arkadaşlar hazine avukatı arkadaşımla paylaştığım bir konuyu sizinle paylaşmak istiyorum biz pek içinden çıkamadık ve uzlaşamadık sizlerin görüşlerini merak ediyorum.
bilindiği üzere yeni çıkan keşiflere ilişkin kanun yürürlüğe girdi bu kanunda dikkat çeken bir husus var bunun için önce eski sonra yeni düzenelemeyi birlikte inclersek
ESKİ KANUN
Madde 2 - Tebliğden başka bir işlem yapmak için makamından uzaklaşma duru-
munda olan hakimler, savcılar, askeri mahkemelerdeki subay üyeler ve icra müdür-
leri ile yardımcılarına, adli tabiplere, yazı işleri müdürlerine, zabıt katiple-
rine, mübaşirlere, hizmetlilere ve bu işlemlere katılan hazine avukatlarına, ha-
zine avukatı olmayan il ve ilçelerde davaları takibe yetkili daire amirleri ve
3402 sayılı Kanuna göre yetkili kılınan kişiler ile muhakemat hizmetlerinde gö-
rev yapan memurlara yol giderlerinden başka aşağıdaki miktarda yol tazminatı
verilir.
1. Daireden uzaklaşmayı gerektiren iş, mahkemenin bulunduğu belediye sınır-
ları içinde ise, her iş için, 1 inci derece devlet memurunun aldığı geçici görev
yolluğu kadar,
2. Daireden uzaklaşmayı gerektiren iş, mahkemenin bulunduğu belediye sınır-
ları dışında ise, her iş için, 1 inci derece devlet memurunun aldığı geçici gö-
rev yolluğunun 1,5 katı kadar,
Daireden uzaklaşmayı gerektiren işlerin bir kısmı mahkemenin bulunduğu bele-
diye sınırları içinde, bir kısmı dışında ise, belediye sınırları içinde olan her
iş için 1 inci bent hükmü, belediye sınırları dışında olan her iş için, 2 nci
bent hükmü uygulanır.
Görülen işler birden fazla ise, ilgililerden alınacak yol giderleri uzaklık
ile, yol tazminatı ise yukarıdaki bentler esasları ile orantılı şekilde bölüne-
rek hesaplanır. Yazı işleri müdürleri ve zabıt katipleri için bu miktarın 2/3`ü,
mübaşirler ve hizmetliler için 1/2`si ödenir.
Yol giderleri ile tazminat, ilgili kişiler tarafından işin yapılmasından ön-
ce, emaneten makbuz mukabilinde vezneye yatırılarak bununla ilgili deftere işle-
nip keşif ve işlem sonunda yapılan harcama bir tutanakla belgelenerek kalanı il-
gili kişiye verilir. Yol giderleri ile tazminatın bütçeden karşılanması halinde
yapılacak ödemelerde ilgili hükümler uygulanır.
Hazine avukatlarına yol tazminatı bütçenin ilgili tertibinden tediye olunur
ve ayrıca gündelik ödenmez.
(Değişik : 19/8/1991 - KHK - 449/2 md.) Birinci fıkrada sayılanlardan adli
yargı hakim ve savcıları ile adli yargıda görevli yazı işleri müdürü, zabıt ka-
tibi, mübaşir, icra müdürü, icra müdür yardımcısı ile diğer personele tahakkuku
müteakip yol tazminatının 1/2`si ödenir. Yol tazminatının kesilen 1/2`si o yerdeki
bir kamu bankasında açılan bir hesaba yatırılır. Bu hesaba yatırılan paraların % 10`u
her ayın ilk haftası içinde Ankara`da bir kamu bankasında açtırılan Adalet Bakanlığı
merkez hesabına gönderilir. Mahalli hesapta toplanan paraların arta kalanı,o yargı
çevresinde görevli adli yargı hakim ve savcıları ile adli yargıda görevli yazı işleri
müdürü,zabıt katibi,mübaşir,icra müdürü,icra müdür yardımcısı ile diğer perso-
neline (ceza infaz kurumu personeli hariç) ayda bir, eşit miktarda ödenir; an-
cak, bu ödemenin yıllık tutarı en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge
dahil) yıllık tutarının yarısını geçemez.
