Kamuda 657 sayılı devlet memeurları kanunda geçen 40 saatin işgünlerine eşit dağılımı yapılınca memurların günlük 8 saat çalışmaları gerekmektedir.
Ancak kurumların ve hizmetlerin özellikleri dikkate alınmak suretiyle özel kanun, tüzük ve yönetmeliklerle, farklı çalışma süreleri tespit edilebilir. Kanunun ilgili maddesi buna müsade etmektedir. Öğretmenlik, dolayısıyla yöneticilik mesleği de bu kapsamda bir meslektir ve farklı çalışma süreleri belirlenmiştir. Bir memurun maaşı karşılığında haftada 40 saat çalışma zorunluluğu varken bir branş öğretmeninin maaş karşılığı haftada 15 saat ders okutma zorunluluğu vardır.
Bunun haricinde öğretmenin çalışma saatlerini belirleyen bir yöentmelik maddesi bulunmamaktadır. Mesai saatlerini illerde valilikler yasal çerçeve içerisinde belirleme yetkisine sahiptir. Dolaysıyla saat 17:00'a kadar tutma hakkı yoktur.
Ancak idareci isterse 657 sayılı devlet memurları kanunun 178.maddesinin B fıkrasını dayanak göstererek sizi resmi yazı ile 17:00 a kadar tutabilir. Bu konuda mutlaka yasal bir düzenleme yapılması gerekmektedir.
657 SAYILI DEVLET MEMURLARI KANUNU
BÖLÜM 5: ÇALIŞMA SAATLERİ, İZİNLER
ÇALIŞMA SAATLERİ:
Madde 99 - (Değişik madde: 30/05/1974 - KHK/12; Aynen kabul: 15/05/1975 - 1897/1 md.)
Memurların haftalık çalışma süresi genel olarak 40 saattir.
Bu süre Cumartesi ve Pazar günleri tatil olmak üzere düzenlenir. Ancak özel kanunlarla yahut bu kanuna veya özel kanunlara dayanılarak çıkarılacak tüzük ve yönetmeliklerle, kurumların ve hizmetlerin özellikleri dikkate alınmak suretiyle farklı çalışma süreleri tespit olunabilir.
Bakanlar Kurulu, yurt dışı kuruluşlarda hizmetin gerektirdiği hallerde, hafta tatilini Cumartesi ve Pazardan başka günler olarak tespit edebilir.
GÜNLÜK ÇALIŞMA SAATLERİNİN TESBİTİ:
Madde 100 - Günlük çalışmanın başlama ve bitme saatleri ile öğle dinlenme süresi, bölgelerin ve hizmetin özelliklerine göre merkezde Başbakanlık Devlet Personel Başkanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca, illerde valiler tarafından tesbit olunur.
---------------------------------------------------------------------
FAZLA ÇALIŞMA ÜCRETİ:
Madde 178 - (Değişik madde: 05/07/1991 - KHK-433/3 md.; İptal: Anayasa Mahkemesi'nin 05/05/1992 tarih ve E.1991/33, K.1992/32 sayılı Kararı ile, Yeniden düzenlenen madde: 18/05/1994 - KHK - 527/8 md.)
A) 99 ve 100 üncü maddeler hükümleri uyarınca tespit olunan günlük çalışma saatleri dışında;
a) Salgın hastalık ve tabii afetler gibi olağanüstü hallerin olması (Bu hallerin devamı süresince),
b) Fabrika, atelye, şantiye, işletme gibi yerlerde İş Kanununa tabi olarak işçi çalıştıran kurumlarca hizmetin gereği olarak işçi ile birlikte çalışma saatleri ve günü dışında çalışmanın zorunlu bulunması.
hallerine münhasır olmak üzere, yapılan fazla çalışmalar ücretle karşılanır.
Yukarıda sayılan hallerde yaptırılacak fazla çalışmanın süresi ve saat başına ödenecek ücret Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenir
B) (İptal: Anayasa Mahkemesi'nin 14/02/1997 tarih ve E: 1997/20, K: 1997/32 sayılı Kararı ile; Yeniden düzenleme: 03/04/1998 - 4359/4. md.) Kurumlar gerektiği taktirde personelini günlük çalışma saatleri dışında fazla çalışma ücreti vermeksizin çalıştırabilirler. Bu durumda personele yaptırılacak fazla çalışmanın her sekiz saati için bir gün hesabı ile izin verilir. Ancak, bu suretle verilecek iznin en çok on günlük kısmı yıllık izinle birleştirilerek yılı içinde kullandırılabilir.
Fazla çalışmanın uygulama esas ve usulleri Devlet Personel Başkanlığı ile Maliye Bakanlığınca müştereken belirlenir.
Milli İstihbarat Teşkilatı mensuplarına ödenecek fazla çalışma ücretleri ve diğer hususlar Başbakan tarafından onaylanacak bir talimatla tesbit edilir.
---------------------------------------------------------------------
Ayrıca bu konu ile ilgili olarak
http://www.memurlar.net/haber/16592/ linkine bakınız.
