyor. Eskiden olduğu gibi örtünün hakkını verenler ve tesettürü edep, adap ve ölçü dâhilinde kullananların sayıları gittikçe düşüyor. Eskiden kadınların bir kısmı, Allah'ın emrini yerine getirmek için örtünürlerdi ve bu hanımların yürüyüşlerinde, karşı cinsle ilişkilerinde hâl ve hareketlerinde de tesettürün yansımalarını görürdünüz. Bazı hanımlar da, geleneksel örgünün bir parası olarak örtünürlerdi, bu hanımlar da ölçülü ve temkinliydiler. Şu günlerde her iki kesimde de bir yozlaşmanın ortaya çıktığını görüyoruz. Bir de modaya uyum sağlamak için örtünenler ortaya çıktı ki, bunlar da yozlaşmayı yaygınlaştırarak örtüye leke getirmekteler.
Müslüman kadın, Allah'ın emrini yerine getirmek, haram bakışlardan korunmak için örtünür, bunu hâl ve hareketlerine de yansıtır. Mesela örtülü bir bayan erkeklerle ölçüsüz bir vaziyette konuşmaz, el kol hareketleri yapmaz, sınırlarını korur ve karşı cinsle sadece gerektiğinde ve ihtiyaç hâsıl olduğunda konuşur. Bu onu kem gözlerden ve bakışlardan korur. Tesettürü modaya alet edenleri sokaklarda gördüğünüzde ise içiniz acır. Bu hanımlar, karşı cinsle ilişkilerinde ölçülü değillerdir, gayri ciddi espriler, el kol hareketleri yaparak dikkat çekmeye çalışırlar. Hedefleri ise, örtüyü yozlaştırmak ve Müslüman kadına zarar vermektir ki, amaçlarına zaten ulaşıyorlar. Genellikler eşarpları renkli ve parlaktır, dar pantolon ya da kısa pardesü giyerler, giysiler vücut hatlarını belli eder ve kokular sürünerek dikkatleri üzerlerine çekmeye çalışırlar. Ekranlarda görünen tesettürlü hanımların bu konudaki tavizleri ise ne yazık ki gençleri etkiliyor. Rol modellerini ekrandan seçen kızlarımız ekranlarda gördüğü yarım yamalak örtüyü taklit ederek, taviz veriyorlar. Çocuklarımız artık örtülü okuyabiliyorlar diye gevşeyen anne babalar, çocuklarına niçin örtündükleri konusunda bilinç vermedikçe bu sorunu ortadan kaldırmamız mümkün olamayacaktır.
Avrupa müktesebatının imzalanması ile birlikte özellikle kadından başlayan ve hayatın bütün kesimlerine yayılan bir değişime tanıklık ediyoruz. Bu değişimin en önde gelen kısmı kadının toplumda daha görünür olması adına yapılan çalışmalardır. Bu sonuçlardan bazı kesimler memnun kalabilir, fakat dindar kesim kadının üzerinden yapılan her türlü çalışmaya karşı mesafeli kalmalıdır. Çünkü toplumun bozulması kadından başlar ve kadınla biter. Yani kadın ana olarak ve eş olarak toplumda önemli bir konuma sahiptir. Özünden uzaklaşan bir anne çocuğuna yol gösteremeyeceği gibi, eşinin de destekçisi olamaz.
Her ne kadar İslam ülkelerine iyimser mesajlar verilse de uzun yıllardan beri kültürel ve siyasal olarak Avrupa'ya yakınlaşırken, Ortadoğu ve İslam dünyasından uzaklaşıyoruz. Modern ve laik yaşam biçiminin resmi ve resmi olmayan yollardan insanlarımıza sunulması ise doğal olarak toplumun bakış açısını etkiliyor. Modernleşme projesinin aktarımını yapan medya bu konuda önemli bir rol oynuyor. Laik çevreler bunu iyi bir gelişme olarak görebilirler. Fakat bizler insanlarımızı özünden ve köklerinden koparan bu projeyi hiçbir zaman tasvip etmedik edemeyiz de.
Ekran kadını, moda sunumuyla öne çıkarak dindar kesimi de etki altına alıyor. Örtüyü, Allah'ın emri olarak görmeyip modanın bir parçası olarak algılayanların, güzel görünme ve dikkat çekme eğilimleri her şeyin önüne geçiyor. Yılın moda trendlerini kaçırmayan bu hanımlar, örtüyü güzelliklerini öne çıkaran bir objeye dönüştürüyorlar. Örtüyü özünden uzaklaştıran genç kızlarımızın bir kısmı ise erkek arkadaşlarıyla kol kola gezmekten, gayri ciddi ilişkiler kurmaktan kaçınmıyor, bu görüntüleriyle ne yazık ki camiamıza büyük zarar veriyorlar. Görüyoruz ki, yıllardan beri kültürümüze, inancımıza ve geleneklerimize yönelen tehdit unsurları artık sonuç vermiştir ve bizi en hassas noktamızdan vurmuştur. Namaz konusundaki hassasiyetini kaybeden genç kızlarımız, örtü konusunda da alabildiğince taviz veriyorlar. Yaşanan bütün dejenerasyonlara rağmen İslam kimliğinden ödün vermeyen kızlarımız müstesna tabi...
Başörtülü kadınlar, anne olarak, eş olarak ve çalışan kadın olarak hayatın içinde aktif olmalıdırlar. Ancak, karşılığında ne vaat edilirse edilsin Müslüman kimliğinden ve kişiliğinden ödün vermemelidir.
(Fatma Tuncer, Milli Gazete Yazarı)