(Ek : 19/8/1991 - KHK - 449/2 md.) Adalet Bakanlığı merkez hesabına gönde-
rilen paralardan, Adalet Bakanlığı merkez teşkilatının hakim ve savcı dışındaki
personeline, Adalet Bakanınca belirlenen miktar ve esaslar dahilinde üç ayda
bir ödeme yapılır. Yapılan ödemeler aylık olarak en yüksek Devlet Memuru aylı-
ğının (ek gösterge dahil) yarısını geçemez. Yıl içerisinde toplanan paraların
bu ödeme miktarını aşması halinde artan miktarın, yıl içinde mahallinden gelen
miktara oranı kadar, mahallinden gönderilecek miktardan mahsup yapılır.
(Ek : 19/8/1991 - KHK - 449/2 md.) Yukarıdaki iki fıkra gereğince hesapların
açılması, kesintilerin bu hesaplara yatırılması, merkez teşkilatındaki personele
yapılacak ödeme miktarı ve mahsup işlemleri ile uygulamaya ilişkin diğer esaslar
Adalet Bakanınca belirlenir.
(Yedi ve sekizinci fıkralar mülga : 5/7/1991 - KHK - 433/16 md.)
Hazine Avukatı veya devlet davalarını takibe yetkili kişiye ödenecek yol
tazminatının tahakkukunu müteakip, % 85`i ödenir. Yol tazminatının kesilen
% 15`i emanet hesabına alınarak o il ve ilçede muhakemat hizmetlerinde görev
yapan raportör, şef ve memurlara ayda bir eşit olarak ödenir.
Bu madde uyarınca verilen yol giderleri ve yol tazminatları ile ödemeler
Damga Vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi tutulmaz.
MADDE 2/A. - (*) Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay ve Yüksek Seçim Kurulu
ile Adalet Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı (ceza ve infaz kurumları hariç)
kadrolarında, sözleşmeli personel dahil, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi
olarak çalışan personele, ayda elli saati aşmayacak şekilde fiilen yapılan fazla
çalışma karşılığında, Bütçe Kanunu ile belirlenen fazla çalışma ücretinin iki katına
kadar fazla çalışma ücreti ödenebilir. Fazla çalışma yaptırılacak gün ve saatler ile
çalışma mahalli gibi hususlar dikkate alınmak suretiyle belirlenecek saat başı ödeme
miktarı ve ödemeye ilişkin diğer usul ve esaslar Adalet Bakanlığı, Yüksek Mahkemelerde
ve Yüksek Seçim Kurulunda ise Başkanları tarafından tespit edilir.
(*) Ek Madde: 18.5.2004 t, 5172 sk. ile ek madde
YENİ DÜZENELEME İSE,
YOL GİDERLERİ TAZMİNATI
Madde 2- (Değişik madde: 23/07/2010-6009 S.K/30.md.)
Daire dışında yapılması gereken her keşif ve icra işlemi için; hâkimlere, Cumhuriyet savcılarına, askerî mahkemelerdeki subay üyelere, adlî tabiplere, icra müdürleri ve yardımcıları ile icra işlemlerini yapmakla yetkili memurlara, Hazine avukatlarına, Hazine avukatı olmayan il ve ilçelerde davaları takibe yetkili daire amirleri ve 3402 sayılı Kadastro Kanununa göre yetkili kılınan kişilere (275); yazı işleri müdürlerine, hâkim veya Cumhuriyet savcısının kararı üzerine görevlendirilen sosyal çalışmacı, psikolog ve pedagoglara, muhakemat hizmetlerinde görev yapan memurlara, zabıt kâtiplerine ve ceza ve infaz kurum personeli hariç olmak üzere diğer adlî ve idarî yargı personeline (200); mübaşir ve hizmetlilere (150) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutar kadar yol tazminatı ödenir.
