Engellilerin kamuda istihdamı
bilindiği üzere ?Engellilerin Devlet Memurluğuna Alınmaları Hakkında
Yönetmelik? hükümleri gereğince EKPSS ile yapılmaktadır. Bu yönetmelik kapsamında atanan personeller ?Engelli Statüsünde ? istihdam edilmekte olup, vergi indirimi, nöbet muafiyeti ve
tayin gibi pek çok önemli pozitif ayrımcılıklara da sahip olmaktadırlar.
Engelli Tayin hakkı Uluslararası
sözleşmelerden doğan ve yasama erki tarafından düzenlenen bir haktır.
Engelli Kamu Personel Seçme Sınavı ve
Engellilerin Devlet Memurluğuna Alınmaları Hakkında Yönetmeliğin 14 üncü
maddesinde ise; "Halen memur olarak çalışmakta olanlar, başka hizmet
sınıfı kapsamındaki kadrolar ile bulundukları kadrolardan farklı olmak kaydıyla
mezunu oldukları eğitim programları itibarıyla ihraz etmiş oldukları unvanlara
ilişkin kadrolar hariç olmak üzere bu Yönetmelik kapsamında yerleştirme
işlemlerine başvuramaz, yerleştirilseler dahi atamaları yapılamaz."
hükmüne yer verilmiştir.
Yukarıda yer verilen
hüküm ve açıklamalar çerçevesinde, bahse konu mevzuatta yapılan düzenlemenin
engelli vatandaşlarımıza ayrımcılık amacıyla değil daha fazla engelli bireyin
memur statüsünde istihdam edilmesini amaçladığı, bu değişikliğin engellileri
temsil eden sivil toplum kuruluşları tarafından da kabul gördüğü görülebilir.
Sonuç olarak engelli olan bir kişi
tekrar EKPSS?ye girerek farklı bir yeri kazanamamaktadır. Ancak bu negatif
olayın diğer yüzünde engelli personele istediği yere tayin hakkı tanınmış ve
engelli personelin yeniden sınava girmek gibi bir derdi de kalmamıştır.
Ancak tayin talebime esas teşkil
eden aşağıdaki yönetmelik maddesinin, EKPSS ile giren memurları kapsamadığına
dair hiçbir kanun, yönetmelik ve mevzuat hükmü bulunmamakla birlikte engelli
bir birey için uygulanmayacak olması mantığa da aykırıdır.
Sonuç olarak ilgili yönetmelikte Engelli
memurun istihdam edilmeden önce veya istihdam edildikten sonra engelli olması
hususunda hiçbir fark bulunmamakta ve kanun önünde tamamıyla aynı haklara sahip
olmaktadırlar.
Engelli kadrosundan işe
başlayanlar ile işe başladıktan sonra engelli olanlar engelli memur olarak aynı
haklara sahip olurlar.
Bunun yanı sıra daha öncesinden
mahkemenize sunduğum pek çok idare mahkemesi kararı, bazı kurum/kuruluşların
yayınladığı yönergeler ve DPB görüşlerine bakıldığı zaman; EKPSS tercihi ile
engelli kontenjanından memuriyete giren kişilerin bu yönetmelikten faydalanması
hususunda düzenlemeler yapıldığı ve mahkemelerce de aynı doğrultuda karar
alındığı açıkça görülebilmektedir.
Tayin talebime esas teşkil eden
yönetmelik maddesi ........?da göreve başladığım tarihten tam .. sene sonra
16.08.2014 tarihinde 29090 sayılı resmi gazete de yayımlanarak yürürlüğe
girmiştir. Dolayısıyla bu yönetmelik maddesinden muaf tutulmam için hiçbir mantıklı
gerekçe bulunmamaktadır.
Tayin talebim, 1655 Sayılı Devlet
Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik?e eklenen
Ek 3. Maddeye ?Engel Durumuna Bağlı Yer Değişikliği? dayanmaktadır.
?İlgili mevzuatına göre alınan
sağlık kurulu raporunda en az yüzde kırk oranında engelli olduğu belirtilen
memurlar ile ağır engelli raporlu eşi veya bakmakla yükümlü olduğu birinci
derece kan hısımları bulunan memurlar engellilik durumundan kaynaklanan
gerekçelere dayalı olarak yer değiştirme talebinde bulunabilir. Bu kapsamdaki
talepler bu Yönetmelikte yer alan kısıtlayıcı hükümlere tabi olmaksızın
kurumların kadro imkânları ve teşkilat yapıları dikkate alınarak karşılanır ve
bu haktan bir defadan fazla yararlanılamaz .?
Ancak ?bir defadan fazla yararlanılamaz? ibaresi için Danıştay 16. Dairesi Başkanlığının 02.07.2015 tarih ve E.2015/10808 sayılı kararı neticesinde yürütmesi durdurulmuş ve Başbakanlığın
yürütme durdurulmasına karşın DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU?na yapmış olduğu itiraz 21/01/2016 tarih ve 2015/1435 Esas Nolu kararıyla red olunmuştur.
Dolayısıyla engelli memurlar; işe giriş şekli fark etmeksizin engellilik durumlarından dolayı birden fazla tayin talebinde bulunabilir ve kısıtlayıcı hükümlere tabi olmaksızın bu taleplerin karşılanması gerekmektedir.
