Arkadaş işimize gelmeyince hemen geçelim edebiyatı
yapıyoruz.Yukarda olayı mantık çerçevesinde anlattım.Bun da anlamayacak akla
takılan ne var.Sana demiyoruz ki o ayetleri getirip bugün uygula.Tarihseldir
diyorum.Ama bu Allah kelamı olduğu gerçeğini değiştirmez.Yukarıda izah
ettim.Kuranın mesajı evrenseldir kullandığı argümanlar tarihsel olabilir.Mesela
kuran niye Arapça indi.Arapça sonuçta bir yerel milletin dili değil mi?Daha
evrensel herkesin anlayacağı bir dilde inemez miydi?İyi de evrensel bir dil yok
ki.Yani herkesin anlayacağı evrensel dil diye bir şey yok.Allah da mesajını bir
toplum ve dil üzerinden iletecek sonuçta.Misal biz sizin için hurma bahçeleri
yarattık der.Benim bugün hurma bahçem yok devem yok.Ben o ayetten mesaj alıp
etrafıma bakar benim yaşadığım coğrafyada hangi bahçe varsa bunu da Allah
yarattı derim.Adam diyor ki niye hurma geçti.Peki ne geçse evrensel
olurdu.Mesela biz uçak füze yarattık dese evrensel olur mu?İyi de onu da ben
anlyacağım bu sefer o dönem insanı anlamayacak yine evrensel
olmayacak.Kafamızdaki evrensel tasavvuru geleceğe yönelik olduğundan bugün ki
bir şeye atıf yaparsa evrensel olur gibi algılıyoruz.Oysa hurmayı hem o dönem
insanı algılıyor hem ben algılıyorum hem de gelecekteki algılayacak.Tabi bunlar
üzerinde uzun süreli kafa yorulmadığından klasik görüşlerle hareket
edildiğinden anlayamıyoruz.Mesela senin düşünme tarzında klasik İslamcı birininki
ile aynı.İkinizde her ayet her zeminde zamanda direk zahiri boyutu ile
uygulanır diye düşünüyorsunuz.Ama sonuç olarak ayrılıyorsunuz.O kabul ediyor
sen etmiyorsun.Vardığınız sonuçlar ayrı olsa da akıl yürütme biçiminiz aynı.Ha
Osmanlı son dönem laçkalaşmış eğitim sistemi
falan bunları ben de benimsemiyorum.Dünya klasiklerini türk klasiklerini
aşağı yukarı okudum.Okuma yelpazem hem İslami alanda hem sosyoloji felsefe
alanında geniştir.Ama bunlara hiç bakmadan sen diyorsun ki ben modernistim sen
tutucusun.Oldu mu şimdi?Hani okumaya değer veriyorduk bir çırpıda silip atmak
neyin nesi?Hani aydın ilahiyatçılar yetiştirecektik.İşte sana islamın en makul
aydın yorumunu yaptım.Özet olarak gelenekte her yapılanı din olarak
alamayız.İslamın yorumudur.Biz de bugün kendi çağımızda hem modern hayattan
kopmadan hem de inançtan kopmadan bir hayat yaşamak için islamdan hüküm
çıkartabiliriz.Ha dinden böyle hüküm çıkar mı ki dersen derim ki:Elbette çıkar
ama modern dönem ilahiyatçıları düşünürleri bunu göze alamadıkları ve halkında
buna hazır olmamasından dolayı yeni şeyler söyleyemiyorlar.Dini alt yapı
bakımından o seviyeye geldiğimizde bir çok mesele çözülecektir.
Arkadaş işimize gelmeyince hemen geçelim edebiyatı
yapıyoruz.Yukarda olayı mantık çerçevesinde anlattım.Bun da anlamayacak akla
takılan ne var.Sana demiyoruz ki o ayetleri getirip bugün uygula.Tarihseldir
diyorum.Ama bu Allah kelamı olduğu gerçeğini değiştirmez.Yukarıda izah
ettim.Kuranın mesajı evrenseldir kullandığı argümanlar tarihsel olabilir.Mesela
kuran niye Arapça indi.Arapça sonuçta bir yerel milletin dili değil mi?Daha
evrensel herkesin anlayacağı bir dilde inemez miydi?İyi de evrensel bir dil yok
ki.Yani herkesin anlayacağı evrensel dil diye bir şey yok.Allah da mesajını bir
toplum ve dil üzerinden iletecek sonuçta.Misal biz sizin için hurma bahçeleri
yarattık der.Benim bugün hurma bahçem yok devem yok.Ben o ayetten mesaj alıp
etrafıma bakar benim yaşadığım coğrafyada hangi bahçe varsa bunu da Allah
yarattı derim.Adam diyor ki niye hurma geçti.Peki ne geçse evrensel
olurdu.Mesela biz uçak füze yarattık dese evrensel olur mu?İyi de onu da ben
anlyacağım bu sefer o dönem insanı anlamayacak yine evrensel
olmayacak.Kafamızdaki evrensel tasavvuru geleceğe yönelik olduğundan bugün ki
bir şeye atıf yaparsa evrensel olur gibi algılıyoruz.Oysa hurmayı hem o dönem
insanı algılıyor hem ben algılıyorum hem de gelecekteki algılayacak.Tabi bunlar
üzerinde uzun süreli kafa yorulmadığından klasik görüşlerle hareket
edildiğinden anlayamıyoruz.Mesela senin düşünme tarzında klasik İslamcı birininki
ile aynı.İkinizde her ayet her zeminde zamanda direk zahiri boyutu ile
uygulanır diye düşünüyorsunuz.Ama sonuç olarak ayrılıyorsunuz.O kabul ediyor
sen etmiyorsun.Vardığınız sonuçlar ayrı olsa da akıl yürütme biçiminiz aynı.Ha
Osmanlı son dönem laçkalaşmış eğitim sistemi
falan bunları ben de benimsemiyorum.Dünya klasiklerini türk klasiklerini
aşağı yukarı okudum.Okuma yelpazem hem İslami alanda hem sosyoloji felsefe
alanında geniştir.Ama bunlara hiç bakmadan sen diyorsun ki ben modernistim sen
tutucusun.Oldu mu şimdi?Hani okumaya değer veriyorduk bir çırpıda silip atmak
neyin nesi?Hani aydın ilahiyatçılar yetiştirecektik.İşte sana islamın en makul
aydın yorumunu yaptım.Özet olarak gelenekte her yapılanı din olarak
alamayız.İslamın yorumudur.Biz de bugün kendi çağımızda hem modern hayattan
kopmadan hem de inançtan kopmadan bir hayat yaşamak için islamdan hüküm
çıkartabiliriz.Ha dinden böyle hüküm çıkar mı ki dersen derim ki:Elbette çıkar
ama modern dönem ilahiyatçıları düşünürleri bunu göze alamadıkları ve halkında
buna hazır olmamasından dolayı yeni şeyler söyleyemiyorlar.Dini alt yapı
bakımından o seviyeye geldiğimizde bir çok mesele çözülecektir.
Acar Kazım , 6 yıl önce
Minnacık çocuk olsaydık, sana kanardık. Geçelim bir kalem daha?