Bu madde uyarınca yol tazminatı bütçenin ilgili tertibinden her ayın sonunda ödenir ve ayrıca yevmiye ödenmez.
Bir kişinin alacağı aylık yol tazminatı tutarı, en yüksek Devlet memuru aylığının ek gösterge dahil iki katını geçemez.
Kamu adına takibi gereken işler ile Hazine avukatlarına, Hazine avukatı olmayan il ve ilçelerde davaları takibe yetkili daire amirlerine ödenecek yol giderleri ile yol tazminatı, bu madde hükümlerine göre bütçenin ilgili tertibinden ödenir.
Bu madde uyarınca ödenen yol tazminatı damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi tutulmaz.
Yol giderleri ilgili kişiler tarafından karşılanır. Görülen işler birden fazla ise ödenecek yol gideri uzaklıkla orantılı şekilde hesaplanır
.....................................
BU iki kanun maddesi arasında ilk bakışta anlaşılmayan ancak dikkatlice bakılınca göze çarpan bir husus şu..
önceki düzenlemenin ilk cümlesi şu şekilde başlıyor: Tebliğden başka bir işlem yapmak için makamından uzaklaşma durumunda olan hakimler, savcılar....
yeni düzenlemenin ilk cümlesi ise şöyle başlıyor:Daire dışında yapılması gereken her keşif ve icra işlemi için; hâkimlere,Cumhuriyet savcılarına...
velhasıl eski kanunda açık bir şekilde tebliğden başka bir işlem için makamından uzaklaşmak zorunda olan hakimler denilerek keşif parasının keşfe katılanlara ödeneceği hususunu açık bir şekilde belirtmiş..
yeni düzenlemede ise...daire dışında yapılması gereken her keşif ve icra işlemi için ..denilmek suretiyle söz konusu bedelin ödeneceğini belirtmesine rağmen açık ve net olarak keşife bizzat katılacaklara bedelin ödeneceği gibi bir ifade net bir şekilde yazmıyor..
bu hususta 3 farklı düşünce ile karşılaştım sizlere aktarıyorum..
1- bir düşünceye göre kanun maddesinde keşife katılacak personele ödenir yerine her iş için ödenir ibaresi ile muhakemat memurları yazı işleri müdürleri gibi keşife katılması mümkün görülmeyen personelde her bir iş için hak kazanacak..yani hazine avukatı keşfe katılmış ise Muhakmat memuruda bundan dolayı hak kazanacak..
kanun maddesini çok fazla fazla iyiniyetli zorlayarak oluşan bu görüşe ben açıkcası katılmıyorum kanun maddesini kazuistik olarak yorumlayarak böyle bir anlam çıkmasını çok isteriz ama açıkcasi bu şekilde bu maddeyi anlamak çok mümkün görünmüyor..
2- bir diğer yorumda yeni düzenelemede eski düzenlemedeki gibi açık bir şekilde keşfe katılacaklara ibaresinin bulunmaması hiçbir şeyi değiştirmez her halükarda söz konusu yol tazminatı keşfe katılacaklara ödenenir ve kanun maddesinde bunun belirtilmemesi bir eskillik değil.. ilk bakışta bu düşünce çok net bir şekilde doğru olduğu rahatlıka düşünülebir ancak..yeni düzenlemede dikkat edilirse eski düzenlemedeki gibi havuz sistemi mevcut değil bu sebeple eski kanunda da yeni kanunda da keşif parası ödeneceği belirtilen bazı meslek guruplarına yeni düzeneleme ile ödeme yapılması imkansız..