Kamuda 657 sayılı devlet memeurları kanunda geçen 40 saatin işgünlerine eşit dağılımı yapılınca memurların günlük 8 saat çalışmaları gerekmektedir.
Ancak kurumların ve hizmetlerin özellikleri dikkate alınmak suretiyle özel kanun, tüzük ve yönetmeliklerle, farklı çalışma süreleri tespit edilebilir. Kanunun ilgili maddesi buna müsade etmektedir. Öğretmenlik, dolayısıyla yöneticilik mesleği de bu kapsamda bir meslektir ve farklı çalışma süreleri belirlenmiştir. Bir memurun maaşı karşılığında haftada 40 saat çalışma zorunluluğu varken bir branş öğretmeninin maaş karşılığı haftada 15 saat ders okutma zorunluluğu vardır.
Bunun haricinde öğretmenin çalışma saatlerini belirleyen bir yöentmelik maddesi bulunmamaktadır. Mesai saatlerini illerde valilikler yasal çerçeve içerisinde belirleme yetkisine sahiptir. Dolaysıyla saat 17:00'a kadar tutma hakkı yoktur.
Ancak idareci isterse 657 sayılı devlet memurları kanunun 178.maddesinin B fıkrasını dayanak göstererek sizi resmi yazı ile 17:00 a kadar tutabilir. Bu konuda mutlaka yasal bir düzenleme yapılması gerekmektedir.
657 SAYILI DEVLET MEMURLARI KANUNU
BÖLÜM 5: ÇALIŞMA SAATLERİ, İZİNLER
ÇALIŞMA SAATLERİ:
Madde 99 - (Değişik madde: 30/05/1974 - KHK/12; Aynen kabul: 15/05/1975 - 1897/1 md.)
Memurların haftalık çalışma süresi genel olarak 40 saattir.
Bu süre Cumartesi ve Pazar günleri tatil olmak üzere düzenlenir. Ancak özel kanunlarla yahut bu kanuna veya özel kanunlara dayanılarak çıkarılacak tüzük ve yönetmeliklerle, kurumların ve hizmetlerin özellikleri dikkate alınmak suretiyle farklı çalışma süreleri tespit olunabilir.
Bakanlar Kurulu, yurt dışı kuruluşlarda hizmetin gerektirdiği hallerde, hafta tatilini Cumartesi ve Pazardan başka günler olarak tespit edebilir.
GÜNLÜK ÇALIŞMA SAATLERİNİN TESBİTİ:
Madde 100 - Günlük çalışmanın başlama ve bitme saatleri ile öğle dinlenme süresi, bölgelerin ve hizmetin özelliklerine göre merkezde Başbakanlık Devlet Personel Başkanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca, illerde valiler tarafından tesbit olunur.
---------------------------------------------------------------------
FAZLA ÇALIŞMA ÜCRETİ:
Madde 178 - (Değişik madde: 05/07/1991 - KHK-433/3 md.; İptal: Anayasa Mahkemesi'nin 05/05/1992 tarih ve E.1991/33, K.1992/32 sayılı Kararı ile, Yeniden düzenlenen madde: 18/05/1994 - KHK - 527/8 md.)
A) 99 ve 100 üncü maddeler hükümleri uyarınca tespit olunan günlük çalışma saatleri dışında;
a) Salgın hastalık ve tabii afetler gibi olağanüstü hallerin olması (Bu hallerin devamı süresince),
b) Fabrika, atelye, şantiye, işletme gibi yerlerde İş Kanununa tabi olarak işçi çalıştıran kurumlarca hizmetin gereği olarak işçi ile birlikte çalışma saatleri ve günü dışında çalışmanın zorunlu bulunması.
hallerine münhasır olmak üzere, yapılan fazla çalışmalar ücretle karşılanır.
Yukarıda sayılan hallerde yaptırılacak fazla çalışmanın süresi ve saat başına ödenecek ücret Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenir
B) (İptal: Anayasa Mahkemesi'nin 14/02/1997 tarih ve E: 1997/20, K: 1997/32 sayılı Kararı ile; Yeniden düzenleme: 03/04/1998 - 4359/4. md.) Kurumlar gerektiği taktirde personelini günlük çalışma saatleri dışında fazla çalışma ücreti vermeksizin çalıştırabilirler. Bu durumda personele yaptırılacak fazla çalışmanın her sekiz saati için bir gün hesabı ile izin verilir. Ancak, bu suretle verilecek iznin en çok on günlük kısmı yıllık izinle birleştirilerek yılı içinde kullandırılabilir.
Fazla çalışmanın uygulama esas ve usulleri Devlet Personel Başkanlığı ile Maliye Bakanlığınca müştereken belirlenir.
Milli İstihbarat Teşkilatı mensuplarına ödenecek fazla çalışma ücretleri ve diğer hususlar Başbakan tarafından onaylanacak bir talimatla tesbit edilir.
---------------------------------------------------------------------
Ayrıca bu konu ile ilgili olarak
http://www.memurlar.net/haber/16592/ linkine bakınız.