Engellilerin kamuda istihdamı
bilindiği üzere ?Engellilerin Devlet Memurluğuna Alınmaları Hakkında
Yönetmelik? hükümleri gereğince EKPSS ile yapılmaktadır. Bu yönetmelik kapsamında atanan personeller ?Engelli Statüsünde ? istihdam edilmekte olup, vergi indirimi, nöbet muafiyeti ve
tayin gibi pek çok önemli pozitif ayrımcılıklara da sahip olmaktadırlar.
Engelli Tayin hakkı Uluslararası
sözleşmelerden doğan ve yasama erki tarafından düzenlenen bir haktır.
Engelli Kamu Personel Seçme Sınavı ve
Engellilerin Devlet Memurluğuna Alınmaları Hakkında Yönetmeliğin 14 üncü
maddesinde ise; "Halen memur olarak çalışmakta olanlar, başka hizmet
sınıfı kapsamındaki kadrolar ile bulundukları kadrolardan farklı olmak kaydıyla
mezunu oldukları eğitim programları itibarıyla ihraz etmiş oldukları unvanlara
ilişkin kadrolar hariç olmak üzere bu Yönetmelik kapsamında yerleştirme
işlemlerine başvuramaz, yerleştirilseler dahi atamaları yapılamaz."
hükmüne yer verilmiştir.
Yukarıda yer verilen
hüküm ve açıklamalar çerçevesinde, bahse konu mevzuatta yapılan düzenlemenin
engelli vatandaşlarımıza ayrımcılık amacıyla değil daha fazla engelli bireyin
memur statüsünde istihdam edilmesini amaçladığı, bu değişikliğin engellileri
temsil eden sivil toplum kuruluşları tarafından da kabul gördüğü görülebilir.
Sonuç olarak engelli olan bir kişi
tekrar EKPSS?ye girerek farklı bir yeri kazanamamaktadır. Ancak bu negatif
olayın diğer yüzünde engelli personele istediği yere tayin hakkı tanınmış ve
engelli personelin yeniden sınava girmek gibi bir derdi de kalmamıştır.
Ancak tayin talebime esas teşkil
eden aşağıdaki yönetmelik maddesinin, EKPSS ile giren memurları kapsamadığına
dair hiçbir kanun, yönetmelik ve mevzuat hükmü bulunmamakla birlikte engelli
bir birey için uygulanmayacak olması mantığa da aykırıdır.
Sonuç olarak ilgili yönetmelikte Engelli
memurun istihdam edilmeden önce veya istihdam edildikten sonra engelli olması
hususunda hiçbir fark bulunmamakta ve kanun önünde tamamıyla aynı haklara sahip
olmaktadırlar.
Engelli kadrosundan işe
başlayanlar ile işe başladıktan sonra engelli olanlar engelli memur olarak aynı
haklara sahip olurlar.
Bunun yanı sıra daha öncesinden
mahkemenize sunduğum pek çok idare mahkemesi kararı, bazı kurum/kuruluşların
yayınladığı yönergeler ve DPB görüşlerine bakıldığı zaman; EKPSS tercihi ile
engelli kontenjanından memuriyete giren kişilerin bu yönetmelikten faydalanması
hususunda düzenlemeler yapıldığı ve mahkemelerce de aynı doğrultuda karar
alındığı açıkça görülebilmektedir.
Tayin talebime esas teşkil eden
yönetmelik maddesi ........?da göreve başladığım tarihten tam .. sene sonra
16.08.2014 tarihinde 29090 sayılı resmi gazete de yayımlanarak yürürlüğe
girmiştir. Dolayısıyla bu yönetmelik maddesinden muaf tutulmam için hiçbir mantıklı
gerekçe bulunmamaktadır.
Tayin talebim, 1655 Sayılı Devlet
Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik?e eklenen
Ek 3. Maddeye ?Engel Durumuna Bağlı Yer Değişikliği? dayanmaktadır.
?İlgili mevzuatına göre alınan
sağlık kurulu raporunda en az yüzde kırk oranında engelli olduğu belirtilen
memurlar ile ağır engelli raporlu eşi veya bakmakla yükümlü olduğu birinci
derece kan hısımları bulunan memurlar engellilik durumundan kaynaklanan
gerekçelere dayalı olarak yer değiştirme talebinde bulunabilir. Bu kapsamdaki
talepler bu Yönetmelikte yer alan kısıtlayıcı hükümlere tabi olmaksızın
kurumların kadro imkânları ve teşkilat yapıları dikkate alınarak karşılanır ve
bu haktan bir defadan fazla yararlanılamaz .?
Ancak ?bir defadan fazla yararlanılamaz? ibaresi için Danıştay 16. Dairesi Başkanlığının 02.07.2015 tarih ve E.2015/10808 sayılı kararı neticesinde yürütmesi durdurulmuş ve Başbakanlığın
yürütme durdurulmasına karşın DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU?na yapmış olduğu itiraz 21/01/2016 tarih ve 2015/1435 Esas Nolu kararıyla red olunmuştur.
Dolayısıyla engelli memurlar; işe giriş şekli fark etmeksizin engellilik durumlarından dolayı birden fazla tayin talebinde bulunabilir ve kısıtlayıcı hükümlere tabi olmaksızın bu taleplerin karşılanması gerekmektedir.