örneğin havuz yeni düzenlemede olmadığı için keşif parası sadece keşife katılana ödenecek dersek bu halde keşfe gitmesi çok ta mümkün olmayan Muhakemat Memurları, adliye hizmetlileri, Yazı İşleri memurları ile zabıt katibi ve mübaşirler dışındaki adli personele zaten bu para ödenemeyecek..madem öyle bu kanun maddesinde bu meslek gurupları neden sayıldı..daha çok bizi ilgilendiren yönüyle bakarsak..
hazine avukatı olan yerde zaten avukat keşife katılır hazine avukatı olmayan yerde de daire amirleri malmüdürleri keşife katılıyor bu halde Muhakemat memuru yeni kanunda havuz olmadığına göre keşif parası alamayacak..madem alamayacak bu kanun maddesinde neden isimleri yazılı ..bunu kanun koyucunun bir unutkanlığı veya gereksiz bir eklemesi olarak görebilirmiyiz..açıkcası bu hususta bana çok makul gelmiyor..
3- Son olarak akla gelebilecek bir diğer hususta Kanun kouyucunun yeni düzenleme ile keşife katılacak personele ibaresini düşmemesi ve daire dışında yapılacak her bir keşif ve icra için... denilerek havuz kurulmasını kanun maddesi dışında yönetmelikle düzenlenebilmesinin önünü açmak..şöyleki keşife sadece katılanlar ibaresi kanunda yer alsa bununla birlikte havuz kurulmasıda kaldırılsa idi o halde yönetmelikle keşife katılmayanlara havuz kurulması hiç mümkün olmayacaktı.. Kanun koyucu söz konusu bedelin illaki katılana değilde diğer personelede ödenebileceği hususunu açık bırakarak bir nevi yönetmelikle havuz kurulabilme imkanı getirmiş oluyor...
-----
arkadaşlar bu son derece karışık saçma sapan kanunu çıkaranlar böyle karşıklıkların çıkacağınıbelkide hiç düşünmeden düzenleme yaptılar bu işin muhakkak alt mevzuatla düzenlenmesi gerek bu konuda başhukukun bir çalışma yapması gerekmektedir. Şimdiden beni Malmüdürlerimiz aramaya başladı ağustosta yaptıkları 3-5 keşfi nasıl alacaklarını soruyorlar ki ben bir cevap veremedim kendilerine..
size göre düzenelme nasıl olacak diye soruyor bana göre ise havuz kuracaklar diye kendi fikrimi belirterek yazıma son veriyorum...
arkadaşlar hazine avukatı arkadaşımla paylaştığım bir konuyu sizinle paylaşmak istiyorum biz pek içinden çıkamadık ve uzlaşamadık sizlerin görüşlerini merak ediyorum.
bilindiği üzere yeni çıkan keşiflere ilişkin kanun yürürlüğe girdi bu kanunda dikkat çeken bir husus var bunun için önce eski sonra yeni düzenelemeyi birlikte inclersek
ESKİ KANUN
Madde 2 - Tebliğden başka bir işlem yapmak için makamından uzaklaşma duru-
munda olan hakimler, savcılar, askeri mahkemelerdeki subay üyeler ve icra müdür-
leri ile yardımcılarına, adli tabiplere, yazı işleri müdürlerine, zabıt katiple-
rine, mübaşirlere, hizmetlilere ve bu işlemlere katılan hazine avukatlarına, ha-
zine avukatı olmayan il ve ilçelerde davaları takibe yetkili daire amirleri ve
3402 sayılı Kanuna göre yetkili kılınan kişiler ile muhakemat hizmetlerinde gö-
rev yapan memurlara yol giderlerinden başka aşağıdaki miktarda yol tazminatı
verilir.
1. Daireden uzaklaşmayı gerektiren iş, mahkemenin bulunduğu belediye sınır-
ları içinde ise, her iş için, 1 inci derece devlet memurunun aldığı geçici görev
yolluğu kadar,
2. Daireden uzaklaşmayı gerektiren iş, mahkemenin bulunduğu belediye sınır-
ları dışında ise, her iş için, 1 inci derece devlet memurunun aldığı geçici gö-
rev yolluğunun 1,5 katı kadar,
Daireden uzaklaşmayı gerektiren işlerin bir kısmı mahkemenin bulunduğu bele-
diye sınırları içinde, bir kısmı dışında ise, belediye sınırları içinde olan her
iş için 1 inci bent hükmü, belediye sınırları dışında olan her iş için, 2 nci
bent hükmü uygulanır.
Görülen işler birden fazla ise, ilgililerden alınacak yol giderleri uzaklık
ile, yol tazminatı ise yukarıdaki bentler esasları ile orantılı şekilde bölüne-
rek hesaplanır. Yazı işleri müdürleri ve zabıt katipleri için bu miktarın 2/3`ü,
mübaşirler ve hizmetliler için 1/2`si ödenir.
Yol giderleri ile tazminat, ilgili kişiler tarafından işin yapılmasından ön-
ce, emaneten makbuz mukabilinde vezneye yatırılarak bununla ilgili deftere işle-
nip keşif ve işlem sonunda yapılan harcama bir tutanakla belgelenerek kalanı il-
gili kişiye verilir. Yol giderleri ile tazminatın bütçeden karşılanması halinde
yapılacak ödemelerde ilgili hükümler uygulanır.
Hazine avukatlarına yol tazminatı bütçenin ilgili tertibinden tediye olunur
ve ayrıca gündelik ödenmez.
(Değişik : 19/8/1991 - KHK - 449/2 md.) Birinci fıkrada sayılanlardan adli
yargı hakim ve savcıları ile adli yargıda görevli yazı işleri müdürü, zabıt ka-
tibi, mübaşir, icra müdürü, icra müdür yardımcısı ile diğer personele tahakkuku
müteakip yol tazminatının 1/2`si ödenir. Yol tazminatının kesilen 1/2`si o yerdeki
bir kamu bankasında açılan bir hesaba yatırılır. Bu hesaba yatırılan paraların % 10`u
her ayın ilk haftası içinde Ankara`da bir kamu bankasında açtırılan Adalet Bakanlığı
merkez hesabına gönderilir. Mahalli hesapta toplanan paraların arta kalanı,o yargı
çevresinde görevli adli yargı hakim ve savcıları ile adli yargıda görevli yazı işleri
müdürü,zabıt katibi,mübaşir,icra müdürü,icra müdür yardımcısı ile diğer perso-
neline (ceza infaz kurumu personeli hariç) ayda bir, eşit miktarda ödenir; an-
cak, bu ödemenin yıllık tutarı en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge
dahil) yıllık tutarının yarısını geçemez.
(Ek : 19/8/1991 - KHK - 449/2 md.) Adalet Bakanlığı merkez hesabına gönde-
rilen paralardan, Adalet Bakanlığı merkez teşkilatının hakim ve savcı dışındaki
personeline, Adalet Bakanınca belirlenen miktar ve esaslar dahilinde üç ayda
bir ödeme yapılır. Yapılan ödemeler aylık olarak en yüksek Devlet Memuru aylı-
ğının (ek gösterge dahil) yarısını geçemez. Yıl içerisinde toplanan paraların
bu ödeme miktarını aşması halinde artan miktarın, yıl içinde mahallinden gelen
miktara oranı kadar, mahallinden gönderilecek miktardan mahsup yapılır.
(Ek : 19/8/1991 - KHK - 449/2 md.) Yukarıdaki iki fıkra gereğince hesapların
açılması, kesintilerin bu hesaplara yatırılması, merkez teşkilatındaki personele
yapılacak ödeme miktarı ve mahsup işlemleri ile uygulamaya ilişkin diğer esaslar
Adalet Bakanınca belirlenir.
(Yedi ve sekizinci fıkralar mülga : 5/7/1991 - KHK - 433/16 md.)
Hazine Avukatı veya devlet davalarını takibe yetkili kişiye ödenecek yol
tazminatının tahakkukunu müteakip, % 85`i ödenir. Yol tazminatının kesilen
% 15`i emanet hesabına alınarak o il ve ilçede muhakemat hizmetlerinde görev
yapan raportör, şef ve memurlara ayda bir eşit olarak ödenir.
Bu madde uyarınca verilen yol giderleri ve yol tazminatları ile ödemeler
Damga Vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi tutulmaz.
MADDE 2/A. - (*) Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay ve Yüksek Seçim Kurulu
ile Adalet Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı (ceza ve infaz kurumları hariç)
kadrolarında, sözleşmeli personel dahil, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi
olarak çalışan personele, ayda elli saati aşmayacak şekilde fiilen yapılan fazla
çalışma karşılığında, Bütçe Kanunu ile belirlenen fazla çalışma ücretinin iki katına
kadar fazla çalışma ücreti ödenebilir. Fazla çalışma yaptırılacak gün ve saatler ile
çalışma mahalli gibi hususlar dikkate alınmak suretiyle belirlenecek saat başı ödeme
miktarı ve ödemeye ilişkin diğer usul ve esaslar Adalet Bakanlığı, Yüksek Mahkemelerde
ve Yüksek Seçim Kurulunda ise Başkanları tarafından tespit edilir.
(*) Ek Madde: 18.5.2004 t, 5172 sk. ile ek madde
YENİ DÜZENELEME İSE,
YOL GİDERLERİ TAZMİNATI
Madde 2- (Değişik madde: 23/07/2010-6009 S.K/30.md.)
Daire dışında yapılması gereken her keşif ve icra işlemi için; hâkimlere, Cumhuriyet savcılarına, askerî mahkemelerdeki subay üyelere, adlî tabiplere, icra müdürleri ve yardımcıları ile icra işlemlerini yapmakla yetkili memurlara, Hazine avukatlarına, Hazine avukatı olmayan il ve ilçelerde davaları takibe yetkili daire amirleri ve 3402 sayılı Kadastro Kanununa göre yetkili kılınan kişilere (275); yazı işleri müdürlerine, hâkim veya Cumhuriyet savcısının kararı üzerine görevlendirilen sosyal çalışmacı, psikolog ve pedagoglara, muhakemat hizmetlerinde görev yapan memurlara, zabıt kâtiplerine ve ceza ve infaz kurum personeli hariç olmak üzere diğer adlî ve idarî yargı personeline (200); mübaşir ve hizmetlilere (150) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutar kadar yol tazminatı ödenir.
Bu madde uyarınca yol tazminatı bütçenin ilgili tertibinden her ayın sonunda ödenir ve ayrıca yevmiye ödenmez.
Bir kişinin alacağı aylık yol tazminatı tutarı, en yüksek Devlet memuru aylığının ek gösterge dahil iki katını geçemez.
Kamu adına takibi gereken işler ile Hazine avukatlarına, Hazine avukatı olmayan il ve ilçelerde davaları takibe yetkili daire amirlerine ödenecek yol giderleri ile yol tazminatı, bu madde hükümlerine göre bütçenin ilgili tertibinden ödenir.
Bu madde uyarınca ödenen yol tazminatı damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi tutulmaz.
Yol giderleri ilgili kişiler tarafından karşılanır. Görülen işler birden fazla ise ödenecek yol gideri uzaklıkla orantılı şekilde hesaplanır
.....................................
BU iki kanun maddesi arasında ilk bakışta anlaşılmayan ancak dikkatlice bakılınca göze çarpan bir husus şu..
önceki düzenlemenin ilk cümlesi şu şekilde başlıyor: Tebliğden başka bir işlem yapmak için makamından uzaklaşma durumunda olan hakimler, savcılar....
yeni düzenlemenin ilk cümlesi ise şöyle başlıyor:Daire dışında yapılması gereken her keşif ve icra işlemi için; hâkimlere,Cumhuriyet savcılarına...
velhasıl eski kanunda açık bir şekilde tebliğden başka bir işlem için makamından uzaklaşmak zorunda olan hakimler denilerek keşif parasının keşfe katılanlara ödeneceği hususunu açık bir şekilde belirtmiş..
yeni düzenlemede ise...daire dışında yapılması gereken her keşif ve icra işlemi için ..denilmek suretiyle söz konusu bedelin ödeneceğini belirtmesine rağmen açık ve net olarak keşife bizzat katılacaklara bedelin ödeneceği gibi bir ifade net bir şekilde yazmıyor..
bu hususta 3 farklı düşünce ile karşılaştım sizlere aktarıyorum..
1- bir düşünceye göre kanun maddesinde keşife katılacak personele ödenir yerine her iş için ödenir ibaresi ile muhakemat memurları yazı işleri müdürleri gibi keşife katılması mümkün görülmeyen personelde her bir iş için hak kazanacak..yani hazine avukatı keşfe katılmış ise Muhakmat memuruda bundan dolayı hak kazanacak..
kanun maddesini çok fazla fazla iyiniyetli zorlayarak oluşan bu görüşe ben açıkcası katılmıyorum kanun maddesini kazuistik olarak yorumlayarak böyle bir anlam çıkmasını çok isteriz ama açıkcasi bu şekilde bu maddeyi anlamak çok mümkün görünmüyor..
2- bir diğer yorumda yeni düzenelemede eski düzenlemedeki gibi açık bir şekilde keşfe katılacaklara ibaresinin bulunmaması hiçbir şeyi değiştirmez her halükarda söz konusu yol tazminatı keşfe katılacaklara ödenenir ve kanun maddesinde bunun belirtilmemesi bir eskillik değil.. ilk bakışta bu düşünce çok net bir şekilde doğru olduğu rahatlıka düşünülebir ancak..yeni düzenlemede dikkat edilirse eski düzenlemedeki gibi havuz sistemi mevcut değil bu sebeple eski kanunda da yeni kanunda da keşif parası ödeneceği belirtilen bazı meslek guruplarına yeni düzeneleme ile ödeme yapılması imkansız..
örneğin havuz yeni düzenlemede olmadığı için keşif parası sadece keşife katılana ödenecek dersek bu halde keşfe gitmesi çok ta mümkün olmayan Muhakemat Memurları, adliye hizmetlileri, Yazı İşleri memurları ile zabıt katibi ve mübaşirler dışındaki adli personele zaten bu para ödenemeyecek..madem öyle bu kanun maddesinde bu meslek gurupları neden sayıldı..daha çok bizi ilgilendiren yönüyle bakarsak..
hazine avukatı olan yerde zaten avukat keşife katılır hazine avukatı olmayan yerde de daire amirleri malmüdürleri keşife katılıyor bu halde Muhakemat memuru yeni kanunda havuz olmadığına göre keşif parası alamayacak..madem alamayacak bu kanun maddesinde neden isimleri yazılı ..bunu kanun koyucunun bir unutkanlığı veya gereksiz bir eklemesi olarak görebilirmiyiz..açıkcası bu hususta bana çok makul gelmiyor..
3- Son olarak akla gelebilecek bir diğer hususta Kanun kouyucunun yeni düzenleme ile keşife katılacak personele ibaresini düşmemesi ve daire dışında yapılacak her bir keşif ve icra için... denilerek havuz kurulmasını kanun maddesi dışında yönetmelikle düzenlenebilmesinin önünü açmak..şöyleki keşife sadece katılanlar ibaresi kanunda yer alsa bununla birlikte havuz kurulmasıda kaldırılsa idi o halde yönetmelikle keşife katılmayanlara havuz kurulması hiç mümkün olmayacaktı.. Kanun koyucu söz konusu bedelin illaki katılana değilde diğer personelede ödenebileceği hususunu açık bırakarak bir nevi yönetmelikle havuz kurulabilme imkanı getirmiş oluyor...
-----
arkadaşlar bu son derece karışık saçma sapan kanunu çıkaranlar böyle karşıklıkların çıkacağınıbelkide hiç düşünmeden düzenleme yaptılar bu işin muhakkak alt mevzuatla düzenlenmesi gerek bu konuda başhukukun bir çalışma yapması gerekmektedir. Şimdiden beni Malmüdürlerimiz aramaya başladı ağustosta yaptıkları 3-5 keşfi nasıl alacaklarını soruyorlar ki ben bir cevap veremedim kendilerine..
size göre düzenelme nasıl olacak diye soruyor bana göre ise havuz kuracaklar diye kendi fikrimi belirterek yazıma son veriyorum...